MOŽNOSTI ZA UPORABO SODOBNE INFORMACIJSKE TEHNOLOGIJE NA NARAVOSLOVNEM PODROČJU V GIMNAZIJAH
THE POSSIBILITIES FOR THE USE OF UP-TODATE IC TECHNOLOGY IN THE FIELD OF NATURAL SCIENCE AT GRAMMAR SCHOOLS
Ana Hartman, III.gimnazija Maribor, Gosposvetska c. 4
Sebastijan Podgornik, študent drugega letnika angleškega jezika na Filozofski fakulteti v L jubljani
IZVLEČEK
Pred nekaj leti smo začeli na III. gimnaziji Maribor uporabljati sodobno informacijsko tehnologijo na področju naravoslovja.
Uporabljamo jo pri sodelovanju v projektih, ki potekajo po Internetu, in pri raziskovalnih nalogah.
V prispevku bomo predstavili, kako je potekalo naše delo in kakšne izkušnje smo pri tem pridobili.
ABSTRACT
A few years ago, the teachers and students at IIIrd Grammar School in Maribor started to use up-todate IC technology in the field of natural sciences as well. We choose two fields where this technology is being used now, namenly project work via Intrnet and reseach work. We gained useful experience working this way.
KLJUČNE BESEDE
Sodobna informacijska tehnologija, projektno delo, raziskovalne naloge, Internet
KEY WORDS
Up- todate IC technology, project work, reseach work, Internet
UVOD
Na III. gimnaziji Maribor smo pred nekaj leti skupaj z dijaki začeli uporabljati sodobno informacijsko tehnologijo na naravoslovnem področju. Začetek je bil nesiguren, kakor hoja otroka, ki je pravkar shodil, kajti začetniki pri tem delu smo bili tudi učitelji.
Danes, po nekaj letih dela, odločno stopamo v prihodnost. Ob hitrem razvoju družbe in njenem prehodu iz industrijske v sodobno informacijsko, je za dijake na nivoju srednjega izobraževanja pomembno, da imajo možnosti pridobivati sodobno znanje in ob tem uporabljati ustrezno tehnologijo. To jim zagotavlja boljšo prihodnost, lažjo uveljavitev na njihovem bodočem poklicnem področju; družbi, v kateri bodo delali in ustvarjali pa hitrejši razvoj.
Učitelji naravoslovnih predmetov, ki želijo slediti razvoju, bodo ( če že niso ) začeli uporabljati znanje informatike in računalnike pri svojem predmetu pri pouku in pri izvajanju izvenšolskih dejavnosti.
Na naši šoli smo se pri uvajanju uporabe sodobne tehnologije pri naravoslovju odločili za dve področji. Uporabljamo jo pri sodelovanju v projektih, ki potekajo po Internetu in katerih vsebina se povezuje z učnim načrtom za biologijo v gimnazijskem programu. Drugo področje so raziskovalne naloge, kjer uporabljamo Internet kot vir informacij, računalnik in znanje informatike pa kot orodje za oblikovanje in predstavitve nalog.
SODELOVANJE V PROJEKTIH, KI POTEKAJO PO INTERNETU
Če želite sodelovati v projektih,ki potekajo po Internetu, se lahko vključite v mednarodne ali tiste, ki potekajo v nacionalnem okviru. Začetnikom svetujemo, da se najprej seznanijo, kako poteka delo v projektih, tako da začnejo v kakšnem sodelovati in pridobijo znanje, ki ga za delo potrebujejo, na ustreznih seminarjih.
Naslovi pod katerimi lahko dobite informacije o projektih so različni, med njimi je tudi naslednji :
Tudi organizacije, pod okriljem katerih projekti potekajo, so različne. Naši projekti so potekali v okviru organizacije I'EARN (THE INTERNATIONAL EDUCATION AND RESOURCE NETWORK ). Več o tej organizaciji najdete pod naslovom :Projekti, ki potekajo v okviru te organizacije, so razdeljeni po tematskih področjih ( sociologija, umetnost, znanost…) in po starostnih skupinah ( za vse starosti, za osnovne in za srednje šole ). Gotovo se najde za vsakogar nekaj.
Od leta 1996, ko smo začeli sodelovati s to organizacijo, smo sodelovali v naslednjih projektih :
· PLANETARY NOTIONS ( mednarodni ) – dijaki so pripravili dva prispevka o okoljskih problemih v Sloveniji, ki smo ju objavili v posebni reviji, ki izhaja v okviru tega projekta.
· FLOWERS AND SYMBOLS ( mednarodni ) – ideja projekta je bila, da sodelujoči iz različnih držav predstavijo rože, ki se pri njih podarjajo ob slovesnih priložnostih in predstavijo simbolni pomen tega cvetja.
Sodelovali smo s prispevkom o nageljnih, vrtnicah in lilijah.
· ZDRAVILNE RASTLINE ( slovenski ) – v projektu je sodelovalo večje število slovenskih osnovnih in srednji šol, vsaka šola je predstavila tri zdravilne rastline slikovno in glede njihovega zdravilnega delovanja.
· LEGENDE NAŠEGA KRAJA ( slovenski ) – sodelovali smo s prispevkom o gospodu Leonu Štuklju.
PROJEKT : BOGASTVO JE V RAZNOLIKOSTI / Lokalne ptice in zgodbe o njih
Izkušnje, ki smo jih pridobili v preteklih letih pri delu, bomo letos uporabili pri izpeljavi lastnega projekta Bogastvo je v raznolikosti / Lokalne ptice in zgodbe o njih. Projekt je zasnovan tako, da ga je mogoče v prihodnjih letih nadgrajevati. Vsako leto bomo izbrali določeno skupino živih bitij, ki jih bomo raziskali v sodelovanju z različnimi srednjimi šolami v Sloveniji. Za letos smo dobili finančno podporo Zavoda Republike Slovenije za šolstvo in šport.
Namen projekta je prikazati raznolikost živega sveta, ki je danes zaradi onesnaževanja že zelo ogrožena. Sodelujoči v projektu bodo ugotavljali, kakšna so prizadevanja posameznikov in družbe, da bi ogrožene živalske vrste zaščitili pred izumrtjem.
Vsebina projekta se vključuje v šolski kurikulum za gimnazije, veže se na predmet biologija na področje sistematika in ekologija.
Sodelujejo lahko dijaki višjih letnikov gimnazij, ki so že pridobili osnovno znanje iz sistematike in ekologije, projekt pa bo potekal od konca februarja 2000 do konca maja.
Prispevke sodelujočih bomo objavili na spletnih straneh naše gimnazije.
RAZISKOVALNE NALOGE
V šolskem letu 1997/98 in 98/99 sem bila mentorica dveh raziskovalnih nalog, ki sta bili na tekmovanjih Znanost mladini zelo uspešni, saj sta bili obe nagrajeni. Nalogi z naslovom Zelenje na Slomškovem trgu in Tomšičev drevored vsebinsko sodita na področje varovanja okolja.
Pri izdelavi in predstavitvi nalog, je dijak, ki je avtor nalog, uporabljal Internet za iskanje informacij in računalnik kot orodje za izdelavo in predstavitev.
Raziskovalne naloge najdete na spletnih straneh avtorja pod naslovom :
http://www2.arnes.si/~gkrajn/raz.html
ZAKLJUČEK
V kratkem pregledu, ki zajema opis sodelovanja dijakov III.gimnazije Maribor v različnih projektih, ki potekajo po Internetu ter s primeri priprave in izvedbe raziskovalnih nalog, smo želeli prikazati, kako lahko učitelji uspešno uvajamo novosti ( uporabo sodobne informacijske tehnologije ) v svoje delo.
VIRI
Okoljska vzgoja v šoli, št.1, letnik I, 1998, Maribor
Zbornik : Poučevanje naravoslovja za tretje tisočletje, 1999, Maribor
Zbornik :Mednarodna izobraževalna računalniška konferenca MIRK 98, 1998, Ljubljana
AVTORJA
Ana Hartman, profesorica biologije, diplomirala na Biotehniški fakulteti 1981, na oddelku za biologijo.
Poučujem biologijo na III. gimnaziji v Mariboru.
Sebastijan Podgornik, študent drugega letnika angleškega jezika na Filozofski fakulteti v Ljubljani, maturiral na III. gimnaziji Maribor 1998