MODERNISTIČNI PRIPOVEDNI POSTOPKI
Roman je
poleg novega tipa junaka ali bolje antijunaka, zapletenih značajev glavnih oseb
in njihovih medsebojnih odnosov prinesel tudi nekaj novosti v načinu
upovedovanja, ki bi jih lahko imenovali modernistične.
Zaradi
pisateljeve usmerjenosti v notranji svet, v notranje doživljanje glavne osebe je
več kot izrazit tok zavesti, ki preko
spominskih asociacij in proustovskega nehotnega spomina pred bralcem riše
posamezne izseke iz življenja, ki so izrazito fragmentarni, nedokončani.
Asociacije
na dogodke iz preteklosti se vzpostavljajo na skoraj vseh čutnih ravneh:
-
na zvočni ravni: »Potegne budilko k sebi, jo naravna in navije do konca. Tik ob
vzglavje jo nastavi, potem pa trudno zakoleba med dvema željama in začenja
izginjati.« (74) – »Prav tako oddaljeno iz drugega sveta je prihajalo tiktakanje
ure takrat pred leti v Trstu.« (75)
na besedni
ravni: »Z obrazom je namignil na široki steber. 'Ni res ... Ni res ... ' se je
lomilo v njem« – »Ležali so skoraj na dnu tovorne ladje, toda enakomerno nihanje
je kljub temu bolestno krčilo želodce. Soparica ravnikove noči je obem z znojem
zalivala obraz, da je ščepelo v očeh. 'Ni res ... Ni res! Ne verjamem. '« (166)
na ravni
vonja: »Daven, skoraj za vedno pozabljen duh po neki drugi stari zgradbi mu je
zatrepetal v nosnicah.« – »Tako je dišala njegova mladost v stari vojašnici, ki
je nekoč prej bila samostan.« (87)
na
ravni občutja: »Nikogar ni imel in že ob misli, da bi moral zdaj med svoje štiri
stene, ga je navdalo z obupom.« (121) – »Tudi ko je zdaj stopil za vrtečimi se
vrati in se znašel v hrupni veži, ga je prijel obup.« (122)
na ravni
bolečine: »Zgubljeno mu potuje pogled ob ograji dol v vežo. Tako mu je udarjalo
v sencih nekaj noči, ko ga je na ladji mučila vročica in so ga pod belo ograjo
razburkani valovi čakali kot še nikoli.« (164)
Ker glavna
oseba zaradi svoje usmerjenosti vase ne more normalno komunicirati z zunanjim
svetom, se na mestu klasičnega dialoga pojavlja notranji monolog. Prisoten je
takorekoč na vsaki strani romana, saj se glavna oseba veliko več pogovarja sama
s sabo kot pa s komerkoli drugim.
»'Kaj sploh
delam tukaj? In ali bom res moral tu vedno govoriti o njej? ' pravi sebi in
potem naglas: 'Pride kasneje ... ' Zdaj bi moral reči: 'Ne pustijo je od doma',
a bi s tem samo začel dolg pogovor, poln pojasnjevanj, do katerih nikomur ni.«
(19) »Moči mu popuščajo. Misli, da zre navpično v nebo, v resnici pa je komaj za
spoznanje stegnil vrat predse. 'Toda kaj sva storila, da sva to zaslužila? ' Ne
bi smel dejati: kaj sva storila, da sva zaslužila ... Dejati bi moral: kaj sem
storil, da sem zaslužil ... Spet se začenja vleči gnusna misel vanj in tedaj mu
solze udro preko lic.« (176)
Posebna
novost v romanu je grafično označevanje zunanjega dogajanja in notranje
spremljave v junakovi zavesti z uporabo različnega tiska.
»Zdaj
zatrdno ve, da je storil prav, čeprav se ni zavestno odločil, ko se je domenil
za snidenje. Samo nekaj mu ni jasno. Zakaj neki sem dejal Bergantu, naj bo točna
in da je ne bom mogel čakati? Zakaj sem to tolikokrat ponovil? Saj je še on
moral opaziti, da imam kaj za bregom ...« (74)
Kot piše
Jože Pogačnik v spremni besedi knjige naj bi bile v kurzivnem tisku napisane
misli, ki so izrazito subjektivizirane, medtem ko so v navadnem tisku zapisane
avtorjeve informacije tako objektivnega kot subjektivnega značaja.
Vendar
tega avtor ne uresničuje dosledno skozi ves roman, saj najdemo takšne dele
zapisane tudi v navadnem tisku.
»Govori, a
je daleč od lastnih besed. Zdaj zdaj se bom moral odločiti in od mene je vse
odvisno: ta večer, jutrišnje jutro in še vsa druga nova jutra. Boji se pomisliti
na Katjo. Zdaj je pred menoj tisto, česar se nikoli nisem hotel dokončno lotiti
... In se boji maščevanja. 'Tista neodprta pisma so strašna,' pravi sam sebi.
Saj ne gre za obračun z njo, saj ne gre z obračun s samim seboj, gre za
razgaljenje vseh nedokončanih, nejasnih misli ... Ne moreš se izkopati iz
preteklosti ...« (prim. tudi str. 143)
Zaradi
notranjega monologa je specifičen tudi pripovedovalec. V
večjem delu romana gre za
tretjeosebnega, personalnega pripovedovalca, ki zaznava svet in dogajanje v njem
skozi lastno perspektivo. Na tistih mestih, kjer je avtor uporabil notranji
monolog, pa gre za prvoosebnega pripovedovalca. Takih mest pa ni prav malo.
Pripovedovalec se lahko med pogovorom z neko drugo osebo z hip pogovori tudi sam
s seboj in nato šele odgovori na vprašanje sogovornika.
»Pomislil
je, da se je to zgodilo prvič, odkar se je vračal z dela. 'To je zaradi tistega
sinoči ...' Obrnil se je h Grondoni. 'Ali veste, kje je žvepleno milo? Spet sem
se nalezel te golazni. '« (29, 30)
Pripovedovalec pa se lahko neglasno, sam zase pogovori tudi z drugim.
»Rad bi se
nasmehnil v odgovor. Kakor da bi kdo sploh mogel prenehati biti begunec! 'Vsakdo
med nami ostane vedno,' hoče reči, 'tudi če se vrne; samo da je prej bil med
tujci, kasneje je med lastnimi ljudmi.' Pa samo ponovi: 'Greva v kavarno?'« (49)
V obeh
primerih je besedilo, bodisi povedano samemu sebi bodisi drugemu, zapisano med
narekovaji in tako grafično ločeno. Prav tako je seveda v vseh tistih povedih,
ki so napisane v kurzivi, pripovedovalec prvooseben.
Vendar je v
t. im. navadnem, pokončnem tisku, kjer je pripovedovalec tretjeosebni, ponekod
prisotna tolikšna mera subjektivnosti, da tudi tiste povedi lahko beremo kot
neke vrste notranji monolog, napisan v tretji osebi.
»Kolikokrat
si je v življenju ponovil te besede in zdaj so spet kot zapornica oddelile nekaj
njegovih let. Ne razmišlja, ali jih je izgubil ali ne, niti, če je sploh mogoče
kaj izgubiti – rad bi samo vedel, kdaj se je vse to začelo. Takrat, ko mu je pod
obokom pravoslavne cerkve dajala, da ga potrebuje? Ne, to je bil njen zadnji
korak.« (173)
Ç NAZAJ
|