Slog Notranji
slog pripovedovalca je značilen in prepoznaven. K razgibanosti pripomorejo
relativno kratki opisi, številni dialogi in pogosti odstavki.
Zelo pogosto pisatelj v nov odstavek, ki ponavadi obsega samo eno poved,
zapiše nek bistven, udaren podatek, včasih povzetek prejšnjega dogajanja ali
napoved nečesa novega. Npr.: Niti enega vprašanja ni postavil. (5) Vse skupaj se je peljalo v napačno
smer. (6) Razprava pa kar traja. (7) Kriv sem, da je Tadej Rozman mrtev.
(7) Rozmanova sta mrtva še malo bolj.
(19) Vrata ostajajo trdno zapahnjena. (40) Mami nisem povedal za sodbo. (49) Noč ni prinesla rešitve. (54) Prostori so se mi priskutili že na
daleč. (59) Vedel sem, da prihajajo pome. (81) Potem jo vidim. (87) Toda Car in Veliki Vladimir sta se
režala. (130) Pripoved
je zapisana v pretekliku, na dveh mestih v romanu prehaja v dramatični
sedanjik. Zanemarljiv je prvi primer, ko pri opisu (drugega) Petrovega
zaslišanja na celjskem sodišču avtor verjetno zaradi tovrstne pravniške prakse
zapiše: V rokah sučem zahtevo za
preiskavo, že posvaljkano in umazano. Osumljen sem kaznivega
dejanja sodelovanja v pretepu, v katerem je bil paznik hudo telesno
poškodovan, in nasilništva. (131) Toliko
bolj je zanimiva uporaba sedanjika pri opisu prve spolne izkušnje med Petrom
in Polono. Vznesenost in čustvena nabitost trenutka zahtevata nenaden prehod
iz preteklika v sedanjik: Posul sem jo s
poljubi, kamor je padlo in kjer sem dosegel, kožo od prsi do vratu in čela
sem navlažil z ustnicami /…/ Dotikava se in se želiva
pokriti drug z drugim, pa vendar sva še narazen, /…/ Ne želi več
čakati, moje dlani jo vžigajo kot baklo, gori v sebi in navzven, odveč ji je
že biti sama in eno, želi si, želi, želi. Najini želji se združita, natakneva
si kondom, daj je zdaj že vseeno, katera dlan je čigava, veva, da postajava
eno, in pribije me na tla z dlanema, uprtima na ramenska klepa, nasadi se
name, da oba hkrati zavpijeva od bolečine. /…/ (254-255) Za
roman je značilna metaforika na besedni in skladenjski ravni. Redkokateri
opis osebe ali kraja (prim. str. 59, 73, 102, 104) je zapisan brez dodanih
prenesenih pomenov. Metafore, metonimije, primere in poosebitve se v besedilu
kar vrstijo, pogosto jim avtor doda kanček ironije. Metafore: Stara posušena krastača z veliko
bradavico na levem licu, tudi ona, tako kot očalar posebej primerna za
sojenje mladoletnikom. (6) Rozmanova /…/ mi porineta
razžarjene bajonete v oči. (9) Z zarjavelimi kleščami me trga na
kose. (16) Z razkrečenimi prsti je dvignil pokrov
groba, ki je zeval pred menoj. (28) Raztresel me je po koščkih po
poljani, krokarji so kriče razgrabili slehernega izmed njih. (32) Vrgla mi je trnek za menoj, da je je
zadrl v nadlaht in me obrnil. (36) Zdelo se je, da se je junijsko nebo
ponižalo in poskušalo stisniti zlakoteno dušo v kot. (58) Srečam se s kriminalistovim pogledom,
polnim ričeta ob dvanajstih v kletnih prostorih celjske policije, mehkega
kruha. (93) Stal sem v očesu orkana. (121) Strah je spuščal kremplje izpod
stropa in se zarival v srca. (123) S polno culo grenkobe sem zijal v
potnike, ki so z mislimi na kosilo in snidenje z domačimi hiteli čez dolgi
most /…/ (145) Butnil sem jo s komolcem in padel v
tolmun temno žarečega žameta, ki je poblisnil po meni. (174) Zmaj je priliznjeno vabil hčerko k
sebi. (202) Ubijala me je s pogledom, rinila nož
počasi v moje srce in ga sukala, da bi zavrtala čim hujšo rano. (273) Čez dušo se je dvignila rakev, ki me
je prekrila, ko sem stopil na skoraj prazen vlak. (344) Z očmi je vnovič vstopila vame in mi
odrezala pol srca iz razgaljenih prsi. (359) Metonimije: Mama, z očmi polnimi vode, strmi v
slovenski grb nad sodničino dvorano. (9) Te preklete črne oči z ogromnima
luknjama, iz katerih se je trkljala groza. (38) Gladki alt pomete črepinje ranjenega
jutra po hodniku, /…/ (47) Tudi prevzgojni dom Radeče je zvonil
od smeha. (310) Primere: Tožilec se je brezbarvno popeljal po
obtožnici kot prazna solza. (13) Beseda se je trkljala kakor kroglica
po kotih velikanskega džuboksa. /…/ (29) Besede so se vlekle iz nje kakor
ometana pajčevina s kotov, ki se jih ni nikoli lotila. (39) Pobral sem se v posteljo in čakal, da
me poljubi spanec, ki je kot nezvesti metulj letal po sobi in umirjal
nemirna, razplamtela srca. (81) Novi dnevi so se nizali kakor
kroglice na dolgo nitko dolgočasja. (94) Štirinajst dni je minilo, kot bi
padli z glavo naprej v koš za smeti. (106) Besede so zapljuskale kakor jata
sardel, ki beži pred plenilci. (132) Pripravnica zdiktira še zadnji list,
glas se ji zatika in pada v poudarke, kakor bi bosa tekala po razorani njivi.
(132) Vzgojiteljica me je pričakala kakor
kraljica iz Sabe. Visokost skorajda ni videla tako nizko do tal. (206) Preskočil sem opise, ki so kakor
obstreljena perjad viseli po žicah mamine osamljenosti, /…/ (246) Paralelizmi: Nisem je mogel poslušati. Nisem je mogel videti. Nisem je mogel prenašati. (37) Nikoli več ne bom nasilen. Nikoli več ne bom kradel. Raje umrem. (223) |