Jože Horvat
Pino Poggi
Junija 2000 so v Galeriji likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu odprli
retrospektivno razstavo Pina Poggija, toda ta seveda ni prikazala vsega,
s čimer se ukvarja. Na ogled je ponudila njegovo raznoliko likovno ustvarjalnost
- njegovega pisanja, bodisi esejev, pesmi ali v manjši meri tudi proze
(pravljičarstvo - kot je zgodba o vrabčku in lastovki z naslovom Adi
& Zoe), pa se je seveda lahko le dotaknila. Na njegovo osebnost
je torej kazala zgolj posredno, prek razstavljenih artefaktov - in komaj
še s čim drugim, razen kolikor je kdo na razstavi imel priložnost, da
ga je srečal in z njim govoril, saj je bil večkrat med svojimi eksponati
in željan pogovora, nekajkrat pa je imel tudi literarno-glasbeni nastop.
Le-ta je nekako spadal k razstavi, saj Poggi svojega dela ne pojmuje
kot v slonokoščeni stolp zaprto umetnost ali izziv za hermetično akademsko
refleksijo. V njem hoče posredovati obiskovalcu možnost za razmislek
o smiselnosti in aktualni socialni, če ne tudi politični dimenziji umetnosti.
V ta namen pa je zelo dobro, če je z njo sredi publike tudi on sam.
Vendar imam vtis, da Poggi pogovora ne mara zgolj zaradi poslanstva
svoje umetnosti, čeprav je ta razlog bržkone na prvem mestu. Kajti pogovor
je videti tudi oblika njegovega stika z ljudmi. Hočem reči: z njimi
se rad pogovarja, kar je morda posledica njegovega sredozemskega temperamenta
in odprtosti, toda najbrž tudi lastnost, ki v drugem in v drugačnem
človeku predpostavlja zanimivo osebnost. Spomnim se, da je bilo moje
prvo srečanje z njim - pred več kot 20 leti - neobičajno sproščeno,
takšno pa je bilo - kolikor sem temu bil priča - tudi z drugimi, ki
so bili v njegovi družbi. Tako se mi ne zdi čudno, da ga umetniški krogi,
vsaj na tem koncu Slovenije, sprejemajo kot domačina, čeprav svojih
občasnih kritičnih stališč do njih samih in okolja ne skriva.
V očeh manj poučenih pa je Poggi tisti likovnik, kateraga visoki kip
s črko S in dvema globusoma v njunima zavojema ae dobrih 30 let stoji
ob eni od glavnih cest, ki vodijo v Slovenj Gradec. Njegova pokojna
žena je bila iz Slovenj Gradca, na to mesto z dolgoletno in razvejeno
likovno tradicijo pa je navezan tudi kot likovnik. Z družino je živel
in še zdaj živi v Nemčiji, predaval je na likovnih akademijah v Genovi
in Muenchnu, sicer pa je s svojo koristno umetnostjo (arte utile) že
desetletja eden tistih netradicionalnih umetnikov, ki s svojimi likovnimi
predstavami hočejo vzpostaviti neposreden stik z ljudmi ter se z nimi
pogovarjati tako o umetnosti kot o problemih praktičnega življenja,
ne nazadnje tudi politiki. Toda - kot je dejal v nekem intervjuju -
pri tem ne bi hotel biti učitelj, ljudem ne bi rad govoril, kaj naj
delajo, temveč jim raje orisal zgolj probleme, in to takšne, kakršni
so, zajeti tudi v njegova dela. Iz pogovorov ne bi izključeval niti
"ekstremistov, kajti izkaže se, da je nestrpni teror, izraaajoč
se v ekstremizmu, največkrat posledica človekove izolacije. Če se ti
jo posreči zlomiti, je pred tabo drug človek, s problemi, kakor jih
ima vsakdo izmed nas. V moji obliki komunikacije mi je vedno šlo za
to, da bi iz nestrpnih skušal narediti strpne ljudi in prispeval kaj
k temu, da bi določene probleme oblikovali oz. izražali vizualno pa
tudi pisno. To je bil smisel moje koristne umetnosti".
V zvezi s koreninami te umetnosti, s katero se je začel ukvarjati v
70. letih, je mnenja, da je njen embrio v njegovem domačem okolju, v
Genovi. Že od starega očeta se spomni, kako se je zaradi premajhnega
prostora vedno znova vpraševal, kako na njem preživeti. Ta prostor je
bil vedno ogrožen, bodisi s kopnega ali morja (pirati), tako da so tla
vedno igrala pomembno vlogo in ljudje so jih morali zelo racionalno
izkoriščati; če so hoteli preživeti, so morali biti z njimi zelo varčni,
gospodarni. Slednje pa ni zadevalo le tal oz. zemlje, ampak tudi zgradbo
samo, ki jo je bilo treba postaviti na skalne temelje v več nadstropjih,
da se je ohranila rodovitna prst.
Iz tega spoznanja - da je treba z okoljem biti nadvse pazljiv - izhajajo
njegovi poznejši koncepti, projekti in odnos do prihodnosti. To skrb
za prostor, ki je hkrati socialna zavest in splošnoevropska ideja, je
nato prenesel v svojo umetnost. "Na začetku sem v Genovi delal
plastike - eno takšnih mojih zgodnjih del lahko vidite kot spomenik
tašči na slovenjegraškem pokopališču - toda že svojim študentom v Genovi
in Muenchnu sem skušal dopovedati, da mora stvaritev poleg estetske
dimenzije vsebovati tudi določene socialne prvine. Kajti samo tako ima
lahko sporočilo, izpoved. Tako da gledalec ugotovi: ja, to delo je lepo,
vendar ima tudi svojo posebno tematiko, ki človeka lahko zmerom znova
izziva k pogovoru. Saj ob sliki, ki je samo lepa, niti ni dovolj snovi
za pogovor. Od tu je korak do arte utile, ki naj človeku ponudi možnost
za pogovor o tistem, kar je pomembno za sedanjost in prihodnost."
Iz arte utile je izšla njegova socialna estetika, o kateri je mogoče
marsikaj razbrati iz manifestov, ki jih je izdajal, pa tudi iz eseja
leta 1988, v katerem je njene pojavne oblike "zasledoval"
do gotike, a menda sega še dalje v preteklost. V času množične industrijske
produkcije je povezana z dizajnom in njegovo estetsko funkcionalnostjo
- a tudi s tem, kaj in kako človek je, se oblači, kako in kakšno blago
trgovci postavljajo v izložbe, v slovenskih razmerah pa tudi, s kakšno
zastavo se Slovenci kot narod predstavljajo. V tej zvezi se je Poggi
že pred leti zavzel za razpis natečaja za novo slovensko zastavo, saj
se s sedanjo ni mogoče identificirati - preveč je podobna ruski in slovaški;
Slovenija potrebuje, kot pravi, "zastavo z lastnimi barvami, ki
naj nedvoumno poudarijo slovensko identiteto".
Poggi je v pojmovnem okviru socialne estetike zasnoval in izvedel vrsto
projektov, ki jih je bilo nekaj tudi na omenjeni retrospektivni razstavi
in prav socialna estetika, ki torej ne zaobsega le oblikovanja, je področje,
s katerim bi najraje zaznamoval Slovenj Gradec: rad bi, da bi tu odprli
muzej socialne estetike. V ta namen je že pred časom razposlal vloge
in dokumente na ustrezne naslove v Ljubljano in Slovenj Gradec, a zdi
se, da je njegova želja še vedno v "embrionalni fazi": uradni
odmev nanjo molči. Sicer pa bi muzeju podaril svoje eksponate oz. stvaritve,
in prepričan je, da bi svoja dela muzeju podarili tudi nekateri njegovi
prijatelji iz zahodne Evrope. Nad sorazmerno neodzivnostjo na svojo
pobudo (ali pobude, saj tudi tista glede zastave ostaja pobuda, sprejeta
le v krogu prijateljev in znancev) sicer ni začuden, saj pozna tukajšnjo
počasno "učljivost", razume pa tudi, da dežela premore manj
denarja, kot ga je na voljo v zahodnih kulturnih središčih, in je zato
realizacija idej težja. Toda o potrebnosti takega muzeja ne dvomi, saj
bi bilo z njim mogoče veliko storiti npr. proti izolaciji, v katero
se je pred Slovenijo "zaprla Evropa s svojim videom, s svojimi
računalniki, avtomobili, kokakolo in komodno držo". Muzej bi ljudi
izzival k razmišljanju o možnostih prihodnjega razvoja.
Za Slovenijo pa ima še celo vrsto predlogov: "Saj nisem samo umetnik,
sem tudi nekdo, ki razmišlja in se ukvarja s prihodnostjo, s tistim,
kar ljubim. In v Sloveniji preživim precej časa, tu sva bila velikokrat
z ženo, otroka prihajata sem... Slovenija ima prihodnost, a v novih
časih morajo mladi Slovenci znova najti svojo identiteto. Preveč zlahka
se pustijo manipulirati tujim vplivom, prehitro podlegajo tuji bleščavi.
Po moje je prihodnost Slovenije - če navedem le en primer - zlasti v
tem, da se vsa posveti bioproizvodnji, saj bo samo s tem lahko konkurenčna,
poleg tega pa bo za takšno proizvodnjo dobivala podporo iz Bruslja.
Ja, to se mi zdi pomembno, tako kot nova zastava; pa tudi sicer, večkrat
recimo opazujm trgovine, kjer trgovci ogromno stlačijo v izložbe, misleč,
da se s tem lakho pobahajo pred kupci. Pa ne gre za to, kupcem je treba
pokazati zgolj nekaj posebnega, tipičnega. Tudi tu bi lahko socialna
estetika odigrala svojo vlogo, saj je po sebi umetnost in hkrati pragmatična
situacija preživetja..."
Toda za doseganje takšnih ciljev po njegovem ni potrebno le ustvarjanje
po najvišjih merilih - kultura nasploh mora odmevati v družbenem okolju
in politiki. Pri tem pa bi se politik moral zavedati, da njegovo kratkoročno
mišljenje za umetnika ne more veljati. V akcijah arte utile, v tej socialnoestetski,
netradicionalni umetnosti, je s kolegi skušal opozoriti na nezdrave
razmere in iskati sprejemljivejše alternative razvoja. Temu naj bi politik
prisluhnil. Tako je bilo v preteklosti, ko so najbolj prosvetljeni vladarji
vedeli, kakšno vlogo lahko odigra kultura, zato so vanjo veliko vlagali
in tudi tvegali. Za primer Poggi navaja znamenita italijanska mesta,
kot so Firence, Benetke, tudi Genova - tam so zidavo in opremo zdaj
slavnih cerkva, trgov in palač zaupali tedaj nabolj znanim arhitektom
in umetnikom, njihove stvaritve pa danes privlačijo velikanske množice
turistov. "Hočem reči, tedaj so mislili dolgoročno, ne kratkoročno.
Zaradi tega poudarjam, da se ne sme zaupati samo tistim umetnikom, ki
jih je mogoče zlahka kupiti, temveč se najprej vprašati: kaj zares zmore,
kako verodostojen in v resnici dragocen je ta umetnik ali umetnica.
Zlasti pomembna se mi zdi verodstojnost."
Današnji umetnik je po njegovem torej tisti, ki je s svojo stvaritvijo
v dialogu z družbo, s politiko. Vanjo posega z vsemi razpoložljivimi
sredstvi: sam tudi kot pisec gledaliških besedil, pravljičar in zlasti
še pisec pesmi in pevec. Torej kot celovita osebnost. Njegove pesmi
so preproste in govorijo o človekovi intimi, a so tudi protestne, protivojne
in opozarjajo na zgrešeno politiko in na stiske v družbi, ki tudi sama
doživlja krizo razvoja. S pesmimi je mogoče še posebej učinkovito nagovoriti
poslušalca, saj se dotika njegovih čustev, in ga tako po eni strani
notranje pomiriti, po drugi pa izzvati njegovo pozornost ali tudi odgovornost
za ravnanje v praktičnem življenju, bodisi da se mora opredeliti za
resnico in proti vojni ali proti ogrožanju okolja in narave.
Govoril sem o Poggiju kot osebnosti: združuje nemalo talentov in voljo
do angažmaja, zato so srečanja z njim lahko vedno plodna, še zlasti,
že se dogodijo ob kakšni njegovi prireditvi. Ne ravno totalno, a v marsičem
najbolje doslej mi ga je kot umetnika predstavila njegova lanska retrospektiva;
kdor je bil neobremenjen in duhovno odprt, je v njej zaznal svojevrstno
izpoved s prizadetostjo, kakršne sodobna likovna umetnost - kot jo vsaj
vidimo doma - v svojih neredko sofisticiranih oblikah navadno ne izraža.
O razstavi so kompetentneje pisali oziroma pišejo umetnostni kritiki
ali teoretiki, toda nekaj dejstev v zvezi z njo je ilustrativnih tudi
za Poggijev duhovni, miselni portret. Mislim na osrednji segment razstave.
V njem je bil izrazit koncept "socialne estetike", v kateri
je z instalacijami oziroma invajronmenti spregovoril o aktualnih temah
posameznika in sedanje družbe. Kdor je razstavo videl, je bil brakone
presenečen: Poggijeva govorica z uporabnimi predmeti, artefakti in modeli
za velike instalacije, ogledali in simboli dobe (knjige, časopisi, radio)
ter mitskimi znaki ga je razkrivala kot misleca, ki bolj kot marsikdo
s tradicionalnejšimi slikami ali kipi pripoveduje o fragmentih velike
zgodbe sedanjega sveta.
Seveda je bil tudi na tej razstavi - kot je mogoče poenostavljeno zapisati
- konceptualist, ki svojih eksponatov ne gradi ali ustvarja tako, kot
je to počela večina umetnikov; skulpture-instalacije je sestavil neredko
iz že narejenih delov predmetnosti, toda ne naključno, ampak po logiki
ideje, ki jo je skušal izraziti, to pa je pogosto bilo opozorilo pred
katastrofo zemlje, brezizhodnostjo ali tragikomično, politično zagato
družbe - in na osebni ravni izpoved osebne bolečine nad smrtnostjo življenja,
izpoved, ki bi najbrž v tem kontekstu učinkovala sentimentalno, če bi
bila izražena tradicionalno. Tako je Poggi v prvem prostoru razstavil
najljubše predmete svoje pokojne žene, Slovenjgrajčanke Tanje, od knjig
do slik, razpela do vsakdanjih uporabnih reči, in popolna belina, s
katero so bili sicer obdani vsi prostori, jim je podeljevala nedotakljivost,
v gledalcu pa zbujala njihov nadčasni pomen. Morda je njihov emocionalni
naboj dodal kaj čustev tudi sporočilom ali izpovedim še v drugih prostorih,
saj je človek ob njih lahko mahoma začutil njihovo presežnost in s tem
klic po pozornosti, v nekaterih največjih instalacijah pa zaslutil monolog,
ki mu je "moral" prisluhniti. Sicer pa so mnoge Poggijeve
kompozicije na tej razstavi temeljile na motivih iz mitologije in v
profano, sodobno življenje prenašale svarila bogov, ki jim ljudje nikoli
niso prisluhnili. Tako so uprizarjale nekakšno "citirajočo situacijo",
ki je človeku dopovedovala, da bo njegov svet umrl, če svaril ne bo
upošteval.
Tovrstni poudarki so se nemara komu zdeli "didaktnični" -
a bili so sestavni del njegovega umetnostrnega nazora, ki podrazumeva
tudi družbeni angažma s specifičnimi sredstvi; ta so bila očitna tudi
tu - omenjeni poudarki so bili izraženi s "sredstvi lepote",
pravzaprav oblikovani kot pretehtana sestavljenka, izdelana s kombinacijo
več (uporabnih) reči in delov narave, nadgrajena pa z arhetipi zahodne
kulture. Tako so prej kot običajni vizualni izdelek predstavljali esej
o človeku in svetu, ki se medsebojno ogrožata, a pri tem le prvi čuti
do drugega ljubezen; drugi, kajpak, ostaja ravnodušen.
Poggijeva ustvarjalnost ima torej razvidno osebno izhodišče, iz nje
ne izključuje osebne prizadetosti in ne sanj. V enem svojih manifestov
pravi: "Mi smo umetniki in živimo v družbi, katere odnos do umetnosti
se orientira po koristnosti. V resnici ta družba potrebuje sanje, ki
jih sanja umetnik, in to kot protiutež smrti, katero vsakodnevno proizvaja
(...) Mi nismo nikakršni olepševalci sveta in osrečevalci ljudi... Taki
umetniki, kot vemo iz zgodovine, praviloma končajo kot tragične figure.
Pri tem pa vemo, da resničnost lahko spremenimo, v kolikor jo prikazujemo
kot spremenljivo... Umetnost ni samo umetnost, vse ostalo pa je vse
ostalo, torej nekaj drugega - ravno nasprotno, vse ostalo je material
za umetnost. Zavzemamo se za povezavo med razumom in domišljijo, ustvarjamo
umetnost, ki predstavlja resničnost in jo spravlja na dan, osvetljuje
v njej shranjene in neuresničene možnosti.´
Umetnost pa tudi njen ustvarjalec naj bi bila danes torej v "vsem
ostalem", ne pa izolirana v nekoč znamentiem slonokoščenem stolpu.
Ta premisa pa ne velja le za Poggija umetnika, ampak tudi kot človeka.
Kar zadeva prvega, se to kaže v že omenjenih različnih zvrsteh ustvarjanja,
s katerimi hoče zaobseči kar največ tematskih plasti življenja, kar
pa se tiče drugega, se to potrjuje že v pogovorih z drugimi (tudi drugače
mislečimi), v katerih je vedno zavzet, razlagajoč in preverjajoč. Zaveda
se, da ima združena Evropa prihodnost, a so pred njo velike navarnosti,
ki jih vidi tudi na področju umetnosti. Tu sta trg in politika galerijskih
menedžerjev odrinila pristne ustvarjalce na rob javnosti, saj postavljata
svoje standarde, po katerih se ravna delo mnogih - v tem smislu sta
mafioznost in biznis imeni za sedanje stanje na umetnostni sceni na
Zahodu.
Kot sogovornika sem Poggija - ob zapisanem - doživljal kot poznavalca
tistega, o čemer je govoril. Poznavalca umetnosti, kulture, politike...in
če je le bila priložnost, je svoja stališča ali razlago tudi grafično
ponazarjal na papirju. Iz skrbi za čim večjo nazornost. Iz slikarskega
refleksa, ki ga sili v skice in osnutke, čeprav končni izdelek ne bo
risba ali slika. Kot da ne ve, čemu bi dal prednost? A tedaj si rečem,
da je tu pač umetnik, ki spreminja svoj izraz oziroma likovni žanr,
toda pri tem ostaja eden in isti, ustvarjalec, ki ga notranja energija
žene v izpoved, kjerkoli že je... Kiparstvo je študiral na akademiji
v Genovi, kjer je potem nekaj časa tudi poučeval. Njegovi ustvarjalni
začetki niso bili avantgardni. Potem ga je pot zanesla v Jugoslavijo,
v Slovenj Gradec in Maribor, kjer je delal v ateljeju s kiparjem Slavkom
Tihcem. Iz Slovenije je odšel v Nemčijo, a Slovenj Gradcu zapustil omenjeno
monumentalno modernistično skulpturo - veliki S. Takrat je že opustil
klasične oblike kiparstva, čeprav se jim ni povsem odpovedal (prim.
spomenik na slovenjegraškem pokopališču) in se posvetil delu, ki je
bolj ustrezalo sodobni angažirani umetnosti - tedaj modernim akcijam
in happeningom na ulicah (v Muenchnu). V sedemdesetih letih je svojo
dejavnost nadgradil z arte utile, ki "zahteva, da je umetnost večstransko
uporabna, da ni samo lepa, ampak tudi zlasti socialno angažirana in
torej poleg estetske sestavine ponuja tudi druge poglede na človeka
in svet", kot se v povzetku glasi ena izmed misli v njegovih manifestih.
V osemdesetih je nato storil korak k invajronmentu, instalacijam, a
tudi k scenografiji, v zvezi s katero velja omeniti, da je bil umetniški
direktor pri slovenskem filmu Halgato (1994) Andreja Mlakarja.
gor