MERSKE ENOTE TUDI DRUGAČE
UNITS OF MEASURE IN A DIFFERENT WAY
Saša Kocijančič
Povzetek
V okviru projekta RO 99 sem naredila interaktivne spletne strani Pretvarjanje merskih enot. Uporabljam jih pri pouku, dijaki pa lahko z njimi delajo tudi doma neposredno na internetu, ali pa dobijo različico na disketi. Ker je nalog veliko (okrog 380), mora za vodeno uro učitelj delati po izboru. Na delavnici bom predstavila tri učne liste narejene glede na različno zahtevnost in vrste učne ure.
Abstract
As an RO 99 project I made interactive web pages Transformation of units of measure. I use them in my classes at school and students can use them at home either on the internet or a floppy with exercise. As there are a lot of exercises (about 380) a careful choice must be made for the guided lesson. On this workshop I will present three work sheets each made according to the specific required level and the type of the lesson.
Ključne besede
pouk fizike, pouk matematike, interaktivne spletne strani, merske enote, učni listi
Key words
physics teaching, mathematics teaching, interactive hyper text, units of measure, work sheets
Uvod
Prehod iz poučevanja na gimnaziji na poklicno-tehnično šolo me je vzpodbudil, da sem začela iskati nove didaktične prijeme pri pouku fizike in matematike. To so seveda terjali dijaki, ki jih je precej teže motivirati za delo pri matematiki in fiziki kot gimnazijce. Ta dva predmeta poskušam mojim dijakom približati z didaktičnimi igrami, projektnim delom in uporabo računalnika pri pouku. Novosti dijake privlačijo in motivirajo, to pa nam, učiteljem, daje polet, da ustvarjamo še naprej.
Predstavitev spletnih strani
Projekt PRETVARJANJE MERSKIH ENOT je nastal v okviru projektov RO [1]. Želela sem narediti nekaj, kar bi meni in dijakom pomagalo pri premagovanju ovir pri pretvarjanju merskih enot, ki so pomemben del programa fizike na gostinski šoli kjer poučujem. Nekaj tega bi lahko uporabila tudi pri matematiki in delno pri strokovnih predmetih (enote za maso in prostornino).
Ker javanskega skriptnega jezika ne obvladam, sem interaktivne spletne strani izdelala z orodjem Hot Potatoes [2]. Z dijaki sem že preizkusila izdelek. Sigurno so še pomanjkljivosti in večino poglavij bi se še dalo razširiti. Predvsem pa sem na podlagi predlogov kolegov ugotovila, da manjkajo učni list, kjer bi določen tip nalog bil izbran, oziroma bi se predelovale specifične teme ali urile določene računske spretnosti.
Projekt je sestavljen iz same učne snovi (UVOD) in velikega števila nalog (NALOGE). Pred reševanjem moramo dijake opozoriti še na povezavo DOGOVORI, kjer so pojasnjeni razni znaki, pisava potenc in neuporaba šumnikov, ki jih orodje za izdelovanje spletnih strani ne omogoča in so zato zapisane kot c, s, in z.
Ker sem poleg fizike želela vključiti tudi matematiko, so vsebovani tudi matematični cilji (reševanje z ulomki, potencami, decimalnimi števili, …). Strokovnim predmetom naj bi se najbolj približala pri pretvarjanju med enotami za maso in prostornino.
Naloge so razdeljene na PRETVARJANJE, TEKSTNE NALOGE, PRETVARJANJE JE IGRA, IZMERI SAM in POMOČ. In to za vsako poglavje posebej: dolžinske enote, ploščinske enote, prostorninske enote, enote za čas, maso, temperaturo, gostoto, enote drugod po svetu in druge
izpeljane enote. Naloge ponujajo zgoščene informacije v obliki namigov in dajejo informacije o pravilnosti odgovorov. Tako lahko sproti vemo, kako smo uspešni pri reševanju.
Pri PRETVARJANJU in TEKSTNIH NALOGAH sem se držala pravila, da dijaki najprej ponujene možnosti razvrstijo na ustrezna mesta. Drug sklop so naloge izbirnega tipa in v tretjem sklopu dijaki sami zapišejo rešitev.
Posebej sem želela spodbuditi tudi dijake, ki ne marajo reševanja velikega števila nalog. Morda pa bodo s preprostimi sestavljankami v PRETVARJANJE JE IGRA ponovili nekaj teorije, izvedeli kaj zanimivega in tudi malce pretvarjali. Vmes je nekaj nalog z računanjem z merskimi števili in enotami.
Primer naloge v sklopu Pretvarjanje je igra
IZMERI SAM je sklop, kjer je nekaj eksperimentalnih nalog, ki se jih lahko dijaki sami lotijo doma, ali pa jih naredimo v šoli.
V sklopu POMOČ so ponujena pravila in podatki potrebni za pretvarjanje med deli in večkratniki enot. Toda kdor je kadar koli učil nematuritetne programe fizike ve, da je ta sklop pravzaprav nepogrešljiv za večino dijakov.
V poglavju ENOTE DRUGOD PO SVETU sem se lotila enot, ki jih uporabljajo predvsem anglosaške države in enot, ki niso več dovoljene. Nekaj jih je iz naše preteklosti (npr. jutro). Poglavje DRUGE IZPELJANE ENOTE pa vsebuje enote za hitrost, pospešek, delo, silo, moč in tlak. V sklopu POMOČ tega poglavja pa so predstavljene vse izpeljane enote mednarodnega sistema enot.
Cilji interaktivno vodene učne ure
Naloge v učnih listih razporedimo glede na različne stopnje težavnosti (taksonomsko klasifikacijo kognitivnih področij: znanje, razumevanje, uporaba, …) [3], |
motivacija, | |
več čutno zbiranje informacij, | |
snov proučujemo na več možnih pristopov (avtorefleksija, matematično logična, jezikovna, vidna - prostorska, medosebna), | |
urjenje in uporaba naučenega, | |
organizacija in pomnjenje dejstev (90% tega, kar vidim, slišim, povem in storim ostane v spominu), | |
samopreverjanje in pomoč pri reševanju nalog. |
Zaključek
Na delavnici predstavljeni učni listi so narejeni za različen učni tip dijaka. Vsak učitelj (tudi dijak sam) pa si ga lahko priredi glede na svoje potrebe in cilje učne ure. Tudi učne liste je možno dobiti na internetu [1].
Bibliografija
[1] http://www2.arnes.si/~sspsfran/enote
[2] Hot Potatoes: http://web.uvic.ca/hrd/halfbaked/index.htm
[3] Jana Kalin: UČINKOVITO UČENJE - gradivo za pedagoško delavnico, Institut Jožef Stefan, Ljubljana 1999
Avtor
Saša Kocijančič je diplomirala je na Pedagoški fakulteti v Ljubljani. Prva štiri leta je bila zaposlena kot učitelj matematike na Gimnaziji v Škofji Loki, sedaj pa peto leto poučuje matematiko in fiziko na Srednji gostinski šoli v Radovljici.
Srednja gostinska šola Radovljica, Kranjska c. 24, 4240 Radovljica
e-mail: sasa.kocijancic@guest.arnes.si
Author
Saša Kocijančič graduated at the University of Ljubljana, Faculty of Education. She taught mathematics at the Grammar School in Škofja Loka for four years and now she has been teaching Maths and Physics at the Secondary Catering school in Radovljica for the fifth year.