NALOGE, MNENJA IN DRUGO...
NALOGE ZA PRIPRAVO NA TEKMOVANJE
Na tem mestu so objavljene naloge
(A),
ki so nastale v okviru seminarja za mentorje tekmovanja, na Vrhniki, 15.
11. 2002, ter vse izvirne naloge (B), ki so jih pripravili udeleženci
seminarja
kot
seminarsko nalogo. Naloge so avtorizirane.
A.
NALOGE, KI SO NASTALE V DELAVNICI
-
Imenuj
vse tri dele romana Filio ni doma.
__________________ __________________
_________________
-
Obkroži pravilno.
Prvoosebna pripovedovalka je
značilna za prvi / drugi / tretji del romana.
-
Kaj pomeni »mlinčke talat«? Razloži z besedno zvezo.
_____________________________________________________________
-
Katere
izmed naštetih oseb so naklonjene Heleni? Obkroži jih.
Poveljnik
straže / Lukrija / Luce / Uri / Kate / Mare / Filio
Naštej še tri osebe, ki so naklonjene Uriju.
_______________________________
-
Navedi
tri spremembe, ki jih uvede Helena po prihodu na otok.
________________________________
________________________________
________________________________
-
Na kratko napiši, zakaj ima Helena na otoku privilegiran položaj.
_____________________________________________________________
-
Imenuj
mesta na otoku. ___________________________________________
-
Navedi tri dela, ki jih na otoku opravljajo moški, in tri dela, ki jih
opravljajo ženske.
Moški:
________________________________________________________
Ženske: _______________________________________________________
-
Kdaj se smejo javno srečevati
ženske in moški?
_____________________________________
-
Zakaj
hodijo ženske po otoku v copatih?
____________________________________
-
Kdo so tri poglavarke na otoku? Imenuj jih in dopiši njihovo glavno
opravilo.
__________________ __________________ _________________
-
Zapiši, zakaj je Uri poimenoval deklico Filio.
_________________________________________
-
Filio pomeni (obkroži
pravilno):
-
filatelistka.
-
znanilka sprememb.
-
sin.
-
S čim je bila Filio fizično
zaznamovana?
_____________________________
-
Kdaj seje morala Filio preseliti v pritličje? Obkroži pravilen odgovor.
-
Ko je stara 8 let.
-
Ko je stara 15 let.
-
Ko je stara 17 let.
-
Navedi neposredni povod za to,
da Filio pobegne z otoka.
_________________________________________________________
-
Imenuj osebo,
ki spremlja Filio domov z otoka. ______________________
-
Kateri motiv prevladuje na
delih slikarke Filio? ______________________
-
Obkroži pravilen pomen besedne zveze: »kljuvati po meni«.
-
Vznemirjati me.
-
Mi povzročati bolečino.
-
Mi poškodovati telo.
-
Katera materialna dobrina
omogoči Filio pot na celino in življenje tam?
____________________________
-
Koliko je star Uri, ko odide v
Spodnje mesto? ___________________
-
Katera literarna oblika se pojavlja v romanu? Obkroži pravilen odgovor.
-
Reportaža.
-
Potopis.
-
Dnevnik.
-
menuj tri simbole, ki se pojavljajo v romanu.
___________________ __________________ _________________
-
Kakšne vrste roman je Filio ni doma? Navedi tri oznake.
___________________ __________________ _________________
-
Razloži besedno zvezo: »umetna svoboda tople grede«, kot jo
razumeš po
prebranem romanu.
-
Nekaj predlogov (za razmišljanje) za pisno nalogo:
-
svoboda v mislih in
svoboda izbire v ljubezni,
-
odnosi med moškimi in
ženskami v romanu,
-
odnosi med ženskami v
romanu,
-
odnosi med moškimi v
romanu,
-
nesvoboda posameznika,
-
odnos: mati – hči –
vnukinja,
-
Helena – mati in babica,
-
Helena – prijateljica,
-
Helena – upornica,
-
Helena: ostati ali
zbežati
-
otok – simbol
totalitarizma,
-
totalitarni režim in
demokracija,
-
oblast in nasilje,
-
štiriindvajset ur na
otoku,
-
odtujenost čustev,
-
Poveljnik: boj med
čustvi in razumom,
-
manipulacija s človekom,
-
Urijevo doživljanje
ljubezni do Filio,
-
Filio pride deset let po
babičini smrti ponovno na otok.
B. NALOGE IZ
SEMINARSKIH NALOG UDELEŽENCEV SEMINARJA
Prof. Jasna
Levačič, Srednja elektro in strojna šola, Kranj
Predlog za esej (razmišljanje
ob odlomku): SVOBODA IZBIRE V LJUBEZNI
Odlomek na str.191: ko vidi Uri
na seznamu za razporejanje nočnih obiskov zapisano ime Filio.
Nekaj smernic za pisanje eseja:
Primerjajte svobodo izbire
partnerja v sedanjem času in pred stoletjem v Sloveniji. Spomnite se na
slovenske avtorje, ki so o tem pisali.
Primerjajte evropsko gledanje
na izbiro partnerja in položaj žensk z islamskim.
Razčlenite položaj žensk in
moških na otoku, njhovo odtujenost, opišite njihove priložnosti za
medsebojne stike.
Razmislite, kako bi se lahko
roman drugače zaključil.
Prof. Silva Kastelic, Srednja
zdravstvena šola, Ljubljana
Naloge ob odlomku na strani 5, od:
Stala sem sredi razstavnega prostora... do: Stal je tam, kakor
da bi me čakal.
V kateri del romana spada odlomek?
__________________________
Poimenujte vse tri dele romana.
______________________________
Določite dogajalni prostor in čas, v
odlomku in v celem romanu. ______
_______________________________________________________
Kdo je moški, ki je prišel na otvoritev
razstave? __________________
Ali ima grba kakšen simbolni
pomen? Razložite. _________________
______________________________________________________
Ali glavne osebe (Helena, Filio, Uri,
Poveljnik, Ante) rade berejo? DA NE
Katera socialna zvrst prevladuje v
romanu? Razložite ob spodnjih primerih.
Ti veš, da je bila ona ženska, ki je
umrla takrat v tej hiši, tvoja mati?
Filio, pozabila si, kaj vse imaš za
seboj, to z njo si tako čakala.
__________________________________________________________________
Kdo je izrekel naslednje besede in
komu so bile namenjene?
Tu živim, delamt am, je stegnil roko
skozi odprta vrata na drugo stran obokanega balkona.Tu ne bova
sedela,j e nadaljeval. Hodila bova delat k njim, dol. Malo pisarniškega.
Kdo: ______________________ Komu: _________________________
Povežite osebe in njihove
karakteristike.
OSEBE
KARAKTERISTIKE
Helena Brass
židovskega porekla
Filio
vzvišen, oblastiželjen
Poveljnik straže
pametna, pogumna, odločna
Uri
ustvarjalka, piše dnevnik, močna osebnost
Obkrožite pravilno.
Vzrok psihičnega zla v romanu je :
v okolju.
v osebah.
v družini.
Prof. Alenka Plohl Podgorelec,
Maribor
Obkroži pravilno. Kljuvati za Filio
pomeni:
vznemirjati.
povzročati bolečino
poškodovati telo.
-
Kateremu mitološkemu trpinu je orel
vsak dan znova izkljuval obnovljena jetra? Morda veš tudi zakaj?
___________________________________________________________
Imenuj slovenskega pesnika in naslov
njegove pesmi, v kateri je zapisal verza:
Kdo ve
kragulja odgnati, ki kljuje srce...
______________________________________
Prof. Irena Potočar Papež, Gimnazija
Novo mesto
Preberi odlomek in odgovori na
vprašanja.
Po nekaj dneh sva odšli do šole.
Lena me je držala kot še nikoli. Mesto je počivalo v zgodnjem popoldnevu,
za novo moč pred večerom. Vedno bolj sem se izogibala srečanjem. Nikomur
nisem verjela. Otroke bom vendarle morala dobiti. Samo Filio ne
morem šolati. Šli sva mimo zaprtih oknic in vrat, zbrano in odločno. Na
robu trga, pred cerkvijo sva nenadoma zagledali nekaj žensk, ki so naju
čakale.
(1) Opozorila naju je gospodinja,
da čakajo vsak dan, vendar sva na to pozabili. Šli sva proti njim. Vsaka
moč je nevarna in ta še bolj, ker je bila neznana. Zatrepetali sva.
Sovražile so obe in videla sem, kako si želijo, da bi me žalile in
ponižale. Celo več. Ene so držale v rokah debele palice, podobne Katini in
jih pripravljale.
Iz katerega dela romana je odlomek?
______________________
Kdo je pripovedovalec?
________________________________
Ali je podčrtano osebno ime v pravem
sklonu? ________________________
Imenuj podčrtano slogovno sredstvo
(1). _____________________________
Pravopisno uredi zadnjo poved.
Kaj se je zgodilo v nadaljevanju?
___________________________________
Predlog za esej (razmišljanje
ob odlomku) - Helena v zaporu.
Odlomek na str. 76: od Legla
bom ... do Sedla sem takrat, si objela kolena in popevala (4.
odstavek).
Navodila za pisanje eseja:
Natančno preberite odlomek
in ugotovite, iz katerega dela romana je.
Na kratko opišite, kaj se je
zgodilo pred tem.
Označite osrednjo osebo, ki
nastopa v tem odlomku.
Razmislite o motivu svobode oz.
pravice do prostosti in napišite, na kakšen način se pojavlja v tem delu
romana.
Napišite, ali se vam zdi za
predstavljeni odlomek primerna dnevniška oblika zapisa. Svojo odločitev
tudi utemeljite.
Predstavite in utemeljite svoje
mnenje o osnovni človekovi pravici do (telesne in duševne) svobode.
Pisni nalogi dodajte izviren
naslov.
Prof. Mojca Hafner, SEŠ Ljubljana
Za Berto Bojetu je izraz "ženska
literatura" (obkrožite pravilno):
- manjvreden.
večvreden.
nima odnosa do izraza.
Razložite, kako vi razumete naslov
romana.
__________________________________________________________
Pojasnite, kako razumete trditev
Alojzije Zupan Sosič, da junaki romana ne trpijo toliko zaradi
totalitarizma, ampak največje zlo nosijo v sebi.
___________________________________________________________
Kaj ljudem na otoku predvsem pomaga
preživeti v odtujenih razmerah? Obkrožite pravilno.
Delo.
Človeška toplina.
Družabna srečanja.
Kaj je bil vzrok, da so Helena Brass in
skupina ribičev ostali na otoku?
Helena:
______________________________________________
Ribiči:
_______________________________________________
V treh povedih povzemite življenje
Helene Brass, preden je prišla na otok.
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________
Navedite tri načine, na katere so se
ženske odzivale na Helenino življenje in ravnanje.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Dopolnite.
Helenina hči je svojo hčer Filio prvič
želela ob sebi, ko ______________. Tedaj jo je Filio
videla, kako se je _____________________ in odletela. Filio se je
mučnega spomina želela rešiti tako, da je mater ___________.
JEZIKOVNA ANALIZA
S podčtovanjem določite stavčne člene.
Pomagala mi boš odnesti mater na
pokopališče.
Trstika ob poti nas je ljubeznivo
skrivala pred Spodnjim mestom.
Podčrtajte enodelne stavke.
Blagoslovljen.
Včasih sem ga videl.
Filio je odprla oči na skrinji ob
zidu.
Odleglo mi je.
S pomočjo simbolov S napišite
skladenjsko sestavo povedi in pripišite vrsto odvisnikov.
Dobivala sva se na jasi, kjer me je
nekoč ujela in ki sem jo poznal že iz otroštva.
Čutila se, da sem živa, in veselila
sem se.
V zvezah povedi podčrtajte naveznik in
besedo, na katero se navezuje. Pripišite vrsto naveznika.
Oblekla sem klotasto obleko z drobno
čipko. Sama sem jo naredila.
Prehodila sem mesto v vse smeri.
Bilo je manjše, kot sem mislila.
K spodnjim povedim pripišite vrsto
retorične figure. Izbirate lahko med:
okrasni pridevek, retorično
vprašanje, brezvezje, inverzija, primera, poosebitev.
Čutila sem se močno, kakor da bi
ubila zmaja. ____________
Trstika ob poti nas je ljubeznivo
skrivala pred Spodnjim mestom. ______
Otroke in ženske sem videvala ob
jutrih, opoldan, zvečer. ____________
Stopil je med stisnjene hiše.
_______________
|