Marko Uršič
SOHE, KI JIH OŽIVLJAJO LJUBEČE MISLI
Igra Carla Gozzija Zeleni ptiček (1765) je podnaslovljena kot »filozofska
pravljica« – in res ima v njej filozofija pomembno vlogo, tako v dobrem kot
slabem, tako v izrečenem kot neizrečenem, tako v poučnem kot igrivem
pomenu. Že v prvem dejanju se nečimrnost »moderne filozofije« pokaže v smešni,
mestoma tudi groteskni luči. Ko domišljava Barbarína očita samoljubje
ljubeči krušni materi Smeraldini, podkrepi svoj prezir do njene
čustvene prizadetosti prav s sklicevanjem na filozofijo: Moj brat in jaz, vedite, v gozdu zmeraj prebirava
moderne knjige, ki jih vi kupujete na vago za štacuno, nenehno filozofsko
preučujeva človeka in do dna poznava sleherni vir in povod človekovih
dejanj, tako da se ničemur več ne čudiva. Zares prepričljiv
argument proti »primitivnim« čustvom! Iz teh Barbarininih besed razberemo
Gozzijevo ironijo do razsvetljenstva, ki je bilo prevladujoča »moderna filozofija«
v njegovem času in je – pozabivši, da se je prva filozofija porodila ravno iz čudenja – skušalo z
lučjo razuma razložiti vse vprek, od narave do družbe, od človeka do
Boga. Barbarinin brat dvojček Renzo pohvali sestrico (z uglajenim
vikanjem): Odlična filozofka ste in
dobro znate ločiti imanentno vrednost samih zakonov družbe od tega, kar so
človeške utvare. Kajti vse, kar ni presvetljeno z lučjo razuma,
naj bi bilo le utvara – tudi ljubezen, seveda, vendar se stvari zapletejo, brž
ko prileti Zeleni ptiček, ampak za zdaj naj še malce počaka za odrom,
poglejmo prej, kako in kaj je s to nadležno, a vselej nepogrešljivo filozofijo.
Ko namreč Barbarina s smehom vzklikne: Da,
nesreča je ne biti filozof!, to nikakor ni mišljeno zgolj
ironično, temveč, kot se izkaže pozneje, tudi povsem resno.
»Moderna filozofija«, ki jo dvojčka v
gozdu prebirata iz knjig, kupljenih »na vago«, razglaša samoljublje kot prvo
gibalo vsega človekovega delovanja in nehanja: Naj naju varuje premislek, da vsakdo, moški in ženska, vse počne
iz samoljubja – naloga nje same
pa naj bi bila, da se tega samoljubja zave in ga preseže: Ta filozofska misel naju bo hranila; povsem in čisto se znebiva
samoljubja in bova srečna. Prav. Toda ironija je v tem, da je filozofska
misel nemalokrat (tokrat očitno) slepa za svoje lastno samoljublje, ki lahko
vsa druga daleč prekaša. In res je »moderna filozofija«, pa ne samo v karikirani
dramski obliki, pretežno zelo samoljubna, od razsvetljenstva vse do dandanes je
bolj in bolj zagledana vase, v svojo vsakokrat znova
Ampak v čem je pravzaprav bistvo tega »modernega« filozofskega
samoljubja? – se sprašujem, saj sem tudi sam, v notranjem in zunanjem pogledu,
po poklicu filozof, ki ga je življenje poneslo iz moderne v postmoderno ali postpostmoderno
ali katero že dobo. In ko premišljujem o Gozzijevi duhoviti ironizaciji
»moderne filozofije«, ki s svojim razsvetljenim razumom slepo verjame, da osvobaja
človeka samoljublja in drugih »primitivnih« čustev, se moram
najpoprej vprašati, ali njegova puščica ne zadeva tudi mene? Filozofu se
namreč samoljubje vse prerado prikrade tako rekoč skozi zadnja vrata,
tam, kjer ga najmanj pričakuje – na primer, pri pisanju o Zelenem ptičku. Igra, o kateri kot filozof
zdaj pišem, je izredno bogata v vseh svojih fantastičnih metamorfozah,
mnogoplastna v sijajno prepletenih literarnih slogih, pravljična, sanjska,
presenetljiva, pretkana, poučna, smešna, ironična, nekje v globini
morda tudi tragična ali vsaj tragikomična, simpatično naivna,
vsekakor pa zelo zabavno »odštekana«, živahna kot življenje samo, neulovljiva
kot vsaka resnična umetnina – zdaj pa jo hočem kot kak filozofski nebodigatreba
ujeti v neke svoje pojmovne mreže! Nak, to ne bo šlo, mi brž zažvrgoli Zeleni ptiček. Ampak jaz bi vseeno
rad napisal kaj »pametnega« prav o njem, navsezadnje sem to tudi obljubil
urednici gledališkega lista, ki me je prijazno povabila k sodelovanju. Kako naj
se torej izognem Skili in Karibdi ter ohranim svoje »stališče«? Spet s
filozofskim samoljubjem, kajpak: le-to namreč sploh ni zgolj osebno, psihološko
samoljubje, marveč je neka grda razvada mišljenja samega, saj je bistvo »modernega« filozofskega
samoljubja ravno pojmovno zoženje pogleda, redukcija vsega tistega
življenjskega bogastva, ki mu je umetnost zrcalo, na en sam (ali kvečjemu
dva, tri …) segment resničnosti, na en sam presek, v katerem misel prereže
življenjsko tkivo in ga spravi v svoj akademski herbarij ali formalin. Že res,
da povsem brez pojmovnega zoženja sploh ni mogoče reči nič
»pametnega«, toda osebni filozofov »greh« do umetnosti življenja je v tem, da
se svojega filozofskega samoljubja prepogosto ne zaveda in svoj zoženi pogled
razglaša za univerzalni, nemalokrat celo za
Calmon, »star moralni kip, kralj podob«, je
glavna soha v tej pravljici, v njem lahko prepoznamo okamenelega Sokratovega dajmona, ki pride človeku na
pomoč takrat, ko ga najbolj potrebuje. Prvič se prikaže Barbarini in
Renzu na »pustem obrežju«, kamor zablodita po odhodu od doma in kjer ju kljub
njuni »moderni filozofiji« prevzamejo tesnobne misli. Tam ju Calmon, kip, ki govori, modro opominja, naj opus
Sohe, tudi filozofske, so konec koncev
vendarle mrtve, naj so še tako modre
in lepe. Najlepša med njimi je Pompeja, v katero se zaljubi Renzo in ki nas
spominja na legendo o Pigmalionu, kralju Cipra, ki je izprosil Afrodito, da mu
je oživila za ženo soho, ki jo je bil sam izklesal iz kamna. Posebno
spektakularen pa je obred vsesplošnega oživljanja kipov v zadnjem dejanju Zlatega ptička, tako tistih, ki so
okameneli v sami igri, kakor onih drugih, ki jih je smrt že prej ujela v
kamnito negibnost in jih zdaj oživlja vsemogočni Ptič z enim samim
izpuljenim peresom – na odru se namreč dogaja igra, ki v zadnjem prizoru
inscenira Vstajenje, v šaljivi različici tudi Sodbo, namreč takrat,
ko se nesrečna in zdaj znova srečna kraljica Ninetta prikaže iz
grobnice in se začudena sprašuje Kdo
me je skoz umazani odtok izvlekel ven, da zopet vidim zvezde? – kdo drug ko
Ptiček, seveda – in ko se hudobna Tartagliona spremeni v krastačasto
želvo, pohlepni Brighella pa v osla. Vendar, nota bene, filozofi na čelu s Calmonom tudi po tej poslednji,
vstajenjski metamorfozi ostajajo kamnite sohe, na boljšem ko prej pa so le, saj
jim odrešeni ljudje popravijo oddrobljene nosove. No, vsaj nekaj storijo v
njihov (in za svoj) spomin. Toda zakaj ne oživijo tudi sohe kamnitih filozofov?
Domnevamo lahko, da v svoji večni negibnosti prav dobro vedo, da so vse
življenjske metamorfoze preveč bežne, nestanovitne, minljive, in še
najbolj so minljivi tisti objemi, s katerimi znova oživljeni kipi tešijo slo po
nesmrtnosti. Poleg tega so metamorfoze, ki jih v naši igri ne manjka,
običajno tudi zelo »nerazumne«, kar nam je pravzaprav jasno že na
začetku, ko se Pantalone v prvem prizoru, na ulici v mestu Vrhodol,
sprašuje o slavi sveta: Kej nej zadosti,
de se pomaranče spremenijo v ženske, ženske v goluobe an goluobi v
kraljice blagiga spomina? Da, morda potem, ko se metamorfoze izčrpajo,
resnično ostaja le »blagi spomin«. Ob tem se lahko spomnimo tudi tiste
Heglove sove, Minerve, ki razpne krila šele takrat, ko pade na zemljo mrak …
In če smo že pri Heglu, naj za konec
omenim še neke »heglovske sanje«, ki so me obletavale one noči. Filozofske
ideje, ki se v metamorfozah dialektične logike spreminjajo druga v drugo
ter se medsebojno presegajo in »ukinjajo«, so se v sanjah preobrazile v sohe,
kipe modrih filozofov, Talesa, Heraklita, Parmenida, Sokrata, Platona,
Aristotela, Diogena … in te kamnite sohe-ideje so govorile druga čez drugo,
kipi so se prerekali, smejali, bentili, si kazali nosove, mežikali in spakovali,
uživaje v aporijah, dilemah, an