Jernej Kožar
PINO POGGI
BREZ MODRINE NEBA JE DRUGAČE
MONOMENTIVIVI - SOCIALNA ESTETIKA
Retrospektiva 1962 - 2000
Družba spektakla
(Umetnostna) zgodovina
Razstava
Futurologija
Brez modrine neba je drugače
»Umetnik se danes pojavlja na dva načina: kot bard, kot romantični
upornik v svetu, ki zanika bardu njegovo funkcijo in drugič v zatiranju
in realizaciji umetnosti, v kateri umetnik izgine, da bi se zopet pojavil
v šamanski demokratizaciji umetnosti. Umetniško delo je kot blago odtujeno
hkrati od proizvajalca kot tudi od porabnika. Umaknjeno je iz vsakdanjega
življenja kot enkraten fetiš in oropano svoje »aure« prek reprodukcije.
V ekonomiji simulakrov je podoba iztrgana in lebdi prosta vseh označevalcev
– vse podobe se lahko vzpostavijo, celo (ali še posebej) najnaprednejše
in subverzivne kot blago, artikli s ceno, a brez vrednosti. Galerija
je terminal (postaja) in muzej terminus (končna točka) v tem procesu
odtujevanja. Muzej predstavlja končno fiksacijo cene in cene kot pomena
podobe.«[1]
Družba spektakla
Živimo v družbi spektakla. Umetniki so stebri, ki podpirajo to družbo,
saj ustvarjajo umetnine, videz, fasado te družbe, za katero se skrivajo
pravi problemi. Družbi spektakla vladajo mediji, med katerimi je še
vedno najvplivnejši televizija. V družbi spektakla dana beseda ne velja,
v družbi spektakla je morala nemorala in obratno. Družba spektakla ima
veliko sposobnost regeneracije. Vzemimo primer Marcela Duchampa, ki
se je uprl, relativiziral umetniški trg in umetnost kot tako, se nazadnje
popolnoma oddaljil, a še vedno ga ta družba spektakla vodi kot enega
stebrov umetnosti 20. stoletja.
Umetnik kot socialno ozaveščen posameznik ima dostop do veliko podatkov
in le-te lahko do velike mere neodvisno in neobremenjeno raziskuje.
Danes je umetniško tržišče zelo široko in razvejano in umetnik ni odvisen
le od enega mecena. Vendar v praksi vemo, da se od renesanse, baroka,
prek 19. stoletja, do danes razmere v družbi niso dosti spremenile.
Velik kapital je ostal v rokah peščice ljudi. Strategije ohranjanja
in množenja kapitala so ostala v osnovi enaka. Tako je umetnik še vedno
odvisen od te elite družbe, kajti ravno ta elita je največji odjemalec
njegove umetnosti. In umetnik, pa naj bo njegov mecen država (prek štipendij)
ali kapitalist kot neposreden odjemalec njegovih del ali prek štipendij
njegove fundacije, je soočen s to dokaj nemogočo situacijo in odločen
preživeti sebe in svoje ambicije. Porinjen v te odnose je umetnik pripravljen
pozabiti na svoje poslanstvo in je nemalokrat prisiljen izdelovati všečne,
v ničemer problematične umetnine, ki naj ugajajo mecenovemu malce sofisticiranemu
očesu. Posamezne mikro usode umetnikov, tako kot tudi drugih ljudi,
so seveda lahko boleče, a vendar sega umetnikovo poslanstvo daleč prek
meja njegovega sveta. Izdelki, ki jih izdeluje, postanejo ključne točke
v zgodovini človeštva, postavljeni v muzeje zbujajo občudovanje še dolgo
potem, ko družba, na katero se nanašajo, izgine. Meceni umetniškim izdelkov
tudi iz lastnih interesov iščejo mesto v zgodovini, v muzejih, ponavadi
tako, da jim zvišujejo ceno. Zavedajoč se vsega tega, pričakuje danes
opazovalec umetniškega dogajanja, da se bodo umetniki spustili v boj
z ustaljenimi družbenimi normami in ne samo to, da bodo opozarjali na
stranpoti te družbe, da bodo obelodanili fatalne napake in procese,
ki vodijo v razkroj naše civilizacije, ne le v razpad te družbe. Problemov,
na katere naj opozarjajo umetniki, je veliko: morala, razvrednotenje
vrednot, vladavina prava, nepoštenje, zagovarjanje starih vrednot in
na drugi strani očitno kršenje le-teh: nemorala, brezposelnost, neenakomerna
porazdelitev kapitala in temu primerljiva stopnja razvoja, vojne, begunci.
Z leti ostrina otopi in umetniki se začno ukvarjati z notranjimi problemi,
s problemi forme – zaidejo v formalizem ali celo larpurlartizem. Seveda
ne želim zanikati vrhunskih rezultatov formalizma in/ali larpurlartizma,
vendar ti le podpirajo in ohranjajo družbo spektakla.
Pino Poggi je umetnik, ki je ohranil kritičen odnos do družbenih problemov
z vsem svojim opusom. Pino Poggi je kot umetnik vzel svoje poslanstvo
zares in prestopil prag larpurlartizma in se zagrizel v resnične probleme
družbe spektakla. Pino Poggi je opozarjal in še opozarja ljudi, lastnike,
delavce in umetnike na nevarnost podpiranja družbe spektakla, kajti
družba spektakla je v svojem bistvu samodestruktivna. Čeprav nas hoče
vedno znova prepričati v nasprotno in v to investira vedno več truda.
Ravno ta primarna dvojnost te družbe, ki je na eni strani samodestruktivna,
na drugi strani pa se kaže kot polna življenja, kot optimistična in
človeku prijazna družba, družba spektakla, je v babico preoblečen volk.
Ta primarna zlaganost družbe spektakla je temeljni problem, na katerega
nas morajo opozarjati umetniki. Pino Poggi je eden izmed teh.
(Umetnostna) zgodovina
Priprave na razstavo »Brez modrine neba je drugače« so stekle leta
1997. Takrat je Pino Poggi sodeloval v komisiji, ki je izbirala nagrajence
na razstavi »Umetnik in urbano okolje«. Po prvotni zamisli bi naj razstava
del Pina Poggija bila le ena izmed razstav v Muzeju za socialno umetnost,
vendar Muzeja za socialno umetnost v Slovenj Gradcu do danes še ni.
Razstava »Brez modrine neba je drugače« je prikazala 40 let aktivnega
umetniškega dela Pina Poggija od klasičnega kiparstva, prek konceptualnih
del, risb in skic, videov, performansov, do instalacij – environmentov.
Pino Poggi se je v rodni Genovi že zgodaj soočil z bogato italijansko
kiparsko tradicijo. Po končanem študiju kiparstva na akademiji likovnih
umetnosti v Genovi je nekaj časa tam tudi poučeval. Kasneje ga je pot
prek Slovenije, Slovenj Gradca in Maribora, kjer je delal v ateljeju
s Tihcem, vodila v Nemčijo, najprej v München, kasneje pa v Mitterfecking
pri Regensburgu. V tistem času je Slovenj Gradcu, ob njegovem severnem
vhodu v mesto, zapustil monumentalno skulpturo »S«. »S« pomeni svobodo,
svet in/ali Slovenj Gradec.
V sedemdesetih je ustanovil gibanje Arte Utile. Ideja Arte Utile je
komunikacija z mimoidočimi na ulici in umetniki. Pomeni poizkus približanja
umetnosti ljudem – ne v smislu, da je vsak lahko umetnik, temveč da
umetnik ni posebne vrste človek, ampak je vsak človek posebne vrste
umetnik. Umetnik izbere temo, sestavi kolaž podob in spodbuja obiskovalce,
da z dejanji posežejo v umetnikov koncept. Čez nekaj časa jih povabi,
da se o nastalih delih pogovarjajo. V zadnji, tretji fazi Arte Utile
procesa umetnik združi dokumente, nastale med procesom v Arte Utile
instalacijo. Arte Utile se sooča z aktualnimi problemi družbe, raziskuje
družbo in namesto, da se od nje odvrača v sanjski umetniški svet, je
do nje vedno angažirana in pripravljena spreminjati ustaljene družbene
odnose. Arte Utile zahteva od umetnosti, da je vsestransko uporabna,
da ni samo lepa, da je predvsem socialno angažirana, da poleg estetske
komponente nudi ljudem tudi druge poglede. Z Arte Utile je Poggi leta
1977 sodeloval tudi na 6. Dokumenti v Kasslu.
Celovitejši predstavitvi procesa Arte Utile smo se na tej razstavi
namenoma izognili, kajti proces Arte Utile je tako kompleksen, zapleten
in hkrati veličasten in zanimiv, da smo se odločili, da ga predstavimo
ločeno od ostalega dela. Ne zato, ker ne bi bil z ostalim opusom organsko
povezan, prej nasprotno, predvsem zato, ker bi z vpeljavo Arte Utile
procesa na to razstavo zabrisali nekatere druge poudarke.
Na razstavi »Brez modrine neba je drugače« smo želeli poudariti predvsem
Poggijeve instalacije, environmente. V prvem delu razstave smo kronološko
predstavili posamezne faze umetnikovega dela od tradicionalnega kiparstva,
prek knjig – objektov (umetniških knjig), risb in skic futurističnih
urbanističnih rešitev, instalacij manjših dimenzij do industrijskega
oblikovanja. V novem delu Galerije likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu
pa so bile na ogled tri instalacije: »Resnica ali histerija - Zemlja
v letu 1999«, »Opera concreta (Tella – comunication), Brez modrine neba
je drugače« in »Impotenca (mea culpa)«, katere vse v obliki modelov
datirajo v sedemdeseta in osemdeseta leta. Te instalacije so vedno najprej
izdelane kot model (približno razmerje 1: 20) in nato izvedene v velikih
dimenzijah, kot jih pogojuje razstavni prostor.
Poggijeva umetnost je prepredena s pozivi gledalcu, naj si vendarle
vzame čas in premisli o vsem skupaj. Kajti ne gre le za enostavne podobe,
gre tudi za to, kako so te podobe sestavljene, kako jih Poggi sestavi
v posebno kompozicijo. Pri teh delih umetnik gledalcu ne predstavlja
samo zapletenih likovno teoretičnih problemov, ampak postavlja pred
gledalca z lepimi predmeti probleme današnjega sveta. Ti problemi segajo
od onesnaževanja, prehitrega načina življenja, do problemov prehranjevanja.
Na kratko so to vse družbeno sociološki problemi, ki vsi izhajajo iz
načina življenja, kot se je razvil v teku zgodovine.
Stoli in mize so detajl instalacije »Libro environment« in hkrati le
stoli in mize, za katere naj se obiskovalec usede, prelista knjigo in
izve kaj novega, kar mu bo gotovo koristilo v prihodnosti. Klopi in
stoli so umetnine, ki so jih ustvarili gledalci tako, da so na njih
puščali napise in risbe. Na klopeh je bila knjiga AU PROCES z briljantnim
uvodom Enrica Crispoltija, v katerem je ta podrobno razložil Poggijevo
Arte Utile. V razstavljena dela mora gledalec poseči, se z njim spoprijeti
tudi aktivno, ne le kontemplativno. Do katere mere se to v resnici zgodi,
pokaže na kulturno ozaveščenost okolja. Nekaj o stopnji kulturne ozaveščenosti
Slovenj Gradca govori reakcija na nameravano prekritev spomenika konju
na Glavnem trgu pred Galerijo likovnih umetnosti.
Poggijeva umetnost nas opozarja na nevarnosti, s katerimi se je morala
soočiti zahodno evropska kultura, odkoder prihaja ta umetnost in opozarja
nas z namenom, da se vsaj nekaterim teh nevarnosti izognemo. Poggijeva
dela pa niso samo kritična in moderna, iztrgana iz zgodovine, ravno
nasprotno – trdno so vezana v zgodovino. In sicer ne samo z renesančno
in baročno italijansko tradicijo, o čemer pričajo njegova zgodnejša
dela, temveč tudi z veliko starejšo, antično tradicijo, o čemer govori
Poggijevo razumevanje lastnega poslanstva. Pino Poggi je umetnik, filozof,
slikar, lesar, kipar, vojak, ljubimec, politik, paleontolog, pisatelj,
arhitekt, pesnik, profesor, režiser, pevec, vrtnar, kmet, fotograf,
futurolog, trgovec, … Skratka »uomo universale«.
Razstava
Galerija likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu zaseda prvo nadstropje
stare mestne hiše in prav tako prvo nadstropje dvajset let starega poslopja,
katerega pritličje so nedavno preuredili v pasažo s trgovinami. Na razstavo
»Brez modrine neba je drugače« je na Glavnem trgu pred galerijo opozarjala
konstrukcija iz ivernih plošč. Na ploščah je bilo na eni strani z veliki
črkami napisano: SOCIALNA ESTETIKA in na drugi strani 1962 - 2000, na
čelni strani pa PINO POGGI in BREZ MODRINE NEBA JE DRUGAČE. Lijak iz
ivernih plošč je sledil konceptu prekritve spomenika konju, katerega
Poggi prezira zaradi katastrofalnega vpliva, ki ga ima na mesto, meščane
in širšo publiko, ker je estetsko in vizualno neustrezen, popolnoma
ponesrečen in vsebinsko popolnoma prazen, ker uzurpira osrednji, pomembnim
poudarkom namenjen prostor v središču srednjeveškega mestnega jedra.
Na razstavo smo vstopili prek predpražnika, v katerega so vdelani podpisi
Pina Poggija - delo nosi naslov »Avtoportret«. Na ta način obiskovalec
takoj na začetku potisne umetnika s piedestala, na katerega njega in
njegovo umetnost postavi institucija, kot je v tem primeru Galerija
likovnih umetnosti. Tla galerije so bila v celoti prekrita z belo plastično
folijo. Plastična folija lahko simbolizira Poggijevo zavzetje prostorov
galerije. Te je ne samo napolnil s svojimi deli, temveč je spremenil
tudi videz prostora; ta je popolnoma nov, očiščen in bel. Kajti Poggijeva
umetnost deluje na večih nivojih: od likovno umetniških, prek drugih
umetniških zvrsti, do detajlov, kot je ime galerije in njen prostor
v mestu. Bela plastična folija razstavljene umetnine poudarja, njihove
posebnosti v primerjavi z navadnimi stvarmi še bolj izstopajo. Plastična
folija pa je tudi hommage obdobju 1962 – 2000, v katerega sodi tudi
umetnikov ustvarjalni opus.
Prva soba
V tem prostoru starega dela Galerije likovnih umetnosti so bili razstavljeni
»ready mades«. Poggijevi »ready mades« v sebi nimajo toliko ironije,
kot so jo imeli Duchampovi. Poggi jih uporablja le kot idealne označevalce
za svoje ideje. Razstava se začne s pretresljivo instalacijo »Tanja«.
Instalacijo sestavljajo predmeti nedavno predtem preminule umetnikove
žene in Poggijevi izdelki s posebej velikim pomenom za njo in njuno
skupno življenje. Poleg instalacije »Tanja« so v tem prostoru še »Kristus«,
mladostno delo z vsemi lastnostmi klasičnega kiparstva, skice za modele,
modeli za environmente in tri instalacije s križanim, imenovane »Umrl
je za nas«. Sestavljajo jih zidno blago in običajen leseni križani.
Križani, prebarvan z rdečo barvo ali le delno spremenjen, v osnovi ostaja
enak, kot ga je umetnik dobil. Križani so ready mades in tako svojevrstno
ironično sporočilo instant krščanski religiji. Križani pričajo o posebnem
odnosu do krščanske religije, do močne katoliške tradicije, ki še danes
zaznamuje in določa Italijo. Ta odnos ni neproblematičen, je vedno zelo
konflikten in na trenutke ironičen.
Za Poggijevo socialno usmerjenost v zgodnjih letih ustvarjanja priča
maketa otroškega igrišča. »Ne nehaj nikoli začenjati in ne začni nikoli
nehati« je pomenljiv Cicerov citat, napisan na droben list papirja,
nič večji kot 5 x 5 centimetrov, lepo okvirjen in s posebnimi primeži
pritrjen pod povečevalno steklo. S to majhno skulpturo je lahko obiskovalec
z malce truda simbolično začel pot spoznavanja Poggijeve umetnosti.
Druga soba
V drugi sobi je bil gledalec soočen z umetnikovim kiparskim opusom.
Iz pleksi stekla je Poggi konec šestdesetih in v začetku sedemdesetih
izdeloval črke abecede. Nastalo je veliko del od majhnih formatov (v
= 20 do 30 cm), do monumentalnega »S«, velike javne plastike, ki stoji
ob severnem vhodu v Slovenj Gradec in katerega maketo vidimo v instalaciji
»Tanja«. V tej sobi med deli iz pleksija je posebno mesto zavzemala
maketa za nebotičnik v obliki črke »S« (AU abeceda). Skulpture črk se
neposredno navezujejo na konceptualizem. Samo, da je Poggijev konceptualizem
še vedno vezan na likovno obliko, na materijo, nikakor si umetnik na
tej stopnji ne želi polne dematerializacije umetnine, kot smo temu priča
pri Josephu Kosuthu.
Instalacija »Upanje« se najbolj približa duchampovski tradiciji moderne
umetnosti, cinizmu in religioznosti Josepha Beuysa, nedvomno Poggijevega
največjega sodobnika. Instalacija »Upanje« je mogoče najbolj poetična
izmed vseh Poggijevih instalacij. Njene majhne dimenzije jo uvrščajo
v intimno sfero, gledalec se mora potruditi, da vidi, kaj je zaprto
v petih kozarcih za vlaganje. Na steni so fotografije AU environmenta,
izvedenega v velikih dimenzijah, pod njimi pa na podstavku počiva pet
kozarcev za vlaganje, napolnjenih z neko črno in zeleno snovjo. Poggijevo
intenzivno ukvarjanje z mitologijo tu zopet močneje pride do izraza.
Kozarci so Pandorine skrinjice, skrbno zaprte in konzervirane. Na njih
je etiketa, s katere je razvidno, kaj vsebujejo.
Poleg »Upanja« in črk AU abecede so v tem prostoru tri pomembna dela,
ki posegajo na področje medijev. Z masovnimi mediji se je Poggi soočil
že v šestdesetih letih. Ob prvem razmahu televizijske tehnologije je
doumel veliko nevarnost, ki jo prinaša s seboj ta tehnologija za masovno
zabavo. »Za boljši svet (Poslušaj in se informiraj)« je telefon z žico,
povezan na star radio, na katerem je še Poggijeva prva lastna telefonska
številka. Delo datira v leto 1968. Ta zgodnji čas nastanka govori o
umetnikovi ozaveščenosti in občutljivosti za spremembe v družbi. To
je čas velikega tehnološkega napredka, čas prvega sprehoda po Luni,
vrhunca hladne vojne in velikega razvoja komunikacijskih tehnologij.
Razvoj komunikacijskih tehnologij je olajšal sporazumevanje in zbližal
ljudi po svetu, hkrati pa jih je še bolj prepustil samovoljnim oblastnikom
in lastnikom novic. Poggi se je tega zelo zgodaj zavedel: radio in telefon
sta povezana z žico. Ta žica nam daje slutiti, da naj radio poslušamo
po telefonu. Radio je komunikacijsko informacijska tehnologija, ki omogoča
komuniciranje od enega k mnogim, medtem ko je telefon komunikacijsko
informacijska tehnologija, ki omogoča komuniciranje enega z enim, prenašanje
sporočil od ene osebe do druge, omogoča tako imenovano osebno komunikacijo.
Z žico povezana radio in telefon govorita ravno o nezmožnosti povratne
informacije pri radiu, o tem, kako smo poslušalci prepuščeni samovolji
oblikovalcev programa in novic in da nimamo prav nobene možnosti, da
bi bili tudi mi slišani. Informacije so posredovane enosmerno, naše
mnenje ne more biti nikoli slišano.
Druga instalacija govori o podobnih problemih in se imenuje »Za boljši
svet (Poslušaj ne da bi stradal)«. V tem primeru so na podoben radijski
sprejemnik prilepljeni trije kruhki. Ta ironična kombinacija komunikacijske
tehnologije in osnovnega prehrambnega izdelka, nabitega s simbolnimi
pomeni, govori o moči sodobnih enosmernih (od enega k mnogim) komunikacijsko
informacijskih tehnologij. Poslušalci smo prepuščeni na milost in nemilost
izdelovalcem novic, pustimo se jim prepričati o vsem mogočem. Naša poslušnost
gre pogosto tako daleč, da smo pripravljeni verjeti, da nam gre zelo
dobro, da so naši politični predstavniki zelo pošteni in da opravljajo
svoje delo zelo dobro, celo tako daleč, da smo pripravljeni pozabiti
na lakoto. In še naprej govori »Za boljši svet (Poslušaj ne da bi stradal)«
o tem, da so novice postale hrana, osnovno živilo, da so v tej vlogi
začele zamenjevati kruh.
Preden vstopimo v tretji prostor, moramo mimo bronaste skulpture »Današnji
časopis« iz leta 1975. To je v bron odlit časopis, tako zamrznjen v
svojem obstoju, za vedno današnji časopis. To intimno delo se sooča
z obrobnimi vsakdanjimi stvarmi in iz njihove majhnosti povleče pomembne
poudarke. »Današnji časopis« je lahko samo star časopis, odlit v bron,
lahko pa je tudi točno tisti časopis, s tistimi in tistimi novicami
in članki. In po drugi strani: ni je bolj zastarele stvari, kot je včerajšnji
časopis. Zato je današnji časopis odlit v bron, vedno bo današnji, s
svojo neberljivo prisotnostjo bo v prihodnje opozarjal na navade in
način življenja te družbe. »Današnji časopis« je presunljivo delo, saj
se ponuja v nešteto interpretacijah. Prav tako je duchampovski ready
made, pripeljan do druge stopnje, ko je navaden, vsakdanji predmet dvignjen
iz povprečnosti in ovekovečen v bronu. Tu se Poggi neposredno dotakne
principov pop arta. »Današnji časopis« je vezni člen med drugim in tretjim
prostorom, med komunikacijskimi tehnologijami, tudi časopisom in umetniškimi
knjigami.
Tretja soba
V tretjem prostoru so bile razstavljene umetniške knjige, knjige objekti.
Te knjige predstavljajo naslednji velik sklop Poggijevega dela, kateremu
je posvetil ogromno ustvarjalnih moči. Razstavljenih je bilo pet knjig,
ki naj dajo gledalcu slutiti o moči in raznolikosti Poggijeve misli.
Umetniške knjige so lahko albumi umetnikovih fotografij, risb, tekstov.
Sestavljeni v celoto služijo kot edinstven umetniški dokument. Tradicionalnemu
razumevanju knjige se umetniška knjiga izmuzne zato, ker je unikat,
je edina in nima naklade. Na ogled je pet knjig: »Vzpenjam se po stopnicah
v Kölnu«,1977; »1.2.3. Drevesa = edini bog«, 1971; »Raziskuj! Pokrivala
za hiše.«, 1970; »Vojna«, 1965/ 75 in »Numerus clausus«, 1974. Prve
tri so opremljene s fotografijami in teksti. Ti opisujejo vzpenjanje
po stopnicah v Kölnu, drevesa z mitološkega in ekološkega vidika in
zgodbo, v kateri nastopata Poggi in njegova hčerka. »Vojna« iz let 1965/
75 predstavlja monumentalno delo in presega opis umetniška knjiga. »Vojna«
je Poggijeva »Guernica«, »Book of Kells«. Pretresljive fotografije vojnih
grozot iz časopisov in revij spremljajo napisi Guerra z rdečo barvo
in prosto roko. Ta krvava sled se vleče v dolžini dobrih desetih metrov
po trdi, na človeško kožo spominjajoči podlagi. Zadnja od tu razstavljenih
knjig je »Numerus clausus«. Ta je za razliko od ostalih kovinska: svinčeni
listi so zaklenjeni z jeklenima pasovoma. Knjiga je preluknjana z žeblji
in zaprta z zapahi tako, da je ni mogoče odpreti. Na naslovnici je iz
časopisov iztrgana fotografija človeških možganov. Knjiga je verjetno
hommage dogodkom leta 1972 v Düsseldorfu, ko je Joseph Beuys v svoj
razred na akedemiji sprejel 142 prej na sprejemnih izpitih zavrnjenih
študentov. Beuysa je na to Johannes Rau odpustil z univerze.
Umetniške knjige (art books) so neposredne predhodnice netarta, saj
tako kot netart delujejo znotraj nekega, ne izključno likovni umetnosti
namenjenega medija oziroma medija, ki je primarno namenjen predstavitvam
umetniških del in ne, da sam postane medij za izražanje umetniških zamisli.
Primerjava umetniških knjig in netarta se ponuja zato, ker se ponavlja
način, s katerim se umetnik sooča z medijem, kako ga uporablja (soočen
z drugačnimi principi: naklada, masovnost, prodajne strategije, itn.).
Poleg knjig so v tej sobi še listi s Poggijevo na roko napisano poezijo
in detajl AU environmenta.
V okviru razstave »Brez modrine neba je drugače« se je zgodila tudi
predstavitev Poggijevih risb.
Poggijeve risbe izpričujejo velik dar za opazovanje in izjemno potezo
svinčnika, s katero je umetnik sposoben v nekaj obrisih zabeležiti bistvene
značilnosti neke oblike. Risbe se delijo na hitre impresije, na poglobljene
študije teles ali delov teles, portrete, na erotične risbe in risbe
živali. Težko se je odločiti, katere so boljše. Vsekakor pa so izjemne
risbe živali. Z drugega vidika so mogoče zanimivejše risbe načrtov za
instalacije in environmente. V njih lahko vidimo vso umetniško odprtost
in izredno sposobnost vizualizacije komponent prostora. Figuralne risbe
obsegajo študije delov teles, erotične risbe spolnih aktov, risbe z
ustaljenimi ikonografskimi motivi, kot je na primer mati z otrokom in
risbe, na katerih so kot na fotografiji dokumentirani razni dogodki.
Vse skupaj povezuje virtuozna poteza (kemijskega) svinčnika, ko se v
nekaj potezah izriše kontura. Ta označuje telo, okolje in prostor. Le
nekaj potez potrebuje umetnik, da nam sporoči svoje čustveno stanje,
svoje dojetje trenutne situacije. Velika draž teh in drugih risb je
v tem, da nam ponujajo neposrednost, kajti nemirna poteza svinčnika
nam daje varljiv občutek prisotnosti pri magičnem nastanku podobe, nekako
tako, kot nam daje občutek sočasne prisotnosti telefonski pogovor.
Občutek prisotnosti danes doživljamo s pomočjo sodobnih tehnologij
od telefona do chata na internetu, medtem ko nam je ta občutek pred
razvojem le-teh dajala predvsem umetniška risba. Ta je ponavadi narejena
na hitro, njen nastanek sproži droben dogodek, ki vznemiri umetnikovo
senzibilnost. Izrisana je z nekaj potezami črt in te črte so gledalcu
dovolj, da iz njihovega prepleta prepozna motiv. Fenomen črte in njeno
dojemanje je zelo zanimiv pojav. Opazovalec prepozna iz samo nekaj črt
in barvnih lis za osenčene dele upodobljen motiv. Iz samo nekaj črt,
ki posredujejo obris figure, smo usposobljeni prepoznati figure in ne
samo to, sposobni smo prepoznati tudi na primer čustveno stanje te figure,
njene želje, dogajanje okoli nje, dogajanje v offu, ozadje idr. Risba
pridobiva na kvaliteti obratno sorazmerno s številom uporabljenih likovnih
elementov.
Na arhitekturnih risbah, načrtih za utopične arhitekture so upodobljene
zgradbe, elementi stavb ali pa so to le arhitekturne vizije, ki se kot
samostoječe celote le redko uresničijo. Pogosteje jih lahko opazimo
kot sestavne dele drugih stvaritev. Posebno poglavje sestavljajo religiozne
risbe, ki segajo od ustaljenih ikonografskih motivov pieta do obrednih
dogodkov, kot je na primer obhajilo.
Pino Poggi s prodornim in kritičnim očesom opazi vse in vsakogar, njegovi
kritiki ne uide noben še tako obroben postopek. Poggi obravnava tako
grško – rimske mitološke teme kot tudi krščanske, nikoli pa se ne izogne
socialni komponenti nekega dogodka. Tako je prav vsako delo na nek način
družbeno angažirano, saj zavzeto posega v probleme človeške družbe.
Četrta soba
Ta prostor v celoti zaseda AU environment, imenovan »Libro environment«.
To je kletka velikosti 2 x 2 x 5 m, v njej so v štirih vrstah postavljene
šolske klopi s po dvema stoloma za vsako. Na mizah so knjige »Ein AU
Proces« z uvodnim tekstom Enrica Crispoltija in svinčniki. Klopi in
stoli so porisani in popisani z risbami in zapisi obiskovalcev, šolarjev.
Te intervencije obiskovalcev so za Poggija bistveni element postavitve,
saj od obiskovalca na vsakem koraku pričakuje, da reagira na razstavljeno,
tako da zapiše svoja opažanja ali spregovori o njih. Instalacija se
imenuje AU environment in je bila narejena leta 1977. AU stoji za Arte
Utile. Seveda tu ne gre za uporabno umetnost, kot jo poznamo. Uporabna
umetnost tu ne pomeni umetne obrti. Umetni obrti ponavadi manjka tisto
umetniško, tisto metafizično in sublimno. Vse to Poggijeva AU ima, AU
si prizadeva, da bi ne bila zgolj estetsko doživetje, zgolj estetski
užitek. AU je tudi drugače uporabna, pri gledalcih naj sproži takojšne
odzive, socialne interakcije in nenazadnje družbene spremembe. AU naj
bi bila uporabna umetnost, a ostane kot taka na pol poti. Uporabna je
toliko kot vsaka druga umetnost – zgolj ali pa predvsem na mentalnem
nivoju. Uporabna je bolj v toliko, kolikor je lažje berljiva in namenoma
enoznačna.
AU deli z modernizmom njegov zanos, da je potrebno zopet in zopet odkrivati
in izumljati vedno nove umetniške smeri in izdelke. Za razliko od ostalih
modernističnih pojavov, umetniških zvrsti, pa AU ni samo umetniška zvrst,
temveč kar nova umetniška panoga. Celo bolj kot na primer land art,
saj AU ne zajema samo likovne umetnosti, temveč izraža svoje ideje tudi
v drugih umetniških zvrsteh.
Razstava »Brez modrine neba je drugače« je hkrati tudi retrospektiva
Poggijevega opusa, zato mimo AU nismo mogli. Vendar je AU Pina Poggija
čisto posebno poglavje njegovega ustvarjanja in zato zasluži obdelavo
na drugem mestu. Naj tukaj postrežem samo z najosnovnejšimi izhodišči.
Bralec je iz dosedanjega besedila verjetno že uspel razbrati, da je
AU naravno nadaljevanje umetnikovega prejšnjega dela. Družbeno angažiran
karakter te umetnosti in njena sposobnost komuniciranja z gledalcem
je z AU zaživela v vsem svojem pomenu. AU proces se začne na ulici,
kjer umetnik s svojimi sodelavci na improviziranih stojnicah spodbuja
mimoidoče, naj vpišejo svoja mnenja na razstavljene umetnikove kolaže.
Na teh kolažih umetnik s fotografijami obravnava politične in druge
aktualne teme tistega časa. Mimoidoči sodelujejo tako, da k tem fotografijam
vpišejo svoje poglede na to stvar. V drugi fazi AU procesa povabi umetnik
ljudi, ki so sodelovali z mnenji na ulici, na javni pogovor, kjer potem
umetnik vodi diskusijo o teh istih perečih temah. Ta del se posname
z video kamero in tako dokumentira. Tretja faza AU procesa se dogaja
na razstavi v muzeju ali galeriji. Kolaži s fotografijami in pripisi
mimoidočih se sedaj imenujejo AU listi. Poggi jih razreže na manjše
liste in jih vstavi v posebne kovinske škatle s ključavnico. Naloga
obiskovalca razstave je potem, da odpre te kovinske škatle, iz njih
vzame razrezane AU liste ter jih (kot puzzle) sestavi. Na ta način tudi
obiskovalec pride v neposreden stik z listi in tako lažje in bolje dojame
bistvo, na njih predstavljenih problemov. Ta zadnja faza poteka brez
umetnikovega sodelovanja. AU proces je edinstvena umetniška praksa,
saj združuje elemente happeninga, performansa, javne diskusije, fotografije,
instalacije in še česa v veličastno celoto. Na razstavi »Brez modrine
neba je drugače« smo razstavili le nekaj AU listov, saj kot končni produkt
v tretji fazi AU procesa lahko nastopajo kot samostojna grafika.
Peta soba
V petem prostoru sta razstavljena dva modela za AU environmente. Poggi
je izdelal okoli 60 modelov in vse zdaj hranijo v Galeriji likovnih
umetnosti v Slovenj Gradcu. Eden izmed razstavljenih modelov je »Ekološki
triptih«. To je dober meter dolga in pol metra široka, znotraj na tri
dele razdeljena škatla. Vsak teh treh delov prikazuje miniaturno podobo
pokrajine. Prava krajina je neokrnjena narava, druga je industrijsko
zaznamovana krajina s tovarnami in strupenimi snovmi in tretja je posušena
in gola površina, od onesnaženja izmučena narava. Prek vseh treh vodi
prozoren most, ki popelje obiskovalca prek vseh treh obdobij človeške
zgodovine. Gre za tri obdobja človeka: zlata, bronasta in železna doba;
za prastar mit, ki v Poggijevih rokah dobi nov pomen. V umetnosti Pina
Poggija igrata pomembno vlogo mitologija na eni strani in futurologija
na drugi strani. Posebej intenzivno se je Poggi ukvarjal s futurologijo,
o kateri bom več spregovoril v nadaljevanju. Iz tega njegovega študija
so izšle mnoge instalacije in teksti. Oboje govori o nevarnostih onesnaževanja
in prehitrega ter brezglavega industrijskega razvoja.
Šesta soba
V šestem prostoru zavzemajo glavno mesto Poggijevi modeli za pohištvo
in ročno izdelani čevlji. V kotu se razteza Poggijev naslonjač iz jekla,
prekrit z usnjem. Posebna »s« krivulja je zataknjena v trikotne noge.
Kot podstavek za noge služi oblazinjen kovček, v katerega notranjosti
so kosti in drugi ostanki. Ta prostor je služil za branje Poggijevih
tekstov na razstavi: poezije in dram ter za predvajanje video filmov.
Video filmi so v glavnem dokumentarnega značaja: beležijo performance
ali druge, z njegovimi nastopi povezane dogodke.
Video "D6 - nogometna tekma" (16 min, 1977) je dokumentaren
posnetek nogometne tekme med kasselskimi mestnimi svetniki in umetniki
na 6. Dokumenti v Kasslu, leta 1977. Za umetnike igrata tudi Pino Poggi
in slavni Joseph Beuys. Film je edini dokument te pomembne tekme, katero
so umetniki izgubili z rezultatom 17 : 1. Film je pod Poggijevim vodstvom
posnel njegov učenec.
»Konec neke krize (Nočem biti več robot)«, (24 min, 1982) je posnetek
performanca. Poggi ga je izvedel trikrat: v letih 1975, 1977 in zadnjič
1982. Umetnik je soočen s sodobnimi materiali – plastiko. Oblečen je
v plastične vrečke, simbole potrošniške družbe. Umetnika snema statična
kamera. Preformance poteka tako, da se umetnik slači in medtem piše
po velikih listih »Ich will kein Roboter mehr sein«. Poggi se zaradi
nemogoče obleke komaj premika, a vendar piše »nočem biti več robot«.
Ko se sleče do golega, ugotovi, da je skupaj s plastično obleko slekel
tudi vse, kar ga je vezalo na to družbo. Ničesar več mu ne ostane in
zato naredi samomor. Kar pomeni, da četudi je ta družba potrošniška
in pokvarjena, ki se samo še peha za denarjem, je vendarle družba. In
ker je človek družbeno bitje, sam zunaj družbe ne more obstajati.
»Eden izmed nas, ki se noče znebiti svojih navad! / Einer von uns,
der sich von seinen Gewonheiten nicht trennen will!«, (24 min, 1980)
je posnetek performanca, v katerem Poggija snema statična kamera. Umetnik
sedi pri mizi in je ribje konzerve. Video je skrajšana verzija performansa,
ki je trajal več ur. S to akcijo želi umetnik opozoriti na nevzdržno
situacijo pretiranega in brezglavega izkoriščanja narave. V tem nastopu
se zopet soočimo s problemi tehnološkega napredka, z njegovimi dobrimi
in slabimi stranmi in s spremembami, ki jih ta vnaša v ustaljene družbene
odnose.
»X+Y+J+J+Y+X=?«, (60 min, 1980) je video, v katerem glavno vlogo odigra
umetnikov oče. Ta se sprehaja od obrobja Genove do njenega centra. Poggi
hodi pred njim in ga snema tako, da ves čas vidimo samo sprehajalčeve
noge. Med hojo mu daje napotke in se z njim pogovarja. Po slabi uri
hoje, Poggi v centru Genove dvigne kamero in šele sedaj vidimo očetov
obraz. Z videom je Poggi med drugim želel opozoriti na odtujenost prebivalcev
večjih mest, na spremembe družbenih norm, na drugačno obnašanje, ki
se je uveljavilo s prihodom novih časov. Zato je igralec umetnikov oče,
kajti z vidika starejših generacij so te spremembe še bolj boleče in
težko dojemljive.
»Halgato« (1994, režiser Andrej Mlakar, umetniški direktor Pino Poggi)
je prvi celovečerni film, v katerem je Poggi sodeloval kot umetniški
direktor.
Sedma soba
V sedmem prostoru so na eni strani razstavljene risbe in skice, na
drugi steni pa je instalacija »Potrošniški kompromis«, 1966 – 2000.
Instalacija je sestavljena iz treh delov: zastave Sovjetske zveze, dveh
bankovcev za 1 ameriški dolar in bankovca za deset slovenskih tolarjev.
Sovjetska zastava je prerezana na polovico in je na sredini med obema
bankovcema. Razrezana zastava nekdanje Sovjetske zveze simbolizira razpad
te države in tudi propad sanj o socializmu. Govori o tem, kako je eno
družbeno ureditev zamenjala druga nič slabša nič boljša, samo drugačna
po svojem videzu in simbolih, s katerimi se istoveti in propagira svoje
ideje.
Na prehodu med starim in novim delom Galerije likovnih umetnosti so
razstavljeni štirje modeli za AU environmente. Prvi model je maketa
za performance »Konec neke krize (nočem biti več robot)«, katerega video
posnetek smo si že ogledali. Naslednji trije modeli pa služijo kot legenda
trem instalacijam, postavljenim v veliki dvorani galerije.
Novi del
Poggi v instalaciji »Histerija ali resničnost (Zemlja v letu 1999)«,
1983 podaja svoje videnje onesnaženega okolja in kaj se bo spremenilo
v šestnajstih letih, ko je letnica 2000 še predstavljala pomembno prelomnico.
Stvari danes zares niso tako očitne, še vedno imamo zelene doline in
obširne gozdove, ki se razraščajo hitreje, kot jih ob Amazonki sekajo.
A dejstvo je, da so stvari danes ravno tako pereče, kot so bile pred
desetimi ali dvajsetimi leti. Le da pred dvajsetimi leti o njih razen
umetnikov ni govoril nihče. Naša pokrajina res še ne izgleda kot na
Luni, a stvari ne kažejo dobro, če bomo nadaljevali s takšnim brezglavim
izkoriščanjem. Z obsežnimi propagandnimi akcijami so velike multinacionalke
pozornost gledalcev obrnile v drugo stran. Onesnaževanje povzroča bolezni,
ki jih dokaj uspešno omejujejo z vedno novimi zdravili, a ta naprej
spodbujajo razvoj neznanih bolezni. Ker pa te niso več neposredno povezane
z onesnaževanjem, nikogar ne brigajo. Na instalacijo »Histerija ali
resničnost (Zemlja v letu 1999)« moramo torej gledati simbolno in z
dveh vidikov. Prvi je optimističen, saj nam pravi, da smo se najhujšega
rešili, ker Zemlja le ni tako onesnažena, kot to prikazuje instalacija,
drugi pa je pesimističen. Zemlja mogoče res ne izgleda kot ta pokrajina
iz pepela, vendar pod zelenim površjem se skrivajo problemi (bolezni,
virusi, ...), katerim se še približati ne moremo, kaj šele, da bi jih
prepoznali in jih rešili.
»Verita o isteria (Zemlja v letu 1999)«, 1983 je narejena iz pepela,
prozorne plastične folije in kovinskih veder, napolnjenih z umazano
vodo. Umetno ustvarjena gomila iz pepela simbolizira pepel umrlih kot
končni produkt procesa življenja. Pepel kot prah v smislu: »Prah si
in v prah se povrneš«. Vedra, napolnjena z motornim oljem in umazano
vodo, označujejo naše omejene zaloge vode, in še te so onesnažene, zanemarjene
in lahko pomenijo samo skorajšnji propad človeške vrste. Prozorna plastična
folija hkrati ščiti in ponuja gomili prahu zanimivo igro svetlobe in
sence, kar določa Poggija ne samo kot konceptualista, temveč vedno bolj
ali nikoli manj kot likovnega umetnika, ki mu problemi umetniškega oblikovanja
nikakor niso tuji.
Spremenjen prostor dvorane nas je nato popeljal v zožen hodnik, kjer
je bil postavljen AU environment »Brez modrine neba je drugače, Opera
concreta (Tella - comunication)«. Instalacija je bila narejena iz modrega
blaga, napetega v prostoru hodnika. Platno je bilo z vrvicami pritrjeno
na steno. Te vrvice so morali obiskovalci prestavljati tako, da je dobilo
platno vedno znova novo obliko. S tem, ko so obiskovalci premikali vrvice
in dajali tako instalaciji novo podobo, so komunicirali med seboj. Komunikacija
med ljudmi je rdeča nit vseh Poggijevih del, tako tudi tega, le da je
tu mogoče najmočneje izražena, saj instalacija »Brez modrine neba je
drugače, Opera concreta (Tella - comunication)« spodbuja obiskovalce,
da se sporazumevajo med seboj, da posežejo v umetniško delo, ne en za
drugim, temveč skupaj in sporazumno. Od tega tudi podnaslov »Tella –
comunication (platno- komunikacija)«.
Dramatični vrhunec razstave je predstavljal veličasten AU environment
»Impotenca (mea culpa)«, 1980/ 83. Instalacijo je sestavljal velik podest,
ki se je v štirih stopničastih nivojih dvigoval nad gledalce. Podest
je bil ograjen z močno zlato kovinsko mrežo. Na nasprotni strani vhoda
je bilo veliko ogledalo, v katerem se je zrcalila vsa postavitev. Na
vrhnjem nivoju podesta je bilo veliko belo jajce, zavito v tanko kovinsko
mrežo. Instalacija je govorila o nesrečni usodi kralja Midasa, kateremu
je Dioniz uresničil željo, da bi se vse, česar bi se dotaknil, spremenilo
v zlato. Nesrečni Midas kmalu ni mogel več ne jesti ne piti. Jajce pomeni
seveda začetek življenja in ta začetek je že zavit v kovinsko mrežo,
zastrupljen in ujet. In ko zraste ta fetus, bo videl pred seboj očiščeno
belino in zlato kletko in vesel bo, da lahko živi v tej družbi. Nastavki
zgodbe se zelo podobni tistim v filmu »Konec neke krize (nočem biti
več robot)«. V filmu se junak želi osvoboditi spon, ki ga vežejo na
to potrošniško okolje. Želi si preskočiti ograjo, želi preplezati zlato
kletko, se sleči plastičnih vrečk, vendar gre heroj predaleč – na drugi
strani kletke ni ničesar, je samo belina, neskončna belina, brez razpoznavnih
razpok in glasov. Ničesar ni, česar bi se oprijel, izgubi se v prostoru
in času.
Instalacija »Impotenca (mea culpa)«, 1980/ 83 nadaljuje tam, kjer se
je ustavila pripoved instalacije »Histerija ali resničnost (Zemlja v
letu 1999)«, namreč pri misli, da se pesimistična vizija iz leta 1983
ni uresničila. A vendar je resnica nekje drugje. Čeprav živimo v dobi
izobilja, ko se življenjska doba nenehno povečuje in izboljšuje, smo
ljudje še vedno ujeti v svoje predstave, v majhnost lastnega sveta,
smo nepripravljeni dojeti širše in daljše preskoke. Jajce je simbol
novega, prebujajočega se življenja. A to jajce, predimenzionirano, kajti
pomen jajca, začetka je ogromen, je zavito v kovinsko mrežo. Za to mrežo
se bela pokrajina stopničasto spušča do velike zlate ograje. Zlata mreža
pomeni zlato kletko, v kateri živimo. Imamo vse, kar si srce poželi,
zlato, bogastvo, (navidezno) srečo, a na žalost je vse skupaj še vedno
kletka. Predstava gre nazaj do kralja Midasa, ki si je v svoji človeški
majhnosti zaželel, da bi se vse, česar bi se dotaknil, spremenilo v
zlato, ali pa do Platona, ki je s svojo priliko o votlini in ljudeh,
ki so zvezanih udov s hrbti obrnjenimi proti izhodu in ki lahko vidijo
samo sence od zunaj in prek teh senc sklepajo na resnično dogajanje.
»Impotenca (mea culpa)« govori tudi o navidezni zlati dobi, v kateri
živimo danes, kjer nam preobilje na severni polobli sveta zakriva oči
pred resničnimi problemi. Obdani z vsem, kar potrebujemo, ne opazimo,
da so zaloge energije, ki jo znamo izkoriščati, omejene, ne dojamemo
lakote in bolezni na drugih koncih sveta, ne vidimo, da je ves naš svet
samo videz, da smo le ujetniki v zlati kletki. Ali s Poggijevimi besedami:
»Naše udobno življenje se izkaže za dobro oblazinjen zapor, v katerem
se odigravajo vsakdanji, monotoni rituali.«
Futurologija
Pino Poggi se intenzivno posveča tudi futurologiji, in sicer segajo
njegove misli v obdobje 20, 30 let v prihodnost. Razmišlja o prihodnosti
prometa in naseljenosti kontinentov. Posebno pozornost je namenil Evropi,
njeni razcepljenosti in različnostim, ki jo povezujejo in razdružujejo.
V svojih idejah se je zavzemal za čisto okolje, za premišljeno uporabo
novih tehnologij. Nekatere njegovih idej danes postajajo resničnost
– ekološka gibanja, ali na primer hitri vlaki. Evropo je v svojih utopijah
razdelil na sever in jug. Na severu bi ljudje delali in na jugu počivali.
Z ustrezno prometno infrastrukturo - hitrimi vlaki - bi se lahko ljudje
vozili gor in dol vsak dan.
V nadaljevanju želim podati nekaj futuroloških misli, ki za razliko
od Poggijevih segajo v nekoliko bolj oddaljeno prihodnost in zajemajo
celotno obdobje neke civilizacije - življenje človeka na Zemlji, se
ukvarjajo z razvojem življenja na planetu Zemlji kot tudi drugod v vesolju.
Spregovoriti želim o tem, ali smo v vesolju sami ali ne, kajti vedno
bolj očitno postaja, da bomo lahko v nekaj letih zapustili Zemljo in
naše osončje in se podali v veliko bolj oddaljene kraje, kot si danes
lahko predstavljamo. Te poti ne bodo spremljali samo fizikalni problemi,
na tej poti bodo bistveni sociološki problemi, odnosi med ljudmi in
drugimi bitji, problemi nastanka in razvoja življenja in inteligentnega
bitja. Od tu dalje človekov svet ne bo več omejen na posamezne kontinente,
države ali nacionalne skupnosti. Razmere se bodo spremenile in povzročile
popolnoma nove interakcije med ljudmi in drugimi živimi bitji ter okoljem.
Življenje na Zemlji se je začelo pred okoli 4 milijardami leti. Miniti
je moralo vsaj 3 milijarde let, da so se iz enoceličnih organizmov razvili
kompleksnejši večcelični, kar se je zgodilo verjetno pred okoli 700
milijoni leti. Do nastanka inteligentnega bitja pa je preteklo še nekaj
sto milijonov let - razvoj človeka se je začel šele pred okoli 4 milijoni
leti.
Razvoj znanosti in tehnologije nas je danes pripeljal do točke, ko
se lahko človek ozre v vesolje in tam išče za življenje primerne planete.
Poglejmo si razvoj inteligentnih bitij na primeru človeka. Domnevamo
seveda, da nismo edina inteligentna bitja v vesolju. V prvi fazi razvoja
začne vrsta izkoriščati energetske potenciale planeta, katerega naseljuje,
v drugi fazi vrsta osvoji in nato izkorišča osončje, v katerem se nahaja
njen planet in končno v tretji fazi vrsta zasede svojo galaksijo, vzpostavi
stike z drugimi civilizacijami. Ko doseže to stopnjo razvoja, lahko
dejavno posega v življenje svojega planeta tudi tako, da vpliva na staranje
sonca in širi meje lastnega obstoja daleč prek zdaj veljavnih časovnih
omejitev.
V prvi fazi začne uporabljati energetske potenciale domačega planeta,
vendar preden doseže to stopnjo, mora skozi dolgotrajen razvoj življenja
od preprostih organizmov do inteligentnega bitja. Onesnaževanje je eden
temeljnih problemov vsake razvite civilizacije. Zastrupljanje lastnega
okolja lahko vrsti odvzame življenjski prostor in jo potisne v prepad.
Z onesnaževanjem ima danes človeška vrsta velike težave – učinek tople
grede povzroča vremenske spremembe. Ozračje se segreva, kar pomeni dviganje
gladine oceanov in razširjanje bolezni, ki jih prenašajo živali, katerih
življenjski ciklus je vezan na topla okolja. Seveda to ni nujno samo
posledica onesnaževanja, ponekod je lahko to tudi povsem naraven ciklus
v življenju planeta.
Mogoče še večja nevarnost od onesnaževanja je razvoj atomskega orožja.
To orožje lahko, v primeru, da ga inteligentna bitja razvijejo prej,
preden so nanj pripravljena, povzroči propad njihove civilizacije. Osnovna
surovina, potrebna za izdelavo atomskega orožja, je uran 238. Urana
238 je v naravi vsak dan manj, ker v naravnem procesu razpade na neuporaben
uran 235. Za umetno pridobivanje urana 238 pa je potrebna zahtevnejša
tehnologija. Ker je v mlajših geoloških obdobjih planeta urana 238 več,
je možnost izdelave atomskega orožja s slabše razvito tehnologijo večja
in hkrati za obstoj vrste nevarnejša, saj lahko predvidevamo, da inteligentna
bitja v zgodnejših fazah razvoja še niso sposobna dojeti vseh posledic
uporabe tega orožja. Na današnji stopnji razvoja, ko je človeška vrsta
- kot se zdi - prešla fazo, v kateri bi uporaba atomskega orožja še
vedno visela nad nami kot Damoklov meč, lahko uporablja jedrsko tehnologijo
v civilne namene. Za slednje je bila potrebna zmogljivejša tehnologija
in nenazadnje močnejša zavest po samoohranitvi, ki je preprečila uporabo
le-te samo v vojne namene. Lahko si predstavljajmo, kaj bi se zgodilo,
če bi to orožje imeli na voljo Rimljani, križarji, Španci, ko so prišli
v Ameriko, ali Nemci v 1. in 2. svetovni vojni. Dokler vrsta inteligentnih
bitij lastne zavesti po samoohranitvi ne razvije do določene mere, lahko
soočena s tako uničujočim orožjem, kot je atomsko, uniči samo sebe še
preden doseže prvo stopnjo razvoja, stopnjo na kateri se nauči izkoriščati
energetske vire planeta, na katerem živi.
Naslednjo nevarnost za obstoj vrste inteligentnih bitij predstavlja
razvoj biotehnologije – poseganje v genski zapis vrste.
Vesolje je staro 10 – 20 milijard let in življenje na Zemlji obstaja
okoli 4 milijarde let, a vendar se zdi, da se je inteligentno življenje
- organizmi, ki so sposobni komunicirati, tudi drugače kot le z zvokom
in gibi lastnega telesa, razvilo samo na Zemlji. Tako domnevo pogojuje
dejstvo, da še do danes nismo odkrili nobenega sporočila, po katerem
bi lahko sklepali na obstoj še kake druge civilizacije drugod v vesolju,
čeprav je samo v naši Galaksiji okoli 200 milijard zvezd.
Naj bo N število zvezd v Rimski cesti.[2] Število zunajzemeljskih tehnoloških
civilizacij (ZTC) dobimo s formulo:
ZTC = N x A x B,
kjer A določa astronomija in B biologija.
A = v1 x v2 x v3 x v4
v1 je število Soncu podobnih zvezd v naši Galaksiji, zvezd, ki niso
preveč modre ali preveč rdeče, ne preveč in premalo svetle in niso vezane
v bližnji binarni sistem. Razumska ocena v1 je 0,1. Naslednja postavka
v2 je število zvezd, podobnih Soncu, ki imajo Zemlji podobne planete.
Naj ima vrednost v2 0,1. v3 je število takih planetov na primerni oddaljenosti
od sonca, ne preblizu kot Venera in ne predaleč kot Mars. Za v3 bomo
tudi vzeli vrednost 0,1. v4 je število osončij, v katerih se nahaja
vsaj en večji planet kot v našem Jupiter, ki pritegne večino za življenje
na planetu pogubnih kometov in asteroidov. Naj bo tudi v4 0,1.
Število zvezd v Rimski cesti (N) je 2 x 1011 :
ZTC = 2 x 1011 x 10-4 x B
Ta približna ocena da 20 milijonov planetov Galaksiji, kjer so sprejemljivi
pogoji za življenje.
Težava nastane, ko poskušamo oceniti vrednost B za biološko vrednost.
B = v5 x v6 x v7 x v8
V tej enačbi je v5 verjetnost, da življenje izvira iz enoceličnih oblik,
v6 je verjetnost, da se življenje razvije v mnogocelične organizme,
kot so sesalci, v7 je verjetnost, da ta bitja razvijejo tako ali večjo
inteligentnost kot ljudje, v8 je verjetnost, da se inteligentno življenje
razvije v napredno tehnološko civilizacijo.
Optimistične študije predlagajo, da je v5 = 0,1, v6 = v7 = v8 =1 in
tako je B = 0,1.
ZTC = N x A x B; ZTC = 2 x 1011 x 10-4 x 10-1 = 2 x 106
Glede na to malo verjetno domnevo je število zunajzemeljskih tehnoloških
civilizacij v Rimski cesti 2 milijona. Te civilizacije so in bodo obstajale
v različnih obdobjih zgodovine Rimske ceste in število obstoječih v
danem trenutku je ZTC x t/T, kjer je t povprečna življenjska doba takih
civilizacij in T je starost naše Galaksije (približno 10 milijard let).
Nadaljujmo po tej optimistični poti in domnevajmo, da je povprečna življenjska
doba tehnološke civilizacije milijon let:
število obstoječih civilizacij v danem trenutku v naši Galaksiji =
ZTC x t/T = 2 x 106 x 106 : 1010 = 200.
Število obstoječih civilizacij v danem trenutku v Rimski cesti je torej
200. Preprost račun potem pokaže, da je povprečna razdalja med zvezdami
v disku Rimske ceste 1000 svetlobnih let. Če vzamemo torej, da obstajajo
tehnološke civilizacije milijon let, vidimo, da imajo več kot dovolj
časa – komunikacijsko okno - da vzpostavijo komunikacijo z drugo obstoječo
tehnološko civilizacijo.
Poglejmo še pesimistično, mogoče bolj realistično vrednost za B. Zopet
vzemimo, da je v6 = 0,1, da se življenje razvije na Zemlji podobnem
planetu v življenju prijazni coni, čeprav nimamo pojma do kolikšne mere
je ta ocena napačna. Prav tako nimamo nobenega zagotovila, da se življenje
nujno razvije v mnogocelične organizme. Vzemimo torej, da je v6 = 0,1.
Nič nas ne sili v to, da domnevamo, da je inteligenca neizogibna, kajti
večina vrst na Zemlji je preživela dolga obdobja brez nje. Okolje mora
vplivati na pravo vrsto v pravem času na pravi način, tako da naravna
selekcija povzroči razvoj velikih možganov. Verjetnost, da se to zgodi,
je zelo majhna, a da ne pretiravamo s pesimizmom, ocenimo v7 na 0,1.
Končno se moramo vprašati, kolikšna je verjetnost, da inteligentno bitje
razvije znanost in tehnologijo. Znanosti in tehnologije niso razvile
mnoge kulture Afrike, Amerike, Kitajske, Indije, Japonske, ali skoraj
nobene druge razen grške in iz nje izhajajoče evropske. Znanost je naredila
prve korake v Grčiji, kjer je nekaj posameznikov, ki so jih njihovi
sodobniki zasmehovali, vztrajalo v njenem razvoju in potem nadaljevala
pot v sovražnem ozračju v Evropi. Verjetnost v8, da inteligentno življenje
razvije ustrezen znanstveni pogled na vesolje mogoče ni večja kot 0,1.
v5 = v6 = v7 = v8 = 0,1 B = 10-4 . Torej:
ZTC = N x A x B = 2 x 1011 x 10-4 x 10-4 = 2 x 103
In število tehnoloških civilizacij, ki so se razvile v Galaksiji je
tako samo še 2000. Da je v naši Galaksiji vsaj ena ZTC v vsakem trenutku,
mora vsaka trajati vsaj milijon let. A kaj, ko je pesimistična (realistična)
domneva za življenjsko dobo tehnološke civilizacije lahko le nekaj stoletij.
Vzemimo tisoč let, kar pomeni, da je naša tehnološka civilizacija edina
v naši Galaksiji in da se bo naslednja pojavila enkrat čez okoli milijon
let. Vendar ne smemo pozabiti, da veljajo ta ugibanja in te rešitve
le za Rimsko cesto. Število ZTC se poveča za 1010, ko vzamemo v ozir
celotno vesolje, ne le našo Galaksijo.
Ocene o številu ZTC, ki so se, ali se še bodo razvile v Rimski cesti,
se gibljejo od 2000 do 2 milijonov in manjša številka je verjetno bližja
resnici. Te ZTC verjetno ne obstajajo v istem trenutku – komunikacijsko
okno je lahko zelo kratko in tudi to je lahko razlog za umanjkanje komunikacije.
Zunajzemeljske civilizacije brez razvite tehnologije in znanosti so
verjetno pogostejše, kajti znanost in tehnologija nista nujno prisotni
v vsaki kulturi in njun razvoj prinese s seboj veliko negativnih posledic.
Dve teh negativnih posledic lahko že danes vidimo - nuklearno orožje
in onesnaževanje okolja – z veliko hitrostjo pa se bližamo trenutku,
ko bo človek lahko posegel v evolucijo in bo lahko sebe genetsko spremenil.
Razvoj znanosti in tehnologije prinaša poleg dobrih tudi veliko slabih
stvari, ki so lahko za civilizacijo pogubne. Verjetno le ena od desetih
kultur preživi prvih 1000 let razvoja znanosti in tehnologije, vse ostale
izginejo, ali pa se vrnejo na predtehnološko stopnjo. Od naše ocene
2000 tehnoloških civilizacij v Galaksiji jih je, ali jih bo prvih 1000
let preživelo verjetno le 200.
Poglejmo sedaj tiste kulture, ki preživijo. 1000 let je dovolj časa,
da civilizacija razvije medzvezdno potovanje. Fuzija in druge nam danes
še nedosegljive tehnologije omogočajo tehnološko napredni civilizaciji,
da razvije velika vesoljska plovila, ki razvijejo hitrosti, recimo ene
tisočine svetlobne hitrosti. Potovanje dolžine 10 svetlobnih let od
enega planetarnega sistema do drugega bo trajalo 10000 let. To ni nepredstavljivo
s plovilom, ki ima lastno biosfero in prostora za milijon in več ljudi.
Po 10000 letih postanka se bo na novo potovanje odpravilo več novih
odprav. Na ta način se lahko razširi življenje z domačega planeta s
hitrostjo 10 svetlobnih let daleč vsakih 20000 let. S to hitrostjo lahko
kolonializiramo Galaksijo v 100 milijonih, ali nekaj takega letih, kar
je približno en procent njene življenjske dobe. Seveda lahko na razvoj
medzvezdnega potovanja pogledamo tudi z druge strani in tu ugotovimo,
da je danes Rimska cesta kolonizirana z okoli 1000 tehnološkimi civilizacijami.
Ko se civilizacija razvije v visoko razvito tehnološko civilizacijo,
si podredi okolje, katero jo je z naravno selekcijo pripeljalo do te
stopnje. Vsako neodgovorno vedenje na tej stopnji lahko pripelje do
katastrofe. Tehnološko napredna civilizacija z neodgovornimi posamezniki
ima le malo možnosti za preživetje. Inteligentne, a destruktivne oblike
življenja, imajo le malo možnosti, da preživijo to stopnjo razvoja in
se odpravijo na medzvezdna potovanja. Inteligentna bitja, ki naseljujejo
vesolje, so verjetno miroljubna, neagresivna, si ne podrejajo drugih
oblik življenja. Možno je seveda tudi, da kakšno agresivno civilizacijo,
ki kaže znamenja, da bi si želela podrejati druge, ostale tehnološko
razvite civilizacije, uničijo in tako preprečijo njen razvoj. Kljub
vsem verjetnostnim računom in dokazom o obstoju drugih tehnološko razvitih
civilizaciji je dejstvo, da z nobeno od teh nimamo stika, varljivo in
težko razumljivo. Možno je da obstajajo zakoni, ki se jih držijo tehnološko
visoko razvite civilizacije, namreč, da ne smejo posegati v razvoj civilizacije,
ki še ni dokazala svojih sposobnosti, da lahko komunicira s tujimi bitji
in da je sposobna preprečiti samodestrukcijo.[3] Vse to lahko verjetno
najlaže dokaže tako, da sama razvije stroje, sposobne medzvezdnih potovanj.
Do danes so astronomi odkrili že vsaj 50 zvezd okoli katerih krožijo
planeti. Okoli PSR B 1257+12 in Upsilon (50) Andromedae so odkrili po
več planetov,[4] kar je dokaz o obstoju planetarnih sistemov tudi okoli
drugih zvezd razen Sonca. V naslednjih desetih letih lahko pričakujemo
še več odkritij tudi Zemlji podobnih planetov in odgovor na vprašanje,
ali obstaja življenje tudi drugje v vesolju.
»Brez modrine neba je drugače«
Naj za konec spregovorim še o nekaterih drugih nastavkih Poggijeve
umetnosti. V umetnosti Pina Poggija se pojavlja nemajhna kontradikcija:
na eni strani imamo ostro kritiko zahodno evropske industrijske družbe,
kapitalističnega načina gospodarstva, ki povzroča bolezni in onesnaževanje
in uničevanje narave na vseh nivojih. A če pogledamo širše, vidimo,
da je to kritika te iste družbe, katere razvoj je nenazadnje pripeljal
do te umetnosti, do te zvrsti umetnosti, do prav tega načina izražanja.
Kar potem, če obrnemo, povzroča skorajda neomajno zaupanje v razvojne
možnosti te iste družbe, v njeno superiornost in na nek način verjetje
v njen karakter izvoljenosti. Torej po eni strani imamo pred seboj umetnost,
ki je ostro obrnjena proti družbi, jo ostro kritizira, ne z namenom
jo spremeniti, ker kot vidimo, to ni več mogoče, ampak samo opozarjati
na njene razpoke, jo tako izboljšati. Vendar hkrati smo priča kratkemu
dometu te iste kritike, saj ne zmore in noče dlje, kot samo do meje,
ki jo ji je določila ta družba, saj ravno njen del je. Na ta način pridemo
na sam rob razmišljanja o smiselnosti kritiziranja družbe, kajti to
kritiziranje ima (zelo) omejen domet – deluje lahko samo znotraj te
družbe, katere del je, katero kritizira. Poggi se očitno zaveda, da
onstran zlate ograje ni ničesar razen neskončno dolgočasne beline. Zaveda
se tudi, da v primeru, če sleče s sebe obleko, ga na to družbo ne bo
vezalo ničesar več in tako razmišljanje je lahko pogubno. Takoj, ko
to družbo zamenjamo z drugo (in teh je samo na Zemlji dosti), izgubi
ta kritika ves svoj pomen. Kajti na zemlji so tudi kulture, katerih
razvoj ni pripeljal do kapitalističnega načina proizvodnje, do nenehnega
pehanja za profitom, temveč je peljal v kako drugo smer, do neke druge
točke, na kateri seveda obstajajo drugi problemi, ne pa na primer onesnaževanje.
Ti problemi pa niso tako mogočni in pereči, da bi povzročili ostro kritiko.
Ali je življenje v takih kulturah prijetnejše? Ali so te kulture potemtakem,
ker ne poznajo družbeno kritične umetnosti, ki bi kritizirala njih same,
slabše, manjvredne, inferiorne napram zahodno evropski kulturi, katere
razmah se zdi, da je neustavljiv? Vendar teh in podobnih vprašanj ta
umetnost ne načenja več.
Kot ribiške mreže se Modro nebo razpenja nad preprogami bele brezizrazne
površine. Napenjanje mreže je kot napenjanje neba. Pretrgani dogodki
in natrgane misli ribičev na obali. Kadar govorimo o modrini neba, ne
moremo mimo deževnih dni, sivih in meglenih dni, ko ljudje tavajo naokoli
sami zase, zatopljeni v svoje misli. Dolge jeseni in mrzle zime na severu
naredijo na človeka iz sončne Italije globok vtis. Kadar nebo ni modro,
smo ljudje drugačni, a ne gre samo za barvo, prej za majhne razlike
v zračnem tlaku in na stotine drugih majhnih razlik. A vendar je za
likovnega umetnika pomembna predvsem barva. In modra je barva vesoljnega
stvarstva, je barva neskončnosti in modrosti. Brez modrine neba življenje
ni enako, brez modrine neba so naši pogledi topi, usmerjeni v tla in
naši glasovi tihi.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Brad Brace, The Palimpsest, http://www.nettime.org
[2] Edward Harrison, Cosmology, The Science of the Universe, Second
edition, Cambridge Univesity Press 2000, str. 544-547.
[3] Clovek je plenilec – oci ima spredaj, medtem, ko ima na primer
zajec - plen - oci na straneh; druga kultura mogoce pozna zgodovino
cloveške vrste – križarski pohodi, kolonializacija, suženjstvo, koncentracijska
taborišca.
[4] http://etacha.as.arizona.edu/~eem/exo.html (situation on 23rd of
May, 2001)
gor