MATEMATIKA Z RAČUNALNIKOM
MATHEMATICS WITH COMPUTER
Bojana Bremec Osnovna šola Solkan
Magda Slokar Čevdek Osnovna šola Solkan
Povzetek
Razvoj sodobne tehnologije nam je omogočil nove možnosti poučevanja tudi pri pouku matematike. Prikazali smo naše delo na tem področju, uporabo računalniških programov pri pouku in možnosti uporabe Interneta. Prikaz in objava učiteljevega dela in različnih oblik nalog, omogoča hitrejše sodelovanje učiteljev med šolami, kakor tudi dostop do učne vsebine in nalog učencem na domu.
Abstract
Recent development of information and telecommunication technology has also given mathematics opportunity to teach and learn it with the help of ICT. Our article wants to expose our attempts and trends of using different computer programs and Internet in mathematics in elementary school. We believe that publishing, presenting and sharing teachers’ practice, experiments in the use of ICT, different exercises for students and other resources useful in the classroom leads to better co-operation between schools and teachers. Last but not least students can anytime access the learning contents and interactive exercises from their homes too.
Ključne besede
matematika, računalniški programi, Internet, interaktivne vaje
Key words
mathematics, computer software, Internet, interactive exercises
Uvod
Matematika je veda, ki vzbuja spoštovanje in hkrati strah pred težavami, s katerimi se mora spoprijeti vsak učenec v času šolanja.Marsikdo je mnenja, da le izbrani lahko uspešno odkrivajo njene zakonitosti in uspešno rešujejo probleme.
Poučevanje matematike predstavlja tako za učitelje vedno velik izziv, saj je učence vedno teže navdušiti in motivirati za delo. Pri svojem delu uporabljamo že preizkušane metode in oblike dela. Vedno pa stremimo za novimi pristopi, metodami, oblikami in potmi poučevanja, ki bi bili za učence bolj zanimivi in bi jih pritegnili k delu.
Računalnik je danes pripomoček, brez katerega bi si marsikdo težko predstavljal svoje delo, je eden izmed sredstev komunikacije in marsikateri učenec ure in ure presedi pred njim. Zakaj ga ne bi izkoristili pri pouku kot pripomoček za učenje.
Pred šestimi leti smo na šoli dobili računalniško učilnico. Tedaj smo se tudi učitelji srečali z novim orodjem. Najprej smo morali sami premagati strah pred njim in se tudi primerno izobraziti za nov način dela, nismo pa hoteli tudi zaostajati v znanju za učenci. Pridobljeno znanje smo skušali uporabiti pri pouku in tako začeli z iskanjem programov, ki pa jih ni bilo na pretek. Že s prvimi učnimi urami se je pokazalo, da je ta način dela za učence zanimiv, delo jih je pritegnilo in tako smo sklenili s takim načinom dela nadaljevati.
Računalniški programi
Pri pouku uporabljamo naslednje programe:programski paket MARA; DELJIVOST za 6. razred, ALGEBRAX, EXCEL, CABRI, MIHA,
Programi MARA vsebujejo osnovne računske operacije z naravnimi števili, primernimi za nižjo stopnjo. S pridom pa to lahko uporabimo v petem razredu za ponovitev in utrditev osnovnih računskih operacij, kar so učenci z veseljem in lahkoto naredili.
Deljivost za 6. razred je program za utrjevanje osnovnih pojmov o deliteljih in večkratnikih, delo z njim je lahko tudi diferencirano.
Vedno več pozornosti posvečamo tudi obdelavi podatkov in že v petem razredu so učenci naredili analize s programom EXCEL.
S programoma CABRI in MIHA učenci izboljšajo predstavljivost nekaterih osnovnih geometrijskih pojmov, svojo pozornost usmerijo predvsem na način reševanja geometrijskih konstrukcij, kar uspešno uporabijo pri konstrukciji z geometrijskimi orodji.
V sedmem razredu pa so osnovne pojme o racionalnih številih utrjevali s programom ALGEBRAX, čeprav so bile možnosti za delo z njim omejene, ker je v angleškem jeziku.
Pregledali smo tudi veliko programov v angleškem jeziku, ki pa niso bili prilagojeni našemu učnemu načrtu, ali pa se nam niso zdeli po preizkušanju primerni za delo pri pouku.
Sedaj se pojavljajo tudi novi programi v slovenskem jeziku, ki so dostopni tudi preko Interneta. To so programi za razredno stopnjo. Nekatere od njih pa lahko uporabimo tudi v petem in šestem razredu za utrjevanje merskih enot in osnovnih pojmov o ulomkih.
Ker je programov , primernih za pouk matematike zelo malo, smo začeli iskati druge možnosti za delo z računalnikom.
Matematika in Internet, interaktivne vaje
Hrepenenje po nadaljevanju uvajanja uporabe računalnika pri pouku matematike nas je vznemirjalo in nas spodbujalo k iskanju novih možnosti.Razmišljali smo, kako naprej. Ideje nam je bilo težko udejaniti, čeprav imamo nekaj izkušenj s klasičnim načinom programiranja, kajti to je zelo zamudno.
Zavedali smo se, da je Internet nova dimenzija dela z računalnikom, ki omogoča medsebojno komunikacijo in računalniško izmenjavi podatkov. Internet nam omogoča hitrejši način dostopa do novih informacij, povezavo med šolami in izmenjavo različnih načinov in pristopov poučevanja.
Učenci zelo radi srfajo po Internetu iz radovednosti ali pa z določenim namenom. Internet jim je domač, zato smo razmišljali, kako ga vključiti v pouk matematike. Imele smo srečo: Gospa Viljenka Šavli, učiteljica angleškega jezika na naši šoli, pionirka na področju virtualne šole, nas je povabila k sodelovanju. Seznanila nas je s programi, ki se jih lahko koristno uporabi za sestavo matematičnih nalog. Pomagala nam je udejaniti naše teoretične ideje in izkoristiti možnosti, ki jih nudi Internet.Pričeli smo predstavljati matematiko na Internetu v okviru projekta virtualna šola. Pripravili smo kratka navodila za uporabo obstoječih računalniških programov, primere praktične izvedbe učnih ur, učne liste za posamezne učne ure, druge pripomočke za popestritev pouka matematike, osredotočili pa smo se na pripravo interaktivnih nalog iz matematike za učence predmetne stopnje.
Pripravljamo tri vrste interaktivnih vaj:
- Naloge objektivnega tipa
Nalog izbirnega tipa je nasploh zelo malo na voljo.Te naloge so za učence drugačne, saj učenci ne razmišljajo o napornem pisanju. Učenci imajo občutek, da so lažje, saj je potrebno pravilen odgovor le izbrati, pri tem pa se niti ne zavedajo, da zahtevajo več razmišljanja kot druge, ker je potreben pred izborom tehten premislek. Pri nalogah izbirnega tipa je lahko pravilen eden ali več odgovorov. Prednost nalog izbirnega tipa na računalniku pred nalogami iz učbenika je, da imajo učenci takojšnjo kontrolo svojih rešitev.
- Naloge, kjer je potrebno vnesti pravilen odgovor
Pri tej obliki nalog učenci vpišejo odgovor, nato sledi računalniška kontrola pravilnosti odgovora. Ta oblika nalog je primerna za oblikovanje krajših računov, izrazov.Učenci rešijo veliko več računov, ker se izognejo zamudnemu suhoparnemu pisanju, in so bolj motivirani za delo.
- Naloge, pri katerih ima učenec možnost vpogleda v celoten potek reševanja
Te naloge so primerne tam, kjer je za učenca pri odkrivanju napake pomemben tudi sam potek reševanja. Učenci rešujejo naloge na papir in vpišejo rezultat v računalnik. Računalnik jim nudi možnost prikaza celotnega poteka reševanja naloge, kar jim omogoča, da v primeru netočnega rezultata poiščejo napako v postopku in jo odpravijo.
Prednost interaktivnih nalog na Internetu pred nalogami iz učbenika:
veliko učencev danes ne more brez računalnika in Interneta, zato jih že ta tehnologija pritegne k delu | |
učenec ima takoj posredovano povratno informacijo in procentualno prikazan uspeh | |
učenci imajo možnost popravljanja napak | |
učenci imajo možnost dostopa do nalog tudi od doma | |
povezava in sodelovanje med šolami | |
omogočajo večjo stopnjo individualizacije in diferenciacije | |
učenec osebno prevzema odgovornost za rezultate svojega dela |
K delu nas je vzpodbudila želja po novem znanju, potreba po računalniških programih vzklajenih z učno vsebino in cilji, možnost povezave in izmenjave informacij prek Interneta z drugimi šolami in to, da lahko učenci rešujejo matematične naloge tudi doma. Možnost, da rešujejo učenci naloge doma, so izredno pohvalili tudi starši, kajti učencem ni potrebno iskati dodatnih vaj za domače delo po različnih učbenikih.Takšno delo je koristno tudi za učence, ki so odsotni od pouka, kajti imajo možnost, vsaj delno nadoknaditi zamujeno. Že prvi poskusi so bili sprejeti s strani učencev in staršev z velikim odobravanjem, zato smo se odločili z delom tudi nadaljevati
Najiskreneje se ji zahvaljujemo ge. Viljenki Šavli, kajti brez nje ne bi naredeli tega, kar tukaj predstavljamo.
Naš namen je slediti razvoju novih oblik in metod dela, razvoju sodobne tehnologije, se o njih izobraziti, jih proučiti in preizkusiti ter najbolj učinkovite vključevati v vzgojnoizovraževalno delo. Z delom v okviru virtualne šole bomo vsekakor nadaljevali, kajti tu vidimo še veliko neizkoriščenih možnosti.
Prepričani smo, da bo naše delo v pomoč pri učenju in poučevanju tudi drugim učiteljem matematike in njihovim učencem.
Želimo pa si, da bi tudi drugi učitelji matematike predstavili svoje delo prek Interneta, kajti marsikatera dobra naloga, učni list ali samo ideja leži pozabljena v predalih kabineta na kakšni drugi šoli. Današnji hiter ritem življenja visoko industrijsko-civiliziranega človeka zahteva od nas, da znamo čas racionalno izkoristiti. Izmenjava izkušenj, nalog idej itd. je eden izmed korakov k temu cilju.
Sestava interaktivnih nalog na Internetu, priprava učnih ur za uporabo že izdelanih matematičnih računalniških programov pri pouku, izdelava učnih listov, didaktičnih iger in ostalih drugačnih oblik in pripomočkov za delo pri pouku zahteva od učitelja veliko intuziastičnega dela, ki je le moralno ovrednoteno. Spodbuja pa ga ljubezen do matematike in poučevanja otrok. Popestritev pouka je nujna za bolj kvalitetno delo. Naša naloga je, da učence seznanimo z novimi možnostmi in jih pripravimo za kvalitetno delo v prihodnosti.
Računalnik pa seveda ne more izpodriniti učiteljevega dela v razredu, saj je le
on tisti, ki posreduje učencem znanje, ter jih pouči o načinu in možnostih dela ter dostopa do Interneta in nalog tudi preko računalnika.
Literatura
Golen A. Grimes: 1o minut za Internet in svetovni splet
Igor Pušnik: Netscape Navigator Priročnik seminarja I. in II. del
AVTORICI
Bojana Bremec in Magda Slokar Čevdek poučujeta matematiko in fiziko na osnovni šoli Solkan. V okviru projekta računalniškega opismenjevanja se vključujeta v projekt virtualne šole.
AUTHORS
Bojana Bremec and Magda Slokar Čevdek teach maths and physics in Solkan Elementari School. They are actively involved in the RO project Virtual school.