OŠ Rodica sodi v družino eko šol, katerih cilj je osveščanje učencev o pomembnosti pozitivnega odnosa do vsega, kar je naravno in neokrnjeno, sem pa sodi jasen odnos do vplivov človekovih aktivnosti v okolju (poseganje v naravo, energija, odpadki, onesnaževanje zraka in vode) in poskusih njihovega reševanja.
Šola je s pripravami za pridružitev k projektu začela sredi novembra 1996. K uresničevanju ciljev eko šole so se pridružili vsi naši učitelji s svojimi načrti, v katerih je vsak za svoje področje predvidel izpeljavo izbranih okoljskih vsebin. Zajeta so vsa predmetna področja, največkrat seveda naravoslovna, pa tudi gospodinjstvo, tehnična vzgoja, etika in družba, glasbena in športna vzgoja. Okoljske vsebine so tudi sestavni del šole v naravi, raziskovalnih taborov in naših ekskurzij po Sloveniji.
Po vsebini lahko naše delovanje razdelimo v dva dela: v vzgojno-izobraževalni del in dejavnosti šole kot eko šole. V sklopu vzgojno-izobraževalnega dela namenjamo posebno pozornost vodam, odpadkom, energiji, varovanju zdravja, izboljšanju medsebojnih odnosov ter spoznavanju in varovanju narave. V drugi del eko programa šole smo uvrstili naše dejavnosti, s katerimi skušamo izboljšati okolje: zbiramo odpadno gradivo - papir in baterije - na celotnem šolskem okolišu, ločeno zbiramo odpadke v šoli, imamo zeleno stražo. Sodelujemo z organizacijami, ki prav tako skrbijo za varovanje narave.
V tem času, kar delujemo kot eko šola, smo izpeljali številne zanimive dejavnosti na razredni in predmetni stopnji: omizje o ogroženosti slovenskega okolja ob dnevu Zemlje, pridružili smo se akciji Centra za mlade iz Domžal, to je izdelavi drevesa obljub. Iz odpadnega gradiva smo izdelali veliko drevo, na njegovih "listih" pa so bile obljube o boljšem ravnanju vseh učencev, delavcev šole in tudi staršev. Marsikdo se nas spominja tudi z ljubljanskega sejma Narava - zdravje in Eko sejma v Celju, kjer smo redni in prepoznavni razstavljalci. Podobno kot druge eko šole tudi mi veliko pozornosti namenjamo zdravim medsebojnim odnosom.
V vseh teh letih potekajo na šoli številne akcije in dejavnosti:
- ekološko osveščanje učencev, staršev in krajanov
- povezava šole s krajevno skupnostjo, Oddelkom za okolje in prostor ter njihovo vključevanje v razne akcije
- poglobljeno vključevanje eko vzgoje v vzgojno-izobraževalno delo
- urejanje učilnic in notranjosti šole
- urejanje zelenic ob šoli in skrb za lepše okolje šole, kar opravljajo Zelene straže
- ločeno zbiranje odpadkov: papir, baterijski vložki, biološki odpadki
- izdelava predmetov iz odpadnega materiala
- izdelava in postavitev ptičjih krmilnic in krmljenje ptic v zimskih mesecih v ožji okolici šole
- izpeljava natečaja za eko znak
- vzgoja za kulturen odnos do hrane (manj bioloških odpadkov)
- vzgoja eko potrošnika
- varčevanje z elektriko, vodo, papirjem
- popis črnih odlagališč, odpadkov in izdelava zemljevida
- anketiranje prebivalcev o skrbi za okolje
- dejavnosti od dnevu Zemlje in dnevu varstva okolja
- sodelovanje na eko sejmih in eko kvizih
- sodelovanje na natečajih.
Šola torej že nekaj let izvaja ekološki program okoljske vzgoje, ki je postal naš način življenja, saj vsebine okoljske vzgoje integriramo z vsebinami pri pouku in interesnih dejavnostih, povezujemo pa se tudi s širšim okoljem. Sodelovali smo v različnih projektih, natečajih in akcijah nacionalnega značaja z ekološko tematiko in prejeli nagrado eko šole - eko zastavo marca 1998. Vsako leto jo s svojim kvalitetnim delom potrdimo. Aprila 1999 smo prejeli srebrno plaketo občine Domžale kot priznanje za naše okoljsko delovanje.
Ni nam vseeno, kako živimo danes in kako bodo živeli naši potomci, zato smo se zavestno odločili pomagati naravi. Preprečujemo škodljive vplive na okolje ter poskušamo z lastnimi dejanji osveščati druge. Z majhnimi koraki poskušamo spremeniti naše okolje.
Naše delo smo predstavili tudi na Mednarodni konferenci otrok o okolju (The Millennium International Children's Conference on the Environment), ki je bila od 22. do 24. maja 2000 v Eastbournu v Veliki Britaniji, in sicer kot predstavniki slovenskih ekošol in v okviru projekta Vodni detektiv.
Udeležili smo se natečaja Svetovne zdravstvene organizacje in risbi dveh naših učencev sta bili razstavljeni v okviru ministrske konference na temo "Zdravo okolje za vse v 21. stoletju" leta 1999 v Londonu.
Sodelovali smo na srečanju evropskih koordinatorjev eko šol v Gradežu v Italiji - 4. oktobra 2001.
Posredovali smo mnenje o slikanicah iz zbirke "POTOVANJE VODNE KAPLJICE", ki so nastale na podlagi rezultatov ekološkega nacionalnega projekta Vodni detektiv in sodelovali na njihovi predstavitvi februarja 2002.
Sodelovali smo v akciji Očistimo svet.
Sodelovali smo na razpisu Eko detektivke .
Izvedli smo eko dan.
Sodelovali smo na razpisu eko znakov.
Ogledali smo si Eko bazar z učenci gledališkega krožka.
Sodelovali smo na razpisu Evropa v šoli.
Izpeljali smo akcijo prodaje novoletnih voščilnic v okviru božično novoletnega sejma.
Pripravili in poslali smo projekt v angleškem jeziku.
Sodelovali smo na nagradnem natečaju Pomurskega ekološkega centra za likovna dela z naslovom "Prednovoletni čas". Rok za oddajo je bil 30.3.2002. rezultati bodo znani konec maja.
Sodelovanje na mednarodnem ekološkem likovnem natečaju "Royal Illustration Awards" v Copenhagnu na Danskem za zmagovalce 25 najbolje uvrščenih na nacionalnem natečaju Vodni detektiv. Osnovni cilj natečaja je spoznati, kaj otroci prepoznajo kot ključne okoljske probleme, ki jih prikažejo kot stanje okolja ter predlagajo rešitve, kar prikažejo kot vizijo prihodnosti. Rok oddaje je 12. april, razstava pa bo maja.
Sodelujemo v razvojnem projektu Zavoda RS za šolstvo "Optimizacija s cilji učnih načrtov OŠ usklajenih oblik, vrst in tipov terenskega raziskovanja pri pouku geografije. V okviru projekta je nastala projektna naloga "Terensko raziskovanje domače pokrajine - Kamniškobistriška ravan", kjer je obravnavan tudi ekološki vidik. V 4.c razredu smo v okviru projektne naloge izvedli projekt "Promet".
Ob počastitvi svetovnega dneva turizma smo želeli opozoriti na turistične rekreativne potenciale, ki jih nudi naša reka Kamniška Bistrica za razvoj celotne regije. Javna prireditev z risanjem po asfaltu in ritualom ob vrču želja je bila 29. septembra 2001. To je bil tudi zaključek akcije osveščanja o vodi in vodnem okolju, ki je potekala v vrtcih in šolah povodja Kamniške Bistrice. Učenci naše šole so predstavili obiskovalcem mlinsko učno pot in sodelovali na kvizu.
Na ljubljanskem Gospodarskem razstavišču je bil od 16. do 21. oktobra 2001 na ogled sejem Narava - zdravje, na katerem so sodelovala različna društva in združenja, ki se ukvarjajo z zdravim načinom življenja in preventivo. Na ogled so bile tudi spremljajoče razstave, med njimi gobarska.
Vse dni sejma je potekal tudi Eko bazar - festival, na katerem so osnovne in srednje šole, ki se ponašajo s pridevnikom ekološke, prikazale, kako si prizadevajo za zdravo sožitje z naravo.
Na sejmu smo predstavili izdelke na temo "Odpadki (nastajanje in ravnanje z njimi)", sodelovali smo s predstavo "Živimo zdravo z naravo", ki so jo zaigrali člani gledališkega krožka pod mentorstvom Drage Jeretina Anžin. Učenka 8.c razreda Neli Novak je tekmovala na kvizu Agenda 21 za Slovenijo.
V začetku oktobra smo imeli kot edina slovenska šola priložnost pokazati naše delo tudi na srečanju evropskih koordinatorjev eko šol v italijanskem mestu Gradež.
Podjetje Prodnik je pripravilo za osnovnošolce v domžalski in trzinski občini natečaj, s katerim bi ljudem predstavili pomen ločenega zbiranja odpadkov. Da bi učence čim bolj pritegnili, so se odločili za nagradno akcijo, v kateri so nas povabili k sodelovanju pri ustvarjanju skupne ekološke spletne strani. Pridružili smo se skupnim naporom za dvig ekološke zavesti mladih. Pripravili smo različne izdelke, povezane z ekologijo. To so: fotografije, spisi, pesmi, dramski prizori, novinarske reportaže, risbe, zgodbe, šale, križanke, izpolnjevanke, kviz. Akcija je trajala do 15. novembra 2001. 26. novembra 2001 je bila v sejni sobi Občine Domžale slovesna razglasitev rezultatov akcije. Prejeli smo 1. nagrado kot najbolj vestna in domiselna šola, in sicer digitalni fotoaparat CANON DIGITAL IXUS.
Na Inštitutu za celostni razvoj in okolje (ICRO) so v sodelovanju z Ministrstvom za okolje in prostor (MOP) letos že petič pripravili akcijo VODNI DETEKTIV, katere namen je doseči večje poznavanje vodne tematike. Letošnja tema natečaja je bila PODZEMNA VODA. Sodelovali so učenci in učenke razredne in predmetne stopnje z literarnimi, likovnimi in raziskovalnimi projekti. Napisali ali ilustrirali so pripoved o podzemni vodi, oziroma izdelali raziskovalno nalogo. Pri posameznem prispevku so predstavili zgolj del problematike podzemne vode, oziroma so postavili problem podzemne vode v širši okvir. Sodelovala sta 102 otroka in 7 mentoric. Pri tem smo bili spet zelo uspešni. Dobili smo posebno pohvalo za sodelovanje. Iz obrazložitve nagrade: "Podzemne vode Komovca" je raziskovalna naloga dveh petošolk, ki sta si skupaj z jamarji ogledali in raziskali Studenško jamo. Posebno pohvalo zasluži anketa, ki so jo opravile osmošolke o življenju ob reki Kamniški Bistrici in njenih mlinščicah. Zanimalo jih je, od kod so prebivalci dobivali pitno vodo, kam je odtekala odpadna voda, zakaj so uporabljali vodo mlinščico in ali so reka in njene mlinščice poplavljale. Nenazadnje pa omenimo še likovne izdelke tretješolcev, s katerimi so zelo nazorno prikazali različne oblike podzemnih voda in različne vplive onesnaženja na podzemne vode.
Koordinatorica za eko šolo:
Anica Črne Ivkovič