Katarina HERGOLD
Tisnikarjeve slike - izziv za razmišljanje o odnosu do življenja in smrti
Neubesedljiva prepričljivost, s katero
je Jože Tisnikar na svojih slikah in risbah upodabljal neizogibnost končnosti
človekovega življenja, je dolgo zunaj ožjega kroga poznavalcev umetnosti
vzbujala predvsem grozo in nelagodje, ki jo (je) v ljudeh povzročalo soočanje
s podobami minljivosti in smrti. Vprašanje o spremenjenem pomenu in odnosu
do smrti v moderni oziroma modernizirajoči se družbi ima v
okolju, kjer živi in ustvarja Jože Tisnikar, določene specifike, vezane
na še vedno močno prisotnost tradicionalnih fenomenov, ki se prav posebej
manifestirajo predvsem v ključnih trenutkih posameznikovega življenjskega
cikla. Ti so se v spremenjenih družbenih in ekonomskih okoliščinah ob prisotnosti
vsesplošne tehnologizacije in mediizacije do določene mere transformirali
in adaptirali novim okoliščinam, tako da se danes v tem prostoru prepletajo
tako stari in novi običaji kot tudi stare in nove ideje, pomeni in
stališča do življenja in smrti.
Tisnikarja so poleg smrti pritegnila
tudi druga mejna človekova stanja. Podobam iz prosekture so se pridružila
vsakodnevna prizorišča človekove eksistence. Zato se nam nujno zastavi
vprašanje, kakšno je družbeno okolje, v katerem se je formiral in
katerega je upodabljal, skratka, kakšen je način življenja in mišljenja
ljudi koroške dežele. Predvsem predstavni svet in način, kako ljudje razlagajo
in osmišljajo večni krogotok življenja skupnosti ter način sprejemanja
končnosti slehernega posameznika. To je svet, iz katerega Tisnikar izvira,
v katerem se je rodil in odraščal, v katerem se je izoblikoval kot osebnost
in kjer je živel vsakdanje življenje, nato pa je ta svet, kot ga
je videl in dojemal, oblikoval skozi svoj umetniški izraz, pogojen s specifično
življenjsko izkušnjo. Nenehno zroč v smrt je videl, kar mnogi ne vidijo
ali nočejo videti: da je vsako živo bitje neizogibno zapisano končnosti,
s katero smo zaznamovani v slehernem trenutku življenja že od rojstva dalje.
Tisnikarjeve slike so odraz sveta preprostih
ljudi, prežete so s prvinskimi izročili. Vsakdanji svet, v katerem živimo
v stalni interakciji in komuniciranju z drugimi, jemljemo kot samoumevno
realnost, ki pa je prostorsko in časovno strukturirana; v tem svetu živi
tudi umetnik, ki s svojim ustvarjanjem vstopa v zaključeno pomensko področje
umetnosti ter se nato vrača v svet vsakdanjosti. Časovna struktura življenja
zagotavlja zgodovinskost, ki določa človekov položaj v svetu vsakdanjega
življenja. Čas, v katerem se rodimo, okoliščine, v katerih odraščamo, se
šolamo, zaposlimo itn. so del širše zgodovine in te okoliščine bistveno
določajo človekovo pozicijo v svetu in njegovo razmerje do njega.
Tisnikarjevi svetovi: primarno okolje
v družini, v kateri se je rodil, vaška skupnost, v kateri je odraščal,
vojna, ki jo je doživljal v mladosti, ter vse okoliščine, ki so ga končno
pripeljale do dela bolniškega strežnika na oddelku za hudo bolne ter nato
do obdukcijskega pomočnika v prosekturi; ljudje, ki so opazili in vzpodbujali
njegov slikarski talent, družina, ki si jo je ustvaril, svet
vaških gostiln, kamor je zahajal, delo, kjer je bil priča najbolj žalostnim
trenutkom človekove eksistence, živali, ki so ga spremljale - vse to je
predstavljalo njegovo življenjsko okolje. Uresničitev umetnikove ideje
izvira v prvi vrsti iz umetnika samega, vendar pa je podrejena danostim
okolja in časa, v katerem se je rodila. Skozi interakcijo konkretnega okolja
na eni ter umetnikovega genija z njegovim enkratnim izraznim jezikom na
drugi strani so nastale umetnine, ki na svojevrsten način izražajo tako
umetnikov doživljajski svet kot tudi okolje, ki ga je omogočalo ustvarjati.
Namen pričujočega spisa ni v odkrivanju
socialne determiniranosti umetnikovega življenja in njegovega dela, niti
ne ugotavljanje neznanih vzgibov iz umetnikovega nezavednega, kot to počne
psihoanaliza, pač pa želim prikazati zgolj okoliščine v konkretnem
prostoru in času, ki so s svojimi specifičnostmi tvorile svet, katerega
del je (bil) umetnik kot akter in hkrati opazovalec. Čeprav je Jože Tisnikar
razstavljal svoja dela po vsem svetu, je njegov omiljeni svet ostajala
koroška pokrajina, kjer živi že od rojstva. Nujen pogoj za njegov slikarski
razvoj je, kot je znano, pomenil njegov odhod iz rodne Mislinje v pokrajinski
center Slovenj Gradec, kjer so živeli posamezniki, ki so zaznali njegov
umetniški talent, ter v vseh smislih omogočili njegov razvoj. Vendar pa
za iskanje ustvarjalnih impulzov ni več potreboval nadaljnjih selitev v
svet, saj so se mu vse bistvene življenjske teme kazale v vsej svoji siceršnji
univezalnosti že na tem majhnem kosu koroškega sveta. Zato menim, da je
potrebno poznati ne le svet prosekture, po katerem je Tisnikar poznan,
pač pa tudi sociokulturno podobo umetnikovega življenjskega okolja v širšem
smislu.
Način življenja na Koroškem in tudi
širše je v drugi polovici dvajsetega stoletja bistveno označevalo prehajanje
iz stare v moderno družbo. Tempo sprememb je v primerjavi s prejšnjimi
zgodovinskimi obdobji tako hiter, da si nove generacije ne moremo predstavljati
načina življenja svojih dedov nič bolj kot načina življenja časovno dosti
bolj oddaljenih prednikov. Nikoli niso bili prehodi tako burni. Vendar
pa je generacija, rojena pred drugo svetovno vojno, v veliki večini še
živela tradicionalno in prevzemala običaje ter izročila prednikov.
V povojnem času, v katerem so na način socialističnega udarništva rušili
staro ter gradili novo, so se ob uveljavljanju novih možnosti materialnega
življenja, povezanih predvsem s hitro urbanizacijo in modernizacijo, spreminjale
tudi življenjske navade. Vendar so se nekatere tradicionalne oblike kulture
in predstavnega sveta - predvsem na podeželju - trdovratno ohranjale ter
se prilagajale novim situacijam: tako so se ob novih običajih ohranili
tudi stari, ob civilnih porokah in pogrebih še cerkveni, ob zdravniku in
zdravilih še vaški padarji in tradicionalna medicina in podobno. Dejstvo
je, da se med podeželskim prebivalstvom stara izročila ohranjajo dlje in
trdovratneje kot v mestih, zato lahko za Koroško ugotavljamo, da kljub
spremembam materialnih okoliščin nekatere stare tradicije živijo še naprej,
hkrati z novostmi, ki so že produkt moderne dobe.
Ker je Tisnikar ustvarjal in ustvarja
v okolju in času, ki ga je bistveno označevala prav prehodnost iz tradicionalnega
v moderno oziroma soobstoj tradicionalnega in modernega, moramo nujno upoštevati
prav to prehodnost kot bistveno značilnost časa in okolja, v katerem je
živel in ki ga je inspiriralo. Nove okoliščine in stare tradicije torej.
Četudi v neproblematičnem vsakdanjiku prevladuje profano, se
v kritičnih življenjskih trenutkih še vedno izvajajo stare obredne prakse,
ki posvetijo kritične trenutke eksistence.
Splet starih obredov in novih družbenih
okoliščin, značilen za tukajšnje podeželje in ljudi, je ustvarjal način
življenja, v katerem so se stari svetovi verovanj in mitov prednikov prepletali
z vse bolj posvetno miselnostjo, ki se širi na podeželju že v prvi polovici
stoletja, ko so se začeli tudi med podeželskim prebivalstvom prvič uveljavljati
meščanski vedenjski vzorci. V povojnem času so iz ideloških razlogov skušali
ukiniti tako tradicionalna verovanja kot tudi vse bolj razširjene meščanske
vzorce obnašanja, vendar so se na ravni vsakdanjega življenja ohranjali
tako eni kot tudi drugi. Če danes krščansko verovanje v pekel in
nebesa postaja majavo celo med nekaterimi privrženci krščanske vere, pa
se na drugi strani v svetu, kjer je potrošništvo zapovedan in sprejet način
mišljenja in življenja, ob vedno večji lakoti za spiritualnim pojavlja
vrsta novih sinkretističnih verovanj. Ob sodobnih pojavih raznih zmesi
poljubno transformiranih vzhodnih religij, horoskopov, krščanstva z novodobnimi
mitološkimi transformacijami znanstvenih izsledkov ter raznimi paraznanostmi
pa hkrati še vedno obstajajo tradicionalne ritualne forme, ki tako
mnogokrat postanejo le obrazci z izpraznjeno oziroma spremenjeno vsebino.
Obredne prakse, spremljajoče življenje
in smrt na koroškem podeželju, se danes v veliki meri izvajajo na način,
v katerem je primarni obredni pomen v ozadju ali pa ga izvajalci celo več
ne poznajo. Vendar pa prav trdovratna ukoreninjenost tako imenovanih obredov
prehoda priča o nujnosti njihovega obstoja za tako ali drugačno družbeno
skupnost.
Tisnikar se v svojih stvaritvah ni omejeval
le na upodabljanje življenja v bolnišnici ter dela v prosekturi, pač pa
je njegov tematski inventar zaobsegel celotno človekovo življenje: poleg
prizorov konca človekove poti v prosekturi je Tisnikar na slike prenesel
vso karavano življenja, v katero slehernik vstopa z rojstvom in izstopa
s smrtjo. Že v prvi Tisnikarjevi monografiji najdemo zapisano misel,
ki strnjeno zaobsega bistveno razsežnost njegovega slikarstva: "Koderkoli
začneš, vselej te pot pelje mimo smrti; naj bo rojstvo ali poroka, ugasnjena
voščenka ali mrleča množica brez glasu - pot se bo prej ali slej zaobrnila
proti pokopališču, pogled bo zaustavilo razpelo s križanim, ki so mu za
vrh bolečin odbili še roko; ali se bomo zgrozili nad maščevalno praznino
obzorja, ki nam žuga z nepovratkom. Nam, romarjem življenja in šiljasto
uhljatim konjičem , ki nam pomagajo, da hitreje drsimo iz prihajanja v
odhajanje." Vendar ne le smrt kot končna postaja dolgega potovanja,
ki se mu reče življenje, pač pa ravno to življenje samo, ki je zaradi konstantne
zavesti o prisotnosti smrti še toliko dragocenejše, je tisto, ki
nam s Tisnikarjevih platen govori zgodbe o nas, o ključnih trenutkih našega
bivanja.
V enkratnem izraznem jeziku nam umetnik
kaže najobčutljivejše točke človekove eksistence. To so trenutki prehajanja
iz enega stanja v drugo, ko so zaradi izrazite fragilnosti posameznika
ali skupnosti na točkah prehoda le ti zaščiteni z obilnim ritualnimi praksami.
Znotraj vsakdanjega življenja je Tisnikar predvsem slikar prav teh mejnih
situacij, kriznih življenjskih stanj. Prehajanje iz enega stanja eksistence
v drugo, ob rojstvu iz nebivanja v bivanje ter iz bivanja v nebivanje ob
smrti, znotraj bivanja samega pa iz enega življenjskega obdobja v naslednje
življenjsko obdobje, je v vseh družbah in kulturah spremljano z obrednimi
praksami, ki so vse, kot je ugotovil že A. van Gennep , enako strukturirane.
Regeneracija, nenehno obnavljanje je osnovni zakon življenja in vesolja:
energija vsakršnega sistema se postopoma troši, zato se mora v določenih
intervalih obnavljati. Po van Gennepu se ta regeneracija v družbenem svetu
izvaja z obredi prehoda, to je v obredih smrti in preporoda. V času prehoda
oseba ali skupnost izstopi iz območja profanega sveta, v katerem se je
prej nahajala, in vstopi v sfero svetega. To novo stanje zahteva obrede,
ki bodo na koncu vključili posameznika v novo skupino in ga vrnili
v svet profanega, k običajnim rutinam življenja.
Obredne prakse, ki se izvajajo ob rojstvu,
poroki in smrti blažijo možne motnje v prehodnih obdobjih in potekajo po
načelu cikličnega obnavljanja. V življenje skupnosti vnašajo gotovost,
ki v izredni situaciji slehernemu akterju zagotavlja natančno določeno
mesto in obveznosti v dogajanju, hkrati pa predstavljajo jamstvo, da bo
pravilna izvedba postopkov zaščitila posameznika in skupnost, obvarovala
pred delovanjem neznanih sil, ki bi lahko bile nevarne za življenje skupine
ali posameznika. Tako danes še večinoma ob rojstvu otroka izvajajo v cerkvi
obred krsta, ob smrti vodi pogrebni obred duhovnik, vendar pa ti
obredi nimajo zgolj krščanskega pomena, pač pa se v njih skrivajo
usedline arhaičnih verovanj, ki so se ohranile do danes.
Širjenje industrijske in urbane civilizacije
je povzročilo znatne spremembe v družbenem sistemu, med drugim tudi naraščajočo
sekularizacijo in pojemanje prakticiranja svetih obredov. Čeprav so takšni
rituali usmerjeni na posameznika, pa so hkrati tudi priložnost za skupinsko
participacijo, kot na primer pri pogrebu ali poroki, največkrat v agrarni
skupnosti. Vendar sekularizacija v modernem svetu ni zmanjšala potrebe
po ritualnem izrazu posameznikovega prehoda iz enega stanja v drugo stanje.
V primeru, da je posameznik oropan obredov, je primoran opraviti svoje
prehode sam, kar je lahko pri nekaterih tudi razlog psihičnih težav.
Človekovo življenje je serija prehodov
iz enega obdobja v drugo, iz enega položaja v drug položaj, ti zaporedni
prehodi iz etape v etapo s podobnimi začetki in konci pa so implicitni
človekovi družbeni eksistenci: rojstvo, prehod iz otroštva v odraslo dobo,
poroka, nosečnost, starševstvo, smrt. V določenem smislu je vse socialno
življenje posameznika konstruirano kot serija prehodov z ritmičnimi izmenjavanji
obdobij miru in povečane aktivnosti. Življenje človeka je podobno naravi,
od katere ni in ne more biti neodvisno in ki vzvratno deluje nanj, narava
in vesolje je prav tako podrejeno periodičnosti, s fazami in prehodi, s
premiki naprej in obdobji relativne neaktivnosti. Ta soodnosnost človeka
in narave je v sodobnih vse bolj urbaniziranih okoljih manj opazna, vendar
se nekateri obredi prehoda, ki označujejo nebeške spremembe v okviru letnih
ciklov, kot so prehodi iz ene v drugo sezono, iz starega v novo leto itn.,
še vedno izvajajo na način običajev in navad. Sicer transformirana, a vendar
še v marsičem živa tradicija pustovanj in karnevalov, ki označujejo prehod
iz starega v novo, iz zime v pomlad, pomeni za agense v karnevalskem dogajanju
še vedno izstop iz vsakdanjih družbenih pravil in meja. Izvorne korenine,
ki naj bi izhajale iz čaščenja prednikov ter duhov rasti in rodovitnosti
, so sčasoma poniknile v pozabo, prvotno srhljivo grozljivost maske je
z izginjanjem poganske vsebine nadomestilo razbrzdano burkaštvo. Renesančni
izbruh novega življenjskega občutja, usmerjenega v tostranstvo, je dobil
izraz v radoživem karnevalu, ki se je iz mest razširil tudi na deželo.
Tako so se na podeželju še ohranjene starodavne šeme pridružile razposajenosti
in subverzivnosti karnevalskih šeg. V Tisnikarjevih karnevalskih
prizorih živijo arhaične ostaline duhov in prikazni: na njegovi "Posmrtni
maski" je hkrati združen maskiranec, ki je iz predstavnika duha prednika
sam postal eden izmed prednikov.
Življenje v bolnišnici je predstavljalo
najmočnejši vir Tisnikarjevih motivov. Ne le bolniki in umirajoči ter smrt
in umrli v prosekturi, pač pa celotni svet bolnišnice skupaj z zdravniki,
bolniškimi sestrami, živalmi iz secirnic in iznakaženimi fetusi. Dokumentarni
dogodki so na njegovih slikah zadobili nove razsežnosti: karnevalizacija
bolnišničnega sveta na Tisnikarjevih slikah ima svoj izvor v resničnih
dogodkih podeželskega okolja, kjer je svet tradicije tako močan, da se
ni ustavil pred vrati bolnišnice, pač pa so v pustnem času karnevalski
elementi vstopili tudi v svet zdravnikov in bolnikov, to je v moderni svet
bolnišnice.
Okrajno bolnišnico v Slovenj Gradcu so
zgradili konec devetnajstega stoletja, vendar (razen v izjemnih primerih)
do povojnih let to še ni bil kraj, kjer bi ljudje začeli in končali
svoja življenja. Uveljavljanje medicinske stroke konec devetnajstega stoletja
na podeželju je bistveno pripomoglo k spremembi pojmovanja življenja in
občutja smrti: cerkvi je bil odvzet večstoletni monopol nad človekovim
telesom, njegovim življenjem in smrtjo, hkrati pa se je s uveljavljanjem
medicinske prakse začelo spreminjati tradicionalno prepričanje o neizbežnosti
smrti, ki jo določa narava. Dolgo so se ljudje zatekali k zdravniku
in v bolnišnico šele, ko so vse tradicionalne oblike medicine odpovedale,
vse do danes pa še vedno med najbolj tradicionalnimi sloji prebivalstva
vlada dokaj dvoumno stališče do medicinske pomoči: ob sicer velikem ugledu
zdravniškega poklica hkrati še vedno živi prikrito nezaupanje v uradno
medicinsko prakso.
Napredek medicine je ob vzporednem večanju
kapacitet bolnišnice ter ob vedno večjem osveščanju prebivalstva počasi
omogočil, da je bolnišnica postala kraj, kjer se v najugodnejših razmerah
zgodi večina rojstev, hkrati pa se v bolnišnici zdravijo tudi vsi tisti,
ki bi v preteklosti le doma čakali na smrt.
Tisnikarjeve slike nam govore, da pot
življenja, ki se je za posameznika končala, teče dalje za človeški rod:
rojstvo kot večni antipod umrljivosti se dogaja sleherni dan vzporedno
s smrtjo: danes le v drugem oddelku bolnišnice. Priča nam o vedno znova
začeti poti, o večnem krogotoku življenja, skozi katerega se obnavlja človeški
rod. Tradicionalna verovanja ter z njimi povezani obredi v zvezi z rojstvom
otroka so na koroškem podeželju prav tako kot v vseh drugih tradicionalnih
družbah vključevali množico praks, s katerimi so želeli zaščititi otroka
pred delovanjem neznanih in nevarnih sil, mu zagotoviti srečno življenje
ter ga hkrati uvesti v skupnost, v kateri se je rodil. Takšni obredi niso
zadevali le otroka, ampak tudi njegovo mater. Čeprav danes vera v rojenice
in sojenice ter v nevarno "trutamoro" in uroke ni več živa v zavesti ljudi,
se nekatera dejanja vendarle še navezujejo nanjo. Tako je tudi krst, ki
je po uradni cerkveni doktrini dejanje, s katerim se novorojenecu izbriše
domnevni izvirni greh ter s katerim hkrati vstopi v skupnost katoliške
cerkve, po ljudski veri zaščitil novorojenca pred uroki in drugimi zli
duhovi. Tako rojstvo otroka kot tudi krst kot obred, ki vključi novo
bitje v skupnost živih ter ga iztrga neznanim silam, v Tisnikarjevi umetnosti
komplementarno dopolnjujeta smrt ter pogrebne obrede kot njun
nasprotni pol. Hkrati nas umetnik opozarja na prežečo senco, ki grozi novo
nastalemu življenju: vedno znova nastajajoča primarna vez matere
in otroka lahko predstavlja temelj nove družine, vendar rojstvo otroka
ni nujno le sreča, trpljenje v porodnih mukah ni nujno nagrajeno z novim
življenjem: ko odnašajo otroka, ker se je rodil mrtev, se Tisnikar vpraša:
"Kje je začetek življenja in kje konec?" Kljub zmanjšanju umrljivosti
novorojencev v povojnem obdobju se še vedno rodi določeno število mrtvorojenih,
iznakaženih in bolnih otrok. Prav tako še vedno zaradi najrazličnejših
razlogov umirajo otroci, ki jih Tisnikar z velikim sočutjem imenuje
otroški angeli. Bolni nasledniki ali izrojeni otroci so danes po zaslugi
določenih socialnih institucij prikrita realnost sodobne skupnosti lepih
in zdravih, na katere s Tisnikarjevih platen grozeče in opominjajoče zre
enooki.
V vseh časih in kulturah je smrt predstavljala enega največjih misterijev
življenja. Je velik simbol, ki hkrati označuje absolutni konec nečesa
pozitivnega, je minljivi in uničujoči vidik obstoja. V večini kultur je
smrt povezana s prehodom v neznane svetove, v življenje v kraljestvu duha.
Povezana je z obredi prehoda, saj vsaka iniciacija poteka preko faze smrti,
preden se odpre dostop do novega življenja. Toda kljub veri v prerojevalsko
moč smrti kot osvobojevalke negativnih in materialnih sil, ki dematerializira
in osvobaja sile duha, da se dvignejo nad materijo, se skrivnost smrti
večinoma občuti kot nekaj tesnobnega in strašnega, ki izvira predvsem iz
strahu pred neznanim. V ljudski kulturi je bil odnos do smrti izražan predvsem
z odnosom do raznih oblik posmrtnega življenja ter v odnosu do mrtvih prednikov.
Neugodne življenjske razmere so bile v tradicionalnem kmečkem svetu razlog
veliki izpostavljenosti smrti in negotovosti glede dolžine življenja. Življenje
v sozvočju s cikličnimi ritmi obnavljanja narave ter prepričanje v krhkost
življenja sicer nista povsem pregnala strahu pred smrtjo, vendar pa je
tradicionalna skupnost sprejemala smrt svojih članov kot naravno danost.
Ali je smrt v moderni družbi res tabuizirana,
kot trdita Gorer in Aries , je res v dvajsetem stoletju zamenjala spolnost
kot glavni tabu, ali pa je le vešče skrita pred očmi tistih, v katerih
bližino ni neposredno posegla? Do določene mere je njuna trditev o smrti
kot novem tabuju resnična: v stari družbi je vladal glede spolnosti strog
molk, hkrati pa so bili otroci prisotni ob postelji umirajočih prav tako
kot odrasli; danes se otroke o spolnem življenju zgodaj pouči, smrt člana
družine pa se jim prikazuje v olepšani in prikrivajoči obliki. Po
drugi strani v sodobnem svetu ponovno narašča zanimanje za smrt ali še
bolj za vprašanje posmrtnega življenja; dovolj je, da pomislimo na
porast popularnih knjig o umiranju in smrti, na prisotnost smrti
v časopisih, televizijskih oddajah itn.
Govor o smrti v sodobnem svetu torej
vsekakor obstaja, vendar ni enoznačen, pač pa je podrejen raznim ideološkim
diskurzom, ki so povezani tako z osebno svetovno nazorsko usmeritvijo posameznika
kot tudi s pozicijo, s katere se sooča s smrtjo: kot zdravnik, duhovnik,
uslužbenec pogrebnega zavoda; kot filozof ali kot umetnik - pisec, slikar,
filmski ustvarjalec, ali pa - posebnost moderne družbe - kot trgovec,
ki se je oprijel smrti kot najbolj zanesljivega posla ter se poslužuje
komercialnega in reklamnega govora o smrti pri propagiranju pogrebnih storitev.
Tudi pisanje o pomenu smrti v sodobni
družbi označuje več paradoksov: tezi o smrti in umiranju kot tabuiziranem
predmetu, ki se pojavlja v množici znanstvenih in poljudnih člankov na
Zahodu, nasprotuje prav ta novi pojav množičnega pisanja o problemu smrti
in umiranja. Hkrati pa po drugi strani porast pisanja o smrti priča
o novem pojavu dezorientacije živih ob soočanju z njo.
Družbena recepcija Tisnikarjevih slik
je podvržena podobnemu paradoksu: kot sam pove, dvajset let ni prodal nič,
saj izven ozkega kroga poznavalcev, ki so že zgodaj spoznali in cenili
umetniško vrednost njegovih del, ljudje njegovih slik niso sprejemali,
niso jih želeli gledati na stenah svojih domov, ampak kvečjemu le ob priložnostnem
ogledu razstave na nevtralni podlagi galerijskih zidov. Zastavi se nam
zanimivo vprašanje: kako pojasniti točko preloma v družbeni recepciji Tisnikarjevih
slik, kot se je zgodila nekje v osemdesetih letih? Kaj se je zgodilo po
dvajsetih letih, da so si najrazličnejši ljudje začeli želeti njegove
slike in jih kupovati? Ali je kupovanje njegovih slik posledica vsesplošnega
strokovnega priznanja in medijske prezentacije umetnika, ko lastništvo
njegovega umetniškega dela začne predstavljati enega od statusnih simbolov
z garancijo kvalitete, ali pa gre iskati razlog v novem pojavu postmodernizma
kot življenjskega stila, ko je ravno zaradi odpora do tehnološkega razčlovečenja
nastopil premik v senzibiliteti, v odnosu do ključnih eksistencialnih tem,
torej tudi v odnosu do smrti. Verjetno so tudi monografske predstavitve
umetnika, njegov mednarodni uspeh ter zanimanje medijev za njegovo neobičajno
življenjsko zgodbo prispevale k razširitvi njegove slave in tako povečale
krog poznavalcev njegovega opusa ter s tem tudi potencialnih kupcev; o
resničnih nagibih, ki so sedanje lastnike privedli do nakupa njegovih del,
pa bi bilo potrebno poleg analize njihove socialne in izobrazbene strukture
podrobneje raziskati še zavestne in nezavedne izvore njihovih motivov.
Lahko se tudi vprašamo, ali ni morda prav dolgoletna prisotnost Tisnikarjevih
slik povzročila, da so po prvem šoku vsaj nekateri gledalci njegovih slik
vendarle začeli intenzivneje razmišljati o krogotoku življenja in smrti
ter prenehali odklanjati podobe, ki jih opozarjajo na lastno končnost.
Vselejšnjost smrti nam govori
o temeljni istosti človeka pred njenim obličjem, o neizogibni končnosti
posamičnega individua ter dokončnosti njegovega življenja ob hkratnem nadaljevanju
življenja drugih, ki pa bodo prav tako nekega dne zaključili svoj z rojstvom
začeti življenjski cikel ter prepustili življenje naslednjim rodovom. Vendar
pa kljub tej istosti v končnosti človeških usod obstaja različnost
v recepciji smrti, v odnosu do umiranja in smrti, tako pri umirajočem
kot v njegovi okolici. Predstava o lastni smrti in smrti drugega je neoddvojljiva
od družbenega in kulturnega konteksta, v katerem se izraža.
Doživljanje tujih smrti, predvsem smrti
za nas pomembnih Drugih in s tem povezana anticipacija lastne smrti, predstavlja
za človeka mejno situacijo par exelence. Znotraj simbolnega sveta,
ki zagotavlja red v subjektivnem pojmovanju življenjskega izkustva, so
vključene tudi realnosti mejnih situacij, ki po Luckmannu predstavljajo
najostrejšo grožnjo za samoumevno in rutinsko družbeno eksistenco. Legitimizacija
smrti je eden najpomembnejših rezultatov simbolnega sveta, ne glede na
nastanek ali zatekanje k religioznim, mitološkim ali metafizičnim razlagam
realnosti, saj tako posameznik vključuje smrt v simbolni svet ter
se usposobi živeti v družbi tudi po smrti pomembnih Drugih in se oskrbi
z receptom za "pravilno" smrt . Kakšna pa je tako imenovana "pravilna"
smrt, torej smrt, kot je legitimizirana znotraj kake družbene oblike, pa
je odvisno od konkretnega historičnega in kulturnega okolja. Okolje, iz
katerega so se podobe življenja in smrti selile na Tisnikarjeva platna,
je bilo in je še vedno močno prežeto s tradicionalnimi vzorci obnašanja
in dojemanja sveta in se z vso močjo manifestirajo predvsem v ključnih
trenutkih življenjskega cikla, v mejnih situacijah doživljanja prehoda
iz ene oblike bivanja v drugo.
Odnos do smrti, umiranja in umirajočih
je podvržen spreminjanju, ki je povezano s spremembo konkretnih okoliščin
življenja in s tem tudi smrti v sodobni družbi. Vse večja privatizacija
posameznikovega življenja, povezana s fenomenom sočasne medikalizacije,
predstavlja bistveni kontekst, znotraj katerega se danes odrejajo odzivi
na smrt. Medikalizacija je podredila proces umiranja kontroli ekspertov
in prispevala k relokaciji smrti iz okolja domače skupnosti v institucijo
bolnišnice. Čeprav bolnišnica ni in noče biti kraj za smrt, pač pa kraj,
kjer se rojeva in obnavlja življenje, je vendar prosektura njen nujni sestavni
del, saj je mnogokrat za človeka edino zdravilo samo še - smrt.
Ob koncu devetdesetih so družbeni in
materialni pogoji življenja različnih družbenih skupin na Koroškem
v marsičem drugačni, kot so bili v času, ko je Tisnikar začel svojo slikarsko
pot. Odmaknjenost krajev in ljudi od mestnih središč, ki je v povojnih
desetletjih še močno pogojevala moč tradicije in odnos do novosti, danes
ne igra več tako bistvene vloge. Razlike med mestom in vasjo, med kmeti
in delavci, med hribovci in dolinci, med bolj in manj izobraženimi, med
religioznimi in nereligioznimi so predvsem v povojnem času iz razmeroma
enotnega tradicionalnega predstavnega sveta ustvarile mnoštvo variacij
v odnosu do sveta, do življenja in smrti; te pa spet niso dokončne, pač
pa se spreminjajo hkrati z družbenimi okoliščinami življenja posameznih
skupin.
V prostoru, ki predstavlja naše neposredno
življenjsko okolje, so se nove prvine v odnosu do smrti, predvsem pa v
običajih, vezanih na smrt, pojavile v večji meri šele v zadnjem času. Prevladujoče
predstave, vezane na smrt, kljub močni povojni sekularizaciji večinoma
koreninijo v tradicionalnem katoliškem imaginariju, čeprav empirične raziskave
med mladimi konec šestdesetih let že kažejo, da predstave o smrti ter (ne)obstoju
posmrtnega življenja niso nujno zvezane s posameznikovo deklarirano religioznostjo
ali ateizmom. Vendar pa se religiozne obredne prakse mnogokrat ohranjajo
ne glede na vero v posmrtno življenje, saj imajo pomembno funkcijo v nastali
krizni situaciji za vse žalujoče.
Bolnišnica kot kraj, kjer se navkljub
nasprotnim težnjam tamkajšnjih zdraviteljev marsikatero življenje izteče
v smrt, je moderen pojav. Neznanski napredek medicine v zadnjem stoletju
je spodbudil upanje v neusodnost nekdaj smrtonosnih bolezni ter potisnil
smrt v ozadje človekovega zavedanja. Odsotnost razmišljanja o smrti in
umiranju je pojav moderne dobe. Ni več umirajočih, so le bolni, ki čim
bolj dolgo ne smejo izvedeti, da umirajo. Danes zaradi možnosti natančnega
diagnosticiranja človekove bolezni velja prepričanje, da ljudje z neozdravljivimi
boleznimi v nasprotju z našimi predniki, ki niso imeli na voljo modernih
diagnostičnih sredstev, vedo, kdaj bodo umrli, ter da so obsojeni na relativno
bližnjo smrt. Vendar pa to ne drži povsem: razlog, ki današnjemu
človeku omogoča - če je seveda seznanjen - natančno poznavanje lastne bolezni,
mu hkrati onemogoča spoznati trenutek lastne smrti: neozdravljive bolezni
lahko postanejo ozdravljive, življenje se tudi v umiranju olajša z raznimi
protibolečinskimi sredstvi ter daljša z umetnimi aparaturami. Ker je upanje
na življenje večje, je večja tudi groza pred smrtjo. Res pa je s tem čas,
v katerem človek ve, da bo od svoje bolezni umrl, lahko mnogo daljši, kot
pa je bil v preteklosti, ko medicina še ni omogočala podaljševanja na smrt
bolnega življenja.
Današnji govor v vsakdanjem življenju
dobro izraža vse večje nepriznavanje smrti, saj se ljudje pogosto izogibamo
izgovoriti njeno ime. Poslužujemo se evfemizmov: "zapustil nas je", "odšel
je", "ni ga več", v primeru nasilnih smrti "tragično je preminil", truplo
je postalo "posmrtni ostanki", "telo pokojnika". Vendar govor o smrti niso
le besede, stavki, pač pa tudi molk ob njej: razen informativne seznanitve
skupnosti se danes v vse bolj urbaniziranih okoljih od žalujočih
pričakuje, da bo njihova žalost ostala njihova privatna stvar, ki je ne
bodo izražali v javnosti ter tako ustvarjali neprijetne situacije, v katerih
ljudje ne vedo več, kako bi se obnašali, pa tudi stari izrazi solidarnosti
in sočutja so postali v novih okoliščinah življenja in dela neprimerni.
Smrt torej ni prepovedana in tabuizirana, pač pa postaja v sodobnosti vse
bolj skrita v smislu izločenosti iz javne sfere, vse bolj postaja privatna
zadeva družine in prijateljev umrlega in ne zadeva skupnosti kot celote.
Ostaja dejstvo, da večina ljudi dandanes
o lastni smrti ali o smrti bližnjega noče nič slišati, nič videti in nič
vedeti, vse do trenutka, ko se pojavi v njihovem neposrednem okolju. Tako
se vsa skrb za smrt in umirajoče prestavi na manjšino profesionalnih delavcev,
katerim je smrt tako rekoč poklicna spremljevalka. Zdravnik, bolničar(ka),
strežnik - spremljajo ne le okrevajoče na poti nazaj v pozdravljeno eksistenco,
pač pa tudi umirajoče na poti v neznani nič. Ko telo postane truplo,
ima njegova pot na pokopališče še vmesno postajo: to je prosektura. Prostor,
kjer se razjasnjujejo nerazumljive smrti, kjer spregovorijo notranjosti
človeških teles o skritih razjedah, ki jih je vanje zarezovalo življenje.
Teh notranjosti nikoli ne vidimo na Tisnikarjevih slikah, vidimo pa izraze
obličij, ki pričajo o teži preživelih notranjih bojev preminulih življenj.
Tisnikarjeve podobe so na ljudi delovale
šokantneje, kot pa krvavi prizori umirajočih z oddaljenih bojišč v dnevnih
televizijskih novicah, mnogokrat percipirani kot fikcija, saj
so jih soočile z realno podobo lastnega konca in onemogočale pozabo
na smrt. Permanentni prizori smrti, umrlih posameznikov ali množičnih smrti,
izmišljenih ali resničnih, ki so prek medijev vsakodnevno prisotni v naših
domovih, so v množici sporočil izgubili moč in nas zaradi prezasičenosti
z informacijami puščajo neprizadete in pasivne. Vendar pa so to vedno prizori
oddaljenih smrti, to je smrti nepoznanih tretjih oseb. To je abstraktna,
anonimna smrt, katere podobo večinoma pozabimo, ko nam izgine izpred oči.
Nenehni prizori smrti ne povzročijo razmišljanja o njej in nas puščajo
neprizadete.
Tisnikar je z enkratnimi upodobitvami
smrti in sveta mrtvih tako močno zarezal v zavest sveta, v katerem so ljudje
vse bolj hoteli potisniti smrt na dno lastnega zavedanja, da so v
prvem trenutku ugledali le tisto, česar niso hoteli videti, in podobe mrtvih
na njegovih slikah so zasenčile svet živih okrog njih. Smrt je butnila
iz njegovih slik v zavest živih in zadela na slehernikovo Ahilovo peto
- na končnost lastnega jaza. Njegove slike nam ne kažejo usode drugih,
tujih, nepomembnih, prizadenejo nas, ker nam kažejo usodo slehernega izmed
nas, hkrati pa nas prizadenejo, ker nas opominjajo na našo neprizadetost.
Njegovim podobam moramo verjeti: gledal je neštete človeške konce neznanih
in znanih ljudi, tujcev in prijateljev. Smrt je spoznal do obisti, zato
se je ne boji, ob njej in preko nje pa je spoznal tudi nenehno pretekajoče
se življenje, vračajoče v nenehno ponavljajočih se ciklih.
Že neštetokrat ponovljeno dejstvo o ključnosti okolja za formiranje človekove eksistence ter njegovega osebnega življenjskega nazora in posledično delovanja je neizogibno znova in znova omeniti ob enkratni Tisnikarjevi osebnosti, kar ne spremeni dejstva o ključnosti umetnikovega osebnega enkratnega doživljanja tega okolja in njegove osebne izvirnosti v doživljanju in upodabljanju sveta. Tako tudi zunanjih vzgibov za konstantno prisotnost smrti, ki se je naselila v njegovem svetu, ne smemo iskati le v njegovem dolgoletnem in zaznamujočem delu z umrlimi, saj delo v prosekturi ni pomenilo Tisanikarjevega prvega soočenja s smrtjo. Prvič so se podobe smrti zarezale v umetnikovo psiho, ko je doživljal in gledal vojne grozote v mladosti in tudi sam zrl v obličje smrti. Ležeča trupla ljudi in konjev, trume beguncev, ki so ob koncu vojne bežali skozi Hudo luknjo in mimo Mislinje proti severu, so ostale za vedno zapisane v njegovem spominu.
Umiranje in smrt predstavljata zadnji
obred prehoda v človekovem življenju. Dogodki ostajajo v svojem bistvu
enaki, spreminjajo pa se njih kraji in tudi načini občutenja ob njih. Obnašanje
živih do umirajočih in smrti variira; odvisno je od časa, prostora, vere
ali nevere, načina umiranja, odnosa, v katerem smo z umirajočim, funkcije,
v kateri smo udeleženi pri njegovem umiranju, ... V stari družbi je obstajalo
prastaro, trajno in močno občutenje bližine smrti, brez strahu ali groze,
občutenje nekje med pasivno resignacijo in mističnim prepuščanjem . Umiranje
je bilo javni ceremonial, ki je potekal v okviru širše družinske skupnosti,
v katerem je bil umirajoči suvereni gospodar lastne smrti in okoliščin,
v katerih se je dogajala. Vedno je bil prisoten strah pred
nenadno smrtjo, ki je bil v stari družbi povezan predvsem z nemožnostjo
priprave na smrt in poslednje reči, s katero si je umirajoči želel zagotoviti
večno življenje v onostranstvu. Tragičnost nenadne, nepričakovane smrti
ostaja danes predvsem v šoku, ki ga doživijo svojci ob nenadni izgubi bližnjega,
na mesto skrbi za onostranstvo pa je stopilo obžalovanje zaradi prekinitve
uživanja tostranskega življenja. Nov pojav, ki priča o izginjanju tradicionalnih
načinov miselnosti in življenja, se kaže v dejstvu, da na smrt bolnega
človeka noče več nihče gledati v njegovem umiranju: svojci bi želeli dosmrtno
oskrbo v bolnišnici, a umirajoči si želijo čimprej vrnitve domov.
Je v moderni dobi umirajoči res
oropan lastne smrti? Danes človek pogosto umira sam, v primeru pričakovanih
smrti ne več v domačem okolju, kjer je lahko sam razmišljal in odločal
o lastnem koncu, ampak največkrat v bolnišnici. Namesto družinskih članov
ga večino časa obkrožajo zdravniki, medicinske sestre, strežniki. Ti se
ob umirajočih znajdejo v posebnem položaju, ki ga od njih zahteva ravnanje
z umirajočimi.
Tudi prvo Tisnikarjevo delo v bolnišnici
je bilo na oddelku za hudo bolne. Njegovo pričevanje opozarja na tipičen
pojav moderne dobe, to je na nastop socialne smrti že pred fizično smrtjo:"Pred
smrtjo je okolica prenekaterega pozabljala ali puščala umreti, ne da bi
se spomnila nanj. Ob njih ni bilo sorodnikov, prijateljev, bližnjih, tedaj
jih je Jože nadomestil in je namesto njih preživljal zadnje trenutke z
umirajočimi," piše Tomaševič. "Trpijo, padajo v omedlevico in si
medtem, ko jih držim za roko, predstavljajo, da sem njihov sin, oče ali
mati. Kličejo me z najrazličnejšimi imeni, ko pa se jim spet povrne zavest,
me prosijo, naj jih ne zapustim." Želja umirajočih po prisotnosti
najdražjih, ki bi presegala raven obiska, je v bolnici težko uresničljiva.
Sodobna oskrba bolnega in umirajočega, kot jo omogoča moderna bolnišnica,
vse bolj daljša čas umiranja; dolgo umiranje pa je v nekaterih primerih
povzročalo tudi vse večjo neskrb svojcev, v nekaterih primerih le še čakajočih
na smrt.
Tisnikar ni upodabljal samo umirajočih
in umrlih v bolnišnici, ampak celotno socialno dramo, ki se dogaja ob smrti
člana skupnosti. Umrli in njegovi svojci postanejo akterji prehodnih obrednih
praks z značilno univerzalno tripartitno strukturo. Prilega se vsem
tradicionalnim običajem, ki vključujejo prehod iz enega stanja v drugo
stanje, tudi tem, ki so (bili) na Koroškem prakticirani ob življenjskih
prelomih. Značilna je za rituale ob smrti, ki so danes v nekaterih sestavinah
še vedno ohranjeni v svoji tradicionalni formi, v veliki meri pa so se
adaptirali sodobnim prvinam življenja.
Rituali separacije vključujejo ločitev
posameznika ali skupine od njihovega prejšnjega statusa ali položaja.
V tej fazi se pokojnik loči od živih članov skupnosti, prav tako pa se
začasno od širše skupnosti ločijo žalujoči za pokojnikom. Druga serija
ritualov vključuje tranzicijo, v kateri je individual ali skupina med dvema
družbenima stanjema in je pogosto fizično ali simbolično izključen iz družbe.
Umrli prehaja iz sveta živih proti svetu mrtvih, to je čas od nastopa
smrti do pogrebnega obredja, ko se izvaja tako imenovano bedenje pri mrliču.
Za žalujoče predstavlja obdobje tranzicije čas žalovanja, ko iz sveta mrtvih
počasi prehajajo nazaj v svet živih. Zadnji sklop predstavljajo rituali
inkorporacije, ki posameznika ali skupino vključujejo v novo družbeno stanje
ali položaj. V ta sklop sodi pogrebno obredje, s katerim se pokojnik dokončno
vključi v svet mrtvih, skuša se mu zagotoviti vstop v onostranstvo, za
žalujoče pa imajo pomembno vlogo kot označevalci časovne omejenosti procesa
žalovanja, skozi katerega se postopoma vrnejo v svet živih. Čas žalovanja
je bil v stari družbi točno določen ter označen z vrsto prepovedi in zapovedi
za žalujoče: umik iz družabnega življenja, prepoved udeležbe veselih družabnih
dogodkov, nošenje žalnih oblačil itn., opustitev teh zunanjih znakov žalovanja
pa je označila dokončno vrnitev v svet živih.
Kot poročajo zgodovinarji in antropologi,
sodijo pogrebni obredi med najbolj arhaične civilizacijske segmente, v
njih pa ni več mogoče natančno razmejiti krščanskih in poganskih sestavin,
saj so se v preteklih stoletjih arhaične, ljudske navade spojile z novimi
krščanskimi vsebinami, ki jih je vsilila rimska cerkev.
Krščansko pojmovanje telesa kot vira
grešnosti je telesu in s tem tudi truplu podeljevalo negativni predznak.
Jedro krščanske pastorale je v stari družbi predstavljalo preziranje telesnosti
in telesnih užitkov. Krščanska degradacija telesa, ki je vir grešnosti
in zato vzrok človekovih muk in težav ter ovira za dosego krščanske popolnosti,
je v tradicionalni družbi vplivala tudi na stališča vernega ljudstva. V
krščanskem pogrebnem obredu se je duša poslovila od tostranstva in se rešila
telesa, zapisanega razpadu. Vendar pa se je s pronicanjem urbanih in laičnih
vzorcev in vrednot že konec prejšnjega stoletja začelo počasi spreminjati
tradicionalno občutenje smrti, v novem stoletju pa je vzporedno z vse večjo
desakralizacijo naraščala vse večja navezanost na življenje in pozitivno
vrednotenje telesa. Vdor novih vzorcev miselnosti in obnašanja se ni začel
šele v dvajsetem stoletju, saj so se že v prejšnjem stoletju poleg cerkvenih
piscev in pridigarjev, ki so vsiljevali ljudem predvsem skrb za posmrtno
zveličanje njihovih duš in temu ustrezne vedenjske modele, pojavljali tudi
zametki posvetne miselnosti tedaj sicer še šibkega meščanskega razreda.
Vendar sta pri nekaterih posameznikih in skupinah še dolgo koeksistirala
tako posvetni kot tudi verski pogled na življenje: skrb za telo ni takoj
povsem izpodrinila skrbi za usodo duše.
Nelagodje ali celo odpor, ki ga pri
marsikomu vzbujajo mrtva telesa na Tisnikarjevih slikah, lahko razlagamo
tudi kot posledico navezanosti na tostransko življenje in lastno telo,
ki je v moderni dobi stopilo na mesto usmerjenosti v onostranstvo ter skrbi
za posmrtno življenje duše. Odpor do mrtvega telesa, ki je kot vir zla
predstavljalo zgolj breme za dušo in kot ga je vernikom sugerirala katoliška
cerkev, je sedaj dobil novo podlago: v času, ko je samoumevno vero v posmrtno
življenje zamenjala navezanost na tostranstvo ter negotovost ali nevera
glede življenja po življenju, je truplo postalo nelagodje vzbujajoč opomin
končnosti telesnega življenja, to je življenja v tostranstvu, kamor je
zazrt sodobni človek za razliko od svojih v večno življenje upajočih prednikov.
Pokojnikovo truplo danes v mrtvašnici
bolnišnice prevzamejo svojci. Tisnikarjevo delo v prosekturi ni predstavljalo
le soočanja z znanimi in neznanimi mrtveci, pač pa je pomenilo
tudi nenehno soočanje s trpečimi živimi: tistimi, ki ostajajo, ter objokajoči
in žalujoči odhajajo s svojimi mrliči, da jih na koncu poti izroče materi
zemlji. V prosekturi je Tisnikar nenehno prihajal v stik z ljudmi,
ki so pravkar doživeli najhujši pretres v svojem življenju, to je smrt
ljubljene osebe ter soočenje s truplom. Ob sliki "V spomin" pravi: "Večkrat
snamen prstan in ga dam sorodnikom, da bi ga imeli za spomin. ...Vse prizore
objokovanja in bolečine sem zlil v eno samo podobo. ..."
Pričevalec neštetih pretresljivih soočenj
živih z umrlim in življenjskih zgodb, ki so se razkrile ob izteku življenja,
nam je kot hkratni akter in opazovalec pretresenih in žalujočih svojcev
prek svojih slik podal preprosto, vendar še kako resnično sporočilo: "Tu
se vsa mogočnost spremeni v nič." Gola človeška trupla se ne razlikujejo
več med seboj po družbenem statusu, premoženju, lepoti. Vendar pa ima konec
posameznikove eksistence, za katerega so izničeni vsi pomeni, različne
posledice za ljudi, ki jih je njegova smrt tako ali drugače prizadela.
Iz komentarjev, ki jih je k lastnim slikam dodal Tisnikar v Tomaševićevi
monografiji, spoznamo, s kakšno občutljivostjo in posluhom je zrl na usode
predvsem tistih živečih, za katere je smrt bližnje osebe pomenila tako
rekoč njihovo socialno smrt. Primer umrle žene in moža, ki je umrl dan
za njo zaradi osamljenosti in samote, torej zaradi socialne izoliranosti
osamljenega para, poleg primerov ovdovelih, neizobraženih žensk, ki po
smrti moža nimajo zagotovljenih eksistencialnih sredstev, priča o vedno
večji družbeni odtujenosti v moderni dobi, ko je solidarnost skupnosti,
ki bi presegala pomoč v pogrebnem času, le še redek primer, skrb za stare
in zapuščene ljudi pa je vse bolj odvisna od socialnih institucij države.
Moderni obliki umiranja v bolnišnici,
to je zunaj domačega okolja in v odsotnosti najbližjih svojcev, so vse
do v zadnjem času vedno bolj uveljavljane prakse kremacije v večini primerov
sledili obredi in običaji z bedenjem ob mrliču in tradicionalnim
pokopom. V tradicionalni vaški skupnosti je bila smrt družinskega člana
najprej zadeva ožje in širše družine, nato pa še širše vaške skupnosti.
Ločitev iz sveta živih se skupnosti še danes oznanja z običajem zvonjenja
cerkvenih zvonov , obredni pomen večine običajev, ki se še vedno prakticirajo
od smrti do pokopa umrlega, pa je danes skoraj že pozabljen. Do uvedbe
mrliških vež so mrliča dali na "pare" na njegovem domu. Mrliča so hodili
"vahtat" , ga pokropit sorodniki, prijatelji in drugi člani skupnosti,
ki ji je pripadal umrli. Ljudje so prinašali rože in vence. Znano je, da
so se pred uvedbo mrliških vež, kjer se več ne bedi vso noč, nočne molitve
marsikdaj končale s šalami in petjem. Šaljivo razpoloženje je varovalo
pred mrličevim zlim vplivom, skozi smeh se je manifestiral poseben psihični
mehanizem, ki je dopuščal živim pogledati silam smrti v oči ter je
razbremenil človeka neznosne napetosti.
Po ljudskem verovanju je bilo zaradi
ogrožujoče moči smrti potrebno mrtve izločiti iz skupnosti živih, duši
zagotoviti varen prehod iz tostranstva v onostranstvo ter skupnost živih
zaščititi pred povratkom rajnih. Pogrebi so tudi nosilci socialnih sporočil:
so kazalci družbenega stanu in ugleda pokojnika v skupnosti, hkrati pa
so se z obredom krepila socialna razmerja, ki so zagotavljala nadaljevanje
kolektivne identitete skupnosti, ki jo je ogrozila smrt, ko ji je odvzela
njenega člana. Pogrebno obredje, v katerem ima osrednjo vlogo
katoliški duhovnik, predstavlja še danes v veliki večini osnovni okvir
pogrebnega ceremoniala, ob njem pa je pomembna tudi vloga laika, ki opravi
posvetno slovo od umrlega. V pogrebnem sprevodu so voz z mrličem še dolgo
v povojnih letih vlekli črni konji, danes je transport motoriziran. Podobe
sprevodov pogrebcev ter konj, ki vlečejo voz z mrličem, so vznemirjale
Tisnikarja že v njegovi mladosti, sestavni del teh sprevodov pa so bili
godbeniki, ponavadi znanci in prijatelji umrlega. Od hiše, danes od mrliške
veže, so se vili sprevodi pogrebcev proti pokopališču: starejšimu moškemu
s križem ter moškemu ali otroku z lučjo na čelu so sledili moški v parih,
godbeniki, duhovnik z ministranti, voz s krsto, nato najbližji sorodniki
in nazadnje ženske in otroci. Dodajanje civilnih elementov v pogrebni obred
in današnje spremembe v prevoznih sredstvih ter bedenje pri mrliču v mrliških
vežah niso bistveno vplivale na osnovno strukturo pogrebnih sprevodov.
Značilno je, da vsak dogodek v skupnosti,
tako tudi smrt, spremlja godba. Največkrat večglasno petje, včasih
tudi ob spremljavi instrumentov, kot izraz emotivne plati doživljanja dogodka,
bodisi veselja ali žalosti; kot mehanizem, s katerim si vase zaprt značaj
tukajšnjega prebivalstva pomaga sprostiti sicer potlačene emocije.
Med pogrebnimi običaji, ki so našli
mesto med Tisnikarjevimi motivi, je tudi sedmina, "mrtvaška gostija", večinoma
v krajevni gostilni. Njena izvedba je bila dostikrat vezana na socialni
status in materialno zmogljivost pokojnikove družine, danes pa se v nasprotju
s podeželjem, kjer jo še poznajo, predvsem v mestnem okolju vse bolj opušča.
Sočutje, ki ga poleg tragičnosti izgube izražajo Tisnikarjeve slike do
žalujočih, temelji tudi na tragičnosti preostalih živečih: množica pogrebcev,
zbranih na sedmini ali pa zapuščena vdova, kateri nizek socialni status
ne dopušča željene spominske pogostitve pogrebcev. Kot vsi drugi še danes
ohranjeni običaji korenini tudi pogrebščina, danes splošno imenovana sedmina
(v preteklosti je bila sedmi dan po pogrebu), v starih ljudskih verovanjih,
po katerih se pokojnikova duša še nekaj časa zadržuje v bližini živih.
Tako sedmine, kot tudi poroke in krstitja ob rojstvu se v teh krajih dogajajo
v istem, to je gostilniškem okolju. Praznične pogostitve, upoštevaje za
priložnost značilno in po tradiciji določeno hrano in pijačo, so obvezni
del prazničnega dogajanja ob vseh ključnih življenjskih prehodih.
Pokopališča in kult grobov, vezan na
spomin na pokojnika, so v obliki, kot jo danes poznamo, razmeroma nov pojav.
S pojavom individualizacije grobov in uveljavljanjem družinskih grobnic
na pokopališčih, ki so jih v večini krajev s širjenjem mest in večanjem
števila prebivalstva prestavili stran od cerkve na obrobja krajev, so se
spremenile tudi navade, saj običaja obiskovanja in urejanja družinskih
grobov, ki je danes splošno razširjeno, v preteklosti niso poznali.
Pokopališče kot prostor poslednje shrambe umrlih se je kot človekova
zadnja postaja uvrstilo med Tisnikarjeve motive. Bogat motivni sklop
v njegovem opusu predstavljajo tudi podobe križanega človeka. Razpela,
ki so postavljena povsod po deželi, so se na njegovih slikah spremenila
v le njemu lastne podobe križanega: "Vse umrle pa sem dvignil iz krst in
jih spremenil v Jezusa na križu."
Slikar je vseskozi opazovalec, še večkrat
pa aktivni udeleženec dogodka, zato je njegov avtoportret pogosto vključen
v pripoved slike. Kot glasnik in pričevalec ključnih trenutkov človekovega
življenja je tudi njihov soudeleženec, a hkrati vendar več kot zgolj to:
je umetnik, ki sicer bodisi zavestno bodisi nezavedno sprejema impulze
iz socialnega okolja, v katerem biva, hkrati pa ta svet z močjo le njemu
lastnega in enkratnega umetniškega izraza neskončno presega.