NALOGE ZA INTERPRETACIJO ROMANA


V okviru seminarja mentorjev tekmovanja za Cankarjevo priznanje na Vrhniki, 12. in 13. novembra 2004, so v delavnici nastale naloge, ki bodo morebiti mentorjem pomagale pri prebijanju skozi posamezna poglavja romana.

V začetku vsakega sklopa je napisan naslov poglavja, na katero se nanašajo naloge, nato so vprašanja za motivno-tematsko interpretacijo poglavja ali odlomka (A), sledijo vprašanja za slogovno-jezikovno analizo (B), jezikovno vprašanje (C), na koncu pa so navodila za pisanje spisa na književno temo (Č).
 


I. KOŠARA
A

a) Ali se ti zdi naslov poglavja ustrezen? Kako bi ga lahko naslovili tudi drugače? Utemelji svoj odgovor.

b) Že v prvem poglavju se oblikuje temeljni odnos dečka do družinskih članov. Opiši odnos Bubija do posameznih družinskih članov in poskusi ugotoviti, kako se pozneje ta odnos spreminja.

c) Kateri dogajalni prostori so omenjeni v tem poglavju? Kako jih deček zaznava?

B

a) Iz odlomka izpiši sinestezije in personifikacije.

b) Razloži simbolno vrednost naslova.

C

Iz odlomka izpiši slogovno zaznamovane besede in jim določi vrsto zaznamovanosti.

 

II. LEGENDA
A

a) Zakaj ima poglavje naslov Legenda? Kako si ga razlagaš?

b) Kdo Bubiju pripoveduje "legendo"?

c) Kaj izvemo o očetovih in materinih koreninah? Kako sta se spoznala?

č) S čim se je družina preživljala? Predstavi njihov socialni položaj.

d) Zakaj pripovedovalca tako prizadene dejstvo, da ne najde nobene svoje fotografije? Kaj sicer zazna na fotografijah?

B

Poišči in imenuj slogovna sredstva v povedi: "Njen bledi obraz s črno iskrečimi se očmi na dolgem vratu, kot na cvetličnem steblu, je plaval sredi beline nekakšne meglice ali oblakov."

C

Določi vrsto slogovne zaznamovanosti besede "kmetavzar".

Č

Naslov spisa: ODKRIVANJE DRUŽINSKE LEGENDE

("Vse je bilo v ničemer, a zdaj je obstajalo. Bajeslovno kačo, ki se je krotovičila skozi legendo, sem zagledal v glavo.) V spisu ugotovi, zakaj je družinska legenda za pripovedovalca tako zelo pomembna.

 

III. BOLNIŠNICA
A

a) Ugotovi, kako se v odlomku odraža motiv kazni, in svoje ugotovitve utemelji s pomočjo odlomka.

b) Kako Bubi doživlja zunanji svet? Opiši osebe, ki jih omenja

c) Kje je po tvojem mnenju zabrisana meja med fikcijo in resničnostjo? Ponazori s primeri.

č) Ali je Bubiju uspelo uresničiti njegove želje ali sanje po svobodi? Odgovor utemelji.

d) Kakšen je njegov odnos do bolnišnice in do hiše na začetku in na koncu odlomka?

B

a) Določi pripovedovalca.

b) Katera čutna zaznava vpliva na njegov odnos do doma?

c) Ugotovi, kateri slogovni postopek pravladuje v poglavju.

č) Ali je odnos pripovedovalca do stvarnosti objektiven ali subjektiven? Svoje mnenje utemelji.

C

a) Utemelji zapis velike začetnice v besendi zvezi: SREDNJI MOST.

b) Poišči in izpiši slogovno zaznamovane besede in jim dopiši slogovno nezaznamovane ustreznice.

c) Določi sklanjatev za ženski meni Margit in Klara ter za moško ime Bubi.

Č

Naslovi spisov:

DOMAČA HIŠA - ZATOČIŠČE ALI KLETKA?

HREPENENJE PO LEPOTI ZUNANJEGA SVETA (Kako sta v poglavju predstavljena motiva svobode in pobega?)

DOŽIVLJANJE NEMOČI V BOLNIŠNICI

 

IV. FRIDERLI
A

a) Kako Bubi doživi spremembo bivališča in kako sprejema novo bivališče? Zakaj?

b) Kako si predstavlja očetovo deželo in kako mu jo predstavi oče?

c) Kdo je Friderli in v kakšnem odnosu sta z Bubijem?

č) Zakaj Bubi občuti, da ga ima Friderli raje kot on njega?

d) Katere pravljične motive vključuje Bubi v svoje pripovedi? Od kod jih jemlje?

e) Kaj simbolizira kletka?

f) Kako doživi razkritje kraje kot otrok in kako kot odrasel?

B

S kakšnim načinom pripovedovanja skuša pisatelj vzbuditi vizualno predstavo (npr. stopnjevanje, dramatični sedanjik, slogovni postopki ...)?

C

Opazuj rabo slogovnih postopkov v celem poglavju.

Č

Naslov spisa: BUBIJEV ODNOS DO ŽENSK, DO OČETA IN DO LASTNE ODGOVORNOSTIi

(V spisu ugotovi, kako se posamezni odnosi spreminjajo in kaj pove doživljanje odnosov o njem in njegovih pričakovanjih.)

 

V. GIZELA
A

a) Določi osrednjo temo poglavja.

b) Izpiši tri vodilne motive.

c) Katera dogajalna prostora sta opisana?

č) Opišite odnose med 1. Klaro in Carlom, 2. očetom in Klaro, 3. pripovedovalcem in Gizelo.

B

a) Kateri slogovni postopki se prepletajo v poglavju?

b) Slogovno zaznamovanim besedam pripiši nezaznamovane ustreznice.

c) Katero slogovno/-a sredstvo/-a najdete v povedi: "Ko so jo previjali, sem moral iz sobe ven, ker je bila deklica, ampak ko so jo umivali v lovorju, sem videl, da je spodaj prazna kot celuloidna punčka."

C

a) Utemelji rabo vejic v povedi: "Nekega dne, ko je s Klaro hodil okrog okrogle mize v Gerbergassli in je na lepem zajokala, se je sklonil nadnjo, da mi jo je povsem zakril."

b) Utemelji rabo začetnice v besednih zvezah: ČRNI PETER in BASELSKI TRAMVAJ.

c) Iz odlomka izpišite sopomenke in nadpomenko/podpomenke.

č) Kje v odlomku najdeš zaznamovani besedni red? Spremeni ga v nezaznamovanega.

Č

Naslovi spisov:

ENA LAČNA USTA VEČ

MED LJUBEZNIJO IN ODGOVORNOSTJO (Bubijev odnos do Gizele)

ANALIZA DRUŽINSKIH ODNOSOV OB ROJSTVU GIZELE (z aktualizacijo)

 

VI. HRIBI IN DOLINE II.
A

a) Kateri je osrednji motiv drugega dela poglavja?

b) Predstavi razmerje med doživljanjem slike in realnostjo (otroški svet - svet odraslih).

c) Kako pripovedovalec premaga strah/grozo, ki mu ga/jo povzroča slika?

č) Kako sami lahko interpretiramo sliko?

B

a) S strani 106 izpiši dve primerjavi in pojasni njuno nenavadnost.

b) Na straneh 105 in 106 poišči ukrasne pridevke in razloži njihov pomen.

c) Poimenuj retorično sredstvo: "bobneča in odmevajoča tema".

č) Poišči primer kontrasta in ga izpiši.

C

a) Preberi slovarska sestavka z gesloma: RABELJ in VALJENKE. Izpiši razlago obeh besed.

b) Poišči sopomenko besedi "hrbtensko". Katera je slogovno zaznamovana?

Č

Naslov spisa: RESNIČNOST IN UMETNOST

a) Natančno preberi priloženi odlomek, ga na kratko povzemi in umesti v celoten roman.

b) Opiši položaj, v katerem se je znašel Bubi.

c) Predstavi Bubijeva občutja ob doživljanju slike.

č) Kako si ob branju sam doživljal sliko? Kakšne so bile tvoje asociacije?
 

VII. Hiša na griču, trafika v parku II.
A

a) Katera tema je v poglavju najblj izpostavljena?

b) Pojasnite erotična razmerja, ki se pojavijo v poglavju (trafikantka - mož, Bubi trafikantka, Vati - trafikantka). Kako jih posamezne osebe doživljajo?

c) Kako prizor spolnega akta zaznamuje Bubijev odnos do spolnosti? Kakšna so njegova kasnejša srečanja s spolnostjo?

č) Kako je v poglavju predstavljen Vati?

B

a) Izpišite tri čustveno zaznamovane besede.

b) Poiščite kontrast v opisu trafike.

C

Premi govor v povedih spremeni v odvisnega: "Nujno moramo odpotovati iz Basla," je rekel oče. "Za dva dni boš pri gospe in gospodu."

Č

Navodila za pisanje spisa:

Bubi natančno opazuje ljudi, ki ga obkrožajo, in tako spoznava samega sebe. Razloži, kako spoznava sebe pri trafikantki. Meniš, da je spolni akt zaznamoval njegovo kasnejše dojemanje spolnosti? Kako se je odzival na nočni prizor in njegove udeležence naslednji dan? Kje je imel priložnost opaziti iskreno ljubezensko čustvo med ljudmi?

 







 

Ç NAZAJ