darko lesjak  Dinamis
 

Gerhard Wohlmann
Dinamis
 

Znotraj in zunaj

Na začetku je bila voda - bi lahko bil biološki opis začetka, če bi ga povzeli po tistem poetičnem besedilu iz starega testamenta, s katerim se prične mit o stvarstvu.
V središču environmenta Aquarium Darka Lesjaka je voda ter njen stvarstveno-zgodovinski pomen.
Preden se posvetimo pomenu vode v Lesjakovem  delu, osvetlimo pobliže izraz environment. V polju umetnosti se je ta izraz uveljavil predvsem za odnos tridimenzionalnih umetnin do njihovega prostorskega okolja.  Ko pomislimo na dela umetnikov gibanja Arte Povera, kot so Givanni Anselmo, Mario Merz ali Jannis Kounellis, postane z njihovimi koreninami - ki so v futurizmu in dadaizmu -  estetsko ozadje pojma environment prepoznavnejše. Vpletenost umetnika v umetnino, s tem povezana stkanost opazovalca z realnostjo slike in iz tega izhajajoča povezanost med notranjim in zunanjim prostorom, so teoretske osnove dela Kolo kolesa (in sledečih del)  Marcela Duchampa, kar pa ni bilo samo akt spraševanja o družbeni vlogi umetnika in umetnine na začetku 20. stoletja, temveč poskus odgovora. Tovrstna postavitev umetnine - inscenacija, ki presega razstavni in javni prostor, naj bi ostrila vprašanja spremenjenega statusa umetnosti.
Aquarium Darka Lesjaka deluje najprej kot razstavni prostor, na katerega stene so obešene slike. Vendar prvi vtis zavaja. V resnici vstopamo v prostor, ki se nahaja znotraj  umetniškega dela. To, kar zaznamo kot posamične slike, ki visijo druga ob drugi na stenah, so transparentna okna, ki kažejo izseke iz podvodnega sveta, ki ga je ustvaril umetnik. Opazovalec vstopa quasi v podvodni prostor. Ta inscenacija pa je tako rekoč znova samo utvara, kajti bolj, kot da bi ustvarjal svet iza okni,  je umetnik poslikaval okna.
 Že v 19. stoletju je postala igra med znotraj in zunaj, med razstavljenim objektom v vitrini in zunaj le-te, višek svetovnih razstav. Prvotno so bile posode z vodo kot akvariji razstavljene v zimskem vrtu na mizah, 1860 pa je bila v Bois de Boulogne prvič napravljena jama, v kateri se je obiskovalcu odpiral pogled na podvodni svet.
Na svetovni razstavi leta 1867 so pohodni akvariji posredovali obiskovalcem občutek,  da  se nahajajo v zaprtem prostoru pod vodo in da tako opazujejo naravo podvodnega življenja.
Če je bil ta način razstavljanja v 19. stoletju predvsem posledica spremenjene estetike prezentiranja in ni imel toliko simboličnega in teoretičnega ozadja novega dojemanja tega načina, pa je pri  delu Aquarium Darka Lesjaka teoretični nastavek recepcije in simbolika akvarija pomembno izhodišče.  Vsekakor bi bilo zgrešeno pričakovati jasno formulirano izpoved. Simbolični pomen vsebine je negotov, saj ne želi, da bi ga besedno fiksirali.  Osciliranje točke opazovanja (in s tem nivojev realnosti) zrcali tisto kompleksno vzajemnost med umetnino in opazovalcem, ki se kaže kot  sled kreativnega delovanja, ki želi biti tako tudi zaznano. Preko senzitivne zaznave prispe opazovalec z umetnikom na skupno metafizično raven izvornih idej.
 

Arhaične forme

Simbol izvornega se dvojno zrcali v Lesjakovem delu. Najprej v smislu ravnokar omenjene simbolike izvornih idej. Nadalje je pojem arhaičnega delu imanenten.  Objekti, ki izstopajo iz modro-zelenega ozadja vode, delujejo kot ogromni bičkarji, ki preplavljajo vodo. Voda, kot počelo zemskega organskega življenja je opazovalcu prikazana v njeni monumentalnosti. Vstop v prostor Aquariuma je kot časovno potovanje k začetkom življenja. V tem se skriva pomembna tema umetnosti Darka Lesjaka - namreč formiranje biomorfnih teles.  Že čas njegovega prvega umetniškega učenja v Ljubljani ga je po klasični poti  pripeljal k telesu. V dvoranah za anatomijo ga zanima preučevanje evolucije človeškega telesa, od njegovih preprostih struktur zarodka tja do novorojenca. Študijsko se posveča tudi seciranim detajlom odraslega telesa, risarsko predvsem  gibalnemu aparatu. Ravno gibalni aparat je pomembna podlaga za poznejše delo, saj je tematika gibanja tukaj v središču. Risarsko in fotografsko poglabljanje v secirane dele telesa pri Lesjaku nikakor ne smemo razvrednotiti kot užitek senzacije ali celo kot umetniško provokacijo norčevanja iz smrti in minljivosti, ki bi hotela vzbujati stud.  Ravno  skorajda znanstvena distanca do ostudnega in navzočnost minljivosti telesa ga privede do poglobljenega dojemanja telesne forme.  Fotografije in tudi risbe iz tega obdobja mu služijo kot dokumentacija za raziskovanje telesa.  Če te zgodnje, klasične risbe ne moremo vrednotiti kot samostojne umetnine, temveč bolj kot stranske produkte tega senzitivnega raziskovanja, pa  fotografije že imajo umetniški pomen. V središču pozornosti tukaj niso posamične telesne strukture. Gre predvsem za muzealno situacijo razstavljenih anatomskih objektov in s tem za njen paradoks, ki se razvija v polju med dinamičnim procesom nastajanja človeškega življenja in konzerviranjem mrtve materije.  Ravno ta situacija se zrcali v Aquariumu. V njem razstavljena telesa res hlinijo premikanje, vendar so v resnici mirujoča, saj so naslikana na okna. Teoretični nastavek, ki je temu podlaga, želi obravnavati pomen umetniškega dela v smislu dinamičnega sistema komunikacije.
Sta izraz in pomen neke umetnine časovno pogojena ali nadčasovna? Ali drugače: ali umetnina po svojem nastanku otrpne kot konzerviran predmet ali pa je izpostavljena evoluciji spremenjenih vidikov zaznavanja?
Pri pazljivejšem opazovanju ene izmed fotografij postanemo pozorni na uro, ki je obešena nad vhodnimi vrati dvorane za anatomijo. Zagotovo ni nikakršno naključje, da Darko Lesjak vpelje v igro uro, saj je le-ta simbol spreminjanja, gibanja in napredka. Vendar ustavljena ura na fotografiji kaže vedno isti čas. Nasproti temu pa ura, ki se zrcali v oknu Aquariuma teče.  S tem Lesjak jasno nakaže svojo umetniško zahtevo.
 

Dinamični znaki in preseganje okvirov

Dinamičen proces, ki se kaže v razvoju estetskega zaznavanja umetnine, je izražen predvsem z načinom, kako Darko Lesjak poteza čopič.
Medtem ko ga kot študenta Umetnostne akademije v Münchnu zanima stroga, geometrična gradnja slike, se skozi to kmalu začne kazati ekspresivni, gestikulirani način prikazovanja človeške figure.  V njegovih risbah krožne ter oglate konkavno-konveksne linije orjejo beli papir, dokler se iz vozlišč in križišč tega tkiva linij ne začnejo prikazovati podobe. Energija risarske roke postaja vidna in občutna. Ta energija ne sledi kakšni risarski določenosti, temveč je prepuščena prosti igri in omogoča avtonomno razvijanje umetniškega dela. Zato lahko označimo Lesjakova dela kot opise dinamičnih momentov. Tudi navidezno mirujoča telesa so z dinamiko čopičevih potegov iztrgana iz njihove otrplosti. Lesjaka ne fascinira bistvo upodobljene osebe, niti njena psiha - kar je v ospredju pri ekspresionističnih umetnikih - temveč esenca telesne dinamike.
S tem se je umetnik iz raziskovalne faze spoprijemanja z ekspresionistično tradicijo razvil v samostojen umetniški karakter. Človeško telo je tudi še naprej v središču pozornosti. Vsekakor se prej opisani proces individualiziranja nadaljuje ter vodi k razpredmetenju, ki daje potezi dinamičnega telesa samostojno strukturo. Lesjak dolgo tvega preskok k popolni brezpredmetnosti. Njegova zadnja dela jasno prikazujejo ta prehod. Momenti telesne energije izginjajo v piktografskem zapisu. Vendar tukaj ne gre toliko za izginjanje, temveč bolj za preobrazbo v duhovno in mentalno energijo.  V skorajda lepopisnem načinu izraza se umetnikova napetost mentalne zasnove umetnika prenaša  na opazovalca.
Medtem ko se v delih iz leta 1994, kot so Zrcalna podoba, Ženska v turkiznem ali Telovadka, pa tja do tistih že abstraktnih slik iz leta 1998, kot so Polž ali Zeleno kaže kljub dinamičnim potegom čopiča izrazita ozemljenost figur, opazimo v novejših delih breztežnost, kot na primer v štiridelni Dolgi noči. Telesa, ki izginjajo v potegih čopičev, postajajo s  sočasno eksplodirajočo gestiko vzpenjajoči  se, padajoči, podivjani motivi, ki grozijo, da bodo preskočili okvir. Dinamični proces akta slikanja tukaj presega vnaprej dano mejo formata slike, in to je možno le, če se umetnik ne pusti ustrahovati tej meji. Darko Lesjak s tem opozarja na mentalno povezavo s konceptom energije aziatskih bojnih veščin, s katerih filozofijo se je umetnik seznanil v mladosti. Zaradi tega mu premagovanje mej z mentalno energijo ni neznano. Da bi zmogel prelomiti desko z golimi rokami, si jo je po učiteljevem nasvetu moral predstavljati petnajst centimetrov pomaknjeno nazaj od resničnega položaja. Samo tako naj bi bilo možno lotiti se deske z vso neustavljivo energijo. Podobno je delovanje v aktu slikanja. Energijo potegov čopiča si je potrebno predstavljati kot presegajočo - okvire formata - saj samo tako to preseganje deluje prepričljivo.
 

Prozorne strukture

Darku Lesjaku pa ne zadošča preseganje dvodimenzionalne mejnosti. Gre še naprej in se poizkuša v prodoru trodimezionalne meje. Pri Jürgenu Reipka, njegovem učitelju umetnosti, se Lesjak seznani s posebnimi postopki monotipije, ki jih je razvil sam Reipka. Pri tem odkrije Lesjak možnosti izginjanja trajne slikarske podlage. S tem postopkom mu uspe sugerirati transparentnost. Vendar Lesjak z rezultati še zdaleč ni zadovoljen. Začne slikati na steklo in tako se mu odpre tretja dimenzija.
Barva je na nekaterih mestih nanesena tako na tanko, do so vidne le še fine barvne linije, medtem ko barva, ki je nanesena med in pod njimi, proseva. Pri monotipijah barve zasvetijo; pri slikanju na steklo pa barva učinkuje skozi transparentnost podlage slikanja. Ta intenzivna barvna svetlobna moč je tista, ki torej v izmenjavi z dinamičnim potezanjem čopiča pripomore k naraščanju eksplozivnega elementa njegovih slik. Tako slike dosežejo stopnjo neslutene globine, vendar ne tiste prostorsko-iluzionistične globine, temveč tiste, ki ostaja v površini slike. Globina slike ni dosežena z geometrično perspektivo ali pa na primer s prefinjenim senčenjem - kakor je to navadno pri tradicionalnem slikarstvu - temveč s transparentnostjo in mnogoplastnostjo premišljenih barvnih nanosov. S tem učinkuje ta močna globina slike - vendar ne na sliki, temveč skozi sliko. Na ta način modeliran svetlobni prostor je brezmejen v svoji globini. Navdihnjen s slikanjem na steklo, poskuša Darko Lesjak sedaj ustvariti tovrstno transparentnost na platnu. Pri tem grundira sliko po svoje – uporablja izredno čiste barvne pigmente, pomešane s posebnimi vezivi, tako da doseže svetlobno moč tistih na steklo nanesenih barv,  celo več – zdi se, da barve na slikah same sevajo svetlobo. Intenziteta barve potencira intenziteto slikarske poteze, s katero je dosežena dinamika, ki vzbuja predstave o stvarjenju univerzuma.