KAJ LAHKO POČNEMO Z RAČUNALNIKOM PRI LIKOVNI VZGOJI V OSNOVNI ŠOLI
How we can use a computer at art in elementary schoolMetka Miljavec , Osnovna šola Solkan , 5250 Solkan
E-mail: Metka.Miljavec@guest.arnes.si
Povzetek
Računalnik pri likovni vzgoji lahko uporabimo kot orodje za ustvarjanje likovnih del (Uporaba računalnika pri likovni vzgoji v osnovni šoli).
Lahko ga uporabimo za predstavitev likovnih del naših otrok, ki jih lahko primerjamo z likovnimi deli otrok iz ostale Slovenije in sveta (Art Gallery).
Lahko pa ga uporabimo kot pomočnika pri predstavitvi delovnih postopkov z različnih področji. Z njim preverjamo naše znanje o likovni umetnosti ali preprosto poklepetamo o naših izkušnjah, rezultatih in težavah pri našem delu z vrstniki z druge šole, ki je oddaljena 50 km ali več (Virtualna šola).
Abstract
Computer can be used successfully for different purposes at art in elementary school. It can be used as a tool for creating artworks (The use of computer at art in elementary school), or for presenting our students’ artworks (PowerPoint presentation, Internet…) and thus comparing works of different students from different parts of the country or world (Art Gallery).
Last but not least it can provide opportunity for presenting the process of creating artworks in different techniques, assessing our knowledge about art and by videoconference and chat exchanging our experiences and difficulties in art techniques with the others. (Virtual school)
Ključne besede
Likovna vzgoja, virtualna likovna učilnica, virtualna galerija, specifična estetika, računalniška grafika, dizajn
Key words
Art, virtual art classroom, virtual gallery, specific aesthetic, computer graphic, design
Uvod
Predstavila bom uporabo računalnika pri likovni vzgoji v osnovni šoli v treh različnih sklopih:
-Art gallery
-Virtualna šola
-IP Uporaba računalnika pri likovni vzgoji v osnovni šoli
S projektom Petra smo pričeli računalniško opismenjevati otroke tudi pri likovni vzgoji. Risanje z računalnikom je vključeno v učni načrt za peti razred. Prvotno smo delali v programu Paintbrush, kasneje pa v nekoliko spremenjeni verziji tega programa Slikar. Otroci se skozi igro seznanijo s prvinami risanja in oblikovanja z računalnikom. A to ni vse! Možnosti, ki jih računalnik nudi pri izvedbi in predstavitvi likovnih del so različne in bogate. Upoštevajoč dejstvo, da je likovni vzgoji namenjena le ena ali dve uri tedensko, je možno s preudarno izbiro programov in vsebin tako pri rednih kot pri izbirnih urah vključiti delo z računalnikom tudi v višjih razredih osnovne šole.
Virtualna šola
Projekt Virtualna šola je že bil predstavljena na lanski konferenci MIRK. Tokrat bom podrobneje spregovorila o virtualni likovni učilnici. Pred izvedbo smo skrbno načrtovali vsebine. Prispevke za virtualno učilnico smo z učenci pripravljali v klasični likovni učilnici. Odločila sem se, da predstavimo eno od zahtevnejših grafičnih tehnik t. j. večbarvni linorez. Različne faze izdelave linoreza smo posneli z digitalnim fotoaparatom. Kolegica Viljenka Šavli je oblikovala spletno stran, kjer je opisan in slikovno predstavljen postopek od skice do izdelka. Pripravili smo tudi interaktivne vaje o grafični umetnosti. Organizirali smo video konferenco z OŠ Srečko Kosovel iz Sežane, v kateri so naše učenke izmenjale izkušnje in predstavile svoje izdelke sežanskim vrstnikom, ki so pripravili gradivo s področja kiparstva.
Cilji
Gradivo pripravljeno na domačih straneh naše šole učitelji lahko uporabijo za uvodno motivacijo ali za pomoč pri razlagi in demonstraciji postopka izdelave barvnega linoreza.
Poleg tega, da je učencem gradivo v pomoč pri spremljanju razlage, ima takšna predstavitev tudi to prednost, da se učenec lahko vrne k fazi, ki je ni razumel.
Z interaktivnimi vajami pa je mogoče poglobiti znanje o grafični umetnosti.
Naš namen je, da v virtualni likovni učilnici predstavimo vse grafične tehnike, ki jih je mogoče izvesti v osnovni šoli.
Gradivo najdete na spletni strani: http://www2.arnes.si/čosngso3s/virtualschool.htm
Primer priprave gradiva za virtualno likovno učilnico
Art gallery
Na šoli že 30 let deluje klasična galerija, kjer svoja dela razstavljajo učenci in dijaki in kjer se jim predstavljajo že uveljavljeni umetniki. Galerija je predstavljena na domačih straneh šole. Kmalu se poleg predstavitve klasične galerije pojavi ideja o virtualni galeriji. Projekt smo poimenovali Art gallery in je postal stalni mednarodni projekt v okviru ESP. Podprlo ga je tudi Ministrstvo za šolstvo. Na začetku šolskega leta 1998/99 je bila izdelana spletna stran z informacijami in cilji projekta ter z razpisom, ki je vabil domače in tuje šole, naj prispevajo dela svojih učencev za virtualno galerijo. Preko svetovnega spleta je bilo ob zaključku razpisa poslanih več kot 70 del iz 14-ih domačih in tujih šol. Po lanskoletnem uspelem poskusu, smo letos razpis ponovili in s tem nadaljujemo in nadgrajujemo projekt. V lanskem projektu nismo postavljali omejitev glede tehnike izvedbe likovnega dela ali motiva. Letos smo postavili pogoj, da so ti izdelki izrecno izdelani z računalnikom, pa naj bo to računalniška grafika, dizajn ali likovna oprema spletne strani. Motivika pa naj bi predstavljala naravno ali kulturno dediščino dežele ali kraja od koder avtor prihaja.
Cilji
Likovna vzgoja ima nalogo, da mlade vzgaja k estetiki. Računalnik je izrazito vizualni medij s specifično estetiko. Včasih so računalniške slike na nivoju kiča ali dolgočasnih tekstovnih podob. Zato je ena od poglavitnih nalog, da otrokom poskusimo privzgojiti čut za specifično estetiko tega medija.
Možnost, da lahko pošiljamo in sprejemamo podobe iz vsega sveta je velika prednost svetovnega spleta. Virtualna galerija nam nudi dober vir informacij o likovnem ustvarjanju mladih v svetu, ki ga lahko primerjamo z ustvarjanjem naših otrok.
Preko likovnih izdelkov mladih spoznavamo naravne in
kulturne znamenitosti njihovih dežel. Računalniška grafika, Celine Dornne, Francija |
Virtualno galerijo lahko najdete na spletni strani:
http://www2.arnes.si/~osnog3s/artgallery.htm
Uporaba računalnika pri likovni vzgoji v osnovni šoli
Po izvajanju risanja in slikanja s Paintbrushem in Slikarjem v petem razredu, je bil pred mano izziv likovno ustvarjati z učenci višjih razredov v zahtevnejšem in kompleksnejšem programu CorelDraw. V tem sem videla smiselno nadaljevanje uporabe računalnika pri likovni vzgoji.
K inovacijskemu projektu, ki teče v okviru Zavoda za šolstvo smo pritegnili likovnega pedagoga Vladimirja Bačiča iz OŠ Danila Lokarja iz Ajdovščine.
Cilji
Projekt naj bi bil poskus, s katerim bi ugotovili, na katerem likovnem področju v višjih razredih osnovne šole lahko uvedemo delo z računalnikom in koliko ur naj bi bilo temu namenjeno. V 6. razredu bo potekal projekt na naši šoli in sicer na področju ornamenta in pisave, ki se bo logično nadaljeval v dizajnu (izdelava plakata) v 7. razredu. Ta del projekta bo izvajal g. Vladimir Bačič na OŠ v Ajdovščini.
Izvajanje projeta na različnih šolah pomeni povezovanje in bogatitev medsebojnih izkušenj.
Ker v slovenskem prostoru še nimamo podatkov o uporabi računalniških programov za risanje in oblikovanje v osnovnih šolah, bomo o tem izvedli anketo.
Na podlagi analize projekta in podatkov, ki jih bomo dobili z anketo, bodo lahko člani komisije, ki pripravljajo učni načrt za likovno vzgojo, dobili pomembne informacije o primernosti vključevanja dela z računalnikom v višje razrede osnovne šole. Likovni izdelek v Slikarju |
Literatura
Šavli, Viljenka: Virtualna šola, MIRK (4; 1999; Piran)
Miljavec, Metka; Šavli, Viljenka: Katalog ART GALLERY, Nova Gorica, 1999
Avtor
Metka Miljavec dela kot likovna pedagoginja v OŠ Solkan. V okviru projekta Petra je pričela z računalniškim opismenjevanjem pri likovni vzgoji. Sodelovala je v projektu Viljenke Šavli Virtuana šola. Je soavtorica projekta Art gallery. Vodi inovacijski projekt Uporaba računalnika pri likovni vzgoji v osnovni šoli.
Author
Metka Miljavec works as a teacher of art at Solkan Elementary School. She has started to use computers at art in the Project Petra (The use of computer in grade 5). Then she has been active in creating Virtual school for art and in the project Art Gallery. At present she is running the innovative project The use of a computer at art in elementary school.