Izobraževanje na daljavo - kam pluje informacijska ladja?
On-Line Education - where is it heading to?
Branko Marčetič
Ekonomska in trgovska šola
Bizeljska 45
BrežiceVsi smo priče osupljivo hitrega razvoja informacijske komunikacijske tehnologije (IKT). Še nedavno tega smo poskušali razvozlati skoraj mistične vizije razvoja. Danes, ko je On-line izobraževanje postavljeno na nekoliko bolj trdna tla, poskušamo izluščiti bistvene prednosti v množici idej. Seveda imamo pri tem težave, saj se pojem uporabnosti nenehno poigrava z nami. Pri tem je potrebna modrost, ki naj bi nam pomagala pri izbiri. Ta nekoliko specifična 'nenaravna modrost' je pogojena z razumevanjem IKT-je. Tako smo prišli do kamna spotike, saj se na tem področju ta hip vodijo velike IKT protokolske vojne, v katerih je Evropska unija nemara celo prehitela Ameriko. Priče smo nedavnim predstavitvam IKT-je v Evropi in Ameriki. Skupni cilj vseh udeležencev lahko strnemo v izjavo, da naj bi vsak posameznik, kjerkoli, kadarkoli bil povezan s komerkoli. Ta neverjetna pretvorba planeta v 'Globalno vas' nas vedno znova preseneča.
Osebni računalniki počasi izgubljajo sapo v tekmi z mobilno tehnologijo. Pri tem se ne spreminjajo samo že kar standardno uveljavljeni načini prenosa informacij, temveč tudi oblike informacij. Te namreč pospešeno privzemajo oblike, ki najbolj ustrezajo protokolom mobilne informacijske komunikacijske tehnologije (IKT).
Omejitve niso več tehnološke. Zadnje čase jih čedalje bolj pogojuje samo domišljija. Tehnologija namreč z lahkoto izpolnjuje tudi najbolj neverjetne zamisli. 'Pametni hladilniki' naročajo živila, ko le-teh zmanjka, navadna žarnica je dobila zadosten košček modrosti, da opozori vzdrževalce na to, da ne sveti več, tako da jo lahko pri priči zamenjajo…
Le pomislite na lastne najbolj neverjetne vizije na področju uporabe informacijske in komunikacijske tehnologije v izobraževalnem procesu. Morda so že uresničene. Če ne, bodo uresničene v kratkem, vsekakor prej kot pričakujemo. Poleg tega pa bodo verjetno še oplemenitene z najbolj norimi idejami sovaščanov v tej naši skupni in nekoliko veliki globalni vasi. Če zanemarimo občasno moralno nelagodje ob spremljanju vseh teh novosti, je lahko zadeva celo zabavna. Z Orwelovo vizijo Velikega brata pravzaprav že živimo. To so seveda pomisleki, ki se jim žal ne da izogniti, ravno tako, kot je nemogoče ustaviti motorje informacijske ladje, na krovu katere smo prisotni več ali manj vsi. Pogledi so uprti na obzorje. Kaj lahko tam vidimo z gotovostjo?
Plusi…
Predvsem poenotenje IKT-protokolov na globalni ravni. Tu bodo krmarji informacijske ladje preživeli veliko nevihtnih oblakov in presenečenj, vendar nas to niti ne zanima preveč. Tisto, kar zanima nas, končne uporabnike je poenotenje protokolov. Posledica tega so prijazne naprave, ki bodo vsaj tako pametne, da bodo komunicirale med seboj brez naših posegov, kar danes še zmerom predstavlja pravo moro. | |
Težišče izobraževalnega procesa naj bi se končno prestavilo k vsebinam in ne več na tehnologijo, kot je to dostikrat prisotno. | |
Naloge vodje izobraževalnega procesa bodo motivacija in vodenje koordinacije dela študentov na vsebinskem področju. Tehnologija mora prenehati veljati kot samoumeven cilj sam sebi. | |
Dostop do informacij naj bi bil še bolj enostaven. Prepričan sem, da je le vprašanje časa, ko bo tehnološko udejanjena teorija, da je vsak človek na planetu dosegljiv preko največ petih posrednikov, tako da bodo informacije dostopne neposredno iz prve roke.Učni proces ne bo več tako zelo omejen na učitelje in šole, ki se jih tako izogibajo ravno tisti, ki jih pravzaprav najbolj potrebujejo. S tem naj bi izobraževanje postalo veliko bolj prijazno in vznemirljivo, torej učinkovito. | |
Večja svoboda pri izbiri virov informacij naj bi omogočila tudi bolj primerno vrednotenje le teh, s tem v zvezi pa tudi manj manipulacij z njihovimi uporabniki. |
Minusi…
Morebiti nebi bilo odveč nekoliko več pozornosti posvetiti sistemu vrednot, katerega evaluacija je vseskozi prisotna v dejavnostih preko Interneta. Vrednote? Hm! Le kaj bi to lahko bilo? | |
Kontrola in nadzor posameznikov. Do sedaj je človeku vselej uspelo obrniti največje dosežke posameznikov sebi v škodo. Zakaj bi bilo tokrat drugače!? Orwelova vizija Velikega brata je že postala vsakdanjost. Ne smemo pozabiti, da smo mi tista sprememba, ki jo želimo videti v svetu. | |
Ali Internet prinaša odtujevanje? Mnenja so deljena. Čas porabljen na Internetu, ja lahko čas, ki bi ga sicer porabili za spremljanje televizijskih programov, ki dokazano poneumljajo cele generacije. Na enostaven način lahko torej iz minusa naredimo plus. |
Namig!
Vsakdo bi lahko naštel nekaj svojih lastnih 'za-in-proti' uporabi IKT-ja. Zato je nemara dobrodošel predlog, da vsakdo poišče sebi lastne načine sodelovanja in se pri tem poskusi celotne zadeve lotiti premišljeno, z nekoliko večjim poudarkom na vsebinah in ne toliko na tehnologiji. V ta namen lahko uporabimo izkušnje tistih, ki so se na tem področju že preizkusili. Bistveno je torej začeti s spremljanjem in sodelovanjem pri že obstoječih projektih. Šele ko dobimo pravi občutek za načine sodelovanja, se je smotrno lotiti On-line izobraževanja po lastni metodologiji. Seveda je pri tem najprej potrebno poiskati odgovor na vprašanje: zakaj naj bi sploh izobraževal na tak način? Šele ko imamo zadosti močan motiv se lahko lotimo osmišljevanja sodelovanja. Na ta način se je namreč najlažje izogniti raznim stresnim situacijam, ko ugotovimo, da vse skupaj pravzaprav ni tisto, kar smo pričakovali. Posebna znanja, ki pomagajo pri motivaciji udeležencev in obdelavi velikih množic podatkov, ki pri On-Line izobraževanju nastajajo, presegajo namen tega referata.
Avtor
Branko Marčetič, profesor, rojen 1952, diplomiral leta 1986 na FMT fakulteti v Zagrebu,učitelj- mentor na Ekonomski in trgovski šoli v Brežicah,predavatelj na Višji komercialni šoli v Brežicah.
Projekti
On-line projekt Democracy Designing - Univerza Maryland leta 1996
I*EARN projekti od leta 1996
On-line projekt 'Vrednota,(ki) mi nekaj pomeni', (1997/98)
http://www2.arnes.si/~sskkssb2s
On-line projekt ' Planet prijateljstva', (1999/2000)
http://www2.arnes.si/~sskkssb6s
Povzetek
Izobraževanje na daljavo doživlja korenite spremembe še preden se je pravzaprav uvrstilo v kurikulum. Pri tem deli usodo vseh dogajanj, katerih skupni imenovalec je uporaba IKT-je. Pripraviti se je treba na izzive, ki jih prinaša obdobje nove miselnosti, in pri tem upoštevati nevarnosti, ki prežijo iz neznanega. Na voljo sta dve možnosti: aktivno se vključiti v proces izobraževanja na daljavo, ali počakati na razvoj dogodkov. Pri nas je to še zmerom stvar osebne presoje. Ker pa ne vemo kako dolgo bo še tako, se je vsekakor smotrno vkrcati na informacijsko ladjo še danes.
Summary
On-line learning is living to see great changes, even before it was implemented into national curriculums. It shares the destiny of all activities which have common foundations - ICT. One has to be ready for new challenges, being aware of possible obstacles and even dangers. Up to date, one still has a choice: to get involved in On-line education or simply wait to see the outcome. Since we don't know for how long such situation may last, it makes sense to get on information boat today.
Ključne besede
On-line izobraževanje, IKT, Izobraževanje.
On-line learning, ICT, Education.
Literatura
Strokovne novičarske (newsgroups) skupine
<usenet.alt.education.distance>
<usenet.alt.education.university.vision.2020>
<usenet.alt.education.research>
PC MAGAZINE
CNN.com