Vsaka priprava umetnikove samostojne razstave
je do neke mere laboratorijsko-eksperimentalno delo med kustosom in umetnikom.
Ali gre za določen umetniški projekt, ki ga želi avtor v instituciji realizirati,
ali pa za koncept izbiranja in strukturiranja umetnikove produkcije v smiselno
celoto, ki jo oblikuje. V zadnjem primeru se vzpostavi situacija, v kateri
kustos/teoretik „apolinično“ sistematitira umetnikovo „dionizično“ prakso
in tako izlušči in ustvari nov sistem določenih aspektov te prakse. Praviloma.
V začetku priprave razstave Petra Hergolda
sva bila „teoretika“- kustos in jaz soočena z neko vitalno, inspirativno
kaotično situacijo umetnikovega dosedanjega opusa, ki sega od slik s popartovskimi
problemi preko happeningov in akcij do konceptov in idej, ki jih je mnogokrat
zasnoval zelo intimno in jih udejanil v popolni odsotnosti kakršnekoli
institucije ali gledalcev. Na tej začetni točki pripravljanja razstave
pa se je začelo naše aktivno laboratorijsko eksperimentiranje v tem smislu,
da so se protokolarne meje med teoretikom in praktikom zabrisale
do te meje, da ni bilo več govora o tako imenovanem konceptu razstave,
temveč o možnosti manifestacije Hergoldovega ustvarjanja. „Hergoldovo ustvarjanje”
pa v tistem času ni bilo nekaj že zaključenega, kar bi „čakalo“ samo še
na to, da se predstavi v galeriji, temveč je to nastajalo šele ob njegovem
artikuliranju v komunikaciji z nama. Ni bilo govora o „selekciji del“ za
razstavo, pri kateri bi ali kustos ali umetnik hegemonistično reduciral
ustvarjeno in snovano, temvec je šlo za iskanje umetnikove centralne usmeritve,
ki bi jo bilo moč predstaviti in posredovati publiki. Omenjeno usmeritev
je bilo slutiti bolj intuitivno med množico fotografij, ki so bile dokumenti
umetnikovih estetskih „figur“ zunaj ateljeja - v naravi.
Glede razstave ni bilo nič določeno vnaprej:
ideje so se nehierarhično razvijale v permanentni in neposredni komunikaciji,
ki je postajala konstitutivni del umetnikove prakse in je dajala ustvarjenemu
in zasnovanemu dokončnejšo izpoved. Razvil se je neke vrste komunikacijski
laboratorij, katerega medij je bila govorjena beseda.
Verbalni fragment iz časa „komunikacijskega
laboratorija“:
Praktik: „Ne gre mi za objekte, produkte.
Niti simbolno. Že Duchampu ni šlo več za readymade-e, saj je še za svojega
življenja rekel, ko so se mu začeli kopičiti, čes kam bom pa z njimi.“
Teoretik I: „V nekem smislu pa ti gre permanentno
za končen produkt, vedar delaš v takšnem mediju, v katerem produkt kot
nekaj trajnega ni obstojen.“
Teoretik II: „Ja, seveda - rana na koži
se ti zaceli, odrezke lesa, ki jih strukturiraš v kraterje, pokurijo v
peči, sneg, ki si ga pohodil v spirali se stali, dež se posuši. Vse to
je vidno samo še na fotografijah. Ali so fotografije samo dokument procesa
ali pa je ta dokument postal klasični estetski objekt?“
II. Peter Hergold je umetnik, ki je zapustil prostor ateljeja, v katerem je slikal
V landartovski maniri se je napotil v eksperimentiranje
v naravi. Ta prelomna poteza - obdobje, ko se umetnik ne ukvarja več s
klavstrofobičnim poljem vpetega platna, ko postane polje novega eksperimentiranja,
tako rekoč, neomejeno in temu vsled problemsko izzivalno - ta poteza je
formalna osnova pričujoče manifestacije njegovega dela. Njegovo raziskovanje
na platnu se s tem ne konča - tudi s tem delom umetnik razstavlja v tem
času.
Umetnikovi materiali torej niso več samo
barve, temveč pokrajina, zemlja, veter, dež, letni časi.
Spiralno potovanje (1994) tudi formalno
spominja na landartovsko izginulo mojstrovino Spiral Jetty. Podobno kot
v morju nasut pesek v obliki megalomanske spirale Roberta Smithsona, izgineva
tudi Hergoldova, v snegu izhojena spirala. Če se je Smitson programatično
hotel iztrgati iz institucionalnih umetniških okvirjev (kar mu seveda ni
uspelo!), gre Hergoldu primarno za sondiranje novega terena - prostora
narave kot ateljeja. Hergold seveda pozna frustracijo landartovcev, ki
so bili prisiljeni vrniti se v sistem institucij, v katerem so prezentirali
video-posnetke svojega početja v naravi, vendar ga ta izkušnja kot problem
ne zanima; bolj prihaja do izraza intimen odnos do preproste skrivnostnosti
narave in njenih fenomenov. Umetnik sledi novim formalnim izkušnjam s fotografskim
aparatom. Strukture dežja (1995) je eden izmed redkih poetičnih naslovov
iz tega časa. Nenaključno. Kot da bi umetnik s človeku lastno matematično
preciznostjo subtilno komuniciral z nepredvidljivimi vremenskimi pojavi
v naravi in beležil spremembe po lastnem ključu. Destrukcija drevesa (1995)
je nekako umetna ponovitev naravnega procesa, ki je antropocentristično
dojet kot destruktiven.
Hergold nekako v tem času že definira brezmejni
atelje narave ter se deloma omeji na prostor domačega sadovnjaka, kjer
se sooči z zemljo. Sadovnjak postane prostor njegovega eksperimentiranja,
kjer tečejo očitni naravni, od človeka neodvisni civilizacijsko - socialni
procesi. Tektonika prostora (1995) je delo, v katerem prihaja do izraza
človekova težnja organizirati naravo po človeških merilih. Vendar cilj
Hergoldovega početja ni pragmatiziranje narave, kot to že stoletja počenja
človek, temveč izpostavljanje fenomena organiziranja narave - v tem
primeru izkopavanje zemlje. To izkopavanje poteka po natančno določenem
programu. Lahko bi govorili o eni najosnovnejših sprememb stanja
in o diferenciaciji materiala, kar je sploh počelo človekovega poseganja
v naravno, izhodiščno stanje.
Kot da je umetnik v tem času odmaknjen od
civilizacije, družbe in njene mediatizacije.
Rahel prestop iz te odmaknjenosti (zamaknjenosti?)
je zaznaven morda v Žigosanju (1995). Tukaj smo soočeni s „neumetniškima“
materialoma, kot sta tapison in bencin, ki ju umetnik združi z ognjem.
Ogenj kot rezultat in proces; toplota kot osnova bivanja (Rudolf Steiner,
Josef Beuys). „Revni material“ - tapison, nekako spontano napelje misli
na arte povera; tudi pri drugih delih iz tistega časa uporablja Hergold
zelo veliko neumetniških, najdenih, odpadnih materialov in predmetov.
Arte povera se je uprla racionalistični
natančnosti, čutni skoposti in elitistični estetiki minimal arta in lingvisticirani
concept art ter začela uporabljati trivialne, nepomembne in oprijemljive
materiale in jih strukturirala v situacijske kompozicije. Če je njena bistvena
prvina predvsem izbira materialov, ki izzivajo provokativno zaporedje asosiacij,
in izpostavljanje ravnanja umetnika (izbira in kompozicija materialov),
so Žigosanje in podobna dela parafraza omenjene usmeritve. Vendar pa Hergoldu
ne gre za citiranje - retrospektivno rečeno - formalizma „revnih
materialov“ in raziskovanja njihovih medsebojnih odnosov, temveč za procesualnost
početja. Hergold torej tematizira nastajanje, trajanje in minevanje umetniškega
dela.
Premisa, da se umetnik v svojem kreativnem
delu iz stanja, v katerem dela izključno z necivilizacijskimi, naravnimi
materiali in fenomeni, počasi „vrača“ v civilizacijsko, družbeno-socialno
stvarnost, ki se v primeru Žigosanja in podobnih del kaže v uporabi artefaktov,
se potrdi, če lahko temu tako rečem, s projektom, ki ga umetnik izvede
v Umetnostni galeriji Maribor. Prevleka (1995) je transfer določene površine
granitnega tlaka pred galerijo v njeno notranjost. Proces tega transferja
je tekel po določenem geometričnem pravilu, vse pa je sproti tudi fotografsko
dokumentirano. Tukaj torej ne gre več samo za spremembo stanja naravnega
ali „civilizacijskega“ materiala, temveč za spremembo prostora; s tem transferjem
problematizira Hergold tudi pomen javnega, družbenega prostora galerije
kot institucije umetniške prezentacije. Granitne kocke referirajo o prostoru
zunaj galerije - notranjost galerije postane zunanjost galerije; kot da
bi hotel notranjost galerije obrniti navzven, jo demokratizirati. Rečeno
drugače: formalno je pri tem projektu pomembna predvsem procesualnost
početja - v tem primeru transferja; le-to Hergold v tem času programsko
razvija v različnih oblikah, na družbeno-kritični ravni pa projekt opozarja
na zaprtost umetniške institucije, na njeno že s prostorom definirano omejenost.
S tem se vzpostavi konstelacija avtorja kot umetnika - kritičnega družbenega
subjekta - do sistema umetniške institucije.
III. Objekt - proces
Peter Hergold se torej sistematično
oddaljuje od koncepta umetniškega ustvarjanja, katerega rezultat bi bil
umetniški objekt: umetnina, obstojna stvar, ki bi jo bilo mogoče preprosto
razstaviti, kupiti, posedovati, jo nekam postaviti, prijeti, jo občudovati
v pomenu njej lastne estetske virtuoznosti ali čutnosti in tako dalje.
Hergoldovo početje, njegova sporočilnost, poetičnost, izpovednost, predvsem
pa kritičnost se torej ne manifestirajo v objektu, temveč v preko fotografij
zaznavnem procesu dela. Ne zdi se mi odveč še enkrat poudariti tega
dejstva pri Hergoldovem ustvarjanju, ker večina publike, vključno s poznavalsko
elito, tovrstno umetnost, ki ni oprijemljiva kot estetski objekt, še vedno
degradira na raven brezciljnega eksperimentiranja. In še enkrat: ena izmed
bistvenih teženj avantgardnih umetniških gibanj iz začetka tega stoletja
je bila ta, da umetniško ustvarjanje ne rezultira a priori v končnem produktu,
ki bi ga bilo mogoče „občudovati“ ločeno od procesa ustvarjanja, temveč
tudi v prikazovanju procesa ustvarjanja, v samorefleksiji in analizi le-tega.
Ta težnja je vidna v umetniški produkciji zadnjih desetletij v smereh,
kot so action-painting, happening, fluxus, performance, concept-art, do
novodobne medijske umetnosti, ki je šla še dlje: težišče umetnosti je ne
samo v samorefleksiji, temveč v komunikaciji - umetnost kot komunikacija
(interaktivnost).
Hergold razvija procesualnost in samoanalizo
umetniškega ustvarjanja v subtilnem dialogu z naravo in njenimi fenomeni,
na mejnih (bojnih) poljih, kjer se narava prvinsko spaja s civilizacijskimi
procesi, in poljih, kjer se družba sooča z umetnostjo (galerija). Njegove
strategije pri tem raziskovanju so: sprememba stanja, sprememba materiala,
sprememba prostora (transfer), sprememba konteksta in sprememba energije.
IV. Graščakov ključ = Pinusov vrtnar - instalacija v galeriji
Ob koncu tisočletja se bojimo kloniranja,
ki je eno zadnjih dosežkov biokemije in druge potrebne tehnologije, ker
obstaja nevarnost in bojazen, da bi človek s tem posegom v evolucijo lahko
zmedel „naravno“ pot, ki jo je „splanirala“ vsemogočna narava. Ta antropološki
diskurz se je ob pojavu novih tehnologij (virtualna realnost, umetna inteligenca)
začel aktivno šele pred nekaj leti. Pozabljamo pa, da je človek posegal
v tako imenovano naravno evolucijo že mnogo prej, namreč s hibridi, ki
so danes nekaj tako vsakdanjega, da mislimo, da so „rezultat“ naravnega
procesa evolucije. Večina kulturnih rastlin, ki jih danes konzumira človestvo,
je namreč hibridizirana.
Hergold ima sadovnjak. Podedoval ga je.
Je torej sadjar, ki to vlogo jemlje zelo resno in analitično - je strokovnjak.
Hergold je v sadovnjaku nasadil sorte, ki ne potrebujejo posebne nege in
ki lahko preživijo brez dodatnih umetnih substanc. Ob prevzemu sadovnjaka
je naletel na hibridizirane sorte sadja, ki jim je bila že ob njihovem
nastanku natančno določena „nega“ z natančno določenimi substancami. Te
sorte lahko preživijo torej zgolj ob rednem nadzoru in kontroli. Te sorte
Hergold milostno neguje naprej in jih opazuje v njihovi umetni eksistenci.
Nekaj dreves mu je vseeno umrlo - dodajal jim je namreč premalo umetnih
substanc.
Metaforično gledano, je Hergold vodja laboratorija,
v katerem živijo umetno vzgojena bitja. On (in ne „vsemogočna“ narava)
odloča kot najvišja instanca o obstoju in ne-obstoju teh bitij, o kvaliteti
in dolžini njihovega življenje. Asociacije z visoko tehniziranim institutom
umetnih bitij nekje v zemlji pod zemljo pod Pentagonom? Ali bi bil/bo vodja
takšnega instituta tudi tako skrben in milosten kot Hergold? Kaj bi/bo
(ali že) delal (dela) s „stranskimi produkti“?
Omenjene vrste neguje Hergold s substancami,
ki jih običajno imenujemo „pesticidi“. Ta oznaka ima zelo pejorativen prizvok.
Substance torej, ki pomagajo živeti, imajo torej v verbalni vsakdanji rabi
slabšalni pomen. Ali smo nevede naperjeni proti življenju ali pa je tu
nekaj narobe. Ne pozabimo, da so ti „strupi“ med drugim tudi kozmetična
sredstva, ki olepšujejo stvari. In še enkrat: ali smo nevede naperjeni
proti lepoti ali pa le proti na ta način pridobljeni lepoti in življenju?