Mag. Marlena Vinter, Vesna Poštuvan, Nataša Pem,
Živilska šola Maribor
Park mladih 3
2000 MariborE-mail: marlena.vinter@guest.arnes.si
vesna.postuvan@guest.arnes.si
natasa.pem@guest.arnes.siWWW: http://www2.arnes.si/~ssmbszs1s/
MEDPREDMETNO SODELOVANJE MED PRAKTIČNIM POUKOM TER RAČUNALNIŠTVOM IN INFORMATIKO NA ŽIVILSKI ŠOLI MARIBOR
THE COOPERATION BETWEEN PRACTICAL LESONSS AND COMPUTER SCIENCE AND INFORMATICS AT THE FOOD PROCESSING SCHOOL IN MARIBOR
Povzetek
Informacijska tehnologija je sestavni del tudi sodobne živilske industrije. Šola kot vzgojno-izobraževalna institucija ne more biti pasiven opazovalec sodobnih trendov, temveč se mora aktivno vključevati v dogajanja in zagotavljati kadre, ki bodo kos sodobnim zahtevam. Za to pa je seveda na šolah zagotoviti ustrezno opremo in izobraženost učiteljev.
Današnji problemi, s katerimi se srečujemo, so zelo kompleksni in njihovo reševanje je možno le v timskem delu. Na Živilski šoli v Mariboru učiteljice praktičnega pouka sodelujejo z učiteljico računalništva in informatike. Pri svojem delu spoznavajo, da takšno sodelovanje prinaša veliko koristnega, kot na primer: učenje drug od drugega, boljše razumevanje problemov, več socialnih spretnosti.
Abstract
Up to date food processing industry can not be imagined without using the computers. They are used in all kind of food processing companies, small and large ones. School should be aware of the importance of including this kind of knowledge in educational programmes. To implement this the schools have to be good equipped. Also it is very important that the teachers are properly educated.
Most of today‘s problems are very complex and good solutions can be offered only by team. In teams people often work with different professions. At the Food processing school in Maribor the teachers of practice lessons work together with the teacher of computer science and informatics. We have realized that that kind of work brings a lot of benefits e.g. learning from each other, better understanding of the problems, more social skills etc.
Ključne besede
Projekt TIMKO, informacijska tehnologija, kurikulum, internet, projektno učno delo, sodelovalno učenje, timsko delo, živilska industrija, proizvodnja živil, kakovost živil in procesov, praktični pouk,Key words
Project TIMKO, information technology, curiculum, internet, project work, cooperative learning, team work, food processing industry, food production, food and process quality, practice lessons,
UVODVse prepogosto se dogaja, da učenci v šoli pridobljeno znanje uporabljajo le v okolju predmeta, pri katerem so se stvari naučili. Nove metode poučevanja, npr.: projektno učno delo, sodelovalno učenje, se še vse prevečkrat pojavljajo le kot dopolnitev klasičnega poučevanja.
V predmetni skupini za računalništvo in informatiko se trudimo, da bi sodobne metode poučevanja ob uporabi informacijske tehnologije in interneta postale vsakdanja stvarnost.
V projekt Timko smo se vključili s ciljem pridobiti praktične izkušnje medpredmetnega sodelovanja in timskega dela med učenci in med učitelji, ki bi jih v prihodnosti lahko prenašali tudi na druge učitelje.
Izkušnje kažejo na to, da je vseeno za kakšen poklic izobražujemo, pomembno je, da smo na spremembe pripravljeni tudi učitelji ter da imamo za takšno delo podporo pri vodstvu šole, ustrezne materialne pogoje, dovolj znanja in izkušenj in predvsem veliko dobre volje, da bomo lahko primerno motivirali tudi učence.
IZHODIŠČA MEDPREDMETNEGA SODELOVANJA MED PRAKTIČNIM POUKOM TER RAČUNALNIŠTVOM IN INFPRMATIKO
Kot učitelji se moramo zavedati, da moramo učiti “prave stvari na pravi način”. Eden izmed takšnih “pravih načinov” je nedvomno tudi sodelovalno učenje z medpredmetnim sodelovanjem.
Rezultati raziskav s področja sodelovalnega učenja dokazujejo, da je sodelovalno učenje vzgojno-izobraževalna strategija, s katero pridobivajo učenci in učitelji. Sodelovalno učenje je danes v osnovnih, srednjih šola in na univerzah v ZDA, Kanadi in mnogih drugih državah že vsakdanja vzgojno-izobraževalna praksa, medtem ko se pri nas le počasi ali pa sploh ne vključuje v izobraževanje.
Peto šolsko leto že poučujem predmet računalništvo in informatika v razredih poklicne usmeritve in kljub temu že od vsega začetka sodelujem v kurikularni prenovi predmeta računalništvo in informatika. Izkušnje iz preteklih šolskih let so zelo dobre, saj so učenci dokazali, da lahko uspešno delajo po novem učnem načrtu. V preteklem šolskem letu sem s skupino štirih učencev preizkušala sodelovalno učenje, vendar v okviru predmeta računalništvo in informatika in v času prostih izbirnih vsebin. Uspeh in zadovoljstvo je bilo obojestransko, zato sem se odločila, da v letošnjem šolskem letu pritegnem k sodelovanju učiteljici praktičnega pouka, ki se na področju proizvodnje in nadzora živil srečujeta tudi z informacijsko tehnologijo. Učiteljici Vesna Poštuvan in Nataša Pem sta za projekt Timko pripravili teme s področja živilske tehnologije. Skupaj smo se dogovorile za cilje in začrtale delo v projektu Timko, ki ga izvajamo v okviru rednega pouka.
Izhodišče našega sodelovanja je, da pri praktičnem pouku učenci pripravljajo vsebino na izbrano temo, pri računalništvu in informatiki pa pripravljajo na izbrano temo spletno stran in računalniško predstavitev svojega dela in izkušenj. Na tak način bodo učenci pridobili dve oceni, in sicer za vsebino pri praktičnem pouku, za izdelano spletno stran in računalniško predstavitev pa pri računalništvu in informatiki. Učenci s sodelovalnim učenjem in medpredmenim sodelovanjem pridobivajo znanja iz dveh predmetov. Še bolj pomembno pa je, da se učenci naučijo povezovati znanje iz različnih strokovnih področij, spoznavajo kako učinkovito uporabiti informacijsko tehnologijo in internet na področju živilske tehnologije ter si pridobivajo niz socialnih spretnosti, kot so: medsebojna soodvisnost, odgovornost za prispevek k skupni nalogi, zaupanje, samospoštovanje in spoštovanje drugih, kritična presoja in sposobnost diskusije.
ŽIVILSKA INDUSTRIJA IN INFORMACIJSKA TEHNOLOGIJA
Živilske industrije si, kakor ostalih sodobnih industrijskih panog, ne moremo več predstavljati brez uporabe sodobne informacijske tehnologije. Informacijska tehnologija v tej industriji podpira tri osrednja področja. Tako pomaga pri spremljanju, pripravi ali izvajanju:
samega poslovanja, proizvodnji izdelkov, kontroli izdelkov in procesov. Prvo področje je skupno za skoraj vsa podjetja, ne glede na dejavnost, s katero se ukvarjajo. Gre predvsem za zagotavljanje delovanja služb kot so: finance, kadri, vodenje, marketing …
PROIZVODNJA ŽIVIL TER KONTROLA IZDELKOV IN PROCESOV
Proizvodnja živilskih izdelkov poteka na dva osnovna načina. V nekaterih, predvsem manjših obratih še zmeraj prevladuje obrtniški, pogosto ročni način proizvodnje.
V takšni vrsti podjetij je informacijska tehnologija predvsem podpora pri pripravi proizvodnje.
Na drugi strani pa imamo živilsko industrijo s sofisticirano opremo, ki zahteva od zaposlenih izredno veliko tehničnega znanja, kakor tudi znanja s področja uporabe sodobnih načinov reguliranja in kontrole posameznih proizvodnih faz oziroma procesov. Obvladovanje tako kompleksnih sistemov bi bilo brez računalniške tehnologije preprosto nemogoče. Takšne kompleksne proizvodnje lahko najdemo v vseh vejah proizvodnje živil: v sodobnih mlinih in proizvodnji testenin, proizvodnji alkoholnih in brezalkoholnih pijač, mlekarnah, mesni predelavi …
Zahteve po kakovostnih, zdravih in varnih živilih zahtevajo uporabo zanesljivih analiznih metod in naprav. Naj so analitske metode fizikalne ali kemične, so sodobne merilne naprave skoraj zmeraj že podprte z ustrezno programsko opremo.V živilski industriji pa se pogosto odvijajo zahtevni fermentacijski procesi (alkoholna fermentacija, mlečnokislinska…). Gre za področje biotehnologije. Uravnavanje pogojev fermentacije bistveno vpliva na končni izdelek in uravnavanje ter njihov nadzor je nujen.
Delovno intenzivna industrijska proizvodnja živil na trgu ni konkurenčna. Zato tudi težnja po zniževanju stroškov narekuje vse večjo uporabo “pametnih naprav in strojev” in s tem uporabo sodobne tehnologije. Le to pa zahteva, da imajo zaposleni zadostna znanja iz različnih področij, tudi s področja uporabe informacijske tehnologije.
“In kakšna je pri tem vloga šole?”
Šola je servis družbi ter s tem gospodarstvu, zato mora s svojimi izobraževalnimi programi slediti zahtevam sodobnega časa. Učencem moramo ponuditi aktualna in uporabna znanja – oni so glavni “izdelek” določene šole. Seveda pa sodobnih znanj s področja informacijske tehnologije učencem ni mogoče posredovati, če na šoli nimamo ustrezne opreme in usposobljenih učiteljev.
UPORABA INFORMACIJSKE TEHNOLOGIJE PRI IZVAJANJU PRAKTIČNEGA POUKA V PROGRAMU ŽIVILSKI TEHNIK
Pri izvajanju predmeta smo pričeli že pred leti uporabljati računalnik, V samem začetku nam je služil bolj za priprave poročil in drugih pisnih dokumentov. Že v letu 1992 smo pričeli pri pouku uporabljati prve zgoščenk (Encarta, Wine guide, Bier hunter in druge). Žal slovenskih zgoščenk z našega področja še danes praktično ni ali pa jih je zelo malo. Tako smo morali učitelji “premagati” vsaj dve oviri: naučiti učence uporabljati zgoščenke na eni strani, na drugi strani pa jim pomagati pri razumevanju strokovnih tekstov v tuji literaturi. Kljub temu pa so bili učenci za takšno delo visoko motivirani. Seveda zgoščenke še zmeraj pridno uporabljamo, čeprav iščemo podatke tudi preko interneta.
Z nabavo nove opreme smo na šoli dobili celo vrsto računalniško podprtih naprav, ki so (merjenje aktivnosti vode, farinograf, ekstenziograf, idr). Tako se učenci srečujejo z njimi pri uravnavanju proizvodnih pogojev in analizi živil. Tudi zato se nam je zdela priložnost, da sodelujemo v projektu TIMKO toliko bolj zanimiva.
ZAKAJ PROJEKT TIMKO NA ŽIVILSKI ŠOLI
Učenci naše šole se običajno po končanem izobraževanju zaposlijo. Zato je za večino teh učencev srednješolsko izobraževanje morda zadnja priložnost, preden se soočijo s poslovnim okoljem in podjetniškim poslovanjem, da se seznanijo s sodobno informacijsko tehnologijo, kako jo učinkovito uporabiti pri konkretnem delu, nadalje s skupinskim delom in projektnim delom, ki ga bodo srečevali v podjetjih.
Zakorakali smo v tretje leto kurikularne prenove predmeta računalništvo in informatika, ki se sedaj v gimnazijah in srednjih strokovnih šolah (tehniški program) imenuje informatika. V šolskem letu 1999/2000 poteka v okviru kurikularne prenove projekt TIMKO. Cilj projekta je z medpredmetnim sodelovanjem, projektnim učnim delom, multimedijsko predstavitvijo informacij in sodelovalnim učenjem navajati učenke in učence na samostojno razmišljanje o življenjskih problemih in učinkovito uporabo informacijske tehnologije pri reševanju konkretnih problemov.
Projekt TIMKO na Živilski šoli izvajamo v 1.letniku diferencialnega programa živilski tehnik. V projekt je vključenih 32 dijakov (vsi dijaki razreda), ki so razdeljeni v osem skupin s štirimi učenci. Sedem skupin obdeluje teme s področja nadzora živil. Ena skupina pa si je izbrala temo s področja biologije, ki je vključena v projekt Krvožilje, ki ga vodi g. Zdravko Keglevič iz Gimnazije Vič Ljubljana. S to skupino obenem preizkušamo medpredmetno sodelovanje med slovenskimi srednjimi šolami.
Pri izbiri tem smo upoštevali predvsem naslednje kriterije:
vsebina projektnega učnega dela iz učnega načrta obeh predmetov teme so morale biti za učence zanimive tem, na spletnih straneh ni ali pa je o njih le malo informacij, uporabiti naprave iz stroke na šoli, ki so podprte z računalniško obdelavo. Tako smo izbrali sledeče teme:
testenine, sladoled energetske vrednosti živil, aktivnost vode, aditivi v pekarstvu, senzorika živil in zgradba in delovanje srca – tema s področja biologije. Učenci so v okviru praktičnega pouka poiskali del literature in izvedli eksperimente in pripravili strokovni del poročila oziroma projektne naloge.
Naloga učencev pri predmetu računalništvo in informatika je izdelati spletno stran na izbrano temo, ki mora vsebovati:
besedilo, slike, tabelo, grafikon, animacijo, zvok.
in računalniško predstavitev svojega dela in izkušenj.
Trenutno je projekt je še vedno v izvajanju, zato bodo končni izdelki vidni na spletnih straneh šole šele konec šolskega leta. Izrazitih težav pri delu do sedaj še nismo imeli, zato si lahko samo želimo, da bi delo potekalo v tako dobrem vzdušju, kot do sedaj.
Nekaj težav je bilo le pri ugotavljanju predznanja učencev, ker so računalništvo in informatiko poslušali v prvem letniku poklicnega izobraževanja in sta od tega minili dve leti in tudi v tem, da so imeli različno predznanje. Do sedaj smo vse težave razrešili uspešno.
Izredno pomembno je, da se učenci in učiteljice veselimo dela v projektu.
SKLEPNE MISLI
Sodelovalno učenje z medpredmetnim sodelovanjem je ena izmed poti k učinkovitemu in uspešnemu poučevanju. Učenci se hitreje in laže učijo in si s tem razvijajo še socialne spretnosti. Učenci postanejo aktivni in kreativni člen vzgojno-izobraževalnega procesa.
Vendar pa moramo biti pri uvajanju sodelovalnega učenja zelo pazljivi. O sodelovalnem učenju ne moremo govoriti, če učence samo razdelimo v skupine. O uspešnem sodelovanju v skupini govorimo takrat, kadar je znanje vseh učencev v skupini večje, kot pa bi bilo, če bi se učili kot posamezniki.
Takšno delo prinaša nove izkušnje tudi učiteljem, saj se učimo timskega dela, ki je pomemben element uspešnega podjetja. Izpostaviti želimo najpomembnejše:
Timsko delo učiteljev različnih strok - v projektu ni šlo samo za oblikovanje in delo skupin učencev ampak smo timsko delali tudi učitelji. Takšne izkušnje so zagotovo dobrodošle in koristne. Učitelji smo se morali uskladiti tako pri izbiri tem, oblikovanju skupin učencev, času izvajanja posameznih faz, oblikovanju poročil, itd. Učitelji smo pridobivali nova ali dodatna znanja drug od druga – torej je šlo za sodelovalno učenje tudi pri nas učiteljih. Pri vodenju nalog smo se učitelji dodatno poglabljali v posamezne teme in smo tako pridobili dodatna strokovna znanja. Vodenje in delo v skupini je zahtevalo od nas in od učencev razvijanje tudi lastnih socialnih spretnosti. Naučili smo se tudi delati z nekaj novimi napravami ali računalniškimi programi.
Tudi v prihodnosti nameravamo nadaljevati na zastavljeni poti. Zagotovo nam bodo dosedanje izkušnje pomagale pri dvigu kakovosti pouka. Napredek sodobnega časa terja nova znanja in učitelji kot posredovalci znanj, moramo še intenzivneje uporabljati vse razpoložljive vire za izboljšanje pouka ter tako “oborožiti” učence z zadostnim znanjem za nadaljnjo uspešno pot.
Avtorice:
Mag. Marlena Vinter je peto leto zaposlena na Srednji živilski šoli v Mariboru, kot učiteljica računalništva in informatike. Pred tem je delala na področju računalništva in informatike v podjetjih. Približno 12 let sistematično proučuje in raziskuje projektni način dela in projektni management. Že od začetka sodeluje v projektu prenove predmeta računalništvo in informatika, ki ga vodi mag. Rado Wechtersbach. Je tudi multiplikatorka v programu RO. Kot zelo pomembno smatra, da se nove metode poučevanja, kot so sodelovalno učenje, projektni in timsko delo, uvajajo z uporabo informacijske tehnologije in interneta.
Vesna Poštuvan, inženirka kemijske tehnologije je dvanajsto zaposlena na Živilski šoli Maribor kot učiteljica praktičnega pouka in gospodarskega poslovanja. Pred tem je delala v industriji in v laboratorijih v zdravstvu. Drugostopenjski študij je končala in diplomirala na Fakulteti za organizacijske vede v Kranju.
Nataša Pem, inženirka kemijske tehnologije je zaposlena na Živilski šoli v Mariboru drugo leto kot učiteljica praktičnega pouka. Pred tem je delala v živilski industriji.
Authors:
M.A. (Master of Business Informatics) Marlena Vinter has been working for five years as a teacher of computer science and informatics at the Food processing school in Maribor. Before that she worked in computer science and informatics in business firms. For about 12 years she is systematically researching project work and project management. She has been working in project of the curiculum improvement of computer science and informatics from the start. She is also multiplicator for project RO. She considerates that it is very important to introduce new methods such as cooperative learning, project and team work in education by using information technology and internet.
Vesna Poštuvan (Engineer of Chemistry Technology) has been working for twelve years as a teacher of practice lessons and business economics at the Food processing school in Maribor. Before that she worked in the industry and in laboratories in health care institutins. She has also graduated at the Faculty of organisational sciences in Kranj.
Nataša Pem (Engineer of Chemistry Technology) has been working for two years as a teacher of practice lessons at the Food processing school in Maribor. Before that she worked in the food processing industry.
Literatura:
- Johnson, D. W., Johnson, R. T. (1987): Learning Together and Alone (Cooperative, Competitive & Individualistic Learning), University of Minnesota. ZDA , Prentice-Hall International, inc.
- http://zavod.zrsss.si/PPS/rai/Timko/TIMKOSS.HTM.
- http://www.clcrc.com.
- http://cde.ca.gov/iasa/cooplrng.html.
- http://www.newhorizons.org/trm_johnson.html.
- http://www.sedl.org/scimath/compass/v01n02/welcome.html.
- http://www.kagancooplearn.com/.