IGRAM Z ORKESTROM!
I PLAY WITH THE ORCHESTRA!
Helena Strmčnik, Glasbena šola v Zavodu sv. Stanislava, Štula 23, SI-1210 Ljubljana
Povzetek
Na Internetu najdemo tudi mnogo midi datotek. Na več naslovih dobimo tudi take, ki vsebujejo klasično glasbo. Direktno jih predajamo, da ugotovimo, če nam je skladba všeč. Izbrano skladbo zelo preprosto prenesemo na domači računalnik. Z ustreznim glasbenim programom jih spremenimo v notni zapis. Če imamo tudi električno klaviaturo, lahko dobimo pravi orkester. Notni programi omogočajo, da računalnik skozi klaviaturo igra le izbrane glasove. Tako dobimo privatni orkester, ki nas potrpežljivo spremlja. Tempo, tonaliteto, višino uglasitve in dinamične oznake lahko poljubno prilagodimo. Tako navkljub mehaničnemu orkestru doživimo marsikatero lep skupno muziciranje. Po prikazu (30 minut) bo sledila delavnica za udeležence (60 minut).
Ključne besede
glasbene spremljave, midi datoteke, internet
Abstract
The Internet is a large source of midi files. Many WWW sites offer classical music too. We click and listen to the music. It is easy to copy the files to our computer. Using appropriate notation software we transform them. Using a synthesizer the sound is orchestra like. The notation software enables the computer to play only selected voices. That is the way to have a private orchestra, which accompanies us. We adjust tempo, dynamics marks, pitch... Thus we can arrange live-orchestra sound which give us happy hours plying our instrument. A 60 minutes workshop will follow 30 minutes demonstration.
Keywords
music accompaniments, midi files, Internet
Uvod
Internet mnogi imenujejo veliko smetišče. Vendar najdemo na tem “smetišču” tudi precej zelo uporabnih stvari. Kot glasbenica se zanimam za možnosti, ki mi jih svetovni splet ponuja na področju klasične glasbe. Zavedam se, da lahko mnogim učencem, ki preživljajo precej ur le ob računalniških igricah, ponudim novi medij kot pot novega izobraževanja in ustvarjanja ter poustvarjanja. Gre za strani, na katerih najdemo veliko midi datotek klasične glasbe[1, 2, 3]. Prvi korak je preprost. Kliknemo izbrani naslov in poslušamo skladbo. Skladbe, ki so nam všeč in bi jih radi igrali še sami, pa presnamemo na računalnik. Takšno ustvarjanje razširja glasbeno obzorje in nudi prijetne ure ob muziciranju. Poleg tega pa najdemo na Internetu tudi glasbena združenja. Posebej aktivni so violončelisti [4], po stroki pa so meni seveda najbolj zanimivi poustvarjalci na kljunasto flavto [5]. Obe področji imata tudi zelo živahno komuniciranje članov in naključnih obiskovalcev njihovih spletnih strani. Zaradi zelo kvalitetnih strokovnih prispevkov pa predstavljata pomembni vir informacij in možnosti za dodatno izobraževanje.
Od datoteke do orkestra
Na omenjenih naslovih svetovnega spleta poslušamo različne midi datoteke. Če brskamo z Netscapeom, je prenos datotek na računalnik preprost. Pritisnemo na SHIFT in kliknemo izbrano skladbo. Skladbo odpremo s kakšnim programom za pisanje not. Moj program je Finale 2000. Izpiše se celotna partitura skladbe. Tako lahko postanemo solist z orkestrom. V tem primeru izključimo solistični glas, saj ga bomo sami igrali. Zvok je bistveno bolj kvaliteten, če ga predvajamo preko elektronske klaviature, ki jo z MIDI konektorjem priključimo na računalnik. Izberemo tempo, določimo intonacijo, ki je za flavtiste okrog 444 Hz ali celo več. Skladbo po potrebi z ustreznim ukazi transponiramo. Če je program za pisanje not sodoben, lahko tudi spreminjamo dinamiko med samo skladbo, prav tako tempo. Tak način spremeni mehanično spremljavo v bolj pristno in muzikalno.
Večina učencev ima na glasbenih šolah bistveno premalo možnosti igrati s spremljavo, pa naj bo to le klavir. Ta način je zelo uporaben za kljunasto flavto, saj je spremljava, ki jo nudi elektronska klaviatura lahko tudi čembalo, ki bistveno bolj ustreza večini literature, ki je bila napisana za ta v baroku tako priljubljeni instrument. Igranje z orkestrom pa je sploh redkost, ki so je deležni le zelo izjemni učenci, pa naj gre za nižjo glasbeno šolo, srednjo glasbeno šolo ali celo Akademijo za glasbo.
Socialni vidiki projekta
Izkušnje kažejo, da so tisti moji sedanji in bivši učenci, ki so se lotili muziciranja na tak način, obogatili svojo glasbeno poustvarjalnost na več področjih. Strah, da bi zaradi igranja ob računalniku opuščali igranje v pravih komornih zasedbah, ni bil upravičen. Zelo značilen je primer bivšega učenca prečne flavte. Bogastvo glasbene literature, ki jo je našel na spletnih straneh, ga je spodbudilo, da je poiskal dodatne glasbenike amaterje. Najdena komorna glasba na Internetu je zahtevala večji krog glasbenikov kot so bili učenčevi stalni kolegi, s katerimi je komorno muziciral. Delno je to tudi spodbudilo njegovo nadaljnje zanimanje za kljunasto flavto.
Menim, da bo tak način ena izmed možnosti, kako motivirati mlade, ki se niso podali na pot poklicnega glasbenega poustvarjanja, da ure in leta vadenja instrumenta usmerijo v prijetne ure ob glasbi. Svetovni trend je krajšanje delovnega časa in zato so pomembne aktivne, ustvarjalne in poučne zaposlitve v prostem času. Prav preko Interneta spoznavamo, kako je to razširjeno že v razvitih državah [4, 5].
Bibliografija
[1] http://midiworld.com/cmc/index.htm#F
[2] http://www.prs.net/midi.html
[3] http://www.OnlineBusiness.com/shops/_midi/BEST_MIDI_Archives.shtml
[4] http://www.cello.org/index.htm
[5] http://www.iinet.net.au/~nickl/recorder.html
Avtorica
Helena Strmčnik je bila rojena v Ljubljani. S šestimi leti se je začela učiti kljunasto flavto in pozneje še flavto. Po diplomi (1975) na Akademiji za glasbo v Ljubljani je nadaljevala študij v Gradcu (Avstrija) pri profesorju Hansu Martinu Lindeu. Poučuje prečno flavto in kljunasto flavto na Glasbeni šoli v Zavodu sv. Stanislava.
The Author
Helena Strmčnik was born in Ljubljana, Slovenia. She started her musical education at age of 6. Besides the flute she studied the recorder too. After graduating from the Academy of Music in Ljubljana in 1975, she continued her studies with Hans Martin Linde (Graz, Austria). She teaches flute and recorder. She is full time teacher at Music school at St. Stanislaus institution.