Primeri nalog objektivnega tipa 1.
Preberite si trditve o Karlovškovem življenju in
delu. Obkrožite dve pravilni, napačne popravite ter zapišite na črte. a) Igor
Karlovšek se je rodil leta 1958 in je po poklicu pravnik. b) Izdal
je pesniško zbirko, radijske igre in romane. c) Snov
za svoje romane jemlje večinoma iz celjske zgodovine. č)
Njegov prvi in najodmevnejši roman je Gimnazijec. d)
Karlovšek piše realistično, zgodba je zanimiva in polna akcije. POPRAVLJENE
TRDITVE: ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ 2.
Iz navedenih besed pravilno sestavite naslove petih
romanov Igorja Karlovška in jih s pravilnimi začetnicami napišite na črte. POBARVANI,
NAPREJ, IN, MODRA, LOŽA, V, LOŽE, DOSJEJI, POLNOČNA, VRTNICA, OBJEMU, NAVZDOL 1.
___________________________________ 4. ___________________________________ 2.
___________________________________ 5. ___________________________________ 3.
___________________________________ 3.
Navedite ime nagrade, ki jo je pisatelj prejel za
svoj roman Gimnazijec. Zakaj jo je
prejel? Ime
nagrade: ___________________ Zakaj?
_______________________________________ 4.
Razvrstite dogodke iz romana, ki se nanašajo na
Petra Janžiča, po kronološkem zaporedju, tako da v okvirčke napišete številke
od 1 do 7.
5.
Preberite odlomek iz romana in odgovorite na
vprašanja. Zaprem oči. - Razglasitev! Za vsak primer se zrinem v dvorano med prvimi, celo
tožilca prehitim, zariple, pordele oči se zaman skušajo zakopati v moj obraz
in mi vreči še kakšno psovko. Sedem, ko me ostri glas izpod slovenskega grba,
kjer se je nekdaj prašil Titov grb, dvigne pokonci. - Vstanite! celo preide v vikanje, čeprav sva
dotlej bila na ti. Moram se smejati, iz luknje pod dolgo, polkrožno
mizo pogleda Jerry, steče ob pultu naravnost Tomu v žrelo in teče, dokler ne
pretrga belega konca mačkovega repa. Ščipnem se v dlani in prste, ampak smeh
je neobvladljiv, zavojuje me v drznem, zmagoslavnem naskoku. Prasnem v smeh. - … zaradi česar je prišlo do preloma korpusa
prvega vratnega vretenca in preboja kostnega … Nenadoma je vsega konec, smeh me odnese. - … Kako si drzneš?! Če že ne spoštuješ
sodišča, spoštuj vsaj spomin na svojo žrtev! Še naprej me stresa kot marioneto, skozi srce mi
švistne kosa s koščeno hladnim poljubom smrti, režim se, odkimavam in se
skušam iztrgati pogledu pajčice s strupom v kotičkih zelenih zenic. a)
Določite dogajalni kraj. Iz odlomka izpišite tri besede, ki so izrazito
vezane nanj. b) Kako
si razlagate prospodobo Toma in Jerryja v osrednjem delu odlomka? Označite
pravilen odgovor z X. __
Peter se je natančno spomnil prizora iz risanke, ki sta jo gledala s Tadejem. __
Peter samega sebe vidi kot nebogljeno miš, ki gre naravnost v mačje žrelo. __
V sodni dvorani so se pogosto sprehajale miši, zato so imeli tam vedno tudi
mačko. c) Zakaj
se Peter v odlomku smeje? Svojo utemeljitev napišite v povedi(-h). č) Kako
se je glasila razglasitev sodbe v nadaljevanju odlomka? d) Iz
prvega dela odlomka izpišite metonimijo, s katero je pisatelj poimenoval gospo
Rozmanovo. e)
Poimenujte slogovna sredstva navedenih besednih zvezah iz odlomka. … me stresa kot marioneto … ________________________ … skozi
srce mi švistne kosa … ________________________ … (kosa) s
koščeno hladnim poljubom smrti …______________________ … pogled(u)
pajčice s strupom v kotičkih zelenih zenic … _________________________ … ostri glas … me dvigne
pokonci ________________________ 6.
V romanu najdemo tudi nekaj manj znanih besed.
Poiščite jim pravilen pomen v desnem stolpcu in prepišite ustrezno številko.
7.
Besede v oklepajih zapišite v pravilni sklonski
obliki. Članom strokovne žirije za podelitev
nagrade, predsedniku ____________________________ (Tone Partljič) in članom
_________________________ (Marjana Kobe), __________________
_________________ (Darja Lavrenčič Vrabec),
______________________________________ (Darka Tancer Kajnih) in _____________________________
(Petra Vidali) se je najbolj vtisnil v srce roman Gimnazijec _________________________________ (Igor Karlovšek). Primera navodil za pisanje spisa 1.
»In jaz … morda lahko končno postanem čisto navaden
najstnik.« Peter Janežič si želi postati čisto navaden najstnik,
vendar ga naključja pripeljejo na drugačne poti. Predstavite vse tisto, kar mu preprečuje, da
bi postal navaden najstnik (pomislite na njegovo življenjsko usodo in
doživljanje sveta). Ugotovite, v
čem je vendarle podoben svojim vrstnikom. Svojo odločitev utemeljite z dvema ustreznima
dogodkoma iz romana. Razmislite in
razložite, kakšne so prednosti in kakšne so slabosti, če je srednješolec
»čisto navaden najstnik«. S primerom iz življenja ali iz drugega
literarnega besedila utemeljite,
zakaj si mladostnik želi biti podoben sovrstnikom. OCENJEVALNI LIST ZA SPIS a) VSEBINA (skupaj do 35 točk)
b) JEZIKOVNA PRAVILNOST, SLOG IN ZGRADBA (skupaj do 15 točk)
2. IGOR KARLOVŠEK, GIMNAZIJEC (odlomek) Igor Karlovšek, Gimnazijec, Ljubljana:
MK, 2004, 328–29. (Odlomek in navodila - iz seminarske naloge prof.
Lidije Golc: Trije romani o odraščanju, 2005) (Peter Janežič po nedolžnem prestaja kazen v prevzgojnem domu v Radečah.
Ko ga sogojenci pretepejo, v bolnici spozna mlado zdravnico Metko Novak;
nanjo se naveže.) Pred
letom, še pred pol leta, bi njeno rokovanje zamenjal za naklonjenost. Zdaj,
po Poloni, sem razumel, da je to bližina priložnosti, obet mladosti, še skoraj
otroškosti, morda celo posledica osamljenosti. Ni bila
zaljubljena vame in jaz nisem bil zaljubljen vanjo. Bil sem
sam in ona je bila sama. Privlačila
me je in čutila je, kako deluje name. Bilo ji
je žal, da odhajam, še bolj pa bi ji bilo žal, če bi me zadržala. Čutila
je, kako kruto se ločujeva, tako na pragu, še vedno prijatelja, znanca,
povezana z dogodki, ki so se nama vsilili, ne da bi jih iskala sama, ampak
… Vseeno
je bilo trdo, neizprosno, kruto ... Ona ni
vedela, kdo bo prišel naslednji in kdaj, čas je tekel kakor grenak opomin na
minevanje in ni bila vsak dan mlajša. V tem času, odkar sva se prvič srečala
s pogledom v bolnišnici, me je dodobra spoznala, odkrila, kako razmišljam, me
nehote spoznala globlje, kot si je morda celo sama želela. Postal
sem del njenega dneva, morda včasih zgolj v mislih, morda tudi zaradi podobne
usode. Bila
sva sama, brez staršev, resda ona s punčko, ampak zato nič manj osamljena. Samota
je bila najina zgodba, najina usoda. Smešno,
če bi se odzval tako, kot sem si želel, da bi stisnil njeno dlan med ramo in
lice, jo potegnil k sebi in jo stisnil v objem, ne bi bil nič manj sam in
tudi ona ne. Zato
sem ostal trd in nedotakljiv, ne več otročji in ne še odrasel. Predvsem
sem ostal nem. Nem in
žalosten. Nisem
si želel takšnega slovesa, ampak moški v meni, ki se je že prebujal, je
vztrajal, zahteval, da ne popustim. Otrok v
meni, ki je še vedno jokal po mami, takšne izgube ni mogel kar tako
preboleti, otrok se je hotel stisniti k toploti, poiskati mehkobo, jo
zadržati v trepetavih dlaneh. Kaj bi
dal, da bi slišal njene misli … Spustila
je roko, da je podrsala po prsih in mehko padla ob njeno telo. Stik se
je prekinil, zaprl sem oči in se obrnil. Zbogom,
ljuba moja. Nisem
se ozrl in ona me ni poklicala. Zaklenila
je za menoj. NAVODILA (po
shemi za poklicno maturo) Besedilo umestite v književno zvrst in povzemite
odlomek. Izberite problem oziroma prvino odlomka in ga/jo razložite.
Razlago utemeljite s primerom iz odlomka. Povzemite ugotovitve
in napišite svoje mnenje o problemu oziroma prvini v odlomku ter na
splošno. Mnenje utemeljite s primerom iz lastnih izkušenj ali iz
kakega drugega književnega besedila. Svoje besedilo ustrezno členite, pri
pisanju upoštevajte pravopisna in slovnična pravila ter slogovno ustreznost.
Interpretacijo lahko tudi izvirno naslovite. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||