DISGRAFIJA
Tako kot se otroci razlikujejo na drugih
področjih, se tudi na področju razvoja grafomotorike. Razlike v drži pisala in
kakovosti risb lahko opazimo že v zgodnjem otroštvu, vendar pa lahko o motnjah
grafomotorike govorimo tedaj, ko opazimo naslednje posebnosti pri pisanju in
pri otrokovih pisnih izdelkih (povzeto po T. Žerdin: Motnje v razvoju jezika, branja in pisanja):
1.
POLOŽAJ TELESA, ROKE
IN DRŽANJE PISALA
Ø napet položaj pri
pisanju,
Ø pretirana sklonjenost
nad zvezek,
Ø trup in glava sta zasukana,
Ø otrok pogosto glavo
podpira z roko ali pa jo nanjo naslanja,
Ø včasih se z roko
oprijema stola,
Ø roka je potisnjena s
komolcem navzven in je v ramenu dvignjena,
Ø pri pisanju roko v
zapestju obrača, jo dviga in prestavlja,
Ø nepravilen prijem pisala
(npr. z dvema prstoma, z vsemi petimi, tik nad konico ali več centimetrov nad
njo).
2.
PISNI IZDELKI
a)
Orientacija
Ø Otrok nima prave
orientacije v zvezku (piše na začetku, nato v sredini ali zadaj; izpušča
strani, liste, vrste; poteze črk vleče v obrnjeni smeri; piše besede od leve
proti desni; črke ne ležijo na črti …).
b)
Velikost črk
Ø črke so različno velike,
neurejena so razmerja med deli črk,
Ø črke oz. besede so
enkrat stisnjene, naslednjič razpotegnjene …
c)
Presledki
Ø presledki so enkrat
veliki, drugič majhni;
Ø opazno je, da otrok
enkrat vrstice izpušča, drugič ne.
d)
Oblikovanje črk in
pomnjenje oblike
Ø otrok si ne more
zapomniti oblike črk, s težavo jih oblikuje, ne ve, kje bi črko začel pisati,
Ø črke težko povezuje med
seboj,
Ø okrogle poteze so
oglate, črtice in strešice so nesorazmerno velike,
Ø celoten rokopis je na
pogled neurejen in slabo berljiv.
Tudi grafomotoriko je mogoče izboljšati z
vajami. Otrok se nauči pravilnega sedenja in drže pisala (triprstni prijem) ter
z različnimi vajami izboljša orientacijo ter gibljivost roke.
Nekaj priporočil pred pisanjem:
Ø Pred začetkom pisanja
naj bo otrok umirjen in sproščen.
Ø Razgiba naj roko v vseh
sklepih, še posebej v zapestju.
Ø Pravilno naj sedi in
sicer na primerno visokem stolu in ob primerno visoki mizi. Stopala morajo biti
ob poključenih nogah na tleh, oba komolca pa na mizi.
Ø Pri pisanju naj z
neprednostno roko drži zvezek, da se mu med pisanjem ne premika. Roka, s katero
piše, naj do komolca sproščeno leži na mizi. Med pisanjem naj jo premika od
leve proti desni.
Ø Pisalo mora držati s
pincetnim prijemom, med tremi prsti – palcem, kazalcem in sredincem in sicer
približno dva centimetra nad konico. Vrhnji del pisala mora ležati na robu
dlani med palcem in kazalcem.
Viri:
Bavčar,
H., Lavrenčič, A. (1995): MOS vaje
motorike, orientacije in smeri. Priročnik za učitelje in starše. OŠ Ajdovščina.
Str. 12–13.
Žerdin,
T. (2003): Motnje v razvoju jezika,
branja in pisanja. Svetovalni center za otroke mladostnike in starše in društvo
BRAVO. Ljubljana. Str. 135–138.
Pripravila
Suzana Erjavec