VZGOJNE DEJAVNOSTI 1.
PREVENTIVNE VZGOJNE DEJAVNOSTI Ker je
oddelek razreda osnovna socialna skupina v šoli, bomo pri vseh urah pouka
posebno pozornost namenili razvijanju in oblikovanju dobrih medsebojnih odnosov,
solidarnosti in skrbi za vrstnike, spoštovanju in upoštevanju različnosti ter
reševanju problemov, ki zadevajo oddelek.
Vsaka oddelčna skupnost bo v prvih oddelčnih urah sprejela pravila oddelka,
ki bodo
izhajala iz pravil šolskega reda. Posebej
bomo skrbeli za učence, ki se težje vključujejo v skupino in so zaradi tega
lahko žrtve
vrstniškega nasilja. Spodbujalo se bo razvijanje socialnih veščin, vrstniško sodelovanje
in posredovanje. Pozabljali
ne bomo poudarjanja in nagrajevanja zglednega vedenja učencev, zato bomo vodili
pogovore o takem vedenju. Razrednik
bo skrbno spremljal razred in dogajanja med učenci in se bo učinkovito odzival
na probleme razreda ali posameznikov v razredu. Pri tem bo upošteval
skupinsko dinamiko,
razvojni nivo učencev, posebnosti posameznih učencev in skupine ter vsebino dogajanja.
Pri reševanju težjih problemov bo k sodelovanju povabil svetovalno službo šole. Tematsko
usmerjene vzgojne dejavnosti šole bomo organizirali v okviru ur oddelčne skupnosti,
dnevov dejavnosti, v terminih interesnih dejavnosti
ali kot posebne šolske projekte.
Teme, ki jim bomo posvetili posebno pozornost, so: razvijanje ustreznih navad
za zdravo življenje (prehrana, gibanje in drugo), medvrstniško
nasilje, odnosi z
vrstniki in socialne veščine,
nenasilno reševanje konfliktov, odnosi med spoloma, problem
spolno prenosljivih bolezni (AIDS), zasvojenost in odvisnost, spoznavanje in spoštovanje
zasebnosti pri uporabi mobitelov in interneta, učenje učenja, sprejemanje drugačnosti, medgeneracijsko sodelovanje
in solidarnost. Uvajali
bomo stalne oblike informiranja, učenja in
zavedanja o vsakdanjih življenjskih težavah
in problemih, s posebnim poudarkom na načinih
reševanja medvrstniških problemov
(nasilje, socialna izoliranost …). Izvajali
bomo preventivne dejavnosti za preprečevanje
zasvojenosti, nasilništva in drugih odklonskih
pojavov ter dejavnosti, ki povezujejo učence,
delavce šole, starše in lokalno skupnost
in skrbeli za medgeneracijsko povezovanje in sodelovanje. Prav
posebno pozornost bomo namenili spoznavanju in razvijanju moralnih vrednot, sprejemanje
odgovornosti za svoje vedenje in kritično
vrednotenje lastnega vedenja in vedenja
vrstnikov. Spodbujali bomo razumevanje, da smo ob vsaki odgovornosti zase, odgovorni
tudi za druge, da pomagamo šibkim in posameznikom v težavah. Spodbujali bomo
vrstniško pomoč in solidarnost v konkretnih
šolskih situacijah. Šola bo
vsaj enkrat letno na svetu staršev obravnavala tipične vzgojne probleme na posameznih
razvojnih stopnjah. Šola bo spodbujala vse oblike povezovanja, sodelovanja in
vključevanja staršev v življenje in delo
šole. Na šoli
bomo vsako leto organizirali prireditve in srečanja, na katerih bodo lahko starši in krajani spoznavali
delo in dosežke šole in njenih učencev in
se posredno vključevali v nekatere skupne dejavnosti
(razstave, izleti, športna tekmovanja, delavnice, delovne akcije). Posebna
in vsakodnevna usmeritev šole bo povečan
osebni nadzor učiteljev na mestih, kjer je
pojavnost nezaželenih oblik dejavnosti verjetnejša. Posebno skrb bomo
namenili vecji občutljivosti delavcev šole za prikrite oblike nezaželenega
vedenja. 2. Svetovanje in usmerjanje Svetovanje
in usmerjanje je namenjeno učencem,
posredno pa tudi njihovim staršem, pri reševanju
učenčevih lastnih problemov, ki so povezani z njihovim razvojem, šolskim delom,
odnosi z vrstniki in odraslimi, razvijanju samopodobe, prevzemanju
odgovornosti in
spodbujanju za moralne, kulturne in civilizacijske vrednote, ki izvirajo iz
evropske tradicije. Usmerjanje
in svetovanje je usmerjena strokovna dejavnost šole in se lahko izvaja v času šolskih
obveznosti pri urah rednega pouka (oddelčne ure)
ali pa po pouku (pogovorne ure učiteljev, šolska svetovalna
služba), ob sprotnem reševanju problemov in drugih priložnostih,
za kar pa se dogovorimo s starši sproti, za vsak primer posebej. Svetovanje
in usmerjanje poteka v obliki pogovora med delavci šole in učenci, ki zadeva šibkosti
ali težave v otrokovem šolskem funkcioniranju, odnose z vrstniki in enkratne
ali občasne kršitve pravil šolskega reda.
O vsebini in ciljih svetovanja in usmerjanja za posameznega
učenca se dogovorijo učitelji na oddelčni konferenci. O naravi dogovora razrednik
obvesti starše. V
primerih, ko strokovni delavec presodi, da učenec potrebuje dlje časa
trajajoče spremljanje,
usmerjanje in svetovanje v okviru šole, se lahko s starši dogovori za
termine, v
katerih ta proces poteka. Svetovanje
in usmerjanje, povezano z reševanjem individualnih ali skupinskih problemov učencev, izvajajo za to usposobljeni
strokovni delavci ali vrstniki. 2. VZGOJNI POSTOPKI Vzgojni postopki in ukrepi so usmerjeni pedagoško
strokovni postopki, ki zadevajo ponavljajoče pogostejše in obsežnejše kršitve
pravil šolskega reda. Uporabljajo se v primerih, ko učenec kljub predhodni
vzgojni pomoči, ne popravi svojega vedenja, noče sodelovati ali pa zaradi
različnih razlogov tega ni sposoben. Vzgojni ukrepi torej posredno pomagajo učencu spremeniti
svoje vedenje. 1. Pogovor z
učencem Osnovni vzgojni postopek je pogovor z učencem z opredelitvijo problema in iskanjem rešitve. Učitelj, pri katerem je učenec kršil kodeks
obnašanja opravi razgovor z učencem in
o razgovoru obvesti razrednika in kršitev zapiše v zvezek opažanj. Kadar prihaja do ponavljajočih se dejanj strokovni delavec vključi razrednika.
Razrednik, če ne more rešiti težav, pokliče starše in vključi svetovalno
službo. Če ti ne morejo rešiti problema, se lahko obrnejo na ravnatelja. 2. Restitucija je poravnava
povzročene materialne škode ter škode, ki jo učenci povzročijo na etičnem,
socialnem in psihološkem področju drugemu, skupini ali šoli. Posameznik se v postopku sooči s
posledicami svojega ravnanja, sprejme odgovornost za takšno ravnanje in
poišče načne, s katerimi svojo napako
popravi oziroma se z oškodovancem dogovori za načine poravnave. Povzročitelj škode se mora potruditi, da
poišče rešitev, ki jo oškodovanec
sprejme kot primerno nadomestilo povzročene
škode. ( opravičilo, plačilo nastale
škode, ...) Postopek restitucije se
konča, ko bo oškodovanec potrdil, da je zadovoljen s poravnavo in ko bo
povzročitelj tako na čustvenem kot miselnem nivoju sprejel svoje ravnanje,
kot nekaj, kar je dolžan storiti, če je prej z nepremišljenim ravnanjem
povzročil kakršnokoli škodo. Mediacija V primeru
konfliktne situacije dveh posameznikov tretji mediator preko procesa pomaga s
tehnikami, da vsak pove za kaj se gre, kako vidita kaj se je zgodilo, kaj si
želita, kakšne so njune želje, potrebe in interesi. Potem skupaj z
mediatorjem iščeta rešitev s katero bosta oba
zadovoljna. Dokler se oba ne strinjata, da je neka rešitev za njiju
najboljša, do takrat se dela na tem, da se to išče. Temeljna načela mediacije in restitucije so:
3. VZGOJI UKREPI Vzgojni ukrepi se uporabijo, kadar
učenec, ki je kršil pravila šolskega reda, ni pripravljen sodelovati pri
vzgojnih postopkih, ali pa so vsi vzgojni postopki bili že izčrpani. Pri tem
sodelujejo učenec, starši ter šola. Vzgojni ukrepi so lahko: - Ukinitev pravic pridobljenih s statusi in ugodnostmi, ki jih šola nudi. - Povečan nadzor nad učencem v
času ko ni pri pouku. - Kadar učenec
pogosto ogroža varnost, ne upošteva navodil in zato šola ne more prevzeti
odgovornosti za varnost in izvedbo pedagoškega procesa izven prostorov šole
(dnevi dejavnosti, tabori, šole v naravi …), za takega učenca organizira nadomestni
vzgojno-izobraževalni proces v šoli. -Odstranitev učenca od pouka je
možna takrat, kadar učenec s ponavljajočim vedenjem onemogoča normalen potek
učne ure. Učenec v času odstranitve opravlja delo pod nadzorom dežurnega
učitelja. V primeru odstranitve učitelj, razrednik in učenec opravita
razgovor še v istem tednu in se dogovorijo o nadaljnjem delu. -Začasen odvzem naprave ali
predmeta, s katerim učenec onemogoča izvedbo pouka ali večkratno krši pravila
šolskega reda. O takem odvzemu razrednik obvesti starše, kateri ta predmet
tudi prevzamejo. - neupravičena ura pri zamujanju k
pouku ali ne prinašanju opravičil pravočasno Razrednik vodi evidenco o vzgojnih postopkih in ukrepih. Ko so bile
izčrpane vse možnosti na šoli ( učitelj- razrednik- starši- svetovalna
služba- ravnatelj) in se problem ni rešil, se lahko kot zadnja možnost
vključi še Zavod za šolstvo oz. inšpektorat. Starše je treba opomniti, kako
poteka reševanje problema! 4. VZGOJNI OPOMINI Minister
za šolstvo podrobneje določi vrste in postopke izrekanja vzgojnih opominov in varstvo
pravic učencev. Vzgojni opomin
se izreče učencu, kadar so izčrpana vsa
pedagoška sredstva vsebovana v vzgojnem načrtu šole. Izrek vzgojnega opomina je povezan z
obveznostjo izvajanja usmerjenih individualiziranih proaktivnih, svetovalnih
in drugih vzgojnih dejavnosti in s sodelovanjem zunanjih institucij
(svetovalni centri, centri za socialno delo, dispanzerji za psihohigieno
itd.). V skrajnem primeru je posledica vzgojnega opomina premestitev učenca v drugi oddelek ali šolo, v
nekaterih primerih tudi brez soglasja staršev. Odločitev o tem mora biti
podprta s strokovnimi mnenji sodelujočih
institucij. Vzgojni
opomini so: opomin razrednika, opomin oddelčnega učiteljskega
zbora, opomin ravnatelja opomin učiteljskega zbora
(prešolanje) Strokovni delavec,
ki se odloči za izrekanje vzgojnega opomina, mora o tem nemudoma obvestiti razrednika in šolsko
svetovalno službo. Razrednik si od strokovnega delavca, ki zahteva vzgojni opomin, pridobi
zapisnik. Skupaj na razgovor pokličeta učenca, po potrebi sodeluje tudi
šolska svetovalna služba. Razrednik nato o dogodku obvesti starše in izpolni
ustrezno dokumentacijo (obrazec o vzgojnem
ukrepu in mapo vzgojnih ukrepov). Izvod vzgojnega ukrepa razrednik staršem
preda lastnoročno ali priporočeno po pošti. Svetovalna služba
vodi evidenco izrečenih vzgojnih OPOMINOV. |