IZOBRAŽEVANJE
DANES
Da se predstavim.
Sem Vladislav Stres, že dobrih 13. let poučujem ekonomske predmete na srednjih
šolah (za poklice: ekonomski tehnik, poslovni tajnik…). Pridobil sem naziv svetovalec. Moj
naslov: vladislav.stres@guest.arnes.si
Ne moremo
govoriti o izobraževanju ne da bi na prvo mesto postavili učenca, dijaka… in
njegove cilje. Na drugem mestu pa so odjemalci, ki bodo te cilje lahko udejanili
- delodajalci (tako v gospodarstvu kot negospodarstvu). Torej moramo najprej
zvedeti za INPUT: znanja,
spretnosti, vrednostni sistem ter cilje učenca. Zakaj? Zato da mu lahko učitelj
skupaj z vso podporo, ki mu jo nudi (bi morala nuditi), država … pomagal pri
kreiranju njegove poklicne in življenske poti.
Vsi, ki se
ukvarjamo z izobraževanjem se strinjamo, da je temeljni cilj izobraževanja uspeh v življenju in
poklicu. Lahko bi rekli celosten
razvoj osebnosti in strokovnih znanj ter kreativnosti. To je torej lahko dobro
izhodišče za razmislek o izobraževalnem sistemu.
Torej pojdimo k
konkretnemu. Učitelji najprej potrebujemo informacije o dijaku. To lahko
naredimo z: razgovori, anketami, testi.
Brez sistemskega pristopa k tem ugotavljanju (nujno je sodelovanje psihologov,
učiteljev…) seveda ne moremo pričakovati da bodo učitelji kot nekakšni brezimni
007 to uspeli narediti sami, točneje vsak sam.
Katere konkretne
informacije torej potrebujemo:
Posledice so umirjena šola, zadovoljni učitelji in dijaki. Kakšne
so posledice vedcev šolskega sistema? Kako so zadovoljni učitelji z današnjim
šolskim sistemom, kako so zadovoljni dijaki in še najpomembnejše vprašanje, kako
so zadovoljni delodajalci.
Je kdo naredil
analizo zgoraj opisanega zadovoljstva
pred mandati omenjenih
ministrov in po tem mandatu?
Glede na zgornja
izhodišča sem izdelal nekaj vprašalnikov, predvsem glede hobijev in ciljev
izobraževanja. Prvo mi je omogočilo, da sem naredil dober šolski časopis,
rezultati druge pa so me presenetili. Izvedena je bila v razredu kjer sem bil
razrednik. Dijaki 2. letnika se izobražujejo za poklic poslovni tehnik. Od
25-tih se jih je 5 odločilo za
poslovno kariero, 5 za kariero tajnice oziroma tajnika in kar 4-je bi
bili kriminalisti, 3-je novinarji, 1 pravnica, 1 biologinja, 1 arhitekt… Naša šola vsako leto organizira zaključni ples
skupaj z kadetsko šolo… Naletel sem na ključni problem poklicne raznosmernosti.
Dijaki so potrebovali posvete glede kariernih ciljev. Hotel sem da o tem
skupinsko razpravljajo, nato pa da obiščemo Zavod za zaposlovanje…, ki ta
posvetovanja nudi. Na zavodu so me pospremili s stavkom. Vi ste prva poklicna
šola, ki jih (razen nekaterih gimnazij) to poklicno svetovanje zanima. Pa takrat
še ni bila šola, predstavljal sem samo svoj razred. Te informacije sem kasneje
predal šolski psihologinji… Povezal
sem se tudi z Avstrijsko firmo, ki delodajalcem svetuje pri izboru kadrov, ISG
(glejte prilogo). Toda vse skupaj je presegalo moje kompetence, nujno sem
potreboval delo v timu, do tega pa nisem prišel…
V dokumentu z
naslovom Zagotavljanje in ugotavljanje
kakovosti v vzgoji in
izobraževanju, ki ga je sestavila skupina strokovnjakov Modro oko, opažam,
da je dokument zelo obsežen (210 gostotipkanih strani), na internetu pa sem ga
dobil v pdf zapisu. Ker
je brez kazal z hiperpovezavami in
ker teksta ne moreš kopirati, predelovati, pa tudi zarasdi slabše
čitljivosti kot bi bil npr v Wordu me je »postavil pred vrata«. Brez kratkih
povzetkov, netrasparenten… Ga
učitelji poznajo? Stavek dokumenta:
»Naš cilj ni ugotavljati kakovosti na
sebi, prav tako nam ne gre za nadzor kakovosti, ki nam zagotavlja nadzor
»rezultata« (delovne sile, študenta, ki se vpisuje).« je osnovna misel,
ki je v nasprotju z naslovom. Proti takemu distanciranju od temeljnih ciljev
protestiram. Kot praktika me zanima ravno to od česar se skupina distancira,
torej z rezultatom. Modro oko se v
študiji ukvarja z kakovostjo edukacijskega procesa, ki pa je procesno praktično
neulovljiv. Razlogov za to je več.
Učence in dijake ter študente izobražujemo za bodočnost, avtomatska opravila vse
bolj nadomeščajo računalniki, spremembe na področju potrebnih znanj se izjemno
hitro pospešeno spreminjajo… Učni proces mora zato vse bolj sloneti na učitelju in šoli kot avtonomni enoti, ki
odgovarja za rezultat izobraževanja. Šole in učitelji tako sami iščejo
edukacijske postopke ter prijeme. Tako kot direktor velike firme ne more vedeti
vsega kaj se v firmi dogaja tako tega ne more vedeti ministrstvo, niti ne more
vsega planirati: razdeliti mora naloge in predvsem strateško planirati
(srednjeročni, dolgoročni cilji) in nadzirati uresničevanja teh ciljev. S
postavljanjem standardov procesa namesto postavljanja standardov kreativnosti,
znanj, spretnosti ter delovnih navad otrok, dijakov, študentov… se posega v avtonomnost dela učiteljev.
Učiteljevo delo ti procesni
»standardi« avtomatizirajo kar ga dela in ga glede kreativnosti še bolj
utesnjujejo. Na drugi strani pa je
izobraževalni proces vse bolj zapleten. Npr. zahtevnost udeležencev
izobraževanja je vse večja. Kako naj nekreativen učitelj razvija
kreativnost učečim? Učitelj
potrebuje avtonomijo, spoštovanje,
pomoč. Glede te pomoči bi moral
biti ciljna stranka – KUPEC tudi na način vavčarjev npr. Zavodu za šolstvo,
Centru za poklicno izobraževanje, Izpitnemu centru… Učitelji pa ne zaznavamo
spoštovanja z navedenih strani. Birokracija živi predvsem zase. Rezvrednoten
učitelj je osnova za razvrednoteno šolstvo. Učitelji potrebujemo tudi
usposabljanje s strani mentorjev,
ki so zaposleni na področjih za katere učitelj izobražuje… Glede odnosa države
do učiteljev poudarjam nujnost avtoritete, pomoči in nadzora nad rezultati. Učitelj bi moral biti zgled dijakom tako glede znanja kot
socializacijskih vrednot.
Slabost sedanjega
izobraževalnega sistema je v tem da je naravnan k DIJAKU STRANKI, ne upošteva da
je predvsem dolgoročna stranka delodajalec in cilj uspeh v življenju ter
karieri. Trditev da je dijak STRANKA – KUPEC ne upošteva, da je dijak osebnost v
razvoju, ki mora delovne, socialne in moralne sposobnosti šele razviti in
nadgraditi. Prazni prostor absolutne zaščite stranke… izkoriščajo socializacijsko slabi dijaki
(nezadovoljni, razočarani, razlogi za to nezadovoljstvo večinoma nastanejo izven
šole). V šoli t.im. permisivne vzgoje, si poiščejo zabavo, nagajanje v nedogled.
S tem pridobivajo pozornost, se važijo pred sošolci in se na urah sploh
zabavajo. Pri nekaterih učiteljih izsilijo privilegije nesodelovanja v učnem
procesu, šenkane ocene... Da, učitelji se jih vse bolj bojijo! Vprašajte jih!
Zanimiv je tudi podatek o strmem povečanju obiskov psihiatrov s strani
pedagoških delavcev, morda si pogledate podatke o gibanju horestorola med
pedagoškimi delavci v zadnjem desetletju. Ti podatki kažejo na zelo hude probleme, ki so tik pred za šolstvo žalostnimi dogodki. Praksa
nas sili v to, da so praktični rezultati pomembnejši od zahtev teorije o praksi.
Trg je dober korektor teorij o
izobraževanju. Dopustimo ga. Dajmo šolam del strokovne avtonomije glede
strokovne izvedbe pouka. Vsak učitelj ima svoj stil, šole tudi, hitro bomo
videli katere so uspešnejše. Tudi v šolstvu potrebujemo managment, tako kot
konkretne firme, potrebujemo nekoga oziroma skupino, ki: planira, razdeljuje naloge in nadzira
dosežene rezultate. Korigirati in nadzirati stil poučevanja pa rodi debele
dizertacije, ki jih »nihče« ne bere, ki ne zaživijo v praksi. Vsa zanimiva znanja Modrega očesa naj
bodo gradivo, ki ga učitelji in šole lahko predelujejo in uporabljajo na svoj
način. Torej je gradivo v vlogi svetovanja in pomoči, ne pa arbitra kako je
treba. Prav neresno, toda po glavi mi roji vic o kmetu in Kardelju. »Tovariš«
Edi je kmetu svetoval kako naj krmi kravo… po deseti »reformi« krava podleže
hudim težavam in pogine. Ker sem praktik sem v tem »vicu« kmet.
Vprašati se
moramo kaj je v izobraževanju dodana
vrednost. To dodano vrednost lahko tržimo. Če bo ta vrednost velika bodo
kadri ustvarjali veliko dodane vrednosti v podjetjih, uradih… po šolanju in
zaradi šolanja. Ker jih je šola učila tudi timskega dela znajo prevzemati različne vloge v
podjetju, družbi in znajo spoštovati sodelavce ter poslovne partnerje, ki imajo druge
vloge znanja in sposobnosti.
Zahtevnost izobraževanja danes zahteva timsko delo in managerski pristop, tako na ravni
države kot šole in dela v razredu. Na vsakem od naštetih nivojev se razdeli del
pristojnosti na nižji nivo. Poleg pristojnosti pa se razdeljuje tudi
odgovornost. Že nekaj let teče obraten proces koncentriranja strokovnosti. Tako
ni čudno, če ravnatelji vsakemu, ki razmišlja s svojo glavo rečejo:
»samoupravljanja ni več«, za participacijo pa seveda niso slišali (jim ni
treba)… Indikativno planiranje, spodbude, merjenje rezultatov in predvsem
podpora glede informacij ter znanj, ki jih potrebuje učitelj so ključni
dejavniki uspešnega izobraževanja danes. Hvala, če ste to prebrali, še bolj pa
se vam zahvaljujem, če boste vse bolj avtokratski stil vodenja spremenili v partnerski.
V Ljubljani : 4.8.2002
Vladislav Stres uni, dipl. oec.
Srednja upravna
administrativna šola
Poljanska 24
1000
Spoštovani
gospod
Vladislav Stres
Spoštovani gospod
Stres!
PONUDBO ZA PSIHOLOŠKO TESTIRANJE UČENCEV
Za uspeh v srednji
šoli je odločilna cela vrsta dejavnikov (motivacija za učenje, učne tehnike,
samozavest, koncentracija, odpornost proti stresu, socialnopsihološki dejavniki,
itd.). V Sloveniji imamo za ta namen prirejen zelo kvaliteten vprašalnik,
poimenovan »Vprašalnik o učnih navadah za mladostnike« (v nadaljevanju: VUN).
Vprašalnik je bil
izdelan Nemčiji, pri nas pa je bil prvič izdan leta 1999.
Avtorji VUN so se
osredotočili na celostno obravnavo učenca in iskanje pomembnih vzročnih
dejavnikov, zlasti pa motivacijsko komponento. Iz rezultatov VUN lahko sklepamo
na 20 lastnosti in sposobnosti učenca, ki so pomembne za uspešno učenje. Med
njimi so: raven aspiracije, odložitev potreb, storilnostna motivacija, učna
motivacija, samovrednotenje, hitrost predelave učne snovi, učni stil, kognitivni
stil, stališče do šole, itd.
Ta vprašalnik bi
uporabili v 1. letniku za tiste učence, ki bi želeli biti vključeni v program
diagnosticiranja in odpravljanja motenj pri učenju. VUN je namreč primeren tako
za posamično kot tudi skupinsko diagnozo in za odpravljanje težav pri učenju.
Poleg tega je uporaben tudi pri preventivnem delu, za testiranje razredov, na
podlagi rezultatov testiranja pa bi lahko oblikovali skupine za trening.
Izpolnjevanje
vprašalnika traja približno 30 minut. Zanesljivost na slovenskem vzorcu je
izjemno visoka: med 0,93 in 0,94.
Na podlagi rezultatov
bomo za vsakega učenca, kjer bo VUN odkril motnje, predlagali ali individualne
pogovore s psihologom ali pa vključitev v eno od skupin, kjer se bodo izvajale
delavnice za izboljševanje koncentracije, trening učnih navad, učenje socialnih
spretnosti, trening samozavesti, ipd.
Psihološko mnenje, ki vključuje vse bistvene ugotovitve o učnih navadah učenca, kot tudi predlog za odpravljanje morebitnih težav, se bo v ustni obliki podalo tako učencu kot staršem, v pisni obliki pa se bo posredovalo šolski svetovalni službi, ki je potem odgovorna za zaupnost podatkov.
Poleg tega bi
lahko proti koncu šolanja (predvidoma v začetku 4. letnika) uporabili vprašalnik
SDS (Self Directed Search) za tiste učence, ki imajo težave pri odločanju o
nadaljevanju šolanja. Ta
vprašalnik, ki meri interese, temelji na Hollandovi teoriji kariere oz. RIASEC
teoriji, ki bazira na predpostavki, da lahko večino ljudi in poklicev razvrstimo
v enega od šestih tipov: realističnega, raziskovalnega, umetniškega, socialnega,
podjetniškega in konvencionalnega.
Tudi ta test
lahko uporabimo skupinsko ali individualno, opis posameznikovih interesov pa
dobimo kot tričrkovno šifro. Pri tem se uporablja tudi Iskalo poklicev, kjer je
okrog 1200 poklicev, ki ustrezajo različnim šifram. Za mladostnike, ki jih več
zanima, je pripravljeno tudi dodatno gradivo, ki jim služi kot osnova za
nadaljnje razmišljanje in odločanje za poklicno kariero.
Postopek
psihološkega pregleda
poteka po naslednjih korakih:
1.
v uvodnem delu
psiholog predstavi psihološki pregled in razloži namen pregleda, zaupnost
obravnavanih podatkov ter privolitev kandidata k psihološkemu pregledu (za
mladoletne osebe izjavo o privolitvi podpišejo starši);
2.
aplikacijo psiholoških
preizkusov, le-ta je običajno skupinska in lahko poteka v razredu;
3.
posredovanje povratnih
informacij vsakemu udeležencu psihološkega pregleda.
Vedno poskrbimo za to,
da je celotno delo skladno s psihološkim etičnim kodeksom in zakonom o
varstvu osebnih podatkov.
Za izvedbo
psiholoških pregledov in pripravo psiholoških mnenj bo zadolžena Martina Logar,
univ.dipl.psih., ki Vas bo o poteku projekta tudi sproti obveščala.
Za vse morebitne
dodatne informacije smo Vam z veseljem na voljo in Vas v upanju na uspešno
sodelovanje tudi pozdravljamo.
Martina Logar,
univ.dipl.psih. svetovalka |
mag. Alenka Stanič direktorica |