darko lesjak  Dinamis
 

Milena Zlatar

FONS ET ORIGO
 
 

Dravska dolina in Műnchen

Darka Lesjaka, rojenega leta 1966 v Slovenj Gradcu, je zaznamovala dolina reke Drave in njenega pritoka Bistrice bolj, kot se je sam tega zavedal. Mladost je preživljal na Muti, v kraju, položenem na levi breg reke Drave. V reki s počasnim tokom odsevajo pobočja Pohorja in Kozjaka in ji dajejo značilno barvitost: od intenzivne zelene do odtenkov posušenih trav in intenzivno obarvanega jesenskega listja. Tujec, ki pride v te kraje, za vedno ohrani njihovo podobo, zato so tod še živi spomini na slikarja Oskarja von Pistorja (1865 - 1928), slikarja, ki je rodni Dunaj zamenjal za idilično, a trdo življenje na slovenskem podeželju. S slikarjem Pistorjem druži Darka Lesjaka tudi dejstvo, da sta oba študirala na műnchenski akademiji, čeprav v časovnem razmiku celega stoletja! (Po naključju sem spoznala Darka Lesjaka prav zaradi neke Pistorjeve slike, potem ko sem se spraševala, kdo je tako dobro opravil restavratorsko delo. Darko Lesjak je še kot študent Pedagoške akademije v Mariboru delal na Zavodu za varstvo spomenikov in se ukvarjal z restavriranjem.) Tako kot je Pistorja ljubezen pripeljala z Dunaja in iz svetovljanskega Műnchna v takrat odročne kraje, je Lesjaka vodila ljubezen iz Dravske doline v veliko mesto. Lesjak je študiral na Akademiji za upodabljajočo umetnost v Műnchnu od leta 1992 do 1997, ko je opravil specialko pri prof. Jűrgenu Reipki, od leta 1999 je tudi njegov asistent. Slikarja Pistorja je slovenjgraška galerija predstavila na razstavi leta 1995 , Darka Lesjaka pa pomladi leta 2000, osem let zatem, ko je v prostorih Pedagoške fakultete v Mariboru samostojno razstavljal kot njen diplomant. Čeprav se je Lesjak v domače kraje vračal razmeroma pogosto, se pravi, kljub obveznostim na akademiji in bogati razstavni dejavnosti po Nemčiji ni prekinil stika z domačimi kraji in ljudmi, vendar po letu 1992 v Sloveniji ni razstavljal. V "zeleno dolino" se je vračal po "duhovno hrano", vedno znova ga je očarala reka Drava in pritok Bistrica; ob njenih bregovih je preživljal otroštvo in drzna deška leta. Potem pa je prišla leta 1991  pretresljiva izkušnja: izgradnja jezu na Golici; ta je spremenila Bistrico (Kakšna ironija! Ime reke pomeni bistro reko, reko hitrega toka!) v grozečo prispodobo konca. Struga je pogosto suha, voda se usmradi, nad dolino pa grozi čez 22 milijonov kubičnih metrov vode. Prebivalci, nemočni nad grozečo ekološko katastrofo, so postavili Ekološko kapelico in jo posvetili sv. Frančičku Asiškemu s priprošnjo in v upanje. Kapelica je postala kraj romanj in simbol zavedanja napak, ki jih je naredil človek - tako sebi v prid kot drugim v pogubo. Voda kot fons et origo, to je izvir in začetek, je lahko tudi konec kot diluvium, vesoljni potop. Darko Lesjak zato čuti z domačimi ljudmi, čeprav živi daleč od njih, njegov genius loci je vezan na kraje, kjer se je rodil, odrasel in ugotovil, da je likovna senzibilnost njegovo življenjsko poslanstvo. Združil je genius loci in genius seculi; krajevne posebnosti, ki jih je čutil in nosil v sebi, so v duhu časa na prehodu iz drugega v tretje tisočletje privrele na dan. Govorimo lahko o poudarjenem zanimanju za naravo, za mikro - in makrokozmos, tembolj potem, ko je nadaljeval šolanje na akademiji v Műnchnu. Prav ta akademija je odigrala pomembno vlogo v evropskem slikarstvu ob koncu 19. stoletja in pomenila svež veter tudi za slovensko likovno umetnost, odprtost pa kaže tudi zdaj: zaveda se univerzalnosti likovne govorice in se ne zapira v ozke nacionalne okvire. Njeni diplomanti iz vsega sveta prinašajo v Műnchen lastno kulturo, dobijo v mestu svetovljansko držo, ki jo prepesnijo v lasten idiograf. Avtopoetika vsakega med njimi dopušča širok spekter invencij, in to vse do multimedijskih kombinatorik.
 

Slikovna ploskev, barva in snovnost

Slikar prenaša (projicira) sklop misli in čustev na zavedni in nezavedni ravni na snovni nosilec, v našem primeru na gladko slikovno ploskev:
"Slika je zaradi te omejitve zaključena misel v zaključenem slikarskem prostoru, je prebivališče duha v omejenem snovnem prostoru dane slikovne ploskve. In zaradi tega večen izziv ustvarjalnosti slikarjev." (M. Butina)
Telo slike je v Lesjakovem primeru - na prvi pogled - gladko, na neki način "zbrušeno", da se ob nanašanju barvnih pigmentov učinek gladkosti, leska in prosojnosti ne izgubi. Površina temeljnika samo toliko vpija vezivo, da veže barve. "Za slikarja snov ni samo posredovalka med navdihom in njegovim izrazom; snov sama ima svojo lastno lepoto." (Raol Dufy) Kromatična razsežnost Lesjakovih del je še posebej pomembna: ne gre le za register barv in tonaliteto, barvne vrednosti so drugotnega pomena. Gre za zavestni izbor barv, za žarenje, ki mu ni vzrok obilje vizualnih komunikacij v velemestnem vsakdanjiku. Lesjakove barve niso sorodne živčnemu utripanju reklamnih napisov, "barvno klimo" (po A. Trstenjaku)  je prinesel s seboj iz doline reke Drave. Z zeleno in rdečo je iskal komplementarnost, da njuno zlitje prehaja v belo prosojnost. Ko se "potopimo" v njegove barve, se zavemo, kaj je hotel povedati pesnik s stavkom: "Če ne bilo oko bi sončno, ne moglo sonca bi zaznati." (Goethe) Naša čutila in čutenja so namreč dovzetna za slikarjevo govorico barv, popelje nas v znan svet, pa naj bo to globina reke ali dno tolmuna, naša imaginacija je toliko večja, kolikor bolj nam jo v pristni obliki ponudi umetnik. Mobilizirajo se vsi naši čuti, da bi zmogli zaznati to, kar smo od nekdaj poznali. Pripadnost skupni kulturi in skupnemu zgodovinskemu spominu se izrazi močneje, kot bi bilo pričakovati glede na vzpostavljene vzorce posameznih  družb, ki jim pripadamo.

Svetlobni bazen

Darku Lesjaku je torej voda vir navdiha; v mladosti je vpijal njeno valovanje in gibanje, njeno nenehno spreminjanje, barvne odseve v tej prosojnosti in kasneje je ta izkušnja postala odločilna za njegovo izrazno poetiko. Prosojnost, lazurnost in gibanje so postale zapoved, estetska norma, zaradi katere so nastali tudi svetlobni bazeni. Gre za transpozicije ali celo za transsubstanciacije, kjer slika ni več snovna, temveč se v specifičnem prostoru spremeni v doživetje svetlobe. Prosojnost, ki nastopa že pri značilnem nanašanju barv, se stopnjuje, kolikor bolj dopušča temeljnik vdor svetlobe in jo kot leča odbije. Predstavna asociacija o svetlobi, ki prebija temeljnik, je postala tako močna, da jo je Lesjak spontano začutil in posegel po resnično prosojnem materialu - foliji in steklu. Sprva ju je uporabil kot temeljnik, kasneje pa je slednjega izrabil za stopnjevanje učinkov svetlobnega bazena.
 

Ritem in gibanje

Fiksirati mišljenje v materialnih simbolih pomeni potegniti črto, narediti znak; likovno umetnost in pisavo moremo torej povezovati, skupni so njuni psihični vzgibi. Prvi grafizmi so skoraj gotovo prej izražali ritme kot oblike, saj je "likovna umetnost v svojih začetkih neposredno povezana z govorico in je veliko bliže pisavi v najširšem pomenu kakor umetnini: je simboličen prenos, ne pa posnetek dejanskosti." (A. Leroi - Gourhan)  Gibanje in ritem sta vodilo likovnemu ustvarjanju, njun pomen so odkrivali v petdesetih in zgodnjih šestdesetih letih (t. i. Action painting poudarja spontanost geste), kasneje se je poudarek na gestualnem vezal na značilne osebne poetike, kar je posebej izstopajoče tudi pri ustvarjanju Darka Lesjaka. V risbi je sicer ohranil ekspresivno podstat s prepoznavno figuro, na platna in druge gladke temeljnike (steklo ali posebno folijo) pa je prenašal gibanje "živčnega" čopiča, ki je ustvaril "nemirne prostore", kakršne je poznal že Emilio Vedova v petdesetih letih. Uvede spet dripping, značilno kapljanje, ko njegovo telo zavzame "pozo akcije" (action painting)  nad približno štirideset centimetrov od tal položenem temeljniku in se energija prek celotnega telesa prenaša na površino. Lesjak poustvari tok reke, pogrezamo se v globino rečne struge, zajame nas turbulenca sicer mirnega toka, ki je hkrati vrtinčenje njegovih energij. Sledi čopiča ali krpe so zapis, vozlišča na embrio aludirajočih organskih form: voda in zarodek kot počelo življenja.

Postavitev razstave v Galeriji likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu je inscenacija umetnikove poetike na način celostnega oživljanja galerijskega prostora. "Akvarij II" (prvotna postavitev je bila v Műnchnu v prostorih Akademie Galerie) smo sprva načrtovali skupaj z avtorjem kot neke vrste pendant műnchenski postavitvi v smislu presvetlitve (akvarij v temnem in akvarij v belem prostoru), potem pa smo se odločili, da se poskušamo kar najbolj približati prvotni postavitvi, tako da učinkovanje akvarija izrablja svetlobo in temo (teatrska postavitev). Nasprotno pa s postavitvijo slik na steklo izkoriščamo svetlobo in zmožnost njenega posebnega učinkovanja, ki ga ponuja izbira materiala. (Lesjak je tudi vodil specializirana izpopolnjevanja v uporabi stekla - način t.i. "Floatglasmalerei" - v delavnicah v Frauenauu.) Risbe in fotografije pa dobijo ob postavitvi, kjer je svetlobna problematika v slovnici likovnega jezika še posebej izpostavljena, vlogo korespondenta.