NAČRTOVANJE, IZGRADNJA IN UPORABA LOKALNEGA OMREŽJA "LAN" Omrežje na šoli - zakaj, kje in kako?Vse prevečkrat se še dogaja, da sicer imajo na šoli večje število računalnikov, vendar le ti med seboj niso povezani. Podatke se prenaša s pomočjo disket, včasih pa tudi samo s pomočjo papirja. Vsak računalnik ima svoj tiskalnik. Na več računalnikih je nameščen modem, ki služi za povezavo v globalno omrežje - internet, pa še kaj bi se našlo. Seveda takšno stanje ne vodi nikamor in je potrebno čimprej razmisliti in realizirati povezavo teh računalnikov v kvalitetno lokalno računalniško omrežje LAN. Pri tem moramo upoštevati nekaj priporočil tako o izvedbi samega omrežja (kabli vtičnice ipd.), kot tudi o vgrajeni aktivni opremi (mrežne kartice, usmerjevalniki.., ipd).
Preden začnemo načrtovati takšno omrežje, si oglejmo razloge za izgradnjo lokalnega omrežja LAN. V osnovi delimo te razloge v tri skupine in sicer: vsebinski del, tehnični del in organizacijsko - ekonomski del.
V vsebinskem delu se postavlja zahteva, da imajo vsi uporabniki tako učenci, kot tudi učitelji dostop do ostalih podatkov na ostalih računalnikih v bodočem lokalnem omrežju. Seveda le pod določenimi pogoji in s točno določenimi pravicami pisanja oz branja. Tako je dovoljen dostop zaradi:
poganjanja mrežnih verzij programov (razni slovarji, programska oprema za preverjanje ipd) | |
uporabe skupnih baz podatkov na šolskem omrežju (šolski izdelki, projektno delo, knjige v knjižnici ipd. |
Zagotoviti je potrebno tudi, da imajo vsi uporabniki dostop do globalnega omrežja - Internet zaradi iskanja podatkov in gradiv pri pouku, pri izdelavi seminarskih nalog, pri vključevanju v mednarodne projekte, kakor tudi za potrebe šolske administracije.
V tehničnem delu pa nas mora voditi zahteva, da je iz vseh delovnih mest dosegljiva programska in periferna (strojna) oprema v lokalnem omrežju in sicer:
iz različnih računalnikov je možna uporaba skupnih računalniških perifernih enot (barvni tiskalnik, laserski tiskalnik, risalnik, ipd.) | |
iz različnih računalnikov brez CD ROM enot je možen zagon programov in njihova namestitev, | |
uporaba začasnih spominskih kapacitet (diskov) na drugih računalnikih v omrežju. |
Če pa gledamo na omrežje iz organizacijskega in ekonomskega vidika, pa hitro ugotovimo, da je:
administracija računalnikov hitrejša in lažja z nameščenim enakim operacijskim sistemom | |
mrežne verzije programske opreme je cenejše. |
Potrebni podatki za načrtovanje omrežja.
Če smo poizkušali v prejšnjem delu odgovoriti na vprašanje "Zakaj šolsko omrežje" potem poizkusimo sedaj odgovoriti na naslednje vprašanje "Kje napeljati šolsko omrežje" . Seveda moramo najprej definirati uporabnike šolskega omrežja in njihove dejavnosti. Poizkusimo našteti uporabnike omrežja in določiti njihove dejavnosti:
Uporabnik |
Dejavnosti izvaja v |
||||||||||||||||
Učitelj, vzgojitelj |
|
||||||||||||||||
Ravnatelj, pomočnik ravnatelja |
|
||||||||||||||||
Knjižničar |
|
||||||||||||||||
Svetovalni delavec |
|
||||||||||||||||
Učenci, dijaki |
|
||||||||||||||||
Tajnik |
|
||||||||||||||||
Ostali zaposleni (računovodja, vzdrževalci, vodja kuhinje, hišnik..) |
|
Vidimo torej, da je uporaba računalniškega omrežja zelo raznolika in zato moramo naše
potrebe skrbno definirati in ob tem razmišljati tudi za bodočnost. Tukaj je predvsem mišljena možnost kasnejše širitve in dopolnjevanja.
Kdo lahko kaj uporablja.
Poizkusimo sedaj odgovoriti še na zadnje vprašanje "Kako zgraditi šolsko omrežje" . Da bi si lažje odgovorili na to vprašanje si najprej oglejmo dve tipični lokaciji na šoli in sicer: zbornica in splošna učilnica.
V zbornici potekajo naslednje dejavnosti:
priprava na vzgojno delo | |
pripravljanje na pouk, delo in/ali vaje, izdelava multimedijskih predstavitev, | |
pripravljanje gradiv za pedagoške konference - poročila o delu učitelja | |
vzdrževanje podatkov o učencih, uspehu, zaključnih izpitih .. | |
priprava poročil, vodenje statistik, administrativne dejavnosti učiteljev… |
Potrebna znanja so
uporaba osnovne košarice programskih orodij | |
uporaba didaktičnih programskih orodij | |
uporaba storitev omrežja internet |
V splošni učilnici potekajo naslednje aktivnosti:
poučevanje - pouk in/ali vaje ob računalniku | |
poučevanje - fakultativni pouk, pouk izbirnih predmetov, | |
poučevanje, vaje pri laboratorijskem delu in eksperimentiranju v naravoslovju in tehniki | |
uporaba pri pouku - pri predavanjih splošnih predmetov |
Potrebna znanja so
uporaba osnovne košarice programskih orodij | |
uporaba didaktičnih programskih orodij | |
uporaba storitev omrežja internet |
Iz zgornjega vidimo, da moramo omrežje ločiti na dva dela in sicer administrativni del in pedagoški del. Med obema deloma pa moramo zagotoviti prehode pod posebnimi pogoji. Nikakor ne smemo dovoliti prehoda iz pedagoškega dela v administrativni deli, prehod iz administrativnega dela v pedagoški pa mora biti urejen, saj bomo le tako lahko material, ki je bil izdelan v zbornici in/ali kabinetih tudi uporabili pri pouku. Ob vseh zgornjih podatkih in ugotovitvah pa ne smemo pozabiti na to, da se mora šola povezati v globalno omrežje preko ene same linije, saj je le tako zagotovljen dovolj visok nivo varnosti, ki nam preti tako zunaj kot tudi znotraj.
Seveda pa celotno omrežje nima prav nobenega smisla brez kvalitetnih vsebin, zato si v nadaljevanju oglejmo nekaj najbolj pogosto uporabljanih servisov.
Šolsko računalniško omrežje temelj informatizacije šole
Uporaba računalniškega omrežja
Po izgradnji šolskega računalniškega omrežja moramo zagotoviti, da bo to omrežje služilo določenemu namenu. Kot učitelje nas mora najbolj zanimati, kako usposobiti omrežje, da bo uporabno v vzgojno izobraževalnem delu. Novejše metode poučevanja temeljijo na uporabi moderne informacijske tehnologije. Seveda pa to ne pomeni zgolj uporabe računalnika in virov, ki so dosegljivi preko Interneta. Informacijska tehnologija in računalniško omrežje nam mora omogočati kvalitetno interakcijo med učiteljem in učencem. Taka interakcija pa je mogoča samo z uporabo različnih servisov znotraj šolskega ali globalnega omrežja. Zaradi enostavnosti in združljivosti z globalnim omrežjem Internet je smiselno privzeti servise Interneta in jih vgraditi v šolsko računalniško omrežje. Tak sistem lahko poimenujemo Šolski INTRANET. Iz dosedanjih izkušenj so najuporabnejši naslednji servisi: svetovni splet, ftp, elektronska pošta, novice in klepet. V nadaljevanju si oglejmo, kako lahko uporabimo posamezne servise v vzgojno izobraževalnem delu.
Uporaba svetovnega spleta (WWW)
Ko spoznamo delovanje svetovnega spleta se nam zazdi, da je to orodje, ki smo ga učitelji sanjali. Umetnost poučevanja se skriva v načinih posredovanja učne snovi. Vsak učitelj se sprašuje, kako naj posreduje učno snov, da ga bodo dijaki razumeli in posredovano znanje tudi osvojili. V dobi televizije, interneta in računalnikov, kreda in tabla ne zadostujeta več.
Do pojava svetovnega spleta so bila orodja za pripravo multimedijskih izdelkov draga in zahtevna. Na CD-ROM-ih so izdani dobri multimedijski izdelki, ki pa so brez prezentacijske opreme neprimerni za uporabo v razredu. S pojavom svetovnega spleta in interneta pa smo dobili preprosto in učinkovito orodje za izdelovanje učnih gradiv. Gotovo še nikoli ni bilo tako lahko povezati med seboj besedilo, slike, animacije, zvok in video posnetke.
Najboljši začetek uporabe svetovnega spleta v šolskem intranetu je izgradnja domače strani šole. Na domači strani običajno zberemo najosnovnejše informacije o delu in življenju na šoli. K delu privabimo dijake saj so polni idej in željni izzivov. Šolska domača stran je pravo polje kjer se lahko izkažejo. Domača stran naj bo skupek projektov in ne projekt skupka dijakov.
Dijaki pa tudi učitelji vsako leto izdelajo veliko seminarskih, raziskovalnih in projektnih nalog. Večina teh nalog konča na papirju in papirji v omari. Zato je pomembno, da naše izdelke ne oblikujemo samo z urejevalniki besedil, ampak jih poskušamo oblikovati tudi kot HTML dokumente primerne za objavo na svetovnem spletu. Tako izdelana seminarska naloga bo dosegljiva tudi dijakom ostalih razredov. Če pa jo bomo objavili na internetu pa tudi vsem uporabnikom interneta na svetu. Zato sem informacije na papirju poimenoval a informacije, medtem ko informacijam oblikovanim za svetovni splet lahko rečemo g informacije.
Domača stran šole je organizem, ki pozna svoj evolucijski razvoj. Po določenem času bomo ugotovili, da moramo preseči začetne vsebine. To pomeni, da bodo učitelji domačo stran uporabljali za prikaz učnih gradiv in informacij povezanih s predmetom, ki ga poučujejo. Na drugi strani pa bodo dijaki, izrabili domačo stran za prikaz svojega dela in interesov. Svetovni splet ni namenjen računalnikarjem, niti naravoslovcem, niti ravnateljem ampak tistim, ki delajo in želijo svoje delo predstaviti na preprost a zanimiv način.
Uporaba FTP?
Vedno več informacij oblikujemo z računalnikom. Kljub velikemu trudu nam ne bo uspelo vseh izdelkov pretvoriti v obliko, ki bi bila primerna za objavo v svetovnem spletu. Zato imamo samo dve alternativi - ali jih pozabimo ali pa jih prenesemo na šolski FTP. Večino nalog dijaki izdelajo v urejevalniku besedil Word. Zato je dovolj da datoteko z nalogo prenesemo na FTP strežnik. Na FTP-ju uredimo pregleden sistem map, ki dijakom in učiteljem omogoča hiter dostop do želenih datotek. Če na strežnik dodajamo še slikovno gradivo in zanimive preizkusne programe, se ni bati da strežnik nebi služil svojemu namenu. Na FTP strežniku lahko hranimo informacije tudi več let in na ta način omogočimo dijakom, ki so pred maturo, da pregledujejo izdelke, ki so jih izdelali v prvem ali drugem letniku.
Uporaba elektronske pošte
Drug servis brez katerega ne more biti šolski intranet je elektronska pošta. Elektronska pošta nam omogoča, da izmenjujemo osebna sporočila. Zato je pomembno, da ima vsak dijak in vsak učitelj oziroma delavec šole svoj elektronski naslov. Z razvojem šolskega računalniškega omrežja bodo računalniki tudi v kabinetih, zbornicah ali povedano drugače na delovni mizi vsakega učitelja. Preko računalnikov v knjižnici in računalnikov v računalniških učilnicah bodo do omrežja dostopali tudi dijaki. S pomočjo poštnega strežnika si bomo na ta način lahko izmenjevali sporočila. Izmenjava elektronske pošte med dijaki in profesorji ali vodstvom šole lahko pomembno prispeva k prijaznejšim odnosom na šoli. "Delajmo skupaj!" bi moral postati moto naših odnosov. Elektronska pošta je vsekakor priložnost za to.
Uporaba Novic
Če je elektronska pošta zelo osebna storitev pa so novice idealna storitev za izmenjavo mnenj, pogledov ali prepričanj med večjimi skupinami uporabnikov. Tudi administracija strežnika je nezahtevna. Pomembno je, da uporabnikom ponudimo ustrezne tematske konference v katerih se prepoznajo. Iz izkušenj lahko zatrdim, da je število konferenc potrebno prilagajati številu uporabnikov. Dokler je število uporabnikov majhno tudi ni potrebno veliko konferenc. Z večanjem uporabe servisa pa lahko večamo tudi število konferenc. Dobrodošli so tudi sistemi konferenc, ki tečejo preko spleta. Predvsem so enostavnejši za uporabo in lažje dosegljivi.
Tako kot elektronska pošta tudi novice sproščajo odnose med dijaki in profesorji. Večkrat se dogaja, da prihaja do nesporazumov ravno zaradi medsebojnega nepoznavanja. Novice omogočajo, da učitelji spoznamo razmišljanje svojih dijakov in se tvorno vključimo v oblikovanje stališč. Saj v novicah lahko na zelo neformalen način razlagaš svoja stališča do določenih tem in na ta način vplivaš tudi na mnenja dijakov.
Uporaba klepeta
Mislim, da bi še sociologi in psihologi težko našli razlago, zakaj dijaki tako ljubijo klepetanje (IRC) preko omrežja. Uporaba klepetanja med dijaki je odvisna predvsem od števila računalnikov, ki so namenjeni dijakom in njihove razpršenosti. Večje število računalnikov in velika razpršenost ugodno vplivata na uporabo servisa. Servis nima gobjega pomena za sam intranet, razen če zatrdimo, da dijak, ki klepeta ne dela škode. Servis se da uporabiti pri skupinskem delu dijakov.
Zaključek
Šolski intranet je tudi tolažba za šole, ki še nimamo stalnega dostopa do interneta, saj nam omogoča da ne zaostajamo za šolami, ki tak priklop že imajo. Potrebno se je zavedati, da bodo naše spletne strani obiskovali uporabniki interneta predvsem zaradi vsebine. Izdelki pa lahko nastajajo predvsem v šoli za šolo. Naj zaključim z mislijo, da nikoli nisem šel na domačo stran NASE zato, ker me je zanimalo kdo je njihov direktor, ampak me je zanimalo predvsem in samo njihovo delo in rezultati tega dela.
Ivan Kolenko - Poslovno- komercialna šola Celje
Marjan Kozjek - Gimnazija Trbovlje