Prof. dr. Marko Uršič

Teorija simbolnih form

izpitna vprašanja za študijsko leto 2005/2006

 

I. del: Predmet in metode raziskovanja simbolnih form

1.      Opredeli pojme: znak, simbol, simbolna forma.

2.      Simbol je »most« med ... (navedi tudi primere).

3.      Kakšna je razlika med metaforo in alegorijo?

4.      Pojem in vloga forme v zgodovini filozofije (kratek oris).

5.      Cassirerjeva filozofija simbolnih form (kratek oris).

6.      Cassirer kot utemeljitelj filozofije kulture.

7.      Simbolna forma kot vez med znanostjo, umetnostjo in filozofijo.

II. del: Simbolne forme v mitologiji, religiji, filozofiji, umetnosti, znanosti...

8.      Simbolne forme v grški mitologiji: od kaosa do kozmosa

9.      Apolon in Dioniz, apolinično in dionizično v umetnosti

10.  Simbolne forme v Homerjevi Odiseji

11.  Zveza med poljedelsko kulturo in smrtjo v elevzinskih misterijih

12.  Kaj v elevzinskih misterijih pomeni epopteja?

13.  Orfej in orfiki: poezija, popotovanje duše in mitologija onstranstva

14.  Simbolni pomen izgona Adama in Eve iz raja v biblični Genezi

15.  Simbolni pomen biblične »Jakobove lestve«.

16.  Navedi in poskusi razložiti vsaj tri simbolne forme iz Nove zaveze.

17.  Kaj pomeni simbol »Novega Jeruzalema« in kaj Kristusov »drugi prihod«?

18.  Kako je v gnostičnih rokopisih Nag Hammadi pojmovano »nebeško kraljestvo«?

19.  Kaj pomeni gnostični simbol »poročne sobe« in katera je njena vzporednica v Bibliji??

20.  Kaj v grški filozofiji in kaj v Janezovem evangeliju pomeni Logos?

21.  Kdo je bil Sokrat in zakaj lahko rečemo, da je utemeljitelj filozofije?

22.  Razloži simbolni pomen Platonove prispodobe o votlini.

23.  Na kakšen način je v Platonovi prispodobi o votlini prisoten ciklični čas?

24.  Katera so Platonova »idealna geometrijska telesa« in kaj pomenijo v njegovi kozmologiji?

25.  Kaj pri Plotinu, utemeljitelju novoplatonizma, prispodablja Sonce?

26.  Razloži pomen Plotinove prispodobe o morju in mreži.

27.  Simbolni pomeni števil – navedi vsaj sedem primerov in jih komentiraj.

28.  Pitagorejski nauk o številih kot kozmičnih simbolih.

29.  Simbolni pomeni geometrijskih likov: krog in kvadrat

30.  Simbolni pomeni geometrijskih likov: simboli enega in mnoštva, stvarjenja in razvoja, časa ...

31.  Pojasni, kaj je ikonografija (in razliko z ikonologijo).

32.  Simbol in pomen v likovni umetnosti, I. del: iskanje nevidnega v vidnem (navedi nekaj primerov).

33.  Zakaj lahko rečemo, da v Van Goghovih delih ciprese »plamenijo«?

34.  Kaj »pomeni« Gauguinova slika Odkod prihajamo? Kdo smo? Kam gremo?

35.  Kaj je simbolno bistvo Picassovega kubizma?

36.  Na nekaj primerih pojasni razliko med impresionizmom in ekspresionizmom.

37.  Simbol in pomen v likovni umetnosti, II. del: iskanje neznanega v znanem (navedi nekaj primerov).

38.  Simbolni pomeni motiva Skušnjave sv. Antona v likovni umetnosti.

39.  Simboli erosa na slikah Salvadorja Dalija.

40.  V čem je bistvo paradoksne simbolike na slikah Renéja Magritta?

41.  Perspektive in dimenzije na grafikah M. C. Escherja (navedi nekaj primerov).

42.  Simbolna funkcija zrcala na Escherjevih grafikah.

43.  Simbolni pomen(i) Escherjeve grafike Galerija grafik.

44.  Človek in njegovi simboli – po Carlu Gustavu Jungu (kratek oris).

45.  Razlika med Freudovim in Jungovim pojmovanjem simbolov.

46.  Kaj so arhetipi pri Carlu Gustavu Jungu?

47.  Kaj imata skupnega in kaj različnega »arhetip« in »simbolna forma«?

III. del: Simbolne forme v renesančni kulturi

48.  Na kratko označi obdobje renesanse (kaj, kdaj, kje, kdo …?)

49.  Pojasni odnos med renesanso, antiko in srednjim vekom.

50.  Navedi nekaj (vsaj tri) za renesanso značilne misli in njihove avtorje.

51.  Kdo so bili utemeljitelji florentinske renesanse v zgodnjem quattrocentu?

52.  Kdo sta bila Leon Battista Alberti in Filippo Brunelleschi?

53.  Najdi simbolne pomene na slikah vsaj treh renesančnih slikarjev.

54.  Najdi simbolne pomene na vsaj treh Botticellijevih slikah.

55.  Opiši figure na Botticellijevi Primaveri in razloži njihove simbolne pomene.

56.  Kakšna je Gombricheva razlaga Botticellijeve Primavere?

57.  Kdo je bil Marsilio Ficino in zakaj je pomemben za razumevanje renesančne umetnosti?

58.  Oriši renesančni ideal mesta: na simbolni in zgodovinski ravni.

59.  Kratko predstavi renesančno mesto Firence kot harmonično celoto.

60.  Razloži simbolno vlogo geometrije in proporcev v renesančni umetnosti, zlasti v stavbarstvu.

61.  Pojasni, kaj je zlati rez in kakšen je njegov simbolni pomen.

62.  Kakšna je simbolna vloga perspektive v renesančnem slikarstvu?

63.  Razloži simboliko dveh ravni perspektive na Leonardovi Zadnji večerji.

64.  Pojasni odnos med likovno perspektivo in novoveškim subjektom (cogitom).

65.  Kdo je bil Pico della Mirandola in za kaj se je zavzemal?

66.  Kaj pomeni Picova misel, da je »človek svobodno središče sveta«?

67.  Kdo je bil Girolamo Savonarola in kakšno vlogo je imel v renesančnih Firencah?

IV. del: Človek in kozmos: simbolne forme v kozmologiji

68.  Kdo je bil Giordano Bruno in za kakšno podobo vesolja se je zavzemal?

69.  V katerem pomenu lahko v sodobni astronomiji rečemo, da »zvezde živijo in umrejo«?

70.  Kaj je fizikalni in kaj simbolni pomen izraza »črna luknja«?

71.  Kako si predstavljamo v sodobni kozmologiji »veliki pok« oz. »prapok«?

Seminar: branje člankov iz zbirke Poligrafi:

72.  Walter F. Otto, Mircea Eliade: Elevzinski misteriji (Alja Krajnc), Poligr. 19/20

73.  Walter Wili: Orfiški misteriji in grški duh (Jasna Jernejšek), P. 19/20

74.  Monika Osvald: Vila misterijev v Pompejih … (Špela Škulj), P. 19/20

75.  Carl Gustav Jung: Odgovor na Joba (Bojan Albahari), P. 3/4

76.  Gershom Scholem: Izak Lurija in njegova šola (Monika Kropej), P. 15/16

77.  Marko Uršič: Mit o drugem prihodu (Mateja Smodiš), P. 13/14

78.  Giovanni Reale: Narava Erosa, demona posrednika (Urška Duplišak), P. 33/34

79.  Porfirij / Marko Uršič: Votlina nimf (Jasmina Černela), P. 31/32

80.  Maja Milčinski: Človek v kaosu – stara Kitajska (Taja Topolovec), P. 7/8

81.  Tamara Ditrich: Katha upanišad: o življenju, smrti in nesmrtnosti (Blaž Jamnik), P. 17/18

82.  Marko Uršič: Giordano Bruno … (Mojca Mohorič), P. 5/6

83.  Carl Gustav Jung: Avtonomija nezavednega, O arhetipskih sanjah (Dalija Sega), P. 3/4

84.  Carl Gustav Jung / Igor Škamperle: Jung in alkimija – mistična poroka (Lucija Golčer), P. 3/4

85.  Igor Škamperle: Oživitev mitov in misterijskega izročila v renesansi (Mirjana Frank), P. 25/26

86.  Boris A. Novak: Kult ljubezni v trubadurski liriki (Gregor Grašič), P. 25/26

87.  Matej Juh: Menipejski pogled Hieronymusa Boscha (Živa Jurančič), P. 25/26

88.  Hans Georg Gadamer: Hermenevtika, razumevanje in interpretacija (Mirna Bratož)

89.  Michael Levine: Panteizem (Jernej Škof), P. 9/10

90.  Marko Uršič: »Deus sive natura« (Tina Tavčar), P. 9/10.