BERTA BOJETU - BOETA (1946 – 1997)


 

 

 

 

Igralka, pesnica in pisateljica Berta Bojetu se je rodila 1946 v Mariboru. Po učiteljišču v Ljubljani je študirala najprej slavistiko na Pedagoški fakulteti v Ljubljani, potem pa igralstvo na gledališki akademiji (AGRFT). Petnajst let je igrala v lutkovnem gledališču in bila ena izmed ustanoviteljic Koreodrame. Za vlogo Agate Schwarzkobler v istoimenski drami je leta 1986 prejela nagrado Borštnikovega srečanja za igro. Poleg tega je igrala tudi v igrah Prizori iz hiše Karlstein, ki je bila narejena po njeni pesniški zbirki, in v De Profundis.

 

Izdala je dve pesniški zbirki: leta 1979 zbirko Žabon in leta 1988 Besede iz hiše Karlstein ter za tem dva romana: 1990 Filio ni doma in 1995 Ptičja hiša, za katerega je dobila nagrado Kresnik 1996. Redno je objavljala v vseh slovenskih in takrat še jugoslovanskih revijah ter v tujini. Bila je članica Društva slovenskih pisateljev, Združenja dramskih umetnikov in PEN-a. Umrla je leta 1997.

 

Berta Bojetu je samo sebe označila kot »upornico, popotnico, ki ima le eno pot – k sami sebi.[1]«

Na vprašanja o svoji umestitvi v povojne pisateljske generacije je v intervjujih odgovarjala:

»Če se prištevam h generacijam? Se, toda mar nimam v sebi generacij, ki mi pripovedujejo same o sebi?[2]«

 

Umetniško ustvarjanje Berte Bojetu je med seboj vsebinsko, motivno-tematsko in stilno povezano. V obeh pesniških zbirkah so nakazani motivi, kot so ptice, hiša, spolnost, vojaki, deček, nasilje, oblast idr., ki jih kasneje v romanih v prozni obliki izpelje. Tudi glavne osebe v obeh romanih, ki se medsebojno prepletajo, so nakazane že v obeh pesniških zbirkah.

 

Prvo pesniško zbirko ŽABON (1979, Obzorja) so kritiki označili za elementarno erotično pesnjenje, v katerem se spolnost kaže kot absolutna kategorija človekovega bivanja, njegov kozmični življenjski prostor, znotraj katerega ni ne družbenih normativizmov ne vprašanj o morali, niti ne vprašanj o bolj zapletenih emocionalnih razmerjih med dvema človekoma.

 

 

Že v tej zbirki so nakazani bolečina ljubezni, ptice, talanje mlinčkov, pa tudi znameniti krš, kamenje ostrih robov, ki se pojavljajo tudi v kasnejših besedilih.

 

 

Sleci se

zlezi z menoj pod rjuhe

S krikom tolčem

prhutanje pogumnih ptic

Krčevito brišem prah na svojih ustih

Sleci se

poljubljala bom vrh tvoje kože.

                 ¬

Izsrkal si vodo mojih ust

izrezel in zavrgel travo mojega trebuha

drhtim

ubijam ptiča.

                 ¬

Pletem te v čas izabele mojega otroštva

V igranje mlinčkov

z dotikom roke

v srčiko roke

Pletem te v blede obraze otrok

Zagrizel si me

rdečih peroti

bloden od krša

Žarečega neba

sem razpela svoje meso

in nasul si me

z vonji te zemlje.

          ¬

Sled me je prignala

na rdeči krš

Iščem

zabuhlih rok

iščem za jad

za samoto.

 

 

 

Poezija v drugi pesniški zbirki BESEDE IZ HIŠE KARLSTEIN (1988, Obzorja) je spet vezana na erotiko, vendar je bolj zastrta, skrivnostna in zadržana  in se naslanja na zaklinjevalsko dikcijo starih obrednih besedil, ki spominjajo na molitev. Hkrati pa za šifriranim jezikom slutimo realno izkušnjo zapisanega.

 

 

Navezovanje na Žabona je jasno že v prvi pesmi, ki pravi:

 

Zjutraj si ljuba črno haljo šiva.

Dolgo si mrtev Žabon.

Kako dolgo si mrtev.

Vate metulj krila namaka.

Zvečer si ljuba belo haljo šiva.

 

Poleg tega se v zbirki pojavijo še deček, vojaki, hiša, ptice, sestre, Jankobi, Ivana, Jozefina, ki napovedujejo prozni besedili.

 

Gospod,

je tišina,

ki jo nosi

Deček.

Darovati znamo stare gospe,

petrolejke,

mlade ptiče,

ker vsi o nečem molčijo.

Težko je dati

Dečka

in vzeti ptiča...

          ¬

Dečki imajo svojo usodo

in treba jih je pustiti naprej,

ne dotikajmo se jih,

ne naženimo njihovih žensk,

kamor se nam zazdi,

pustimo prostor prijazen,

da se dejanja zgodijo,

da nas potem stare vprašajo,

kaj je to: oditi.

          ¬

Hiša je prazna.

Nori išče v njej Dečka,

Ivano.

Bila sta lepa.

Povsod je hodil za njima.

Bila sta tako lepa,

da je pozabljal iti.

          ¬

Ta hiša je nora.

V njeni legendi

sem stala na pragu.

Dečku se je pokazal dan.

Ta hiša je moja.

Tiho tonem z menorahom k sobam,

tuje odhaja s pastirji.

Jankobi,

zaman je šepet,

vidim tvoje noge,

čakajo, da se zdani.

Zdaj spijo ptiči,

da jih razkosane položiš na kamne.

              ¬

Ptiči so tisto, kar hočemo reči.

So luči in berač,

so devica v temi.

So hiša.

               ¬

 Ptič je bolan.

Pod zidom poje ženskam.

Samo vojaki in ptiči govorijo o gnezdih.

Žalostno je oditi,

če je ptič bolan.

              ¬

Ptiči ne vejo za hišo.

Niso sami.

Pravil si:

Bilo je ptičev

in trava je,

ki poljublja prst.

Pravil si:

Naj te poljubim.

ptiči,

se spomniš,

se ne poljubljajo.

           ¬

Objemita mi glavo,

ko stopim v jezero,

o moji moški,

moji vojaki,

moji bratje.

 

 

 

Po obeh pesniških zbirkah je sledil prehod v prozo, ki ga je avtorica označila takole:

 

» (Prehod se je) kar prelil iz krika Žabona, čez molitev Besed iz hiše Karlstein, prelil in povedal, kaj si mislim o tem, da me niste slišali, me ne prepoznali, prelil in odprl nov način dotikanja z mojim, vašim življenjem. (...) Všeč mi je, da imam z vami vzpostavljeno zvezo skozi besede, najprej v poeziji in zdaj v romanu.[3]«

 

Najprej je izšel roman FILIO NI DOMA (1990 in 1997, Wieser) nato pa še PTIČJA HIŠA (1995, Wieser), ki je nadaljevanje prvega romana (več o tem besedilu na podstrani: Motivno-tematska interpretacija).

 

 

Za obe prozni besedili velja, da sta jezikovno izdelani in polni simbolne govorice. Za zgodbo, ki se skriva v lupini meta jezika, stoji sodoben pripovedni prijem, ki se loteva problematike čustev, kot so ljubezen, bolečina, brezizhodnost, trpljenje in upanje[4].

 


Ç NAZAJ NA PRVO STRAN
 


[1] Intervju z Berto Bojetu. Spraševal M. Vehovar, Slovenec, 05. 07. 1996, št. 153

[2] Intervju z Berto Bojetu. Spraševala S. Borovnik, Delo, 03. 03. 1994, št. 51, str. 13

[3] Intervju z Berto Bojetu. Spraševala A. Zor Simonitti, Mentor, št. 3-4, leto 1991, str 126-9

[4] Intervju z Berto Bojetu. Spraševal F. Horvat, Delo, 28 .03. 1996, str. 15