UČNE
TEŽAVE
Učne težave delimo na splošne in specifične,
oboje pa se razprostirajo na kontinuumu od lažjih, zmernih do izrazitih; od
enostavnih do kompleksnih ter od kratkotrajnih do tistih, ki trajajo vse
življenje. Nekateri učenci imajo samo splošne učne težave, nekateri le
specifične, mnogi pa imajo težave obeh vrst.
(povzeto
po: Koncept dela Učne težave v osnovni šoli, str. 8)
Splošne učne težave
Učenci s splošnimi učnimi težavami imajo pri osvajanju znanj in spretnosti pri enem
ali več izobraževalnih predmetih mnogo
večje težave kot njihovi vrstniki. Te težave lahko nastanejo zaradi
različnih notranjih (podpovprečne ali mejne intelektualne sposobnosti, senzorne
okvare ipd.) ali zunanjih dejavnikov (neustrezne metode poučevanja, neustrezno
socialno-kulturno okolje …).
Specifične učne težave
Izraz
specifične učne težave (v nadaljevanju SUT) označuje zelo raznoliko skupino
motenj, ki pa imajo nekaj skupnih značilnosti:
Ø kažejo se z zaostankom
v zgodnjem razvoju ali pa v izrazitih
težavah na naslednjih področjih: pozornost, pomnjenje, mišljenje, koordinacija,
komunikacija (jezik, govor), branje, pisanje, pravopis, računanje, socialna
kompetentnost in emocionalno dozorevanje;
Ø so notranje narave, kar pomeni, da so nevrofiziološko pogojene,
vendar niso primarno pogojene z vidnimi, slušnimi ali motoričnimi okvarami, z motnjami
v duševnem razvoju, čustvenimi motnjami in tudi ne z neustreznimi okoljskimi
dejavniki, čeprav se lahko pojavljajo skupaj z njimi;
Ø vplivajo na zmožnost interpretiranja zaznanih informacij
in/ali povezovanja le-teh ter tako
posledično ovirajo učenje veščin branja, pisanja, računanja;
Ø lahko izhajajo iz genetske variacije, nastanejo lahko zaradi raznih biokemičnih dejavnikov ali dogodkov v obdobju pred ali po rojstvu
ali katerihkoli drugih dogodkov, ki imajo za posledico nevrološko oviranje;
Ø
lahko vplivajo na učenje
in vedenje vsakega posameznika, vključno s tistimi, ki so povprečno ali nadpovprečno inteligentni;
Ø se lahko pojavljajo v
vsakem življenjskem obdobju.
Otroci s specifičnimi učnimi težavami imajo
pogosto delne sposobnostne okrnjenosti, zaradi katerih je njihovo šolsko
delo manj učinkovito od pričakovanja glede na njihove intelektualne
zmogljivosti. Pogosto se srečujejo s kratkotrajno pozornostjo, miselno
neurejenostjo in neprožnostjo, šibko zmožnostjo pomnjenja, hitro in čezmerno
utrujenostjo ter z gibalno nespretnostjo.
Zaradi omenjenega se lahko pojavijo težave pri
branju, pisanju, pri govoru in jeziku, pri dojemanju osnovnih logično matematičnih
pojmov, pri pridobivanju in razvoju motoričnih spretnosti … Značilno za otroke s
SUT je, da nimajo težav pri vseh šolskih predmetih, temveč le pri nekaterih.
Tudi pri posameznih predmetih težave niso vedno enako izrazite, temveč so
opazna izrazita nihanja učinkovitosti pri enem samem predmetu. V tem se
razlikujejo od otrok s splošnimi učnimi težavami, ki imajo navadno stalne učne
težave pri večini predmetov.
Med
specifične učne težave spadajo:
Ø DISLEKSIJA
Ø SPECIFIČNE UČNE TEŽAVE
PRI MATEMATIKI (DISKALKULIJA)
Ø MOTNJE POZORNOSTI IN HIPERAKTIVNOST
Ø GOVORNO JEZIKOVNA MOTNJA
(DISFAZIJA)
Ø DISGRAFIJA
Ø DISPRAKSIJA
Ø NEVERBALNE SPECIFIČNE
UČNE TEŽAVE
Prisotnost
SUT dokazujemo s pomočjo petih kriterijev (Koncept
dela Učne težave v osnovni šoli str. 9):
- Prvi kriterij – neskladje med učenčevimi splošnimi intelektualnimi sposobnostmi in njegovo dejansko uspešnostjo na določenih področjih učenja.
-
- Tretji kriterij – učenčeva slabša učna učinkovitost zaradi pomanjkljivih kognitivnih in metakognitivnih strategij (sposobnost organiziranja in strukturiranja učnih zahtev, nalog) ter motenega tempa učenja (hitrost predelave informacij in usvajanja znanja).
-
Četrti kriterij – motenost enega ali
več psiholoških procesov kot so pozornost, spomin, socialna kognicija,
percepcija, koordinacija, časovna in prostorska orientacija, organizacija
informacij...
-
Peti kriterij – izključenost okvar
čutil, motenj v duševnem razvoju, čustvenih in vedenjskih motenj, kulturne
različnosti in neustreznega poučevanja kot glavnih povzročiteljev težav pri
učenju.
Viri:
Koncept dela Učne težave
v osnovni šoli (2005). Ministrstvo za šolstvo in šport. Urad za razvoj šolstva. Ljubljana.
Specifične učne težave
otrok in mladostnikov (2002). Prepoznavanje, razumevanje, pomoč. Svetovalni center
za otroke, mladostnike in starše. Ljubljana.
Žerdin,
Tereza in sodelavke: Težave, težavice,
učne motnje (1991). Pomurska
založba.
Pripravila Suzana Erjavec