Discovering My Country
Valentina Škodrič
Povzetek
Projekt Discovering My Country je potekal na Produkcijski šoli v Ljubljani. V njegovem okviru so nastale tudi spletne strani, ki so sestavljene iz različnih zgodb iz Indije. Zgodbe se navezujejo na indijsko kulturo in življenje v Indiji. Vsaka zgodba je sestavljena iz uvoda, povezav na internetu, slik, nalog in interaktivnega testa. Navodila za reševanje testov, raziskovanje indijske kulture in pisanje lastnih zgodb so bila učencem dostopna na spletni strani. Učencem je prek e-pošte pomagal tudi odgovorni učitelj.
Namen projekta je bil, da učenci ustvarijo nove spletne strani z naslovom Slovenia in My Eyes, ki vsebujejo zgodbe iz Slovenije. Te strani so učenci ustvarjali tako, da so primerjali življenje v Indiji in v Sloveniji. Če so prebrali zgodbo o indijski hrani, so napisali svojo zgodbo o tipični slovenski hrani. Poleg zgodbe so poiskali na internetu nekaj povezav, ki so se ujemale z zgodbo, in posneli nekaj slik. Tako je vsaka zgodba opremljena z slikami, povezavami in testom. Testi so pripravljeni za učence iz drugih držav, ki se bodo učili o Sloveniji.
Projekt je potekal kot učenje na daljavo. Učiteljica sem bila v Bruslju in učenci v Ljubljani. Vsa navodila so učenci dobili preko e-pošte, Netmeetinga in Microsoft Chata. Največkrat smo uporabljali Microsoft Chat in e-pošto.
Ključne besede: skupinsko delo, učenje na daljavo, kreativnost in inovativnost, novi pristopi, preprostost in uporabnost metod, samostojnost, motivacijska orodja, spoznavanje drugih kultur
Motivacijska orodja
Posebno pozornost pri vodenju projekta smo namenili motivaciji učencev. Projekt je bil zasnovan za učence z učnimi težavami, ki so bili zaradi problemov pri učenju izključeni iz rednega šolanja. Gre za eksperimentalno delo učiteljev in učencev s cilji spodbuditi zanimanje in aktivno udeležbo učencev pri vseh aktivnostih projekta. To smo uresničili z različnimi aktivnostmi in metodami.
Samostojna izbira nalog. Učenci so imeli prosto izbiro, katero nalogo bodo reševali in katero področje raziskovali. Želeli smo doseči, da se učenci sami odločajo in prevzamejo večjo odgovornost za rezultat. Učenci so tudi sami določili, kdaj bodo izdelek poslali učitelju in kako ga bodo oblikovali (slike, povezave ipd.).
Iskanje povezav na določeno temo po internetu. Zgodbe so opremljene tudi s povezavami, kjer so dodatne informacije o določeni temi. Učenci so pokazali veliko zanimanje pri iskanju zanimivih povezav na internetu o temi, ki so jo raziskovali. Tako smo jih motivirali, da so uporabljali internet z določenim namenom in ciljem, da poiščejo pomembne informacije.
Povezovanje projektnega dela z drugimi dejavnostmi v šoli. Učenci so organizirali obisk študentke Mirjane, ki je bila v Indiji in pozna pripravo indijske hrane. Učila jih je, kako se pripravi indijska hrana, in jim predstavila indijska oblačila. Dogodek so nato učenci opisali v zgodbi za projekt. Naredili so tudi nekaj digitalnih posnetkov, ki smo jih objavili skupaj z zgodbo.
Med projektom je potekal teden fotografiranja. V tem času so posneli nekaj več fotografij, ki smo jih tudi objavili na spletnih straneh.
Šolo je obiskal znani fotograf in napisali so tudi zgodbo o njem.
Povezovanje projekta z drugimi dejavnostmi v šoli mu je dalo večjo vrednost in tako je vsak učenec lahko sodeloval v skladu s svojimi sposobnostmi in nagnjenji: kot pisatelj, fotograf ali organizator.
Fotografiranje in razvijanje fotografij. Na Produkcijski šoli se učenci učijo tudi fotografirati. Slike, ki so jih posneli za projekt, so tudi sami razvili, skenirali in poslali po internetu učiteljici, ki jih je objavila na internetu. V nekaterih primerih so uporabili tudi digitalni fotoaparat.
Spremljanje nastanka spletnih strani. Spletna stran Slovenia in My Eyes je nastajala postopoma. Ko so učenci napisali zgodbo, smo jo objavili, prav tako slike idr. Učenci so vsakič pred začetkom ure, namenjene projektu, pregledali, kako stran napreduje. To je bilo močno motivacijsko orodje, saj so lahko videli, da je njihov izdelek resnično objavljen, da ga vsi lahko vidijo. Lahko so tudi znova popravili zgodbo ali dodali sliko.
Povratna informacija o učenčevih izdelkih v 24 urah. Ko učenec pošlje svojo zgodbo, sliko, povezavo ipd. učitelju, je zelo pomembno, da mu le-ta čim prej posreduje povratno informacijo o izdelku. Ker je bil Discovering My Country projekt učenja na daljavo, so učenci pošiljali svoje izdelke prek e-pošte. Na začetku je en učenec od petih dnevno uporabljal e-pošto, zato smo posebno pozornost posvetili uporabi le-te. S tem smo spodbujali interaktivnost med učenci in učiteljem. Učencem sem posredovala povratne informacije o izdelkih. Če nam je ura odpadla, sem jim napisala e-sporočilo in razložila, zakaj se je to zgodilo. Proti koncu dela smo vsi rutinsko preverjali e-pošto, tudi ko projekt ni potekal.
Ta korak je bil pomemben za vzpostavitev stika z učenci. Pri učenju na daljavo je zelo pomembno, da učenci dobijo povratno informacijo redno in hitro. Tako sem se držala pravila, da mora biti povratna informacija zagotovljena v 24 urah.
Odkrivanje nadarjenosti učencev. Vsi učenci niso bili motivirani za pisanje zgodb, bili pa so navdušeni nad iskanjem povezav na internetu ali pa fotografiranjem ... Dovolili smo jim, da so delali različne stvari. Ena izmed učenk je bila izredno nadarjena za pisanje in tako je napisala največ zgodb. Druga učenka je bila navdušena nad iskanjem potrebnih informacij za določene zgodbe. Tako je največ časa posvetila temu. Eden izmed učencev je pomagal ustvarjati spletno stran. Tako smo vsem omogočili, da so sodelovali po svojih močeh in razvijali prirojene sposobnosti.
Izdelava spletnih strani za učence, ki obvladajo html - jezik. Če je kdo v razredu, ki lahko samostojno naredi spletno stran, lahko dovolimo, da del spletne strani naredi sam. Pri pa mu moramo pomagati in svetovati.
Skupinsko delo. Na začetku projekta so učenci delali v dvojicah. Včasih posamezni učenci ne zmorejo dokončati kake naloge, vendar lahko v skupini poiščejo nadarjenega sošolca in nalogo uspešno izpeljejo. Učenci z nizko samopodobo zelo hitro dobijo občutek, da nalogi niso kos, zato je še posebno pomembno, da delajo v skupini.
Presenečenja, zanimivi testi in povezave. Včasih je treba pripraviti za učence tudi nekaj presenečenj in drugačnih aktivnosti. Če smo imeli na razpolago dodatni čas sem učencem poslala "link" za reševanje različnih testov na internetu. Test osebnosti in test za odkrivanje primernega poklica ... test o slonih ... Take zanimivosti dodatno motivirajo učence pri delu. Lahko jih uporabimo tudi, če učencem koncentracija pade in je treba zamenjati temo.
Vprašanja. Učence je treba navaditi, da lahko vedno napišejo e-pošto učitelju. Če česa ne razumejo, če imajo pri reševanju težave ali če dobijo novo idejo, se lahko vedno povežejo z učiteljem. S časoma so tako začeli vzpostavljati stalen stik z učiteljem, ki jih je tako lahko dodatno motiviral.
Naloge za učence naj zahtevajo učenje nove spretnosti. Pri učencih smo spodbudili zanimanje tudi tako, da so naloge zahtevale učenje nove spretnosti. Nekateri so se naučili, kako poslati e-pošto, drugi so se naučili, kako slikati z digitalnim fotoaparatom in kako poslati sliko prek e-pošte. Spet drugi so prvič uporabljali chat program in Netmeeting.
Spoznavanje novih računalniških možnosti se je pokazalo kot pomembno motivacijsko orodje.
Učenci so, če je le možno, odgovorni za tehnični potek projekta. Če je v skupini kdo, ki mu lahko zaupamo tehnično plat projekta, je zanj ta naloga zelo pomembna. Pri našem projektu je bil en učenec odgovoren za delo z Netmeetingom. Odgovoren je bil tudi za pošiljanje slik učiteljici prek interneta. Učence lahko motiviramo tudi tako, da jim dovolimo, da skenirajo slike, uporabljajo digitalni fotoaparat, skrbijo za računalniško učilnico ...
Zgodbe iz Indije so same po sebi zanimive, ker opisujejo kulturo, ki se precej razlikuje od slovenske. Nastale so med štirimesečnim študijskim potovanjem v Azijo in vsebujejo resnične dogodke, ki so jih doživljali študenti Mednarodne fakultete za učitelje na Danskem. Učenci so se posebno zanimali za odkrivanje indijske kulture.
Zgodbe, ki so jih pisali učenci, se nanašajo na njihovo življenje. Pisali so zgodbe o različnih temah iz Slovenije iz svojega zornega kota. Nanašale so se na njihov vsakdan, prijatelje, šolo, šolske projekte, izlete ...
Javnost. Učitelji smo jim tudi povedali, da bo njihov projekt predstavljen na internetu skupaj z drugimi projekti srednjih in osnovnih šol in da si ga bodo lahko ogledali tudi drugi. Taki podatki so tudi zelo pomembni za pozitivno samopodobo, še posebej za učence s učnimi težavami.
Produkcijska šola, Discovering My Country projekt
Valentina Škodrič