Uporaba sistema Močnik za PRIPRAVo AKTIVNIH OMREŽNIH IZOBRAŽEVALNIH SESTAVKOV Z Ms WordOM

Klemen Bajec in Vladimir Batagelj

Univerza v Ljubljani, FMF, Oddelek za Matematiko

Povzetek

Za pripravo aktivnih omrežnih izobraževalnih sestavkov je potrebno poznavanje jezikov HTML, Java in JavaScript. Sistem Močnik, v obliki predloge za MS Word, omogoča učiteljem zaobiti ta problem. V prispevku so predstavljene nove zmožnosti, ki jih Močnik ponuja za pripravo kvizov za (samo)preverjanje znanja.

Abstract

To prepare active educational web pages teachers should know HTML, JavaScript and Java. In the paper we present a system Močnik that overcomes this problem. The system is based on MS Word and offers to the author additional active elements needed in educational materials that can be inserted into a document. The finished document saved in HTML format is ready to be used on the Web with all the necessary Java and JavaScript support included.

Uvod

Sistem Močnik [1,2] omogoča pripravo aktivnih omrežnih sestavkov brez podrobnega poznavanja jezikov HTML, JavaScripta in Jave. Sistem temelji na MS Wordu, kot prijaznem urejevalniku omrežnih sestavkov. Ker je MS Word zelo poznano in pogosto uporabljeno orodje, je Močnik dostopen širokemu krogu učiteljev.

Interaktivnost omrežnega sestavka podpirajo programčki v Javi in JavaScriptu, ki se nahajajo v knjižnici, ki je del sistema Močnik. Močnik podpira tudi javansko idejo o porazdeljenosti programske opreme po omrežju. Uporabnik sistema lahko poda mesto programčka v spletu ali na lokalnem disku.

Uporaba sistema Močnik

Na interaktivni omrežni sestavek lahko gledamo tudi kot na nadgradnjo klasičnega sestavka v HTML. To načelo je uporabljeno tudi v tem sistemu. Sestavljanje interaktivnega omrežnega sestavka naj bi potekalo na naslednji način:

Omrežni sestavek odpremo z Wordom in mu pripnemo predlogo Močnik, ali pa ustvarimo nov sestavek na osnovi te predloge.
Oblikujemo vsebino sestavka (MS Word uporabimo kot urejevalnik za HTML).
Iz Močnikove izbire dodamo aktivne elemente.

Sistem podpira tudi brisanje in urejanje aktivnih elementov na uporabniku prijazen način. Trenutna izvedba sistema Močnik je usmerjena v pripravo kvizov - zbirk snovi in vprašanj za (samo)preverjanje znanja.

Osnovni gradniki za pripravo aktivnih kvizov

Zaenkrat sistem ponuja naslednje elemente, ki jih lahko vstavljamo v sestavek:

Luknja in polje za vnos besedila

Delovanje elementa luknja je kot primer že opisano v [2].

Element luknja je na strani viden kot vnosno polje obrazca. Ob vsaki spremembi vsebine se sproži preverjanje. Luknja lahko sprejema besedilo ali pa številski podatek. Pri preverjanju besedila lahko zanemari razliko med velikimi in malimi črkami. Pri številčnem podatku lahko podamo še dopustno absolutno napako.

Na voljo imamo tudi večvrstično vnosno polje, ki je namenjeno predvsem pisnim odgovorom. Ta element vsebuje več različnih zapletenejših možnosti preverjanja.

Vprašalniki s podanimi odgovori

Na voljo so trije vprašalniki s podanimi odgovori.

Element Kateri je … je v sestavku prikazan kot skupina stikal, (izberemo en pravilen odgovor).
Element Kateri so… je viden kot skupina stikal in na koncu še gumb za potrditev. (Izberemo lahko več pravilnih odgovorov.)
Element Seznamska izbira je predstavljena kot izbirni seznam, (reševalec izbere ustrezne izmed ponujenih odgovorov.)

Označeno besedilo

Uporabnik označi del besedila v sestavku in to potrdi z gumbom. Program preveri pravilnost označenega dela in izpiše ustrezno obvestilo. Dodana je tudi možnost pošiljanja besedila v vnosno polje.

Aktivna slika

V sestavek lahko vstavimo tudi aktivno sliko. Zgrajen je uporabniku prijazen sistem za določanje aktivnih področij na sliki. Ob kliku na aktivno točko, se izpiše ustrezno obvestilo. Obvestilo je lahko poljubno, tako je aktivna slika primerna za nalogo tipa pokaži določeno stvar na sliki, lahko pa jo uporabimo kot interaktivno ilustracijo.

Risanje funkcij

Obstaja programček v Javi, ki podpira risanje funkcij [7]. Sistem Močnik ponuja prijazen način vstavljanja tega programčka v omrežni sestavek. Kod parameter lahko sestavljalec testa poda tudi naslov, kjer se nahaja programček. To je lahko na lokalnem disku, ali pa na Internetu.

Razporejanje

Izbrane elemente je potrebno razmestiti na ustrezna mesta na sliki. Npr. grbe izbranih slovenskih mest je potrebno postaviti (skoraj) na pravo mesto na zemljevidu.

Povezovanje

Sorodne pare iz dveh seznamov je potrebno me seboj povezati.

Najbrž bo do samega srečanja seznam aktivnih elementov še narastel.

Elementi za podporo preverjanja

Pri večini aktivnih elementov ima sestavljalec omrežnega sestavka tudi možnost določiti točkovanje in slediti postopku odgovarjanja. To omogočajo točkovniki in detektivi.

Točkovnik

Vsak aktivni element je lahko povezan z enim točkovnikom. Točkovnik je lahko v sestavku viden in sproti prikazuje število doseženih točk, lahko pa je skrit pred uporabnikom. Možnih je več različnih nastavitev točkovnika, tako da je število pridobljenih točk odvisno od števila poskusov reševanja naloge.

Detektiv

Detektiv je podobno kot točkovnik lahko viden (večvrstično vnosno polje), ali pa je za učenca neviden in je namenjen učitelju . Detektiv beleži vse akcije uporabnika v elementih, ki so z njim povezani. Preko detektiva lahko pregledovalec spremlja tudi potek reševanja določene naloge.

Shranjevanje odgovorov

Če uporabnik (sestavljavec kviza) želi, se lahko odgovori na vprašanja in ostale zbrane informacije zbirajo po elektronski pošti na izbranem naslovu ali pa z uporabo strežniških storitev na izbrani datoteki [3].

Zaključek

Sistem Močnik je mogoče poljubno razširiti z dodajanjem novih vrst aktivnih elementov. Uporabimo ga lahko za pripravo sestavkov za samopreverjanje pa tudi za preverjanje znanja preko interneta. Pri uporabi na omrežju se pojavlja še problem skrivanja pravilnih odgovorov.

Tekoča izdaja sistema z nasveti za uporabo in zgledi so na voljo na Močnikovi predstavitveni strani [4].

Literatura

  1. Klemen Bajec, Vladimir Batagelj: Producing Active Educational Web Pages Using MS Word. The Third Open Classroom Conference,Balatonfüred, Hungary,25-26 March 1999.
  2. Klemen Bajec, Vladimir Batagelj: Priprava aktivnih omrežnih izobraževalnih sestavkov z Ms Wordom, 4. mednarodna izobraževalna računalniška konferenca v Sloveniji, Piran, 19. - 21.5.1999.
  3. Matjaž Zaveršnik, Vladimir Batagelj: Strežniška podpora učenja na daljavo za vsakogar, 5. mednarodna izobraževalna računalniška konferenca v Sloveniji, Piran, 17. - 19.5.2000.
  4. Močnik, predstavitvena stran:
  5. http://www.educa.fmf.uni-lj.si/izodel/dela/author/default.htm

  6. developer.com JavaScript. http://www.developer.com/directories/pages/dir.javascript.html
  7. developer.com Java..
  8. http://www.developer.com/directories/pages/dir.java.html

  9. Dremelj R (1996) Functions

http://www.educa.fmf.uni-lj.si/izodel/dela/netbook/funkcije/funkcije.html