Učenje na daljavo pri predmetu informatika
Distance learning at informatics
Fani Mavrič, Zdenka Vrbinc, Mateja Žepič, Janja Gorjanc
Povzetek
Da bi učitelji naredili pouk bolj pester in vzbudili pri dijakih večje zanimanje za predmet, se poslužujemo različnih metod in prijemov. Ena izmed možnosti je tudi učenje s pomočjo računalnika in interneta. Poskušamo doseči sprejemljivejše pogoje za učenje, kot so: prostor, čas, vsebina, učni pripomočki, izbira teme itd. Učenje na daljavo lahko pomaga dijakom, da premagajo ovire kot so odsotnost od pouka zaradi različnih vzrokov ali pa je to učenje le nadgradnja in poglabljanje znanja, ki so ga pridobili pri rednem pouku.
Abstract
In order to make our lessons clasroom more interesting and to enhance student's interest in the subject we are trying to implement various theaching methods. One of these is distant learning via internet. The advantage of distant learning is that the students are given a choice of when to study. This way of learning can be aimed at consolidating the knowledge they have already acquired in their regular schooling.
Ključne besede
Učenje na daljavo, poučevanje, informatika, internet
Key words
Distance learning, teaching, informatics, internet,
Uvod
Na spletni strani Učenje na daljavo profesorja dr. Ivana Gerliča beremo: “Učenje na daljavo je v sodobnem svetu že uveljavljena oblika izobraževanja, ki je enakovredna tradicionalnemu izobraževanju in poteka na različnih stopnjah izobraževanja – od osnovnošolskega do podiplomskega.” Slovenija spada v ta sodobni svet? Seveda, le na področju srednje šole prav gotovo ne povsem. V letošnjem šolskem letu sta dve srednji šoli zaorali ledino: Gimnazija Moste s kemijo in Gimnazija Kranj s slovenskim jezikom in informatiko.
Spletna stran predmeta informatika vsebuje pripravljena izobraževalna gradiva za tri programska orodja: MS Word, PowerPoint, FrontPage in učno enoto Kako deluje računalnik. Spletne strani vsebujejo navodila, razlago, naloge za samopreverjanje ter koristne nasvete in namige za delo s programskimi orodji.
Spletne strani so namenjene srednješolcem, vendar so pripravljene tako, da bodo vanje pokukali tudi drugi uporabniki računalnika. Na straneh so poleg razlage in vaj tudi koristni nasveti in namigi, ki bodo marsikateremu uporabniku računalniške tehnologije koristili.
Komu je namenjen ŠND?
Dijakom, ki iz različnih vzrokov ne morejo obiskovati pouka v matični šoli. Dijakom, ki želijo poglobiti in izpopolniti znanje in so sposobni samostojnega učenja. Spletna stran je namenjena:
učencem, ki se šolajo v tujini, | |
učencem, ki imajo dolgotrajno bolezen, | |
vrhunskim športnikom, ki zaradi treningov in tekmovanj niso v domačem kraju, | |
učencem, ki imajo slabši učni uspeh pri predmetu informatika, | |
in kot podpora razlagi in preverjanju znanja. |
Dijaki se, za razliko od osnovnošolcev, začenjajo učiti samostojno. Dostop do spletnih strani imajo 24-ur na dan. Tako si popolnoma sami razporejajo čas, kdaj in kako se bodo učili. Dijaki komunicirajo med seboj po elektronski pošti in si tako izmenjujejo izkušnje in znanje. Pri tem jim pomaga tudi pisno gradivo in učitelji-tutorji, ki so jim na voljo osebno na govorilnih urah in po elektronski pošti.
Predmet informatika
Na kranjski gimnaziji predmet informatiko poučujemo štiri profesorice: Fani Mavrič, Zdenka Vrbinc, Mateja Žepič in Janja Gorjanc. Odločile smo se, da poskusimo izpeljati del našega programa prek interneta. Ker je pri informatiki večino praktičnega dela z računalnikom z različno programsko opremo, smo bile pred veliko dilemo, kako se lotiti dela. Določile smo štiri glavne enote oziroma programe ter si razdelile delo.
Glavni naslovi spletne strani:
Učni načrt, | |
Slovar izrazov, | |
Delovanje računalnika, | |
MS Word, | |
PowerPoint, | |
FrontPage 2000, | |
Preverjanje znanja. |
Slika 1: Pogled na spletno stran informatike |
Značilnosti spletnih strani
Prednosti učenja prek interneta je vtem, da omogoča enostaven in hiter dostop do poljubne vsebine, nismo vezani na čas, prostor in tempo, medij sam pa je s svojo večpredstavnostjo kot ustvarjen, da poleg suhoparnega teksta vsebuje še slike in animacije, ki najlažje pojasnjujejo zapletenejše postopke.
Gradivo je pripravljeno v skladu z veljavnim učnim načrtom in prilagojeno samostojnemu delu in reševanju nalog ter upošteva didaktična načela. Naloge vsebujejo navodila za reševanje in obvezno znanje.
Razlaga določenih ukazov in posebnosti programov so predstavljene preprosto in razumljivo. Zahtevnejše razlage so obogatene s skicami, z ekranskimi slikami, animacijami in so interaktivne, kar omogoča aktivno reševanje problemov. Izrazi, ki so manj znani, se nahajajo v Slovarju izrazov.
Slika 2: Primer pogovornega okna
Učni načrt vsebuje opredelitev predmeta, splošne cilje predmeta, operativne cilje predmeta, katalog znanj, ocenjevanje, didaktična priporočila, izvedbene standarde in normative. Žal posebnega učnega načrta za učenje na daljavo ni, zato se opiramo na obstoječega.
Pod naslovom Slovar izrazov se skriva slovarček računalniških izrazov z razlago. Pojmi so razdeljeni po abecednem vrstnem redu. Iz vsakega programa je preko manj znanih besed povezava na slovar izrazov. Slovar pa si lahko ogledate tudi kot samostojno enoto.
V enoti MS Word se skrivajo namigi in nasveti za lažje in hitrejše delo z urejevalnikom besedila MS Word. Tu pričakujemo, da obiskovalec spletne strani obvlada osnove urejevalnika besedil in samostojno dopolnjuje svoje znanje.
Elektronski učbenik - Delovanje računalnika je namenjen dijakom prvih letnikov srednješolskega izobraževanja. Je pregledno narejen, tako da lahko dijak sam predela učno snov ali snov ponavlja.
Pri izgradnji spletnih strani sem gledala predvsem na:
skladnost z veljavnim učnim načrtom
informacije predstavljene kratko in jedrnato, privlačno ter preprosto
čim več animiranih prizorov
takojšnje povratne informacije (test)
Slika 3: Spletna stran Zgradba računalnika
Učbenik omogoča, da dijak s klikom izbere kateri koli meni želi, ne glede na meni v katerem se nahaja.
Ko predela učno snov lahko svoje znanje preveri s testi, ki jih sam izbere. Izbira med desetimi različnimi testi.
Microsoft PowerPoint je grafični program, namenjen uporabi v Oknih (Windows). Namenjen je izdelavi računalniško podprtih predstavitev. Pomaga nam oblikovati besedilo, slike, barve in like tako, da bo sporočilo čim bolj učinkovito. Poleg tega lahko s programom izdelamo tudi običajne prosojnice ali diapozitive. Osnova predstavitve, ki jo izdelamo s tem programom, je prosojnica, več prosojnic pa povežemo v predstavitev. Če pri predstavitvi uporabljamo računalnik, s pritiskom na poljubno tipko ali klikom na miško prehajamo med posameznimi prosojnicami ali pa uporabimo samodejni preklop med prosojnicami.
Stran, namenjena PowerPointu razlaga osnovne korake za delo s PPT (priprava predstavitve, osnovni elementi, izoblikovanje svojih prosojnic z besedilom, grafiko, sliko, animacijo, zvokom, videom; shranjevanje, predvajanje, tiskanje), razloženi so nekateri triki in najpogosteje postavljena vprašanja, pri vsakem koraku pa so dodane naloge in rešitve le-teh. Povezava pa je tudi na slovar računalniških izrazov.
Na spletni strani predstavljamo tudi program FrontPage, orodje za izdelavo spletnih strani. Za ta program smo se odločile, ker lahko na preprost način izdelamo spletno stran. Ni nam potrebno obvladati zapletenega kodirnega jezika HTML.
Na spletni strani so predstavljena naslednja poglavja:
KAKO ZAČETI
osnovni pojmi - splet, spletno mesto, | |
izdelajmo splet | |
preuredimo splet – brisanje strani | |
oblikujmo besedilo – poravnava odstavkov, oštevilčenje strani |
DOPOLNIMO SPLETNO MESTO
vstavimo grafiko | |
spremenimo temo | |
dodajmo nadpovezave |
OBJAVIMO SPLETNO MESTO
priprava za objavo | |
ogled spleta | |
tiskanje spleta | |
brisanje spleta |
Slika 4: Spletna stran Izdelava spletnih strani s programom FrontPage
ČE ŽELIMO ŠE MALO VEČ..
stran z okvirjem – izdelovanje strani z okvirjem, vstavljanje datotek na stran | |
tabele – izdelovanje tabel, oblikovanje tabel.. | |
vnosni obrazci – izdelovanje vnosnih obrazcev za obiskovalce | |
potujoči napis – izdelovanje potujočega napisa | |
števec – dodajanje števca, lastnosti števca |
Bibliografija
http://www.pfmb.uni-mb.si/ivan/model98/internet/s31.htm
Prof. Fani Mavrič, prof. Zdenka Vrbinc, prof. Mateja Žepič, prof. Janja Gorjanc
Gimnazija Kranj
Koroška c. 13
4000 Kranj
URL: http://www.s-gim.kr.edus.si
E-mail: fani.mavric@guest.arnes.si
Avtorice:
Prof. Fani Mavrič je zaposlena na Gimnaziji Kranj kot profesorica računalništva in informatike. Poleg dela v razredu dela z dijaki kot njihov mentor pri raziskovalnih nalogah in pri izbirnih vsebinah. Vodi študijsko skupino za računalništvo in informatiko za Gorenjsko, je zunanji ocenjevalec za maturo iz računalništva, je članica maturitetne komisije. Izdala je priročnik za urejevalnik besedil, preglednice in operacijski sistem ter v sodelovanju s prof. Zdenko Vrbinc zbirko naloge iz pascala. Objavlja članke v Izvetjih, je multiplikatorka pri projektu Računalniško opismenjevanje, multiplikatorka za ŠKIS, sodeluje v projektu Colos, sodeluje na prireditvi DSI, sodelovala v razvojni skupini za področje geografije, sodeluje v projektu Učenje na daljavo ter v mednarodnem projektu Europa at School.
Prof. Zdenka Vrbinc je zaposlena na Gimnaziji Kranj kot pomočnica ravnatelja in profesorica računalništva in informatike. Izdala je priročnik za pascal za drugi letnik, objavila je že nekaj člankov v zbirki Izvestje. Je tajnica šolske maturitetne komisije, zunanja ocenjevalka za predmet Računalništvo, mentorica raziskovalcem, sodeluje z dansko gimnazijo Friderikssund v mednarodnih šolskih izmenjavah, pri projektu Učenje na daljavo in programa Ro.
Prof. Mateja Žepič poučuje predmet informatika na Gimnaziji Kranj. Vključuje se v projekte Ro in Učenja na daljavo. Dela z dijaki tudi kot mentorica pri raziskovalnih in drugih nalogah.
Prof. Janja Gorjanc je zaposlena na Gimnaziji Kranj in del obveznosti na Osnovni šoli Šenčur. Na Gimnaziji poučuje predmet Informatika, na OŠ pa predmet Računalništvo. Sodeluje pri naslednjih projektih: Učenje na daljavo, Kidlink (Promet), I*Earn (1000 mednarodnih povezav, Zdravilne rastline, Legende našega kraja, Medvedek bere), Projekt “Moja Slovenija”.
Authours
Zdenka Vrbinc is a professor and a depudy in Gimnazija Kranj. She teaches Informatics for a several years and she is external appraiser for final exam. She participates in project Distance learning and project Ro.
Fani Mavric is a professor in Gimnazija Kranj for several years. She teaches Informatics. She is external appraiser for final exam. Fani Mavric is multiplicator for project Ro and SKIS. She particpates in project COLOS, DSI fair, project Europa at School and project Distance learning. She wrote more internal handbooks.
Mateja Žepič teaches Informatics at Gimnazija Kranj. She is also a mentor for students' research projects. She participates in project Distance learning and project Ro.
Janja Gorjanc is employed at Gimnazija Kranj and has part-time employement at primary school. She is a teacher of Informatics. She is presently working at the folloving project: Kidlink (Traffic), I*Earn (1000 international connections, The legends of our home-town , The teddy bear, Medical herb). She participates in project Distance learning and project Ro.