Marko Košan
Angleški kipar Barry Flanagan je v šestdesetih letih med študijem na
znameniti londonski St. Martin School of Art v enem izmed pisem profesorju
Anthonyju Caru kiparja opisal kot “tridimenzionalnega misleca”, s čimer
je najbrž hotel povedati, da je kiparju med vsemi drugimi umetniki lastno
to, da misli z obliko, snovjo in prostorom. Z istimi besedami bi bržkone
lahko preprosto in učinkovito opisali tudi ustvarjalni vzgib Nace Rojnik.
Čeprav je v prvih letih poakademijskega snovanja pri delu izhajala iz poetično
preoblikovanih, a realistično trdnih figuralnih modelov s klasičnimi in
včasih tudi duhovitimi, manieristično pretiranimi proporci, je bilo ves
čas jasno, da jo v prvi vrsti zanima vzdrhtela površina poudarjeno plastičnih
teles, pregnetenih s tisočerimi dotiki, ki rojstvu oblike vdahnejo izrazito
oseben, domala erotično prvinski odnos, okrepljen še s sekundarno naneseno
plastjo barvnega inkarnata. Zdi se, da je modeliranje v glini vselej pojmovala
kot posvečen kreativni proces nenehnega dodajanja gradiva, obenem pa kot
neprestan izziv ohranjanja končne realizacije v idealno enoviti in učinkoviti,
absolutno dokončani formi. Polnoplastični iluzionizem skulptur je bil največkrat
le sredstvo in ne namen, kar kažejo tudi mnogoštevilne zgolj reliefno izvedene
“skice”, nanizane v smislu nekakšnega preizkušanja slikovitih učinkov kiparske
površinske teksture. Metaforični vsebinski poudarki posameznih skulptur
prav tako nikoli niso nagovarjali gledalca neposredno, temveč pritajeno
in zgolj kot nerazpoznaven, dvoumen simbol ter k sebi in vase obrnjena
referenca. Fragmentarna oblikovna gradnja torzov, ki se v Nacinem opusu
kažejo kot svojevrsten, a logičen prehod k oblikovanju prečiščenih in osvobojenih
abstraktnih oblik običajnega pomanjšanega ter kot presenetljivi novum tudi
izrazito monumentalnega formata, je očitno nakazovala stanje krčevitega
pričakovanja, ki se je brez citiranja konkretnih oblik iz narave, vendar
z jasno navezavo na zgodnejše realizacije, v najnovejših delih, ki so prvič
predstavljena na pričujoči razstavi, razprla in prepojila s povsem novo
energijo in sugestivno likovno močjo. Latentni vitalizem, ki je vselej
prežemal Nacine kiparske rešitve, se je razživel v osupljivem vzgonu. Vpel
se je v aluzivno, antropomorfno drgetanje slikovitih skulpturalnih organizmov,
ki se z vegetabilno notranjo dinamiko izogibajo statični hieratičnosti
geometrijskih prostornin, iz katerih se vselej izvijajo. Velikanski stožci
se zato vzpenjajo iz tal po milosti nekakšne notranje naravne rasti, na
zidove obešeni nenavadno zadebeljeni pravokotniki in kvadrati se mehko
zaobljeni vihajo sami vase ter za vzvalovanimi robovi ustnic, ki prekrivajo
lascivne pokline in reže, v skrivnostnem drobovju zadržujejo vsakršno besedo
in premočrtno misel. Organska vztrepetalost velikih objektov, oblikovanih
iz neopredeljivega plastičnega materiala in označenih z dvoumnimi ter enigmatskimi
naslovi, gledalcu vzbuja občutek neposredne prisotnosti, ki pa ni pomirjujoča,
temveč je napolnjena z nelagodjem in onemelo tesnobo, kakršno vselej občutimo
v soočenju z neznanim. Več kot očitno se napaja iz kiparkinega zelo intimnega
čutenja, zato od gledalca ne zahteva meditativnega poglabljanja v kakršnokoli
sporočilnost, temveč le vizualno čutno zaobjetje telesnosti kipa, ki tudi
zaradi monumentalnega formata odločno, a kljub temu nikoli agresivno zapolnjuje
fizični in duhovni ambient razstavnega prostora. Sestavljeni, reliefno
na zidu obviseli objekti z grafično izpeljano igro linij in znakov sicer
učinkujejo kot emblematični simboli (zato jim je mogoče izbrskati pomene
ali celo eksplicitne zgodbe), vendar v svojem temeljnem bistvu prav tako
ostajajo v okvirih tankočutnega poigravanja z abstraktno “slovnico” veščin
kiparskega snovanja. Vsekakor se Naca Rojnik raje kot s koncepti ukvarja
z oblikami. Neizmerno več ji je do tega, da umetnost ustvarja v neposrednem
dotiku z rokami, kot da o njej samo razmišlja. Brez zadržka bi zato lahko
rekli, da je njen odnos do oblikovanja skulpturalnega volumna povsem klasičen,
le napolnjen je z novim, netradicionalističnim dojemanjem statusa kiparskega
objekta in njegove dejavne vloge pri nagovoru gledalca. Nacini kipi so
kot zelo osebna revalorizacija klasične obrti, ki se uresničuje v plodovih
zadovoljstva pri delu z rokami in v izzivalnem preizkušanju intrigantnih
in neulovljivih učinkov dokončanega dela. Pri tem pa je njeno ustvarjanje
prefinjeno, kar konec koncev pomeni isto kot poglobljeno in resno, in to
se odraža tudi v modri, odrešilni meri relativnosti pri vseh uporabljanih
skrajnostih.