pitagorejci
Filolaj (5. st. pr. n. š.)
nekaj odlomkov v Sovretovem prevodu (iz Predsokratikov):
(A
23) Pitagoras in Filolaos sta učila, da je duša harmonija.
(B
1) Narava je bila v vesoljstvu sestavljena iz neomejenega in omejujočega,
in sicer kozmos kot celota in vse stvari v njem.
(B
4) In vse, kar je spoznatno, ima število: brez njega ni moč nobene
reči ne z mislijo zajeti ne spoznati.
(B
5) Število ima dve posebne lastnosti, lihost in sodost, tretja pa je
mešanica obeh, sodolihost.
(B
10) Harmonija je spojitev mnogozmesnega in složnost razdvojenega.
(B
11) Dejalnost in bistvo števila je treba presojati po moči, ki leži v desetici.
Zakaj ta je velika, vse dovršujoča in vse dejstvujoča, božjemu in
nebesnemu in človeškemu življenju pravzrok in kažipot … brez nje je vse
neomejeno in nerazločno in temno. […] Nikomur bi ne bilo nič jasno o
stvareh, ne o njih razmerju do samih sebe ne o razmerju ene do druge, ko bi ne
bilo števila in njegove bitnosti. […] Prevare pa narava števila ne dopušča
nobene, prav tako harmonija ne. Zakaj laž jima je tuja. Prevara in zavist sta
lastna le naravi neomejenega, nespoznatnega in brezumnega … rodu števila
domača in prirojena je resnica!
pitagorejci – »Aristotelov odlomek«
(tj. fragment iz Aristotelove Metafizike,
A 5,
prev. po: Giovanni Reale, Zgodovina
antične filozofije, SH, 2004, str. 75):
(B 4) »Tako imenovani pitagorejci so se prvo posvetili
matematičnim znanostim in so jih razvijali; prepojeni z njimi so verjeli,
da so počela teh znanosti tudi počela vseh bitij. Ker pa so v
matematičnih znanostih števila
po svoji naravi prva počela in ker so trdili, da prav v številu – bolj kot
v ognju, zemlji in vodi – vidijo veliko podobnosti s stvarmi, ki so in se
porajajo […]; pa tudi, ker so videli, da note in glasbeni akordi sestojijo iz
števil; in slednjič, ker se jim je zdelo, da so vse ostale stvari v vsej
resničnosti narejene po podobi števil in da so števila to, kar je prvo v
vsej resničnosti, so mislili, da so
prvine števila prvine vseh stvari in da je celotno vesolje harmonija in število.«
Število sedem kot simbol Boga (Filolajeva misel, ki jo je zapisal/ohranil Filon
[Aleksandrijski], gl. Reale, str. 86):
(B
20) »Pitagorejci pa so število sedem primerjali z upravljalcem vseh stvari:
kajti to, kar ne poraja niti ni porojeno, vztraja v nepremičnosti […], in
to, kar samo ne giba niti ni gibano, je starodavni gospod in upravljalec,
o katerem moremo zelo primerno reči, da je njegova podoba število sedem.
Moje besede potrjuje tudi Filolaj, ko pravi: Je upravljalec in gospod vseh stvari, Bog, eden, večen, trden,
nepremičen, sebi enak, drugačen od drugih [števil].«