MULTIMEDIJA
PRI POUKU ANGLEŠKEGA JEZIKA
|
V tem prispevku želim predstaviti možnosti uporabe multimedije
pri pouku angleškega jezika v osnovni šoli. Dotaknila se bom predvsem uporabe
1. CD-ROMov
ter
2. Interneta
Vse našteto se je izkazalo kot
uporabno sredstvo pri pouku jezika. Za vključevanje multimedije v pouk je potrebno veliko
več priprav, toda delo je poplačano z večjim zadovoljstvom in zanimanjem učencev.
Povečuje se tudi motivacija za učenje tujih jezikov, saj učenci ugotavljajo, da je
znanje jezika pomembna prvina za vstopanje v svet svetovnega spleta in računalništva.
Kaj je torej multimedija?
M U L T I M E D I A
besedilo
video grafika animacija
zvok
Uporaba CD-ROMov in urejevalnika
besedil
Splošne ugotovitve
S pomočjo računalnika in CD-romov
se odpirajo nove možnosti pri poučevanju angleškega jezika. Te novosti so privlačne za
vse učence. Pri delu z računalnikom imajo občutek, da se igrajo, oziroma tekmujejo z
računalnikom. Nihče jih ne vidi, če so bili pri delu neuspešni, jim ne daje slabih
ocen ali opominja. Ne moti jih, da je računalnik v primerjavi z učiteljem pri določanju
pravilnosti odgovorov veliko bolj neizprosen in natančen.
Pri delu z računalnikom lahko
učenec sam odloča, kolikokrat bo določeno vajo ali nalogo ponavljal, in če je mogoče,
tudi sam izbira stopnjo zahtevnosti naloge. Učencu veliko pomeni, da lahko takoj preveri,
če je pravilno odgovoril ali rešil nalogo, saj mu računalnik takoj pove, ali je
rešitev pravilna. Pri reševanju si lahko pomaga z dodatnimi informacijami, ki mu jih
nudi računalnik, ali pa si pri raznih vajah sme celo pogledati nasvet za nadaljnje
reševanje, pravilen odgovor in ponovno poskusiti z reševanjem. Tako nemoteno prehaja od
učenja k preverjanju in se ponovno vrača k učenju.
Pri učenju z računalnikom nikoli
ne ostane brez pohvale, saj ima računalnik veliko vzpodbud zanj in ga nagradi celo s
točkami, če reši zastavljen problem. Če pa je neuspešen, ga vljudno povabi, da
poskusi nalogo rešiti še enkrat.
Dosedanje izkušnje
Ker imam razred opremljen z utrezno
računalniško opremo, lahko resnično pogosto uprabljam računalnik kot orodje, ki v
mnogočem nadomešča tablo, knjigo, avdio ali videokaseto, včasih pa tudi mene.
Ko smo pred leti opremljali
učilnico z novo računalniško tehnologijo, smo imeli kar nekaj težav. Prva je bila
slaba vidnost, saj smo uporabljali kombinacijo računalnik - televizor, vendar vidnost ni
bila dovolj dobra. Ker podobnih izkušenj v drugih šolah še ni bilo, smo preizkušali
različne možnosti in nazadnje našli kar zanimivo in uspešno rešitev.
Po sredini razreda smo namestili
sedem monitorjev, ki so povezani z učiteljevim računalnikom, ta pa je v učiteljevi mizi
in je tako sprostil delovno ploskev na površini mize.
Šolske klopi so razporejene ob
monitorjih v obliki črke U. En monitor je namenjen trem ali štirim učencem, tako smo
rešili težave z vidnostjo.
Pri pouku angleščine računalnik
pogosto nadomešča tablo, saj na njem prikazujem tabelske slike, ki nastajajo sproti ob
razlagi ali pa jih prej pripravim doma. Besedila opremljam z ustreznimi slikami, ki so na
razpolago v Paintbrushu ali Corel drawu in tako popestrim pouk. Pri pisnih izdelkih
uporabljam urejevalnik besedil Word 97, CorelDraw in Microsoft Creative Writer.
CD-ROMi
Na tržišču so že nekaj časa
CD-ROMi, ki predstavljajo pravo revolucijo pri učenju jezikov v šoli ali pri samostojnem
delu doma. Njihova prednost so kompleksnost, hitrost, interaktivnost in bogata grafična,
animacijska in zvočna opremljenost.
CD-ROMi so dobro zvočno, grafično
in animacijsko opremljeni in tako situacije, zgodbe, pesmi ali dialogi zaživijo pred
učenci v celostni podobi gibanja, grafično dodelane scene in zvoka. Tako lahko učenci
ob interaktivem CD-ROMu utrjujejo vse štiri spretnosti: poslušanje, govorjenje, branje
in pisanje.
CD-ROMi obetajo učitelju, posebej
pri počevanju angleškega jezika, zanimive in specifične možnosti uporabe, saj so
večinoma v angleškem jeziku in bodo kmalu dostopnejši tudi po sprejemljivejših cenah.
Izbira CD-ROMov je že precej
bogata. Nekaj jih je tudi že na razpolago v košarici, ki jih po ugodnejših cenah ponuja
Ministerstvo za šolstvo in šport. Problem je le, da nam ob nakupu cederoma nihče ne zna
svetovati ali pojasniti njegove vsebine, možnosti in namena uporabe, zato moramo njihovo
vsebino in uporabnost ugotoviti sami. To terja kar precej časa in denarja, saj včasih
kupujemo mačka v žaklju.
Zanimive in vedno uporabne so
seveda skoraj vse oblike enciklopedij, saj v vsaki lahko najdemo kakšno popestritev za
pouk. Le-te vsebujejo bogat silkovni, filmski in pisni material in različne zvočne
zapise. Ni nam treba več toliko brskati po knjigah in iskati slike, tudi video je v
primerjavi s cederomi zamudnejši, saj potrebujemo kar precej časa, da na videokaseti
najdemo pravi posnetek.
Pri Cederomu to delo opravi
občutno hitreje računalnik sam in z dokaj preprostimi ukazi se iz sveta črke selimo v
svet slike, filma in govorjene besede.
Uporabnost CD-ROMov in Interneta
pri pouku
Poučujem v osnovni šoli, zato se
bom omejila le na prikaz uporabe računalnika pri pouku na osnovni šoli.
Postavlja se vprašanje, kako
pogosto naj se računalnik uprablja pri pouku in kdaj. Menim, da se to ne da predpisati,
pač pa se odločamo glede na dano situacijo, materialne možnosti, vsebino, ob
upoštevanju didaktičnih načel in ciljev, ki smo si jih zastavili v določeni učni uri.
Pri delu v razredu včasih pogosto
uporabljam računalnik, drugič zopet dalj časa ne sežem po njem, saj potrebujem kaj
drugega, da razvijam komunikacijo. Z ustrezno presojo kdaj, koliko in kako z računalnikom
pri pouku, odpadejo morebitni ugovori, da je učenje jezika prvenstveno “komunikacija”
in da z računalniki le-to omejujemo.
Vendar pa terja delo z
računalnikom veliko predhodne priprave, saj moramo gradivo pregledati, ga vsebinsko
ovrednotiti za uporabo v razredu in določiti njegov smoter. Trud je poplačan, ko učenci
z večjim interesom sledijo pouku. Nekateri učenci nam lahko priskočijo na pomoč s
svojim znanjem, se tako izkažejo in nam olajšajo delo.
Kdaj uporabljam CD-ROMe pri pouku?
Zelo različno. Včasih potrebujem
za uvajanje določene snovi motivacijo in zato uporabim CD-ROM z karaokami, ki pritegnejo
učence in hkrati uvedejo določene strukture ali besedišče. Drugič sežem po tem
sredstvu, če želim utrjevati 'listening-reading' - spretnosti poslušanja ali branja.
Velikokrat segamo po elektronskih enciklopedijah, ko iščemo določene podatke ali
zanimivosti, ali pa elektronskih slovarjev, da spoznavamo sopomenke, besede nasprotnega
pomena ali rabo posamezne besede v določeni povedi. Veliko raje uporabljam krajše
nekajminutne vaje z računalnikom, ko je le-ta pravzaprav le orodje v rokah učitelja, kot
knjiga, slika ali kaseta. Od časa do časa pa planiram celourno delo na računalniku,
pripravim delovne liste z nalogami in učenci sami v dvojicah iščejo določene podatke
ali pišejo pisma v urejevalniku besedil (Encarta, Creative Writer, Oxford
ElectronicWordpower Dictionary...)
Uporaba Interneta
Prav tako kot Cd-ROMi je tudi
svetovni splet postal nova dimenzija, ki jo lahko uporabimo kot eno izmed možnosti pri
pouku. Zaradi težav s hitrostjo povezav je trenutno težje predvidevati in vklučevati ta
medij v šolsko uro pri jeziku, čeprav to ni nemogoče.
Do sedaj sem se posluževala
povezave z Internetom v angleški učilnici, kjer imamo en računalnik in sedem
monitorjev. Ko smo v osmem razredu spoznavali hrano in setavljali recepte, nam je prišla
prav spletna stran Slovenije z različnimi recepti slovenskih jedi v angleškem jeziku.
Prav tako smo pokukali na I*EARNovo domačo stran v projekt 'FOOD' in tam našli kar nekaj
zanimivih idej za recepte. 'Srfal' je vedno nekdo izmed učencev, natisnili smo nekatere
primerke in opremili kotiček v učilnici z gradivom z Interneta. Podobno smo storili, ko
smo govorili o Londonu.
Internet bi lahko uporabili za
projektno delo učencev ali za dodatni pouk. Tu se odpirajo brezmejne možnosti, ki pa jih
je potrebno ustrezno ovrednotiti in umestiti v naš šolski sistem in učni načrt.
Nenazadnje so tu možnosti
virtualnih učilnic, ki bi združevalo učence iz različnih okolij v pridobivanju in
izmenjavi znanj in informacij. A o tem ne bi pisala, saj je še izziv, vizija in čaka na
realizacijo. O njej prav gotovo že razmišljamo.
Avtorica: Viljenka Šavli |