|
V spodnjem zapisu se bom osredotočil na ples v ožjem pomenu besede - estetsko gibanje ob glasbi. Estetski ples lahko izvede plesalec le z usklajenimi gibi. Gib npr premik noge se izvede tako, da veliki možgani dajo koordinate (določijo začetno pozicijo ter cilj, oziroma vmesne delne cilje), mali možgani pa gib(e) tonusno izpeljejo. Torej moramo pri plesu vedeti za cilje. Cilji so med seboj povezani z vizijo. Gibanje je množica bolj in manj drobnih ter "zveznih" gibov. Pri plesnem koraku npr. valčka se gibanje lahko opiše kot: premik noge k določeni točki, premik glave v željeni naklon, premik boka, premik rok v željeni položaj, vrtenje zgornjega dela telesa v ustrezen položaj, dviganje ali spuščanje telesa s prsti nog, morebitni ustrezni pogled soplesalki ali okolici, mimika obraza, ustrezen stisk rok..., ter seveda prilagoditev vsega naštetega soplesalki in glasbi. Glede glasbe se mora plesalec prilagoditi predvsem ritmu glasbe. Kako lahko to dosežemo? Plesalec se mora uskladiti v samem sebi. Tako mora biti ritem srca usklajen z ritmom dihanja ter krčenja mišic... Zapleteno! Je vse to sploh možno? Je, saj včasih vidimo nekatere, ki zelo lepo plešejo? Kar odnese nas v njihov sanjski svet, je kot da bi čarali. Takšen ples pa je možen samo ob osrediščenju tistih, ki plešejo.
Zelo zanimivo mi je pisati in razmišljati o plesu. Od kje pa "toliko vem" o plesu? Sam sem v življenju veliko plesal. Res je, nisem poznan. Intenzivneje sem plesal npr. v sedmem razredu osnovne šole, kjer sem kot učenec OŠ F. Rozmana iz Šiške na državnem tekmovanju v standardnih plesih leta 1972 osvojil četrto mesto. Uspeha nisem pričakoval zato sem v kvalifikacijah izgubil živce, saj je četrtfinalu sledil, polfinale in nato finale. V 80 letih sem hodil v Jenkovo plesno šolo, še kasneje k Jazz baletu Metoda Jerasa (bivšega baletnika in koreografa baletnega ansambla Opere). pod njegovim vodstvom smo nastopili v Cankarjevem domu (glasbena spremljava J.J. Michelle Oxygen, besedna spremljava Rudi Kosmač), ker je nekdo prijavil na Francosko ambasado, da plešemo na neodkupljeno glasbo francoskega avtorja. je bila sicer zanimiva predstava izvedena prvič in zadnjič. Po tem sem šel v vojsko. po vrnitvi iz nabornih izmov sem treniral Rock and Roll v Kazini, po osvojitvi prvega mesta v B skupini na državni ravni sem odnehal, predvsem zaradi pospešitve osnovnega ritma Rock and Rolla za tekmovalne nastope za ok. 30%... Veliko sem preplesal v Festivalni dvorani v Ljubljani, kjer sem spoznal svoje punce in končno tudi ženo Suzano. Ples sem v zadnjih letih na žalost preveč zapostavil tudi zaradi dveletne hčerke Sinje.
Zgornje razmišljanje o plesu izhaja iz mojega praktičnega poznavanja in doživljanja plesa. Dober ples je možen, če imamo osnovne gibe dobro natrenirane, to je nujna osnova na fizični ravni. Poleg fizične ravni, pa ima ples še psihično - duševno ter duhovno dimenzijo. Duša Človeka je sposobna povezati naštete zahteve v ples v pravem pomenu besede. Plesalec s svojo dušo lahko res lepo pleše, toda ali je takšen ples ekstatičen in obenem nežen, radosten ter lebdeč? Tako pa lahko plešemo le ob višji osrediščenosti kot jo zmore naša lastna duša. Ekstatičnost dosežemo, če se odpremo okolju - atmosferi, ki jo okolje daje (narava, soljudje, soplesalci...). Višjo ekstatičnost - čistost pa dosežemo, če se odpremo osrediščeni božanskosti Sveta ter če tej osrediščenosti tudi plešemo. Umetnost plesa je tako čaščenje Sveta, njegovih pojavnih oblik ter povezanost z osrediščeno božanskostjo Sveta. Takšen ples je lebdeč in nezemski, zdi se, kot da za plesalca, vsaj za trenutke, ples ne predstavlja nikakršnega napora.
Človek ni sam v Svetu. Od sveta je celo neverjetno odvisen. Zgoraj opisani ples upošteva to soodvisnost. Ekstatičen ples v čisti obliki je veliko doživetje za plesalca, pa tudi za publiko. Primer tega je deloma tudi slovenski plesni par svetovnega ranga Škufca - Venturini. Ali sta poleg tehnične izpiljenosti dosegla tudi dovoljšnjo duhovno raven? Manim, da na polju nežnosti in ekstatičnosti lahko dosežeta še veliko. Problem kriterijev dobrega plesa se kaže kot problemi stroke, do pred kratkim je bila ekstatičnost predvsem na ravni plesnih žirij bolj preganjana kot željena. Toda razlike so na tem področju lahko tako opazne, da je v celoti niso mogli izključiti. Vsaka umetnost, pa tudi ples je iskanje povezav in radosti. Radost pa je tista nagrada ljubezni, ki jo potrebujemo kot duhovno hrano. Obraz plesalca je zato vesel in govori o sreči. Torej je ples kot neko mamilo. Velikokrat rečem: omamljajte se z ljubeznijo in fantazijo in ne z mamili.
Sam imam v spominu čudovito plesanje nekega starejšega para v plesni šoli Jenko. Plesala sta med odmorom in videl sem, da plešeta ljubezni, predvsem zanj pa, da pleše tudi plesu samemu. Spoznanje mi je pokazalo, da je zgoraj opisani ples možen. Zanimivo bi bilo (morda zame prezahtevno) razmišljanje o tem, da je ves Svet glasba, ki je usklajena z rdečo nitjo, v podtonih pa vedno bolj dihotomna..., ali pa, da je Svet sestavljen iz povezanih delcev oziroma struktur, ki plešejo... Torej zopet govorim o fizičnem - o delcih (pojavni svet) ter o energetski oziroma duhovni ravni (svet biti, duhovni svet). Zanimiva bi bila primerjava delovanja človeških organov z glasbo. Človek je sestavljen iz ritmov, ki so bolj ali manj usklajeni, in raven usklajenosti človeka je raven glasbe, ki jo proizvaja. Lahko bi govorili kako lahkotno organi človeka odplešejo svoje naloge, ki jih prejmejo... Res ples me popelje v svet fantazije.
Za konec pa bi dodal še naslednje. Dobo Jezusa doživljam kot preteklo zgodovinsko obdobje v katerem je bil ples le del folklore. Fizična raven ni bila spoštovana, bila je lomljena - zanemarjena, toda tudi duhovna je bila nespoštovana in daleč. Izgon iz Raja je tako zanemarjanje fizične kot tudi duhovne ravni Sveta. V današnji dobi Kristusa pa že spoznavamo pomen fizične kot tudi duhovne ravni (menim, da smo že prešli dobo Jezusa in prehajamo v dobo Kristusa, če uporabim krščansko terminologijo). Obe ravni potrebujeta druga drugo - fizična raven nujno potrebuje duhovno. Vseh gibov položajev, odnosov plesalec brez duševne ravni ter brez pomoči osrediščenosti Sveta ne more izpeljati. Obe ravni sta soodvisni in se bosta v dobi Kristusa spoštovali in povezali. Duhovniki bodo tako molili tudi med plesom, hojo ter dnevnimi opravili. Molitev k osrediščenosti osebnosti pa tudi osrediščenosti Sveta pa bo del življenja samega.
Kaj pa, če tega spoštljivega odnosa do Sveta in transcendence
ni? Posledice so v tem, da ples postane bolj telovadba kot pa doživetje
mimezisa. Umetnost je v današnjih časih izgubila položaj vodnice Človeštva, zato
ker se propagira predvsem zagledanost v obliko ter senzacije, tako pa ni le v
plesu ampak za tem trpijo tudi druge umetnosti. Dandanes se v umetnosti fizična
raven še vedno uveljavlja hitreje in bolj kot duhovna, predvsem poškodovan
in zmeden pa je odnos do transcendence božanskosti. Posledica umetnosti, ki
stavi na senzacije, štose ter spretnost oz. obrt, je kaos ter
katastrofe, tako na osebni kot na družbeni ravni. Ljudje potrebujemo
spretnosti, toda brez duhovnega ne pomenijo veliko, kot se tudi duhovno brez
fizičnega ne more prav udejaniti. Prav je da materializem ter idealizem
zaplešeta v novo bolj nežno, bolj ljubko ter zaljubljeno, torej tudi spravljivo
dobo.
avtor: Vladislav Stres