Prof. dr. Marko Uršič

Teorija simbolnih form

izpitna vprašanja za študijsko leto 2007/2008

 

I. del: Simbolne forme kot povezave med različnimi področji človeškega spoznanja

1.                 Znak in simbol (primerjava); kaj je semiotika?

2.                 Ernst Gombrich o dveh tradicijah razumevanja simbolov.

3.                 Kakšna je razlika med metaforo in alegorijo?

4.                 Ernst Cassirer, utemeljitelj »filozofije simbolnih form« (kratka oznaka).

5.                 Vloga jezika in simbolov v Cassirerjevi filozofiji.

6.                 Cassirerjevo pojmovanje mitičnega mišljenja.

7.                 Cassirer kot naslednik Kantove in Heglove filozofije.

8.                 Kaj je »simbolna forma« in kakšno vlogo ima v spoznanju?

9.                 Carl Gustav Jung: »Moje življenje je samouresničevanje nezavednega« – kaj to pomeni?

10.            Freudova in Jungova psihoanaliza (kratka primerjava).

11.            Štiri stopnje Jungovega »procesa individuacije«.

12.            Kaj pojmuje Jung kot »skupno nezavedno« in kaj so »arhetipi«?

13.            Jungovo arhetipsko pojmovanje religije.

14.            Cassirerjeva »simbolna forma« in Jungov »arhetip« (primerjava).

15.            Simbolne forme v grški mitologiji: bogovi v Heziodovi teogoniji.

16.            Apolon in Dioniz; apolinično in dionizično v umetnosti.

17.            Miti o Odiseju, Tezeju, Prometeju, Ojdipu … kaj jim je skupno?

18.            Mit o Orfeju in Evridiki; kaj je bistvo orfičnega nauka?

19.            Elevzinski misteriji: mit, obredi, socialno-religijski kontekst …

20.            Kaj v elevzinskih misterijih pomeni epopteja?

21.            Razlaga »izvirnega greha« v biblični Genezi in v gnostičnih spisih Nag Hammadi (primerjava).

22.            Motiv »mistične poroke« v Bibliji in gnosticizmu (primerjava).

23.            »Nebeško kraljestvo« v kanonični Novi zavezi in v apokrifnem Evangeliju po Tomažu (primerjava).

24.            Kdo je bil Sokrat in zakaj lahko rečemo, da je utemeljitelj filozofije?

25.            Razloži simbolni pomen Platonove prispodobe o votlini.

26.            Na kakšen način je v Platonovi prispodobi o votlini prisoten ciklični čas?

27.            Kaj je bistvo platonskega idealizma in kakšen pomen imajo v njem simboli?

28.            Simbolni pomeni števil – navedi vsaj sedem primerov in jih komentiraj.

29.            Pitagorejski nauk o številih kot kozmičnih simbolih.

30.            Simbolni pomeni geometrijskih likov: krog in kvadrat (navedi vsaj tri primere).

31.            Simbolni pomeni geometrijskih likov: simboli enega in mnoštva, stvarjenja in razvoja, časa ... (vsaj trije primeri).

32.            Človek in kozmos, od Aristotela do Einsteina (panoramski oris).

33.            Simbolne forme v sodobni znanosti o vesolju: zakaj lahko rečemo, da »zvezde živijo in umrejo«?

34.            Kaj je fizikalni in kaj simbolni pomen izraza »črna luknja«?

35.            Kako si predstavljamo v sodobni kozmologiji »veliki pok« oz. »prapok«? Je to simbol?

36.            Simbol in pomen v likovni umetnosti, I. del (navedi nekaj primerov, opiši vsaj tri slike).

37.            Ikonografija Holbeinove slike Ambasadorja.

38.            Kaj »pomeni« Gauguinova slika Odkod prihajamo? Kdo smo? Kam gremo?

39.            Kako lahko razumemo »simbolno bistvo« Picassovega kubizma?

40.            Geometrija in barva, minimalizem »idealnih form« (navedi vsaj tri slike oz. kipe).

41.            Simbol in pomen v likovni umetnosti, II. del (navedi nekaj primerov, opiši vsaj tri slike).

42.            Simbolni pomeni motiva Skušnjave sv. Antona v likovni umetnosti.

43.            Simboli nezavednega v moderni umetnosti (navedi vsaj tri slike).

44.            V čem je bistvo paradoksne simbolike na slikah Renéja Magritta?

45.            Perspektive in dimenzije na grafikah M. C. Escherja (navedi nekaj primerov, opiši vsaj tri grafike).

 

II. del: Simbolne forme v renesančni kulturi

46.            Na kratko označi obdobje renesanse (kaj, kdaj, kje, kdo …?)

47.            Pojasni odnos med renesanso, antiko in srednjim vekom.

48.            Navedi nekaj (vsaj tri) za renesanso značilne misli in njihove avtorje.

49.            Kdo so bili utemeljitelji florentinske renesanse v zgodnjem quattrocentu?

50.            Najdi simbolne pomene na slikah vsaj treh renesančnih slikarjev.

51.            Najdi simbolne pomene na vsaj treh Botticellijevih slikah.

52.            Opiši figure na Botticellijevi Primaveri in razloži njihove simbolne pomene.

53.            Kakšna je Gombricheva razlaga Botticellijeve Primavere?

54.            Kdo je bil Marsilio Ficino in zakaj je pomemben za razumevanje renesančne umetnosti?

55.            Kako in zakaj Ficino pojmuje dušo kot »sponko sveta«?

56.            Na simbolni in zgodovinski ravni oriši renesančno »idealno mesto«.

57.            Kratko predstavi renesančno mesto Firence kot harmonično celoto.

58.            Kdo sta bila Leon Battista Alberti in Filippo Brunelleschi?

59.            Razloži simbolno vlogo geometrije in proporcev v renesančni umetnosti, zlasti v arhitekturi.

60.            Pojasni, kaj je zlati rez in kakšen je njegov simbolni pomen.

61.            Kakšna je simbolna vloga perspektive v renesančnem slikarstvu? Navedi vsaj tri primere.

62.            Pojasni odnos med likovno perspektivo in novoveškim subjektom (cogitom).

63.            Corpus hermeticum (kratka oznaka); o čem govori Hermes v 5. traktatu?

64.            Nakaži odnos med Bogom in človekom v hermetičnem spisu Asklepij.

65.            Razloži bistvo odnosa med teizmom in panteizmom v renesančnem hermetizmu.

66.            Kdo je bil Pico della Mirandola in za kaj se je zavzemal?

67.            Kaj pomeni Picova misel, da je »človek svobodno središče sveta«?

68.            Kdo je bil Girolamo Savonarola in kakšno vlogo je imel v renesančnih Firencah?

69.            Kateri alegorični figuri nastopata v Savonarolovi zadnji molitvi?

70.            Leonardo da Vinci: saper vedere – znati videti (razloži in komentiraj).

71.            V čem se kaže vpliv platonizma na Leonardovo umetnost?

72.            Risba in barva kot simbolni formi v Leonardovem slikarstu (navedi vsaj tri primere).

73.            Razloži simbolni pomen Leonardovega Človeka v kvadratu in krogu.

74.            Kje so skriti (»šifrirani«) simbolni pomeni na Leonardovi Poslednji večerji?

75.            Renesančne menipeje in utopije: trije pisatelji, trije slikarji …?

76.            Katere so tri značilne teme v Rabelaisovem romanu Gargantua in Pantagruel?

77.            Zakaj lahko rečemo, da je Boschev Vrt naslad erotična utopija?

78.            Liki Norosti v Erazmovi Hvalnici Norosti (kratka oznaka).

79.            Razloži, zakaj je za renesanso značilna paradoksna dvojnost človekove veličine in majhnosti.

80.            Thomas More: Utopija (kratka oznaka).

81.            Odnos med imaginarnim in realnim v Morovi Utopiji.

82.            Odnos do religije, še posebej do krščanstva v Utopiji.

83.            Disput med Erazmom in Luthrom o svobodni volji (kratka oznaka).

84.            Erazmov humanizem in Luthrov »fundamentalizem« (razlaga in komentar).

85.            Simbolni pomen Dürerjevih sanj o vesoljnem potopu

86.            Kdo je bil Michel de Montaigne in zakaj se še danes lahko pri njem učimo modrosti?

87.            Montaigne o samoti in samosti (po spominu navedi tri njegove misli o tem).

88.            Montaigne o telesu in smrti (tri njegove misli).

89.            Kaj pomeni, da je bil Montaigne »konstruktivni skeptik«?

90.            Montaignova potovanja v prostoru in času ter v »notranje svetove« knjig – tudi kot simbolne forme, seveda.