Motivi a) Smrt (prijatelja) Zanimivo
je, kako je pisatelj izbral ta izhodiščni motiv romana. V nastajanje romana
je na nek način pritegnil tudi svoja dva sinova: Ko sem premišljeval o delu, sem si med
drugim postavljal razna vprašanja, kako bi se na določeno situacijo odzval
eden izmed mojih sinov, ki je posebno brezkompromisen in trd, prava trda
buča, ki gre vedno z glavo skozi zid. Med preizkušanjem njegovih reakcij
sem stopnjeval breme, ki bi mu ga naložil, in največje breme je nenadoma
postala krivda za smrt drugega. Gimnazijec se ne brani na sodišču, čeprav je
obtožba bridko jasna: ti si morilec. Gre za elementarni očitek, ob katerem je
možen en odgovor: ali si nekaj storil ali pa tega nisi storil. Gimnazijec ve,
da ni ubil prijatelja, ampak v njem je krivda, da je zakrivil prijateljevo
smrt .(Večer, 7. oktobra 2005) Tadejeva
smrt je v romanu prikazana skozi perspektive štirih oseb: Petra, tožilca, prijatelja
Suhega in zdravnice Metke (če pustimo ob strani Tadejeve starše in druge). Vsak
jo doživlja ali razume po svoje. Motiv Tadejevega smrtnega boja skozi ves
roman podoživlja Peter kot veliko bolečino in travmo; najprej na
sodišču med razpravo, čeprav je od Tadejeve smrti minilo že skoraj leto dni,
potem pa še večkrat, ko se spomni prijatelja. Z motivom smrti je neločljivo
povezan tudi motiv krivde. Tadej, prosim te, Tadej, Tadej,
vlečem vrv navzgor, da bi jo potegnil čez kljuko, na katero se je ujela, vrv
se mi zadira v meso in mi lupi kožo z dlani, Tadejevih petinpetdeset kilogramov
pa se podvaja v sto, vpijem kot nor, ko spoznam, da sploh ne vpijem, da
rjujem, vendar glas ne najde poti iz mene. (9) (Opomba: Številke strani v
oklepajih se nanašajo na izdajo romana Gimnazijec leta 2004, v zbirki Žamet.) Tožilčevo sklepanje o dogodku je togo in neživljenjsko, celo
zmotno in usodno: Sodni izvedenec kriminalistične
stroke ugotavlja, da je imel vrv v rokah samo Peter Janežič, ne pa tudi Tadej
Rozman. Tadej Rozman si ni nataknil zanke okoli vratu. To je storil Peter
Janežič. Njegov molk onemogoča obtožbi jasno določiti, kaj se je zgodilo,
tako da v dvomu tožilec šteje, da je šlo zgolj za povzročitev smrti iz
malomarnosti. (14-15) Šele
na koncu romana se nam postopoma razkrije resnična zgodba v zvezi s Tadejevo
smrtjo. Glavni krivec zanjo je bil Petrov prijatelj Suhi, ki ga je
življenje pripeljalo na pot narkomana in preprodajalca mamil. V pogovoru s
Petrom se ni nikoli želel niti dotakniti nesrečne Tadejeve smrti, če pa se je
je, je bil njegov odnos žaljiv, gotesken: - Se spomniš Tadeja? - Koga? - Tadeja. Čeljusti se trdo stisnejo. - A ja, tistega. Suhi ne more mimo prikladne groteske,
s kazalcem in sredincem prikaže brcajoče korake umirajočega obešenca. - Kaj sta imela takrat? Nepričakovano oster sem. - Zakaj, hudiča, vlečeš to na plan? Fant je mrtev,
ne maram govoriti o tem. (141) Ko
Suhega napadeta dva neznanca in ga hudo ranjenega pripeljejo v bolnišnico, v
strahu pred smrtjo prizna Petru svojo krivdo: - Oprosti … Oprosti zaradi Tadeja. Zaradi Tadeja? Zakaj zaradi Tadeja? - Že v redu, Suhi. Ne razburjaj se. Skušal sem se otresti kosti, oklenjenih okoli
zapestja. - Ne, ne, Pit, jaz sem ga, zaradi
mene je mrtev, ne zaradi tebe. Oprosti, Pit. Tako sem se bal. In zdaj se tudi
bojim, da bom umrl. (302) Šele
Metka, ki je na koncu pričala na sodišču, je Petra povsem oprava
krivde za Tadejevo smrt. Kot kakšna odrešiteljica je s svojim pričanjem
pripomogla k hitremu razpletu zgodbe. Metka ni detektiv, ki bi ugotavljal
vzroke Tadejeve smrti. Za razliko od kriminalk roman ne oži kroga osumljenih,
saj je ves čas kriv Peter. V romanu sploh nihče več ne skuša rešiti velikega
nasprotja, ki je ves čas v glavnem junaku: ve, da ni zakrivil smrti, a krivde
za smrt se ne more znebiti. Nihče od pristojnih ne zazna te dvojnosti, da bi
dosegel zanj oprostilno sodbo. Metka je - kot tudi drugo bolniško osebje -
sama je slišala izpovedi Suhega v bolnišnici in opisala usodni dogodek: Suhi je zahteval od Tadeja Rozmana
plačilo za tablete, ki mu jih je dal tisto popoldne. Tadej ni imel denarja,
doma ga ni našel, in ko sta se dobila v kleti, je bil Tadej že močno
omamljen. /…/ Ker je bil Tadej nesposoben za sleherno obrambo, mu je
Suhi zlahka nataknil zanko in ga skušal prisiliti, da bi povedal, kje ima
denar, ali pa da bi mu dal kluč od stanovanja in bi on sam pobrskal za
kakšnim vrednejšim predmetom. /…/ Tadej je z zanko za vratom skušal
pobegniti pred Suhim, plezal je po steni, Suhi pa ga je hotel potegniti dol
in je potegnil za vrv, Tadej je zdrsnil, vrv se je zataknila, Tadej je
obvisel na njej. Suhi se je skril, ker je zaslišal korake, vstopil je Peter,
skušal rešiti Tadeja, kar pa mu ni uspelo. Ko je stekel po pomoč, je Suhi
pobegnil. (355-356) b) Molk Petrova
reakcija v kritičnih situacijah po Tadejevi smrti je molk. Ne gre za molk iz
trmoglavosti, pač pa za neke vrste govorno blokado, ki mu onemogoča, da bi
povedal resnico na dan. Tako na dogajanje na sodišču (obsodba) odreagira z
molkom. Ne samo zato, ker mu njegov zagovornik tako zmotno svetuje, pač pa ne
more spraviti besed iz grla. Edini vzrok, ki ga navaja roman za takšno
govorno blokado, je hud duševni šok, ki ga je doživel kot priča
prijateljevemu umiranju. Nikomur nisem odgovarjal. Ne sodišču, ne tožilcu, ne
odvetnikom. Slika, ki je zamrznila v meni, mi je
hkrati zamrznila grlo, da skozenj ni zlezel niti pisk. Cepetajoče noge, voda, ki je stekla
po desni hlačnici in se zlila v lužo pod Tadejem, kriki, ki so se umestili v
slike, so postali del mene. Od takrat naprej nisem več sam, s
seboj nosim nekaj, česar ne razumem in kar tli pod mojo kožo kot grozeča
napoved nečesa hudega, in morda je to tisto, kar me drži za grlo. (7) Sodni
izvedenec psihiatrične stroke Petrov molk ocenjuje tako: Za molk ne obstaja organski razlog,
ocenjujem, da je molk posledica odnosa do dogodka. /…/ /O/cenjujem, da
gre za zavestno odklanjanje stika z zunanjim svetom vsakič, kadar bi moral
govoriti o prijateljevi smrti. Osebe, ki ga kakor koli spominjajo na Tadejevo
smrt, povzročajo blokado v izražanju, ki je lahko resnična, lahko pa tudi
hlinjena. Objektivno se tega ne da ugotoviti. (10-11) Sam
Peter se svoje govorne blokade zaveda in se sprašuje: Zakaj ne povem, zakaj, zakaj? Na usta mi je silila grenkoba, ki se
je nikakor nisem mogel znebiti, prijelo me je, da bi tulil, zavijal, kričal
in izkričal gnev, ki se je pocejal po vseh celicah trepetajočega telesa. Namesto globokega, besnega glasu sem
iztisnil iz grla le jokav cvilež, da sem v trenutku utihnil. (24) Rad bi povedal, da mi je žal, gospa
sodnica. Žal mi je, ker ne zmorem povedati tistega, kar bi moral. Stisne me v
grlu in ne morem … In nisem mogel več. Pretresen in razočaran sem sedel.
(285) Podobne
blokade doživlja Peter tudi v razredu. Na primer, ko razrednik terja od njega
opravičilo za odsotnost (ko je bil na sodišču): V grlu me je stisnil znan krč, že ničkolikokrat
razkrita nevesta, nemoč premakniti usta se je razraščala čez prsi in grozila,
da me prelije do konca. (27) Nisem, je kričalo v prsih, samo glas
ni našel poti na prostost. Kot vedno. Stisk v grlu je zadrgnil dušo, ki je
slednjič utihnila. (32) Molk
nastopi, ko profesorica slovenščine terja pojasnilo za poteptan esej: Nisem ji odgovoril. V grlu sem čutil vrelec besed, ki pa
jih trdo stisnjene mišice niso spustile na prostost. (195) Zanimivo
je, da novi sošolci prej kot kdorkoli drug spoznajo vzrok Petrovega molka, in
se ob koncu šolskega leta postavijo na njegovo stran: Ti fantje in dekleta so prepričali
profesorje, da včasih resnično ne morem spregovoriti in da ne gre za moje
neznanje, ker se ne odzovem na vprašanja, ki mi jih zastavljajo. (343) Ko
na ulici pred lokalom naključno sreča svojega očeta, ki išče hčerko, doživlja
podobno: Z razbitimi mislimi sem skušal ujeti
pravo misel, le da besede niso znale iz prsi. (70) V
pogovoru s psihologom Borisom Oblakom v prevzgojnem domu: Utihnil sem in se nisem več odzival.
(72) Kriminalistu
Lojzu, pri katerem je iskal pomoč, ko je bil prisiljen nesti mamila v
prevzgojni dom: Lojz je razmišljal o vsem drugem,
samo o moji stiski ne. In jaz mu svoje stiske sploh nisem
znal prav opisati. (168) Prvič
je o svoji govorni stiski spregovoril Poloni, ki ga je spraševala o Tadejevi
smrti. - Moj edini prijatelj je bil. Tako
zelo, zelo mi je bilo žal, Polona. - Zakaj pa so te potem zaprli? - Ker tega nisem mogel povedati. - Zakaj ne? - Stisnilo me je v grlu. Ničesar o
Tadeju nisem mogel povedati. In čutil sem se krivega, krivega … (237) Kaj
je bil vzrok, da je govorna blokada na koncu vendarle popustila? Čas, ki je
potekel? Razumevanje, ki ga je doživel s strani zdravnice Metke? Petrov
osebni razvoj? Je končno dobil občutek, da je razumljen? Da so njegove besede
vendarle pomembne? Ali vse to skupaj? Peter popuščanje notranjega pritiska
opiše takole: Želel sem si, da bi lahko stopil še
enkrat pred vse tiste ljudi, ki so odločali o meni, da bi jim sedaj, ko ni
bilo več pritiska v meni, počasi in jasno razložil, kaj me je vodilo, da se
je zgodilo tisto, kar bi se ne smelo. Hladne misli, odprto, nepokostenelo
grlo, ko bi mi bilo to dvoje na voljo vsaj enkrat v pravem trenutku!
(290-291) Na
zadnji sodni obravnavi pride do Petrove deblokade in končno lahko pove, kaj
se je v resnici zgodilo ob tragični Tadejevi smrti. Iz mene je kar bruhnilo, kot bi se
končno predrl mehur, ki me je ovijal okoli srca, grla in ust. Srce je poskočilo do vrha grla, zijal
sem od bolečine, a sem kar nadaljeval, govoril, govoril, govori. Z očmi,
uprtimi v vrh rdečega svinčnika, ki je poskakoval po papirju kakor pajac.
(352-353) c) Praznina Motiv
praznine se je v romanu najbolj dosledno vleče od začetka do konca. Označuje
eno izmed najpogostejših Petrovih čustvenih stanj, nedvomno povezanih tako z
molkom, kot z občutki strahu (prim. str. 32, 72, 150, 188, 217), notranjo
bolečino (prim. str. 62, 104, 112, 113, 143), notranjimi boji
(prim. str. 38, 136, 231), samoto (prim. str. 100, 304, 329, 340), nerazumevanjem
(prim. str. 132, 195, 213, 290) in samopomilovanjem (prim. str. 211).
Peter je toliko čustveno zrel, da se zaveda praznine in potrebe po njeni
izpolnitvi, a je obenem nezmožen, da bi vedel, kako jo izpolniti. Poglejmo si
nekaj mest, na katerih se pojavlja motiv praznine: Po
obsodbi se znajde v družbi prijateljev v lokalu: Nenadoma sem začutil enako praznino,
kot me je objemala na sodišču, praznino, ki me je morila doma, ko ni
bilo nikogar in sem moral ven, preden bi zavrela kri potrgala žile. Praznina je najtanjše
lovke stegovala prav tu, v zadimljeni kamri pod nivojem ulice, v katero je
zrak pritekal samo skozi rešetke tik pod stropom. Najvztrajnejša je
zamigetala skozi salamo in se mi ovila okoli prstov, kjer je ležal kruh. (23) V
šoli: Ko sem sedel, se je praznina,
ki me je kar naprej spremljala kot usojena nevesa, napolnila z rumeno. (35) /
Praznina v meni je podrla nekaj pregrad, in duša, kolikor jo je pač
ostalo, je odtekla še nižje. /…/ Kradoma sem se ozrl po pogledih
sošolcev, se za hip popasel po strahu, pričakovanju, naveličanosti,
prepričanosti, zaljubljenosti, samo praznine nisem našel pri nobenem.
Bili so tako polni, zanimivi in človeški. (51) Ob
misli na mater in očeta: Ona je kriva, da čutim v sebi to praznino.
/…/ Tako se oče v meni spreminja v balon, napolnjen z praznino.
(40) Ob
Metki, ko ga le-ta postavlja na realna tla: Ko jeza izgine, se praznina,
ki jo pusti, ne napolni z drugim čustvom, in to me stira v brezciljno beganje
po mestu. (139) Ali
ko zasluti, da se bo od Metke kmalu moral posloviti: Hkrati sem začutil nenadno, skoraj
otipljivo praznino, ki se je odluščila s srca kakor serak z ledenika.
(199) Ob
prijatelju, zadrogiranem Suhem: Kar vpričo njega me preplavlja nov
val praznine. (143) Ko
mu sogojenci v zavodu grozijo z britvico, če jim ne bo prinesel droge: Zaželel sem si, da bi potegnil in
končal mizerijo, ki me je spremljala, saj s krvjo iz mojega vratu ne bi
odteklo nič pomembnega, samo praznina, puščoba, osamljenost. (159) Ob
Poloni oz. v njeni odsotnosti: Ničesar nisva imela /…/ Samo ta
postaja, dvajset rahlih poskokov daljšega kazalca. To je bilo vse. Potem spet
praznina. (234) In
končno v enem najtežjih trenutkov življenja, ko ob Savinji misli na samomor: Prazen sem, samo
lupina, tanek balon, ki brez kože drgeta v ledenem vetru. (305) č) Ljubezen Motiv
ljubezni se postavlja nasproti motivu praznine. Eden izmed redkih trenutkov,
ko se praznina v romanu zapolni, je ljubezenski odnos med njim in Polono.
Nežna zaljubljenost doživi svojo izpolnitev tudi v prvi strastni spolni
izkušnji z njo. Drugačen, veliko globlji in bolj zapleten, čeprav brez prave
perspektive, je ljubezenski odnos do zdravnice Metke, povezan z občutkom
varnosti ob njej in globokim medsebojnim razumevanjem. Gotovo
bo motiv ljubezni zanimiv za mlade bralce. Skozi roman se lepo razvija:
najprej avtor predstavi Petrov odnos do deklet, preden je spoznal Polono. Odkimal sem, skozi sito v podzavesti
dopustil, da se mi je pred oči prikazalo nekaj dolgolask, s katerimi sem se
kdaj držal za roke, jim lezel pod nedrčke in hlačke, dokler me niso pregnale
in si izgovorile boljši čas, lepši prostor in primernejšega fanta za zabavo
te vrste. /…/ V družbi, v kateri so kraljevali Suhi in podobni, je
bilo nekaj nepojmljivega, če se ni kar naprej po tebi obešala kakšna deklina,
ti tekala po robčke ali po burek, če si ukazal, te otipavala po izbočenih
mišicah in riti, skratka, kradla doma denar zate, lagala mami, da je pri
prijateljici, ko je izgubljala čas zate. (71) (Prim.
tudi str. 44) Ko
se začneta s Polono učiti matematiko, se počasi med njima razvija
zaljubljenost. Avtor lepo opiše njen razvoj, ki se stopnjuje do Poloninega
sedemnajstega rojstnega dne, ko – na njeno željo – doživita prvo
spolno izkušnjo. Zaljubljenost: V učilnici Prevzgojnega doma Radeče
/…/ sem se tistega dne prvič zalotil, da mi glava ne služi povsem.
Vanjo so se lovile sence povsem nesmiselnih misli, odzvanjale v prazno, me
begale in mi motile zbranost. (179) Njena bližina me je pomirjala,
prijalo mi je, da me prepoji njen vonj, name je delovala tako čudno in
neznano, kot še nihče dotlej. Bal sem se občutkov, ki so me prevevali, in
vleklo me je naprej, da odkrijem nov vpliv, ki ga ima name. (186) Posmehne se sama sebi in v tistem
trenutku je najlepša punca, kar sem jih kdaj videl. Gladko mlečno kožo obliva
sij pravkar vstale lune, še rdečkaste, velike, tik nad obzorjem, vranje črne
oči kot mačje zeleno, fluorescentno odsevajo. (203-204) Želel sem si, da bi odvrgel obleko in
potegnil kožo s sebe, da bi se dotaknil Polone s svojo notranjostjo, in želel
sem si, da bi si enako želela tudi ona. (239) Priklenjena vsak na svoje prekletstvo
nisva imela časa zase, za naju. Koža nama je gorela, sošolci so videli, da se
spreminjava, tajava in spajava, samo čas, v katerem naj bi se srečevala, se
je vselej izmaknil. (252) Prva
spolna izkušnja: Dotikava se in se želiva pokriti drug
z drugim, pa vendar sva še narazen, polna vsak svojih pričakovanj, polna
strahu, jaz pred tem, kaj bo rekla potem, ko bo glava spet trezna in bo
pijanost minila, poln dvoma, kako se bom odrezal, bom dober, neroden,
nestrpen, bo šlo prehitro, jo bom ranil, ona pred bolečino, dvomom, ali mi bo
ugajala, ali bom užival za njo in v njej, mi bo potem odvratna, ker se mi je
predala. (245) Polonini
starši, potem ko ju mama dobi v stanovanju speča po ljubezenskem odnosu,
ostro nasprotujejo ljubezenski zvezi. Polona v znamenje protesta odide od
doma. Kaj bi dal, da bi lahko spremljal
Polono k Metki, da bi se zaprla v prostor, kjer naju ne bi nihče motil, da bi
si razkrila občutke, ki so naju spreminjali iz otrok v odrasle. Strahotna želja, da bi ostal pri njej
in se z njo vso noč pogovarjal, me je pretresla kakor kriza narkomana. (261) Polonini
starši ju drugič(!) zasačijo v stanovanju med ljubezenskim odnosom po drugi
sodni obravnavi. Polono ločijo od Petra tako, da jo prešolajo na velenjsko
gimnazijo. Ljubila sva se kot dve nori, divji
beštiji, z zavozlanimi mislimi v nerazpoznavno, brezčutno zmes, kakor da sva
zadnjič skupaj in se ne bova videla nikdar več. Hotela je še in več, komaj
sem ji sledil, bežala mi je, se oddaljevala, izginjala. Še ko je hlipala v
podrhtavanju krčev, ki so ji potresali telo, ni bila z menoj, ampak je
vsrkavala občutja za vnaprej, za takrat, ko ne bova več skupaj. (286-287) In
dokončno slovo, ko Peter v Velenju sreča Polono z novim fantom. Vse, kar je živelo v meni, je
odhajalo z njo, izginjalo, pregrinjala me je tema, ki je nisem mogel
odstreti. Začutil sem, kako umiram, občutil, kar
je spoznal Suhi v tisti zadnji sekundi, ko je še vdihnil in se zavedal, da je
to zadnjič. Polona!!! Ni je bilo več. Razvneto telo je še vedno čutilo njen
odtis na koži, držal se me je še vonj njene tople kože. Tadej, me je prešinilo, Tadej je umrl
takole pred menoj. In Suhi. Zdaj še Polona. (340-341) Srečanja
z Metko so drugačna in pri njej ga prevzamejo popolnoma drugačna čustva. Zavidal sem ji samozavest, s katero
je vrtela svet okoli sebe, toplino, ki je kapljala vsenaokrog in je izvirala
iz iskrečih se oči in smeha, ki se ni niti za hip poslovil s polnih ust. Odrasla je. Ona je odrasla in jaz sem otrok. Neznosna teža tega zavedanja je legla
na moje prsi, v hipu mi je postalo žal, da sem v njenem avtu kot tujec,
/…/ (100) Začutil sem nenavadno navezanost
nanjo, ki je bila povsem drugačna kot navezanost na Polono. Sklonil sem se k
njaj in jo pobožal po licu. (198) Prvič sem se ozrl po njej kot po
ženski. Srh, ki mi je kakor elektrika stekel
po hrbtu, me je zdramil iz prijetnega razpoloženja. (326) Zelo
lepo je v romanu opisano njuno slovo, potem, ko mu pomaga napisati pritožbo
na razsodbo. Jasno je, da komaj vzbrstelo medsebojo čustvo nima prave
perspektive za nadaljnji razvoj. Njena trdnost, prepričanost,
izkušnje, vse se je zmešalo na obrazu do nerazpoznavnosti. Pred letom, morda še pred pol leta bi
to zamenjal za naklonjenost. Zdaj, po Poloni, sem razumel, da je to bližina
priložnosti, obet mladosti, še skoraj otroškosti, morda celo posledica
osamljenosti. Ni bila zaljubljena vame in jaz nisem
bil zaljubljen vanjo. Bil sem sam in ona je bila sama. Privlačila me je in čutila je, kako
deluje name. Bilo ji je žal, da odhajam, še bolj
pa bi ji bilo žal, če bi me zadržala. Čutila je, kako kruto se ločujeva, tako
na pragu, še vedno prijatelja, znanca, povezana z dogodki, ki so se nama
vsilili, ne da bi jih iskala sama, ampak … /…/ Samota je bila najina zgodba, najina
usoda. /…/ Nisem si želel takšnega slovesa,
ampak moški v meni, ki se je že prebujal, je vztrajal, zahteval, da ne
popustim. Otrok v meni, ki je še vedno jokal po
mami, takšne izgube ni mogel kar tako preboleti, otrok se je hotel stisniti k
toploti, poiskati mehkobo, jo zdržati v trepetavih dlaneh. (328-329) d) Družbene inštitucije:
sodišče, šola, družina Po
pisateljevem mnenju nobena od inštitucij, odgovornih za vzgojo otrok, ne
opravlja svojega dela zadovoljnivo: »Vzgoja
v družini je premedla, preohlapna in neustrezna, ker se družine, ki so
vedno manjše ali pa to sploh niso več, ne zmorejo osredotočiti na težave
mladih (saj še sami ne znajo najti rešitev za pereče življenjske probleme), šola
je izgubila moč nad učenci in dijaki zaradi desetletja dolgo ponavljajočih se
napak pri vzgoji (učitelj nima več ugleda, kot ga je imel pred desetletji,
izgubljena je avtoriteta učiteljev, nejasen je koncept, kaj bi z mladimi
sploh radi, kaj naj jim nudimo, kaj je cilj šolanja – ali samo
papagajsko ponavljanje kopice podatkov, ki nikomur ne koristijo, ali logično
razumevanje snovi, morda spretnost, da se otroci znajdejo in ustvarjalno
pričnejo razmišljati o problemu, najdejo metodo in nato problem tudi rešijo
...), organi pregona in sodišče pa še vedno niso preklopili v višjo
prestavo in začeli razreševati problemov prevzgoje na modernejši in
ustreznejši način.« (Večer, 7. oktobra 2005) Sodišče Pisatelj
– pravnik je gotovo dober poznavalec sodnih dvoran, delovanja pravnega
sistema in poteka pravnih bojev. Obenem pa je lahko tudi najboljši kritik
delovanja sodišča, neupešne prevzoje mladoletnih prestopnikov, podkupljivosti
paznikov v prevzgojnih domovih, slabega dela kriminalistov in psihologov itd.
Na več mestih je v romanu opisana sodna dvorana, negativno, kot jo
doživlja mladoletni Peter. Roman se začenja prav z njenim metaforičnim
opisom. Največja sodna dvorana sodišča v
Celju je utapljala žalost v zasenčeni svetlobi, ki se je skušala
pritihotapiti v ovalni prostor skozi sastrta okna. Daleč spredaj za polkrožno
mizo je potresovala s paževsko pristriženimi kostanjevimi lasmi sodnica,
streljala z ostrimi, prodorno zelenimi očmi po klovnih, ki kot na mačji
razstavi zasedamo prvo vrsto. (5) Ob
drugem sojenju gre Peter še s težjim srcem na sodišče: Kako drugače je bilo sedaj kot takrat
prvič! Kakor bi šel drugič v bolnišnico na
operacijo, potem ko je bila izkušnja s prvo neznosna. (271) Tretjič,
na ponovnem sojenju, opiše dvorano tako: Hlad prostrane dvorane je zazvonil po
vseh registrih moje razbolele duše. (350) Sodniki, porotniki, tožilci in zagovorniki so opisani z negativnim odnosom, ironično. Ozkobučni očalar sključenih ramen,
ozkih, trdnih ustnic mi ni nikoli upal pogledati naravnost v obraz, kakor bi
se bal, da bom obračunal z njim zunaj, ko bova sama. (5) Odvetnik, ki mu je država naložila
mojo obrambo, je očitno živel v drugem svetu, zakrit s togo bordo rdeče
barve, ki mu je blagohotno prekrivala tudi dobršen del možganov. Morda pravni
fakulteti tisti del glave ni bil nujno potreben, vsekakor pa bi mu koristil
na sodišču. (6) Tožilec se je brezbarvno popeljal po
obtožnici kot prava solza. (13) Vsakomur v dvorani je kmalu postalo
jasno, da odvetnik ribari v povsem praznem ribniku. (276) Zanj sem bil samo eden izmed ne
preveč posrečenih primerov, pri katerih so se stvari obrnile drugače, kot si
je predstavljal. (284) Posameznik
je v pravnem boju nepomemben. Edino, kar šteje, je zmaga: Zdi se, da že dolgo ni več važno, kaj
je res, samo da nekdo zmaga in drugemu pokaže, koliko boljši in bolj pameten
je. (133-134) V
prevzgojnem domu doživi nasilje. Tam vladajo tolpe starejših prestopnikov, ki
izsiljujejo mlajše, jim grozijo in pretapajo. Pisatelj jasno kritizira
paznike, njihovo neodgovornost, podkupljivost. Vedel sem, da prihajajo pome. Kljub temu, da je po hodniku korakal
paznik, in kljub temu, da so vrata stanovanj zaklepali. Vsak novinec je moral opraviti
sprejemni izpit, temu se ni dalo izogniti. (81) Šola Ker
je Peter nadpovprečno nadarjen dijak, mu šola pomeni kraj samouresničitve.
Njegov odnos do znanja je nenavaden za domnevnega mladoletnega prestopnika.
Najhujša kazen v prevzgojnem zavodu bi zanj bila prepoved odhajanja v šolo,
ne samo zaradi Polone, pač pa tudi zaradi želje po znanju. V tem smislu je
zanimivo tudi tisto mesto v romanu, ko si po hudi duševni krizi, ko vidi
umirajočega Suhega in premaga misel na samomor, najde zatočišče ravno na
svoji prejšnji gimnaziji (prim. str. 307). Njegova
ljubezen je matematika. Profesorica Matilda je v njem takoj videla
potencialnega zmagovalca na matematični olimpijadi in je temu primerno
svojega paradnega konja dodatno zalagala z matematičnimi nalogami. Že prej
jih je rad reševal (npr. ko pride po prvi obsodbi domov, prim. str. 25), v prevzgojnem zavodu pa so
mu izpolnile čas in ga reševale pred malodušjem. Matildine naloge so bile pravi mali čudeži.
Sploh ni bil pomemben izračun, kajti ko si videl, kaj moraš izračunati, je
bilo praktično že vsega konec. Zanke so bile v odkritju oreha, ki ga je bilo
treba streti, in čas se je prelil v vosek, ko sem se mučil z nalogami. (185) Matematiko mi je vcepila v dihanje, v
misli, v sanje. Ko sem zaprl oči, sem gledal krivulje in enačbe, ko sem
poslušal dolgočasno psihologinjo, sem skušal streti kakšno matematično
nalogo. (334-335) Ostali
učitelji in ravnatelj imajo do Petra dokaj zadržan odnos, saj v njem vidijo
prestopnika, potencialnega povratnika na kriminalno pot. Nekoliko, a še vedno
premalo razumevanja doživi s strani novega razrednika na Gimnaziji Center, še
manj s strani ravnatelja. V
prevzgojnem domu sta šola in izobraževanje zadnja stvar na lestvici vrednot
mladih fantov in deklet. Petra toliko bolj sovražijo prav zaradi zavzetosti
za šolo, nalašč mu uničujejo šolske knjige in zvezke. Vendarle mu hote ali
nehote vsi priznavajo, da je drugačen od njih in da bo iz sebe še kaj naredil
v življenju. Pisatelj
pa je zelo kritičen do metod prevzgoje v domu. Nihče se ni trudil, da bi v resnici
spremenil pokvarjene duše v nas. Morda so poskusili pred leti, morda takrat,
ko je gostoval v teh prostorih kasnejši televizijski reporter Terček in njemu
podobni. Ali pa prej, ko je bilo v domu veliko ptičkov brez gnezda, ne pa
kriminalcev. (106) Skozi
prevzgojni zavod je šla tudi zdravnica Metka. Petra je čudila njena trma in
nepripravljenost, da sočustvuje z njim: Ampak zdaj sem ji res verjel, da je
prestala Radeče. Samo gojenci prevzgojnega doma so
lahko tako neznosni do izgub in tako zagledani samo v zmagovalce, v tiste, ki
iz težav zlezejo nepoškodovani. (197) A
vendarle je zavod marsikomu postal drugi dom: Dom je postal drugo ime za
disciplino, ki je dotlej nismo poznali, je pa hkrati pomenil tudi zajtrk za
dobro jutro, kosilo in večerjo, malico za tiste, ki so delali, oblačila,
televizijo, časopise, knjige, bazen, igrišča … (334) Nič
kaj prijetno sliko prevzgojnega doma pokaže Metka, ko na sodišču priča za
Petra: Vanj pošiljate najslabše, kar obstaja
v mladini, in ta ima pravila, ki jih vzgojiteljem, upravnikom in paznikom ne
uspe preseči. Na lastni koži sem izkusila, kako trdo je preživetje v domu,
kako gojenci maltretirajo drugačne od sebe. /…/ Droge kljub strogi
kontroli kraljujejo v domu, tisti, ki jih ne poskušajo prej, in teh je malo,
se pričnejo drogirati tam. (357) (Opomba:
Več o neusešni prevzgoji mladih prstopnikov piše avtor v intervjuju za Večer,
7. oktobra 2005, ko odgovarja na vprašanje o (ne)smiselnosti in
(ne)učinkovitosti prevzgojnega sistema.) V
zvezi s šolo in šolanjem je zanimiv še tisti odlomek, ki izraža odnos
gimnazijca do fizičnega dela. Sestavni del prevzoje v Radečah je bilo namreč
tudi delo v delavnicah. Peter se kot gimnazijec dela brani in pravi: Nikoli doslej nisem delal. Ničesar.
Niti pomesti nisem znal, pošteno povedano, znal sem zgolj navleči oblačila
nase in se obuti. Pa pojesti, kar je priletelo predme. Ne rečem, posrečilo se
mi je kupiti sendvič, speči jajce in skuhati hrenovke. Da bi zdaj delal? Kaj
le? Gimnazija me je uspešno varovala pred mazanjem rok in mi skozi
stranska vrata vcepila odpor do fizičnega dela. Gimnazijci so vendar vredni
več, da bi jih uporabili za prenašanje bremen, čiščenje, zbijanje lesa,
/…/ (63) Družina Ta
osnovna človeška celica ni nič bolj učinkovita kot ostali dve inštituciji.
Nasprotno, Petrova družina je v popolnem razsulu: starša sta razvezana, mati
je mala podjetnica, nezrela osebnost, ki na sina velikokrat odlaga svoje
probleme, in celo odide od njega, ko jo najbolj potrebuje, oče živi z drugo
žensko in ima z njo hčerko Majo, sina sovraži tako kot svojo bivšo ženo. Najbolj
zanimiv je Petrov odnos do matere, brezkompromisen in nepopustljiv, kritičen
in zelo zrel, odrasel. Mama je rada lagala. (107) Takoj po vložitvi obtožbe, da sem
zakrivil Tadejevo smrt, me je izrezala iz prsi kakor maligni tvor. (107) Vse življenje je nekam hitela in
vedno se je opekla. (247) Brez
olapšav opiše svoja čustva, ko mu mati telefonira v prevzgojni dom za rojstni
dan: Vse lepo, ki me je ujčkalo tistega
dne, je postalo žarko in žaltavo, odvratno kakor shlajena svinjska pečenka,
ko se trda mast pobesi po sicer okusnem mesu in ga prevleče z gresasto
gnusobo. (179-180) Naslednjič
mu sporoči, da jo je novi partner zapustil in da ji je vse pobral iz
stanovanja: Samo izbruhala je vame namesto v
straniščno školjko. Podarila mi je noč brez spanja in me
kakor po pajkovi mreži spustila v dolgo pričakovano četrtkovo jutro. (350) Pogosto
pa si mora z grenkobo v srcu priznati, da ji je podoben. Še nikoli nisem čutil tolikšne
podobnosti in enakosti z njo. /…/ Mama je živela v dvojnosti, ki si jo
je ustvarjala sama, ampak tega sem se zavedal šele v Radečah. Med resnico in upi, med obupom, ko ji
ni uspelo pristaviti svojega lončka med dva resnično dobra trgovca, in
upanjem, da ji bo to vendarle uspelo. /…/ Ni mi bilo jasno, ali je to
pogum, kar je sijalo iz nje, ali neznansko podla laž, ker si ni upala
pogledati v oči in si enkrat za vselej priznati, da je zguba, kot sem zguba
jaz. Saj sem jo razumel. (109) Zanimivo
je, da na mater pomisli tudi med pretepi v prevzgojnem domu. Ko starejši
gojenci njega pretepajo, podoživlja materine udarce, ki jih je dobila od
očeta. Spačena usta so se razpotegnejo čez
obraz, predme se raztegne mamin obraz, ko jo močne roke vlečejo za lase,
rdeče obarvani nohti grebejo v grčaste dlani, da bi izpraskali rešitev.
Stojim ob kredenci, nekaj me drži za grlo, vidim, kako se moška dlan stisne v
pest, ki udari od strani, rdeče obarvani nohti zatrepetajo, kot zajčeve prve
noge, ko mine predsmrtni derget. /…/ Mama leži na tleh, vame reži
moški, telo je otrplo, ne morem se premakniti, da bi pomagal. (84) Eno
redkih mest v knjigi, ko mater vidi v svetli luči, je tik pred težko mislijo
na samomor, ko se sprehaja ob Savinji. V ženski, ki hodi pred njim, se mu
pojavi privid matere. Mama … Prikazovala se mi je kot sladki obet,
samo v najlepših barvah, vsa topla, dehteča, prijazna, razumevajoča. Ni vpila
ne jokala, samo smejala se mi je, me vabila s seboj. (305) (Prim.
str. 48.) e) Nasilje Z
nasiljem se je Peter srečal že v krogu družine in grenka izkušnja ga je
spremljala skozi leto dni življenja v prevzgojnem zavodu. Poleg nasilja, ki
ga je izkusil na lastni koži, se je srečal z njim tudi ob uporu, ki so ga
starejši gojenci sprožili v prevzgojnem domu. Razbita jedilnica, pretepeni,
skorajda ubiti Tone v mlaki krvi, morda celo posiljena ženska, to je zdaleč
presegalo vse moje dotedanje izkušnje z nasiljem, še nikoli dotlej nisem
videl tako podivjane črede. (124) Petru
z britvico grozijo sogojenci, ker jim ni prinesel droge v dom: Rana je nenadoma stopil iz gruče na
levi, me zgrabil za lase in v očeh mi je zaplesala temna senca stropa. Na
levi strani vratu sem začutil tenek dotik. (159) Uničujejo
njegove šolske potrebščine: Car je brcnil pripravljeno torbo s
knjigami in zvezki za naslednji dan, da je treščila na tla in stresla vsebino
po tleh. Še vedno obut v čevlje je s celim
stopalom stopil v belino odprtih zvezkov. (189) Dvoboj
s starejšim sogojencem, v katerega so prisiliti Petra, se je zanj slabo
končal: Dvanajsterica je kajpak dovolila
tovariško srečanje med nama, ki se je končalo tako, da dve uri nisem mogel
odpreti ust, govoriti pa sploh ne do jutra. Moj nasprotnik je treniral karate
in na meni se je izživel z natančnimi in uničujočimi udarci. Prvič sem videl,
kaj pomeni, da krvaviš, ko greš na vodo. Zanalašč me je tolkel v ledveni
predel hrbta in samo upal sem lahko, da me to ne bo neslo. (248) Še na drugih mestih se v
romanu pojavlja motiv nasilja. V podtonu teh odlomkov se skriva avtorjeva
kritika pristojnih (vzgojiteljev, paznikov, psihologov), ki niso odgovorno
opravili svojega dela – začititi mladoletnika pred nasiljem. |