Marko Uršič:
»Duh je povsod in
vselej«
(pogovor v reviji Izmus;
sogovornik, avtor intervjuja je Peter
Petkovšek, januar 2007)
Marko Uršič je
človek izjemne širine. Za sabo ima pisano poklicno pot: po študiju filozofije
in psihologije je delal v gimnaziji in v vrtcu, bil novinar in urednik, dokler
se ni vrnil na fakulteto – danes je redni profesor na oddelku za filozofijo
Filozofske fakultete, predaval pa je še marsikje drugje. Njegov ustvarjalni
opus je širok, obsega tako filozofske eseje, publicistiko kot tudi romane.
Pravkar je sredi velikega projekta – pisanja tetralogije z naslovom Štirje časi. Prvi del, Pomlad, je izšel leta 2002, prva knjiga Poletja z naslovom O renesančni lepoti leta 2004, letos pa je izdal drugo knjigo Poletja, Sedmerke. Živi v Ljubljani in na Krasu v idilični vasici s
starinskimi kamnitimi hišami in bujnimi vrtovi.
Tudi njegovo
ljubljansko stanovanje je ravno takšno, kot bi ga pričakovali od mojstra, ki se
kontemplativno ukvarja z lepoto in lepimi zgodovinskimi obdobji – polno
starinskega pohištva in predmetov, udobnih preprog in domačega udobnega
vzdušja. Ko se usedeva, na mizo priroma japonski čajnik in zadiši po earl
greyu. Počutim se skoraj tako kot Angel, oseba iz Štirih časov, ki v prvem delu Sedmerk
prihaja na nočne dialoge z glavno osebo mojstrom Brunom …
Začniva kar z
najbolj pomembnim – Štirimi časi.
Pred kratkim je izšel drugi del Poletja,
imenovan Sedmerke, ki je spet
sestavljen iz štirih delov, vsak od teh pa je niz sedmih prispevkov – dialogov,
menipejskih glosic, esejev in sonetov. Najprej za ogrevalno vprašanje: zakaj
vseh po sedem?
Število sedem najprej pomeni sedem dni v tednu, to je del
časovnega ritma v ozadju, ki je očiten iz strukture celotnega dela, v katerem
nastopajo letni časi, meseci, tedni, dnevi, ure … Poleg tega pa je to navezava
na Plotinove Deveterke (Enneade). Plotin mi je v duhu zelo
blizu, čeprav je zelo oddaljen v času, zato je to neke vrste parafraza naslova
njegovih spisov.
Štiri časi so vaše
življenjsko delo. Kako in zakaj si se lotili tega pisanja?
Ja, gre za življenjsko delo, s katerim živim, lotil sem
se ga pred kakimi desetimi leti. To je že toliko nazaj, da se ne bi mogel
natanko spomniti trenutka, ko me je prešinila misel, da bi napisal tetralogijo Štirje časi. Naslov je namreč Štirje časi in ne Štirje letni časi, kot ljudje pogosto samodejno slišijo, čeprav so
naslovi posameznih knjig Pomlad, Poletje, prihajata pa Jesen in, upajmo, tudi Zima.
A hkrati nastopajo
še drugi, ne samo letni časi …
Seveda, hkrati gre za metaforičen pomen – štirje časi so
dani človeku: preteklost, sedanjost, prihodnost in večnost, slednja kot
"četrti čas", čeprav večnost ni več čas. Ravno to je eno od bistvenih
spoznanj v tej knjigi, ki ga povzemam po velikih duhovih iz preteklosti, od
Platona dalje, da je večnost zunaj časa, da večnost ni neki v neskončnost
raztegnjen čas, namreč v preteklost in prihodnost, ampak je brezčasnost, nečasnost
ali pa, recimo, "večni zdaj", trenutek, ki obstane, nunc stans. Sicer pa je to moje
življenjsko delo tudi v tem smislu, da ne samo sam ustvarjam svoje Čase, ampak tudi oni ustvarjajo mene.
Seveda je za tako obsežno delo nujno imeti neko vnaprejšnjo zamisel, shemo,
kako naj bi zgledala celota. Vendar je ta "idealna" celota nenehno
odprta, z novimi impulzi se nenehno spreminja. Pravzaprav ni celota sama odprta
– saj to ne more biti, ampak pot k
celoti je odprta.
Torej si ne
predstavljate še čisto natančno, kako bosta izgledali Jesen in Zima?
Predstavljam si precej natančno, kako naj bi izgledala
vsaj v formalnem smislu knjiga Jesen,
ki jo zdaj začenjam pisati. Knjigo Zima
… pa puščam prihodnosti. Imam sicer neko splošno predstavo o načinu, kako naj
bi pisal Zimo – glede na to, da sta
prvi in tretji čas, Pomlad in Jesen, zastavljena bolj, recimo,
filozofsko-teoretsko, Poletje in Zima pa nekoliko bolj literarno oziroma
literarno-filozofsko, če temu tako rečem, čeprav se v celotni tetralogiji
prepletata literatura in filozofija.
Tu prideva do
vprašanja, na katerega ste že velikokrat odgovarjali, pa vam ga moram vseeno
postaviti. Navezal se bom na vašo izjavo:
"Svoje Čase vidim bolj kot literarizirano
filozofijo, tj. kot filozofijo, za katero je literatura konstitutivna … " (gl. Gregor Podlogar,
intervju z Markom Uršičem, Literatura,
št. 180, junija 2006).
Res gre v Časih, predvsem v Poletju, za povezavo filozofije in literature. Poleg neke splošne
povezanosti pa najdemo tudi popolnoma literarne odlomke – romaneskne slike v
prvem delu Poletja in sonete v
drugem. Kakšen je pomen teh odlomkov v vaših Časih?
Najprej bi rekel, da nasploh na tak način mislim in
pišem, v tem sem mogoče poseben v slovenskem kulturnem prostoru, pač kot je
vsak od nas poseben v svojem pogledu. Mislim da med filozofijo in literaturo ni
tako zelo ostre ločnice, kot se to včasih skuša videti s strani literarne
teorije. Nekdaj sem pisal tudi bolj literarna dela, moj prvi roman Razpoke je bil čisto literarno delo, v
glavnem tudi roman-dnevnik Romanje za
Animo, čeprav se je že takrat literatura prepletala s filozofijo,z etičnimi
in religioznimi vprašanji in podobno. A v Štirih
časih je nedvomno v prvem planu filozofija, sam jih vidim kot
literarizirano filozofijo, vprašanje pa je seveda, v kakšnem smislu, kaj to
pomeni. Ko rečem, da so literarne pasaže konstitutivne za samo filozofijo,
mislim s tem, da ta način razmišljanja – se pravi filozofija kot živo
dogajanje, kot pot k modrosti, ki je eksistencialno vpeta v življenje, v naše
medsebojne odnose, v kulturo in naravo – mora imeti svoje življenjsko ozadje,
ki ga bolje od same filozofije izrazi leposlovje. To je en vidik prepletanja
filozofije in leposlovja. Drugi vidik je dialog, ki je poudarjen že v
podnaslovu moje tetralogije: Filozofski pogovori
in samogovori. Dialog je tista pluralnost misli, ki v filozofiji nenehno
ostaja in mora ostati. Jaz temu pravim večglasje, polifonija misli, nazorov,
naukov …
… tudi do tega še prideva …
Da, moj najljubši izrazni način je dialog, dramska napetost
med miselnimi subjekti. Sicer pa ste me vprašali po tistih čisto proznih
pasažah v knjigi O renesančni lepoti.
Tu gre predvsem za poskus neke vrste biografije ali vsaj niza sedmih slik iz
življenja slikarja Sandra Botticellija. Ta niz je v kontekstu knjige, ki govori
o renesančni lepoti in seveda o renesančni filozofiji, duhovnosti, religiji in
tako naprej, pomemben kot neko živo ozadje tistega, kar je sicer povedano o
proporcih, harmoniji, novoplatonizmu, o povezavi med umetnostjo, duhovnostjo in
filozofijo. Literatura ni samo kulisa, ampak živo ozadje, ki aktivno sodeluje v
samem miselnem procesu knjige, ki pa je večinoma filozofski.
Ti literarni odlomki
so torej vkomponirani v delo in ne pride v poštev, da bi kdaj pozneje posebej
izšla, recimo, Botticellijeva romaneskna biografija?
Ne, seveda ne. Mislim, da bi ta literarni pramen moje
knjige O renesančni lepoti, če bi ga
vzel iz celote, precej izgubil, čeprav sem knjigo dejansko pisal po posameznih
pramenih. Njeni štirje prameni so: literarni, dialoški, esejistični, teoretski.
Ti štirje jezikovni kodi se prepletajo in knjiga je v končni redakciji neke
vrste montaža teh sekvenc, analogno kot v filmu. Ko sem pisal literarni niz o
Botticceliju, ga nisem pisal tako, kot je zdaj razporejen v knjigi, ampak po
vrsti, od prve do sedme slike, potem pa sem vtkal te posamezne sekvence v
celoto knjige. Mislim, da moj Botticelli dobi v knjigi polno razsežnost šele v
povezavi z esejem, z novoplatonsko renesančno filozofijo, tudi s pogovori med
glavnima junakoma tetralogije, z Brunom in Marijo, ki sta poleti na potovanju v
Firencah. – Sicer pa v splošnem poskušam svoje knjige pisati tako, da lahko
bralec vstopi in izstopi vanje skoraj na vsakem mestu. Seveda pa mi je ljubo,
če se najde tak bralec, ki ga besedilo tako pritegne, da prebere celoto.
Rekli ste, da
dialogi izražajo pluralnost misli. Spet vam bom prebral vaše besede:
"… v dialogih si prizadevam,
da bi bile nastopajoče osebe in njihove misli čim bolj žive, samosvoje,
‘neodvisne’ od avtorja (četudi lahko pišem zgolj o tem, kar je tako ali drugače
v obzorju mojega ‘možnega izkustva’) …" (ibidem).
Ravno to bi vas rad
vprašal – ali je sploh možna ta pluralnost misli, glede na to, da vse to pišete
kot en avtor, da imate že veliko prehojeno filozofsko pot za sabo, da imate neki
svoj filozofski kredo, ki ga zdaj mogoče težko odmaknete drugim mislim?
Glede tega večglasja ali polifonije, pluralizma poti: v
literaturi je to vsekakor mogoče. To je navsezadnje osnova tako dramatike kot
velike romaneskne proze, da se avtor razsloji na različne osebe, ki nastopajo v
njegovih delih. V vsakem od nas živi mnogo različnih značajev, človeških potez,
nekatere so bolj izrazite, druge manj. Verjetno je umetnost in čar pisanja
ravno v tem, da se neke osebe, ki sicer živijo v tebi, pa se v vsakdanjem
življenju ne uresničijo dovolj, artikulirajo v pisanju. V filozofiji – glede na
to, da pravim, da pišem literarizirano filozofijo in da uporabljam neke vrste
sokratski dialog – pa je zadeva nekoliko bolj zapletena. Filozofija je vselej v
zgodovini, bolj ali manj eksplicitno, predstavljala neko stališče govorca.
Tisočletna praksa filozofije je bila, da stališče, ki ga zastopa en filozof,
nastopa proti nekemu drugemu stališču, ki ga zastopa drugi, in če imata kljub
nasprotju kaj skupnega, pride med njima do dialektičnega pogovora. Hegel je to
dialektično napetost razreševal tako, da je vse svoje predhodnike postavljal v
antitetične odnose in prek njih gradil vedno višje in višje sinteze, nazadnje
pa postavil sebe oziroma svojo filozofijo kot najvišjo sintezo, do katere naj
bi prišel absolutni duh. S Heglom se seveda ne morem primerjati, niti se ne bi
rad, saj ni moj filozofski vzornik, kajti pri njem se ta pluralizem, večpotje
različnih misli, o katerem govorim, sklene v pozitivni sintezi, ki je zaokrožena
v vsemogočnem sistemu. V nasprotju s tem mislim, da se večglasje v filozofiji
steka, če uporabim matematično metaforo, v limito, ki je onstran vsakršne artikulacije. Že Nikolaj Kuzanski je v 15.
stoletju govoril o coincidentii
oppositorum, sovpadanju nasprotij, ki nikoli ni nekaj doseženega v
pozitivnem diskurzu, saj je postavljeno v absolutni presežek vsega izrekljivega.
In če je to tako, so seveda možne in enakovredne različne poti do presežnega,
končnega in nikoli dokončnega cilja. Zavest o presežnosti je pri filozofiji
bistvena. In prav v tem je platonizem filozofija par excellence – ne kot neka specifična filozofska
"pozicija", ampak kot način filozofiranja, kot pot modrosti.
V Štirih časih nastopajo tudi štiri osebe:
filozof Bruno, umetniška duša Marija, študent Janez in malce skrivnostni Angel.
Pravite, da nastopate v vseh štirih osebah, nekje ste zapisali, da se vaša
anima razsloji na štiri dele.
Po eni strani poskušam upodobiti te like kot žive osebe,
ki imajo žive misli in prav gotovo neko močno povezavo z mano. Nihče, niti
surrealisti si niso stvari popolnoma izmišljali. Dali je recimo svoje goreče
žirafe in ure-palačinke sestavljal iz palačink, ur, žiraf in ognja. Vprašanje
je le, kolikšen je odmik od tako imenovane realnosti. Literarne osebe nikoli
niso fotografski posnetki živih oseb. Ko neka oseba vstopi v literarni diskurz,
preneha biti ista oseba, če se še tako trudiš, da bi bila. O tem pišem v
povezavi z Montaignem v zadnjem eseju Sedmerk,
v zvezi z vprašanjem literarnega ali filozofskega subjekta. Montaigne je namreč
hotel čimbolj iskreno govoriti o sebi. Na začetku Esejev pravi, da če bi bilo možno, bi se najraje pred bralcem
naslikal docela nag. A tudi, če mu to do neke mere uspeva, je literarni
subjekt, ki nastopa kot Montaigne v Esejih,
vendarle nekdo drug kot tisti živi Montaigne, ki je živel pred štiristo in
toliko leti. Ta distanca, ta rez med literaturo in življenjem neizogibno
ostaja. Seveda pa v osebah, ki nastopajo v mojih Časih, lahko nekdo, ki me pobliže pozna, prepozna moje bližnje in
tudi okolje, v katerem živim in pišem. Literatura je Spet najdeni čas, kot je zapisal Proust.
Spet vas bom
citiral:
"… zato sem se glede ostalih
treh glasov v tej štiriglasni fugi odločil za neke vrste kompromis med
‘dominanto’ in ‘kontrapunkti’" (intervju v reviji Sodobnost, februarja 2003).
In ko sva ravno pri
osebah, še vprašanje o Angelu. Je zelo skrivnosten, Bruno ga celo vpraša, če je
njegov privid. Kdo je pravzaprav Angel?
Mojemu Angelu verjetno ne bi bilo prav, da bi ga jaz sam
razlagal. Rečem lahko le to, da je ravno njegova večplastnost, dvojnost,
mnogoterost, zanj ključna. Mislim, da bi vsaka dodatna razlaga, kdo ali je kaj
ta lik, škodila njemu samemu. Tako je marsikdaj v literarnih tekstih, avtorji
težko govorimo o lastnih besedilih iz neke metapozicije. V filozofskih pasažah
je to lažje. Angel pa je gotovo predvsem literarni lik, ki ima seveda pomembno
duhovno funkcijo v mojih Časih, in to
naj bo dovolj o njem.
Naj bo. Pa še eno
podobno vprašanje: na nekem mestu med dialogi naenkrat spregovori čajnik,
uporabi pa besede nekega japonskega modreca …?
Beseda ‘spregovoriti’ je semantično večznačna, lahko jo
razumeš tako ali drugače. Spregovori ti lahko človek, lahko pa ti tudi neka
stvar kaj pove … To je spet en tak moment, ki ne potrebuje razlage, kajti
razlaga bi ta čar, da spregovori čajnik,
razblinila. Tako se je pač zgodilo.
Posvetiva se zdaj
vsebini Poletja. Prvi del ima naslov O renesančni lepoti, sicer pa v obeh
govorite veliko o renesansi. Zelo preprosto bi vprašal: lahko renesančna lepota
še učinkuje v današnjem času?
Na splošno je tako, da je v našem času bolj kot
renesančna harmonija v ospredju neka notranja raztrganost, vladajo nam impulzi
iz nezavednega, izbruhi energij, takšnih in drugačnih, dobrih in slabih, ki
nenehno trgajo naše misli. Zdi se mi, da je današnje vračanje k renesančni
lepoti povezano z iskanjem neke nove renesanse, ki pa je zaenkrat še precej meglena
predstava. Mislim, da gre predvsem za iskanje duha – in v renesančnih umetninah občutimo izjemno ravnotežje med
duhom in čutnostjo. Duh se je pozneje razvil v novoveški filozofiji do zelo
visokih vrhov, pri Kantu, Schellingu, Heglu … in tudi pri največjih mislecih
20. stoletja, vendar je po drugi strani šla čutnost od renesanse dalje po neki
svoji, drugi, duhu pogosto tuji poti. Običajno se temu reče dualizem
kartezijanske paradigme. Zdi se mi, da je to obdobje zdaj že precej izčrpano,
da smo na neki točki, kjer se stvari začenjajo na novo reintegrirati. In pri
tem nam renesansa s svojo vrhunsko umetnostjo govori, kaj je bistvo večne
lepote: duh, ki sije skozi čutnost. A spet ne v tistem smislu, kot je lepoto
opredelil Hegel v svojem znamenitem stavku »lepota je čutni sij ideje«; pri
Heglu je namreč tako, da je bistvena pred vsem in nad vsem ideja, na katero nas
lepota samo pripravlja. Pri renesančni lepoti pa ne gre za čisto idejno,
duhovno lepoto, ampak za ravnotežje med duhom in čutnostjo, kakor tudi med
zavestjo in nezavednim. Dvajseto stoletje je s Freudom, Jungom, s francoskim
strukturalizmom odkrilo nezavedno, ki je skorajda zavladalo mišljenju in
zavesti. V renesansi in tudi v daljni antiki pa je bilo nezavedno prisotno v
mišljenju in čutenju bolj subtilno, bolj uravnoteženo z zavestjo. Mislim, da je
zdaj, na prelomu novega tisočletja, prišel čas iskanja novega ravnovesja, nove
celovitosti človeka – in v tem pogledu se lahko od renesanse veliko naučimo.
Dragocenost misli in navsezadnje tudi vsega našega življenja je ravno v tem, da
se zavedamo, da mislimo, da živimo z duhom, ki je v nas.
Pa je sploh možna
nova renesansa?
Nova renesansa, to je neko ime, ki je lahko zavajajoče,
podobno kot nova duhovnost. Slednja je združevala zelo različne tendence, dobre
in malo manj dobre. Včasih se v nekaterih krogih, mislim predvsem na krščanske,
novo duhovnost preveč jemlje zgolj kot nasprotnico, kot zablodo, ki ni dorasla
ne duhu časa, ne samim velikim zgodovinskim religijam in miselnim sistemom.
Nisem prepričan, da je to čisto tako. V teh gibanjih je marsikaj zelo
dragocenega. In podobno je z iskanjem nove renesanse: gre bolj za oznako nekega
velikega pričakovanja kot za jasne predstave o njej, vsekakor pa ne gre zgolj
za ponovitev nečesa, kar je minulo, za vračanje v preteklost. Naj to ilustriram
na primeru: tako imenovani "prerafaeliti", skupina angleških
slikarjev v 19. stoletju, se je hotela vračati k slikarstvu pred Rafaelom,
nazaj v zgodnjo renesanso – in to jim seveda ni uspelo, čeprav so ustvarili
nekaj dobrih in zanimivih slik. Takšno vračanje ni možno, pa tudi smiselno ne
bi bilo, še več, v njem je nekakšna neobčutljivost za vse, kar se je zgodilo
medtem, v minulem času, v zgodovini, ki je nepreklicna. Vračanje je možno kot
vrnitev v duhu, ki je obenem pot naprej. Rekel bi še, da pri tem tudi ne gre za
tisto večno vračanje enakega, v katerem je Nietzsche videl heroično vztrajanje
nadčloveka v odnosu do lažnih upov v posmrtno življenje. Sicer pa – ali je
sploh misljivo, da bi se čas in zgodovina venomer znova vračala nazaj na neko
začetno točko ter da bi se kozmos "recikliral" in se vedno znova rojeval
kot kak ptič feniks?
Toda če govoriva o
mitološki percepciji časa …
Da, čas mita je praviloma krožen, čeprav je šlo pri
mitološki percepciji najprej za letno cikliranje, vračanje letnih časov, potem
šele za prenos le-tega na kozmično kroženje. Glavna uganka pri krožnem času je
vprašanje spomina …
… ali se spomin
ohrani …
Da. Kajti če se ne ohrani, kdo sploh ve, da gre za vračanje,
za kroženje časa? V različnih verstvih je na različne načine prisotna misel, da
se spomin ohranja onstran smrti. V indijskih religijah je to vera v
reinkarnacijo, v krščanstvu je to vera v vstajenje individualne duše in telesa.
Ampak to je bila
vselej neke vrste uteha, da se stvari vračajo …
Gotovo, toda uteha je po mojem mnenju lahko to samo
tedaj, če je spomin tisti most, ki premošča prejšnja življenja in to življenje.
Kajti če ni spomina, potem tega mostu ni, kot je v nekje zapisal Leibniz: »Če
se znova rodim kot kitajski cesar in ne vem, kaj sem bil prej, potem mi to prav
nič ne pomeni.« Pri našem iskanju nesmrtnosti, pri naši želji po vračanju se mi
zdi najbolj pomembno, da se ohranjajo naša dela – o tem sem pisal v Pomladi – pa ne samo tista vélika,
ustvarjalna dela, kot so knjige ali piramide, ampak dela v najširšem pomenu,
tj. naše misli, čustva, dejanja … to, kar so v indijskem izročilu karme.
Kako pa se to
ohranja?
Tega ne moremo vedeti, dejstvo pa je, da je svet, ki ga
živimo, sestavljen iz mirijad in mirijad del iz preteklosti. Pravzaprav je vse,
kar imamo, iz preteklosti, seveda ne samo iz naše lastne, ampak iz skupne
preteklosti, kulture, civilizacije, celega kozmosa. Stvari se ohranjajo, toda
težko se je sprijazniti z lastnim minevanjem, s tem, da jaz kot individuum
preminem. Glede nesmrtnosti se bolj nagibam k misli, da nesmrtnost ni nekaj
osebnega, temveč da je neka vrnitev v svetovni duh, morda hkrati tudi vrnitev v
to življenje nazaj, ampak drugače, na drugačen način. Morda nekako tako kot v
slavnem filmu Odiseja 2001, ko se na
koncu glavni junak David vrača na Zemljo kot zvezdni otrok, torej v neki čudežni
metamorfozi – to ne pomeni reinkarnacije v klasičnem pomenu, bolj gre za misel,
da se prav nič zares ne izgubi. Kam pa se vse zapisuje in kako, kje je tista
Velika knjiga bivanja, pa je vsekakor onstran naših spoznavnih zmožnosti.
V knjigi O renesančni lepoti nastopa serija
razmišljanj o barvah. Kaj pomenijo barve za renesanso in nasploh, zakaj ste se
tako posvetili barvam?
Naslov te "serije" je Barve in odtenki. Barve imajo v renesansi pomembno vlogo. Običajno
se v klasičnih razpravah o renesančnem slikarstvu postavlja barvo nasproti
risbi, disegno versus colore. O tem
je potekala dolga diskusija, kajti pri tem nasprotju gre tudi za neko bolj
splošno polarnost sveta, za razlikovanje med razumom in čutnostjo, med
kvantiteto in kvaliteto, posredno tudi med apoliničnim in dionizičnim v
umetnosti. A vse to so bolj neka obča mesta, niso konkretni razlogi za moje
ukvarjanje z barvami v tej knjigi. Bolj neposreden razlog je pisateljsko
oblikovanje lika Marije, "umetniške duše", ki se po daljšem premoru
odloči, da se bo vrnila k slikarstvu in naslikala svojo véliko
("auratično", kot sama pravi) sliko – in v tem pogledu je njen lik
vzporeden liku filozofa Bruna, ki piše svojo véliko knjigo. Sicer pa sem se s
slikarskim odnosom do barv malce pobliže seznanil v času, ko sem predaval
filozofijo prostora in časa na likovni akademiji. Bil sem mentor pri teoretskem
delu diplome tudi slikarki Joni Zakonjšek, ki mi je s svojimi slikami in
besedami zelo približala slikarsko dojemanje barve. Zato sem njene zapise
vključil v knjigo O renesančni lepoti.
Po drugi strani pa me je privlačil fenomen mešanja barv, lahko bi rekel
alkimistični vidik barve. V alkimiji, ki je zelo cvetela v renesansi, je šlo za
čutni odnos človeka-iskalca z nekim čutnim materialom, recimo z rudninami, pa
tudi z barvami, ki pa hkrati ni samo to, kar se kaže, saj je bistvo alkimije
kot simbolnega procesa vselej neki duhovni presežek. Na primer, zlato ima
simbolno funkcijo notranjega zlata, še bolj očitno kamen modrosti. V tem smislu
je renesančna alkimija nadaljevanje srednjeveškega iskanje grala.
Bomo bralci videli
Marijino sliko?
Jah … Marija se bori s to sliko, najprej je polna
optimizma, da jo bo naredila svetlo, sončno, sliko svojega življenja, potem pa
se začnejo naseljevati v njej demončki, zadeva se začne komplicirati.
Pravzaprav ne vem, če jo bomo kdaj videli dokončano. Imam občutek, da ne smem
prehitro zapreti tega poglavja, in zato ga puščam za naprej. Ko sem začel
pisati Sedmerke, sem nameraval bolj
zapreti to zgodbo, se pravi, da Marija dokonča sliko ali pa je ne zmore in se
ji odreče. Potem pa sem ugotovil, da bi bil do svoje literarne osebe in
nenazadnje tudi do sebe kot avtorja malce preveč nasilen, če bi to zgodbo
prekmalu zaprl. Kot sem že omenil, je Marijino prizadevanje neka zrcalna slika
samega literarnega subjekta, ki piše Štiri
čase in skuša narediti iz njih "veliko fresko". Kdor koli je pač
ta subjekt, ali je to Bruno Vran, glavni "junak" te knjige, ali je to
Marko Uršič, ki je kot avtor napisan na platnicah. Torej, to iskanje, prizadevanje
naslikati veliko fresko, je še naprej živo, tako pri njej kot pri njem, pa bomo
videli, kaj se bo izcimilo iz tega. Poleg te analogije med projektoma Slike in
Knjige se mi zdi pomembno iskati skupne točke med literarnim oziroma
filozofskim na eni strani ter likovnim (ali glasbenim ali kakim drugim)
ustvarjalnim procesom na drugi: izhodiščna skupna točka je tisto, kar imenujem
odprtost, čistina, jasnina … ali sončava.
Sončava je ena ključnih besed v Sedmerkah,
je tista prvotna preplavljenost s svetlobo, s soncem, brez katere se nič ne
rodi. V izhodišču in v smeri moje poti je iskanje sončave – ne glede na to, da
je ta knjiga vsebinsko pravzaprav bolj lunina kot sončna, saj je v njej tudi
precej "lunarnih blodenj", če tako rečem.
O prvi od štirih sedmerk,
o platonskih dialogih med Brunom in Angelom, bova bolj tematsko spregovorila
kasneje, zdaj pa nekaj besed o drugi sedmerki, menipejskih glosicah. Te so
precej drugačne od vseh ostalih segmentov tako prvega kot drugega dela Poletja. Kot pravi Gregor Podlogar v že
omenjenem intervjuju z vami, gre za neke vrste komentar. Gotovo je v tem
komentarju veliko ironije in humorja, hkrati pa se v njem čuti razočaranje,
nemoč ob tem, recimo, plesu norosti, v katerem se vrti današnji svet. Zakaj ste
pravzaprav to besedilo uvrstili v svojo knjigo?
Konkreten razlog je bil Erazem Rotterdamski, ki me je kot
avtor Hvalnice Norosti in nasploh kot
zanimiv renesančni lik zelo pritegnil. Zato sem razmišljal o tem, kako bi ga
vključil v svojo renesančno knjigo. Če bi šel Erazma študirat na tako podroben
način, kot Michela de Montaigna, verjetno kompozicija Sedmerk ne bi zdržala, zato sem se odločil za variacije na teme iz Hvalnice Norosti. Tu pa se človek v
današnjem času samo malo ozre okoli sebe in takoj je teh variacij okrog nas cel
kup. Prvotno je bilo mišljeno to poglavje kot neke vrste ekskurz, tak je tudi
podnaslov: Subjektov zlet ob polni luni.
Ekskurz kot vdor vsakdanje, pogosto zelo banalne realnosti, ki pa je naša in
prav gotovo tudi moja. Takrat, pred dvema letoma, ko sem to pisal, so bile pri
nas parlamentarne volitve in se je to nekako ravno prav usedlo v kontekst, in
četudi drži, da je to moment, ki je nekoliko tuj širšemu kontekstu Štirih časov, pa po drugi strani uvaja tudi nekatera Montaignejeva
razmišljanja o družbi in politiki. Montaigne je bil mislec, ki je bil na svoj
način zelo odmaknjen, bil je človek, ki je živel za knjige, ki je v svoji
krasni knjižnici pisal eseje, po drugi strani pa se je intenzivno angažiral v
vsakdanjih zadevah, tudi v politiki, kar zame žal – ali na srečo – ne velja.
Danes se posameznik, še posebno intelektualec, čuti precej nemočnega v odnosu
do stvari, ki se dogajajo na svetu. Vsak od nas ima svoj volilni glas, s
katerim se lahko tako ali drugače izreče o svojih zastopnikih v politiki, ampak
obenem imamo občutek, da je ta igra že vnaprej določena in da v celoti nima
najbolj srečnega izida. S tem ne mislim samo na perspektive demokracije, ampak
sploh na način, kako se razvija naša zahodna kultura. Zato se ta zlet mojega
literarnega subjekta v politiko precej trpek, grenek, mestoma tudi sarkastičen
poskus pristati na trdnih tleh našega vsakdana, pri čemer pa je trd pristanek
že vnaprej omehčan z erazmovsko ironijo in z likom Menipa, ki izvira iz
Lukijanovih satir in gleda na svet z Lune. Včasih se mi res tako zdi, da smo
vsi nekakšni lunatiki in da se je ravno zato treba tako kot Menip z mislimi
malce odmakniti od tod nekam tja za luno. Menipejski pogled je včasih vsaj
deloma odrešujoč, odmakneš se od vse te norosti in si rečeš, ja, toliko
stoletij in tisočletij je že minilo in toliko stvari se je že zgodilo, tako
velikanski je kozmos … in tako se relativizirajo tudi tiste male strasti, v
katere mimogrede padeš, če se greš vse te človeške igre.
Kako je potemtakem
s politiko? Je boljše biti angažiran ali ne?
Jaz osebno nisem angažiran, a v tem ne vidim kake
človeške prednosti ali vrline, kvečjemu pomanjkljivost. Vsekakor nočem igrati
lepe duše, daleč od tega, saj mislim, da je tisti, ki se pošteno angažira v
politiki, zelo dragocen človek. Žal pa takšnih poštenjakov ni ravno veliko. Sicer
pa je s politiko tako kot z vsem drugim: to je pač nekomu dano, drugemu ne.
Meni je politika precej tuja, boljše mi gredo od rok druge stvari v življenju,
bolj se najdem v njih. Morda pa bo kdaj tudi drugače.
Torej greva nazaj k
Sedmerkam, drugemu delu Poletja: najdaljša sedmerka govori o
Michelu de Montaignu, zadnjem velikem (po)renesančniku, ki nam jih
predstavljate v prvem delu (Botticellija, Ficina, Savonarolo, Pica della
Mirandola, Lorenza medičejskega idr.). Zdi se mi, da vam je osebno ravno
Montaigne najbližji od vseh teh velikih duhov in da skušate biti tako kot on
odkriti do sebe in drugih.
To gotovo drži. Razlogov, zakaj mi je Montaigne blizu, pa
je več. Najprej nemara zato, ker je tako njegov lastni življenjski čas, ko je
pisal Eseje, kakor tudi njegov
zgodovinski čas, podoben mojemu oziroma našemu. Gre za čas, ko se neka velika
zgodovinska epoha končuje, in zdi se mi, da to podobno velja tudi za naš čas.
Montaigne je mislec pozne renesanse, ki povzema vso velikansko energijo tega
obdobja, po drugi strani pa pod njeno težo že kloni, saj vse hujša melanholija
premaguje tisti prvotni renesančni optimizem – in lahko bi rekli, da nekaj
podobnega velja tudi za naš čas, za konec vélikega obdobja moderne. Predvsem pa
mi je Montaigne blizu v svojem filozofskem iskanju resnice in življenjske poti.
Montaigne je vseskozi filozof, in tudi kadar je vernik, ki se opredeljuje kot
katolik, je v njem, predvsem pa v Esejih,
nedvomno v ospredju filozofija. Še posebej pa me je Montaigne pritegnil s
svojimi življenjskimi temami, o katerih piše z izredno iskrenostjo in duševno
močjo, bodisi da gre za medčloveške odnose, za vrednotenje samega sebe, svojih
duševnih in telesnih stanj, za premišljevanje o smrti … Lahko bi rekel, da je Montaigne
v polnem pomenu naš sodobnik, Eseji
so izjemno sodobno pisanje. Zadnjih nekaj desetletij je čedalje bolj bran tako
v svoji rodni Franciji kakor tudi drugod po svetu. Montaigne je svoj filozofski
eksistencializem živel, živel je
svojo "filozofijo življenja", ki ni zgolj neka teorija med drugimi
teorijami, neki nazor med drugimi nazori, ampak njegov način življenja, podobno
kot je Sokrat živel svojo modrost. S Sokratom pa imata še nekaj skupnega:
konstruktivni dvom. Montaigne je v zgodovini filozofije znan kot skeptik,
vendar to nikakor ni tista skepsa, katere cilj je dvomiti v vse. Gre za
konstruktivno skepso, za odmaknjen pogled modreca, ki gleda na vse stvari,
predvsem pa nase, s tisto modrostjo, ki je bistvo večne filozofije (philosophia perennis). Gre za misel, ki
sebe in sveta ne sprejema s samovšečno samoumevnostjo, za misel, ki je blaga,
ki ne izključuje, za "šibko misel", kot bi rekel Gianni Vattimo, in
prav ta silno močna šibkost mi je pri Montaignu zelo ljuba. Gre za odprtost
misli, ki ni zgolj deklarativna, ampak vseskozi dejavna, v najglobljem pomenu
ljubeča. In to je nekaj zelo lepega, to mi je zelo blizu.
Če potegneva
vzporednico z barvami, ima Montaigne raje odtenke kot glavne, čiste barve.
Lahko bi tako rekla. Montaigne je zelo senzibilen za
najbolj pretanjene odtenke človeške duše. Pri njegovem subtilnem pisanju o sebi
pa je zanimiv tudi neki paradoks, ki ga skušam po svojih močeh tudi sam
premisliti v eseju O knjigah: gre za
paradoks, da se ti tudi pri vsej odločnosti in iskrenosti, da pišeš o samem
sebi (de soi-même, kot pravi
Montaigne), poslednja resnica o samem sebi, če jo skušaš ubesediti v literarnem
subjektu oziroma skozenj, vselej nekako izmuzne. Samega sebe nikoli ne moreš
prav zares zapisati. To je nekaj podobnega, kot ne moreš slišati in miselno
ujeti samega bistva glasbene fuge, ker je njeno bistvo mnogotero, polifono, pri
čemer je žarišče te polifonije, njen bistveni fokus, zunaj – seveda metaforično zunaj – njenega večglasja, je glede na
zvočni zapis transcendenten.
Govorite o
polifoniji, svoje sedmerke primerjate z glasbenimi variacijami. To so zelo
zanimive primerjave. Koliko glasba in njene oblike pripomorejo k razumevanju in
razvijanju literature, pa tudi filozofije?
Čeprav nisem niti teoretsko niti praktično izobražen kot
glasbenik, me glasba ves čas spremlja pri pisanju kot neke vrste basso continuo. Mislim, da je ravno ta
analogija s fugo ali kontrapunktom zelo pomembna. Fuga je zasnovana v
harmoniji, ki povezuje različne glasove, hkrati pa njena celota v samem poteku
skladbe ni nikoli popolnoma prezentna. Pri poslušanju fuge lahko slediš
posameznemu glasu, v ospredje prihajajo različni glasovi, celota pa je vselej
presežna. V ozadju čutiš in veš, da celota je,
da harmonija zveni, posamezni glasovi pa so različni, marsikdaj celo
nasprotujoči si. Nekaj podobnega skušam narediti v filozofiji – artikulirati
razlike, različne glasove z ozadjem neke presežne celote, Enega, če uporabim
novoplatonsko izrazje. Eno sámo ni nikoli eksplicitno artikulirano, ni
središče, ki bi bilo prisotno v pozitivnem diskurzu in od koder bi si kot
vladajoča moč podrejalo vse posamezne glasove. Prej je to blagost, svetloba, ki
je v ozadju, bolje rečeno vsepovsod, vseprežemajoča harmonija, ki omogoča
pisani ples glasov. Eno ni vladar, ampak je tisto, kar omogoča različnost.
Druga analogija med glasbo in besedo oziroma mislijo je ritem – zato večkrat
omenjam Bacha, njegov kontinuum, ki je ves čas nekje zadaj, tudi za mojimi
besedami. Ta ritem je pravzaprav ritem večnosti, je sled spomina na to, da stvari
trajajo. Stvari trajajo v ritmu, ritem je izraz trajanja. Zato skušam svojo
tetralogijo pisati v ritmu dni, tednov, mesecev, tudi v ritmu dihanja, ritmu
srca. Vsi ti ritmi so izraz trajanja sedanjosti. Francoski filozof André
Comte-Sponville, o katerem tudi pišem, pravi, da sedanjost traja. Sedanjost traja skozi neposredno prezenco zavesti
ter se povezuje s preteklostjo in prihodnostjo ravno skozi ritem, ki spaja
različne čase. Glasba je najbrž najčistejša umetnost, tako kot je matematika
najčistejša oblika mišljenja.
Omenili ste že
“obnavljanje” klasike skozi nove perspektive. Klasični razvoj tako glasbe kot
filozofije, ki je šel vse od začetkov do tako rekoč popolne destrukcije
klasične forme, se je zdaj bolj ali manj ustavil, čeprav v drugih smislih
seveda obe še vedno iščeta novih izrazov. Kaj menite o tem razvoju?
Pri filozofiji je destrukcija klasične forme morda
nekoliko manj opazna kot v umetnosti, saj je v filozofiji še vedno močna
tendenca po izoblikovanju celovitega, koherentnega sistema. V splošnem pa
mislim, da preprosto vračanje h klasiki nikjer ni smiselno, saj nikoli več ne
bo mogoče napisati Beethovnove Devete
ali Kantove Kritike. Pri tem mojem
klicu k vračanju v renesanso in prek nje v klasiko gre predvsem za obujanje
tiste pozornosti, tistega duha, ki je bil živ v preteklosti, zdaj pa se čedalje
bolj izgublja v divjem plesu sedanjosti. Vse postaja potrošno blago, tudi
umetnost, zlasti s tem, da se spušča v življenje z raznimi performansi,
projekti in inštalacijami. Ideološko gledano je bil tak razvoj pripravljen z
nekaterimi smermi estetike v dvajsetem stoletju, po katerih naj bi umetnost
zapustila svojo vzvišeno poslanstvo in se tako rekoč spojila z vsakdanjim
življenjem. V tem trendu se je dolgo časa videlo nekaj dobrega, pozitivnega,
ker naj bi preseganje domnevnega elitizma približalo umetnost množicam. Toda tu
se po mojem mnenju dogaja ravno nasprotno: umetnost teh postmodernih projektov
in inštalacij postaja tako ezoterična, da je povsem nerazumljiva širši publiki
brez zapletene teorije, ki jo bolj ali manj uspešno utemeljuje. Mislim, da to
za umetnost ni dobro. Seveda tudi Beethovna v njegovem času ni vsakdo razumel,
ampak tisti, ki so ga hoteli slišati, so ga lahko dobro slišali sami, ne da bi
jim poprej kak teoretik razložil, zakaj ga je vredno poslušati. Dandanes torej
še zdaleč ne gre za nekakšno demokratizacijo umetnosti, kot trdijo nekateri,
ampak prej za zgrešeno soodvisnost med umetnostjo in abstraktno teorijo. Po
drugi strani pa zaradi vse te preobilice podob, zvokov, barv in oblik, ki nas
bombardirajo dan za dnem, nismo več pripravljeni gledati ali poslušati zares
pozorno, z dušo in srcem. To se dobro vidi pri obisku muzejev: ljudje hitijo
mimo slik, ustavijo se ravno toliko, da jih sploh zaznajo. Preveč jih je in
nobena ni zares tu.
Ponovno vas soočim
z vašo izjavo:
"Da, v filozofiji iščem neminljivost kot čisti presežek minevajoče
sedanjosti, kot čas, ‘premagan’ v zrenju, kot sem zapisal v svoji zadnji
knjigi, vendar te presežnosti ne pričakujem po smrti, marveč jo poskušam najti
in videti že zdaj, za življenja, kot ‘misterij bivanja’." (Iz že
navedenega intervjuja v Literaturi,
2006.)
Bistvo platonizma
je, kot pravite v Časih, premagovanje
minljivosti – v Poletju večkrat
ugotavljate, da imamo glede nesmrtnosti, neminljivosti, posmrtnega življenja in
drugih svetov preveč tradicionalen pogled razločevanja med tu in tam –ko govorimo o
platonskem svetu idej, o življenju po smrti, vključujemo v naše misli tudi
topografsko razliko med temi prostori in časi, vaše razumevanje pa je drugačno,
presežnost iščete že tu in zdaj …
To je ena ključnih potez mojega iskanja poti k Platonu.
Mislim, da je mogoče Platona razumeti na različne načine. Skupno različnim
razumevanjem je spoznanje, da je bistvo platonizma premagovanje minljivosti. S
tem bi se verjetno strinjal vsak platonik ali razlagalec Platona. Gre za
večnost sveta idej, ki so neminljive v primeri s čutnim svetom, to je bistvo
platonizma. Glavno vprašanje, ob katerem se ločijo poti in interpretacije, pa
je, na kakšen način se to preseganje minljivosti dogaja in dosega. Prevladujoča
tradicionalna interpretacija, ki se običajno prepleta tudi s krščansko
teologijo, je ta, da je platonizem filozofija, ki miselno napoveduje krščanska
nebesa, torej uči neko posmrtno eshatologijo. Seveda najdemo v samem Platonovem
delu posamezne pasuse, na primer izrazito v Fajdonu,
pa v njegovih filozofskih mitih, na primer v mitu o Eru iz Države, pa v mitu o posmrtni sodbi iz Gorgija idr., ki podpirajo eshatološko interpretacijo platonizma. Toda
vprašanje razumevanja se prenese na to, kako sploh razumeti mit. Sam iščem
ključ k razumevanju Platona predvsem v tem, kako razumeti metaforične izraze tu in tam, tostran in onstran, izraze, ki jih najdemo tudi v
vsem poznejšem platonizmu, še posebno pri Plotinu. Problem je v tem, da to
zarezo, horizmo, običajno preveč
reduciramo na prostorsko-časovno relacijo, ki nam jo deloma, mogoče napačno,
ampak vendarle sugerira tudi znamenita prispodoba o votlini, kjer pride modrec
iz votline v neki drug prostor, "onstranski prostor", ki se v sami
prispodobi prek ločnice nadaljuje iz tostranskega. Mislim, da to ni edino
možno, še manj edino pravilno branje Platona. V novoplatonizmu, pa tudi v
florentinski renesansi, prevladuje bolj mistično branje, ki pravi, da v sami
globini tega sveta, v tostranski čutnosti, sije luč duha. Prispodoba o votlini
govori o odnosu med senco in predmetom, ki je analogen odnosu med predmetom in
idejo. V prispodobi so sence zunaj nas, na steni pred nami, jetniki – če pa to
metaforo preneseš v duhovni svet, so te sence v človeku samem, v duši sami. To
osvobajanje od senc je neka notranja pot. In tako se odpirajo možnosti povezave
platonizma s panteizmom, transcendence z imanenco: namreč, da je svet idej ali
svetopisemsko nebeško kraljestvo že tu,
prav tu v življenju, samo uzreti ga moramo! Na sicer napačno postavljeno
vprašanje, kje in kdaj je svet idej ali nebeško
kraljestvo, je potemtakem edini možni odgovor: povsod in nikjer, vselej in nikoli. Skratka, jaz mislim, da je možno razumeti platonsko duhovno
onstranstvo tudi drugače, ne zgolj eshatološko.
Ali ne gre tu za
neke vrste filozofijo sedanjosti, če sedanjosti ne razumemo samo kot časovni
pojav, ampak kot živo trajanje zavesti? Kaj lahko v tem primeru pričakujemo
potem?
Če rečeš “Vse je tu, tudi večnost je tu”, to ne pomeni,
da je ta večnost nekaj, kar je lahko dosegljivo, na dosegu roke. To namreč
hkrati pomeni neko zahtevno duhovno pot. Za transcendenco v imanenci se je
treba zelo potruditi, nič manj kot za tisto tradicionalno transcendenco, ki naj
bi bila v eshatološki prihodnosti. Mogoče pa razlika med eno in drugo sploh ni
tako velika, kot se na prvi pogled zdi. Platon vsekakor pušča odprte poti za
različne interpretacije in najbrž smo preveč usmerjeni zgolj v eno samo.
Krščansko razumevanje platonizma, ki ga je v filozofiji uveljavil predvsem
Avrelij Avguštin, je samo ena od možnih interpretacij, v zgodovini najdemo tudi
drugačne, ki so bile le na videz bližje ateizmu ali materializmu. V mislih imam
Giordana Bruna, ki je bil v svojem filozofskem bistvu novoplatonik. Seveda je
govoril o neskončnem vesolju, pri tem pa je vseskozi poudarjal božanskost
univerzuma: vesolje je eno, neskončno, negibno. Vesoljna Duša, kozmični Duh,
najvišje Eno preveva neskončno in fizično razsrediščeno vesolje. Podobne misli
in občutja najdemo pri Spinozi, Schellingu, Einsteinu, pa tudi pri kristjanu
Teilhardu de Chardinu.
Tu je še ena vaša
misel:
"Morda bo kak blagi dušni
pastir rekel: edino ljubezen je
tista, ki šteje! Da, ampak če je tako, zakaj je potem sploh treba biti
kristjan? Saj ljubijo tudi ateisti: morda še bolj ljubijo to božje stvarstvo in
svoje bližnje kakor tisti, ki se nadejajo onstranskega plačila za svojo
tostransko ljubezen?" (Ibidem.)
Krščanstvo vas ni
prepričalo, čeprav skorajda zavidate tistim, ki lahko resnično verjamejo. Moti
vas ločevanje vernih, ki bodo odrešeni, in nevernih, ki ne bodo, sprejetje
raznih cerkvenih dogem ter nezmožnost cerkve s totalnim sprejemanjem drugega
ustvariti splošno slogo. A verjetno mnogo predvsem mladih kristjanov razmišlja
podobno, ne verjame v vse to, in bi, če bi bili pozvani, podobno opozorili na
morda za današnji čas nekoliko šibke predpostavke cerkve. Kljub temu pa
ostajajo kristjani.
Na krščanstvo gledam kot na zgodovinski proces, ki poteka
že dve tisočletji. Jasno, da sodobno krščanstvo ni isto, kot je bilo, recimo,
srednjeveško. To pa, da nisem kristjan, to pravim predvsem z iskrenostjo, ker
se mi zdi, da je preveč ljudi, ki se deklarirajo za kristjane, a se nikoli prav
zares ne vprašajo, ali verjamejo v to, kar izrekajo kot svojo veroizpoved.
Seveda je vprašanje vere nekaj zelo subjektivnega in težko je reči, do kolikšne
mere nekdo verjame v besede krščanskega kreda. Vere se ne da meriti na vatle in
tudi na manjše enote ne. Osebno imam drugo pot in lažje mi bo na tej poti, če
bom videl, da se naše različne poti vendarle nekje stekajo, v neki konvergenci,
ki najbrž ni od tega sveta, kot se reče, in ravno zato niso nasprotujoče si
poti, tako da velja tista polifonija tudi zanje. Preprosto dejstvo je, da ne obstaja
ena sama religija, religij je mnogo, imajo drugačne svete knjige, drugačne
dogme. Toda katera je resnična? Filozofski odgovor na to morda napačno
postavljeno vprašanje bi bil “Vse so resnične” (in nobena povsem?), ampak to je
težko uskladljivo z razodetjem. Če nekdo jemlje razodetje zares, namreč Biblijo
ali Koran kot sveto knjigo, lahko
sicer reče, da je druga religija na isti poti, ki pa bo prej ali slej prišla na
mojo. Takšna je na primer misel, da je islam v bistvu še ne povsem dozorelo
krščanstvo. Tako nekako sta mislila tudi renesančna filozofa Nikolaj Kuzanski
in Pico della Mirandola, velika povezovalca, ki sta odigrala takrat zelo
pozitivno vlogo v odnosu do drugih verstev. Vprašanje pa je, ali je možno tudi
dandanes tako misliti. Neka druga možnost svetovne verske sprave, ki je blizu
filozofom, je v predlogu, da se celotno krščansko izročilo razume na simbolen
način, da je Biblija simbolni diskurz, ki ima sicer nesporno zgodovinsko
ozadje, ampak da gre pri razodetju za drugo in drugačno raven razumevanja
resničnosti. Recimo, kako razumeti Janezovo Razodetje,
strašljivo Apokalipso? Če gre zgolj
za simbolni diskurz, do kam le-ta seže? Kajti, če je Apokalipsa simbolni diskurz, ali enako velja tudi za Evangelij? Tu pa verjetno kristjan, vsaj
na današnji točki razvoja krščanstva, ne more reči, da je Kristusovo utelešenje
in vstajenje zgolj simbolno, ampak v skladu s svojo vero reče, da se je to
resnično zgodilo. Vez s Kristusom v evharističnem obredu kristjanu omogoča, da
doživlja utelešenje in vstajenje kot resnično, vsaj tako si to predstavljam, od
zunaj. Ampak po drugi strani ostaja dejstvo, da na svetu obstajajo tudi druge
religije, katerih verniki verjamejo nekaj drugega. Kako je potemtakem z resnico
vere? Ali bodo prej ali slej vsi muslimani ali budisti postali kristjani ali
nemara celo obratno? Stavim, da se to ne bo zgodilo, večglasje verstev bo
obstajalo še naprej, tako kot zdaj. Razodete religije so nastale v časih, ko so
bile njihove kulture neprimerno bolj sklenjene, samozadostne in so imele
neprimerno manj medsebojnih stikov kot dandanes. Žal so religije prepogosto
prevzemale tudi vloge vojskovodij. Danes pa je svet, kot se dostikrat reče, ena
sama globalna vas. In tu se potem porajajo ta vprašanja, ki niso toliko
vprašanja vernika, ampak bolj filozofa, ki premišljuje o veri. To je lahko tudi
isti človek, v katerem vera in razum živita nekako vzporedno. Moj literarni
Angel na nekem mestu v Sedmerkah
vpraša filozofa Bruna: “Torej misliš, da je v nekatere stvari mogoče verjeti, v
druge pa ne?” in Bruno odgovori: “Seveda, kakopak!” Angel pa odvrne: “Če tako
misliš, še nisi doumel bistva vere.” Meni je, vsaj zdaj, ko to pišem, bližji
Bruno, saj tako kot on iščem svojo vero, svojo duhovno pot v filozofiji.
Greva naprej po tej
poti, spet vas navajam:
"Kajti, če ne preživi
spomin, če ne preživi razum, ki presoja, se zaveda, kesa itd., kakšen smisel bi
potemtakem imela poslednja sodba?" (Ibidem.)
Gre seveda za
vprašanje o smrti. Mnogokrat se opredeljujete kot iskalec, za filozofijo je
bilo že rečeno, da je na koncu iskanje utehe pred smrtjo. V vaših knjigah se
renesančniki med drugim sprašujejo, kateri čuti ostanejo duši po smrti, ali je
smrt tudi smrt smrti itd. Sami zelo človeško ugotavljate, da vam prehod duše v
drugi svet ni zadosten, če se ne ohrani spomin, za katerega pa se morajo
ohraniti tudi sence, trpljenje, povezave z ljubljenimi dušami. Stopate po svoji
filozofski poti, kam vas je pripeljala – kaj pričakujete od smrti oziroma ali
ste našli kakšno resnično uteho, na kateri se lahko tudi dvomeči um res
popolnoma spočije?
Od same smrti nič ne pričakujem. Sicer pa: o tistem, kar
sem doslej našel v filozofiji, pišem v svojih knjigah, najrajši tako, da svoje
misli polagam na jezik različnim govorcem, svojim drugim jazom, če tako rečem.
Kot avtor se moram nenehno zavedati, da je tisto, kar govori kak moj drugi jaz,
bodisi v dialogu ali monologu, bolj vprašanje kot odgovor. To velja tudi za
vprašanje, kaj je pravzaprav nesmrtnost? Natančneje, kaj je tista v različnih
verstvih obljubljena nesmrtnost posamezne duše – če pa, kot se zdi, ne preživi
njen spomin? Pa tudi če preživi smrt le del spomina, torej če je spominsko
preživetje selektivno, tako kot je spomin selektiven že v življenju, ostaja
vprašanje kriterija selekcije. Kaj je tisto, kar je vredno, da se spominjaš v
večnosti? To so vprašanja, ki so jih postavljali veliki filozofi, veliki
duhovi. Neposredno pa to razmišljanje povzemam od Plotina, ki se v znameniti
razpravi O aporijah duše v četrti Enneadi sprašuje, kako je s spomini na
prijatelje, družino, domovino: ali se vse to po smrti izbriše? Njegov odgovor
je mističen, namreč, da tam, onstran, spomina sploh ne potrebuješ, ker tam ni
časa – nimaš se česa spominjati, saj je vse prisotno. To je čudovit odgovor, ki
pa nam je tu spet strašno težko doumljiv, prej nedoumljiv.
Videnje in spomin
se torej izključujeta …
Ja, v mističnem onstran
odpade vsaka distanca. Spomin pa je distanca med sedanjostjo in preteklostjo.
Zato v poslednjem ekstatičnem zlitju z Enim, ki je pri Plotinu z besedami
nakazano v njegovih zadnjih Enneadah,
spomin izgubi vsak smisel. Pa tudi videnje v smislu videnja nečesa drugega
izgubi vsak smisel, ker je to, kar vidiš, in ti sam, ki vidiš, tam eno in isto,
kakor je preteklost ista s sedanjostjo. To so stvari, ki tako zelo presegajo
naše dojemanje, da lahko o njih izražamo zgolj naše slutnje, usmerimo svoje
misli vanje, kaj več pa ne zmoremo.
Kako je potem z
utehami: ste našli nekaj, v kar lahko popolnoma s filozofskim in nefilozofskim
srcem verjamete, tako da ni zraven dvomečega uma?
Uteha je pravzaprav samo tista sončava duha, ki sem jo
prej omenil in je prisotna tu in zdaj, vselej in povsod. Svetloba je nekaj
izjemno lepega in tega se je treba oprijeti: čudovite in čudežne igre svetlobe,
ki prebuja vse nas v bivanje. Luč, sonce, sončava – to so bile vedno metafore
duha, notranje svetlobe. To je največ, kar imamo in verjamem, da je to
neuničljivo, da je kozmično. Kot končno bitje sem smrten, vsi smo podvrženi
zakonu minevanja, ampak v tej luči, ki smo vsi njeni sinovi, je tisto, kar
preživi. Do tega spoznanja te lahko pripelje filozofija ali te vsaj napoti v to
smer. Verjetno te do nečesa zelo podobnega, morda še dlje, pripelje religija.
Ne vem pa, če je tu, v tej prvi in poslednji luči, še vidna človeška morala z
vsemi našimi tostranskimi dilemami in stranpotmi. Luč sama je tisto Dobro, v
platonizmu je Eno dobesedno isto z Dobrim, pa tudi z Lepim, in vse, kar ni Eno
(se pravi nič, ker je vse Eno), je zasenčeno. V našem, človeškem svetu se kaj
kmalu izgubimo v blodnjakih bivanja, vendar naj nas vedno vodi zlato pravilo:
"Ne stori drugemu tistega, česar ne želiš, da bi drugi storil tebi."
– Kot filozof, ki se poklicno ukvarjam predvsem s filozofijo narave, se
sprašujem o kozmičnem etosu in ga poskušam najti tudi v presenetljivih odkritjih
sodobne znanstvene kozmologije. Kozmos poskušam misliti panteistično in obenem
platonsko.
Kozmološka
razmišljanja nas hitro pripeljejo do vprašanje smisla našega bivanja. Lani ste
na predavanjih o renesansi v Cankarjevem domu ponudili sedem različnih možnih
odgovorov na vprašanje o brezmejnosti in razsrediščenosti vesolja, ki človeka
tako bega in postavlja v popolnoma nepomemben položaj v vesolju. Za katero od
teh možnosti se sami zavzemate?
Za tisto, ki pravi: Edino, kar je resnično pomembno, je Duša
ali Duh, zanju pa bližina in daljava pomenita nekaj drugega, kot se nam zdi v fizičnem
prostoru in času. Dejstvo je, da je vesolje velikansko. Če smisel in pomen
vnašaš zgolj v fizični prostor in čas, te kmalu obide pascalovska tesnoba,
soočenje z neznanskim breznom, ki vzbuja grozo. Prava in najbrž enina možna
uteha je samo v duhu, v Enem, ki je Vse.
Tu se spomnim na
Douglasa Adamsa, ki je v Štoparskem
vodniku po galaksiji opisal vrsto mučenja ali kazni, da te pošljejo v malo
sobico, kjer naenkrat vidiš vse, celoten kozmos. In potem znoriš.
Ja, brez duha, ki osmišlja, res lahko znoriš. Zato
mislim, da je povezava duha z znanostjo proces, ki se znova, čeprav počasi
dogaja. T.i. galilejska, novoveška znanost je dosegla svoj izjemen razvoj s
kategorično zahtevo po objektivnosti, drugače rečeno, ravno s tem, da je
odmislila tisto, kar se dandanes znova kaže čedalje bolj nujno, tudi v znanosti
– namreč živo zavest. To se kaže na
različnih področjih: v kvantni fiziki, v kozmologiji, v kognitivni znanosti idr.
Dejstvo je, da tudi v najbolj trdih znanostih, kot je fizika, postaja stališče
opazovalca, tj. nekoga, ki gleda in misli, čedalje bolj relevantno. To se lepo
kaže pri t.i. antropičnem načelu v kozmologiji, ki predstavlja poskus ohraniti
vzročno evolucijsko razlago nastanka vesolja, uvaja pa stališče opazovalca, obenem
pa tudi neizmerno mnoštvo svetov, drugih vesolij, kar je gotovo velik davek
metafiziki. Druga alternativa razlage kozmosa pa je tista klasična, katere vrnitev
še ni čisto dozorela: namreč ta, da je v vesolju vselej dejavna moč duha, ki
nas vodi k višjim, vedno in bolj organiziranim strukturam ter deluje kot
imanentni stvarnik od znotraj, ne od
zunaj. Nekateri sodobni kozmologi, med njimi na primer Paul Davies, se ogrevajo
za to prenovljeno varianto panteizma, ki je blizu tudi meni.
Pri premagovanju
neznansko velikih in obenem neznansko majhnih razsežnosti vesolja je torej
odločilna – zavest?
Da, zavest je nekaj najbolj evidentnega, najbližjega, saj
človek najbolj jasno ve, da se zaveda: cogito
ergo sum. Zavest je iskra duše, iskra duha, in ta živi duh seveda ni neka
izmišljotina stare metafizike – duh je živ v vsakem izmed nas in je očitno
bistveno povezan tudi z usodo celotnega vesolja. Tudi če je vesolje še tako
neznansko veliko, vselej se vračaš k zavesti: jaz sem tisti, ki to vidim; jaz
sem tisti, ki to mislim. Zato govorim o notranji svetlobi, ki ji pravim sončava
– tako rekoč potopljeni smo v ocean sončave duha. Smo iskrice, ki poznamo le
majhen delček vsega, ampak duh je povsod in vselej, z njim pa smo tudi mi
povsod in vselej! Ko sva prej govorila o platonizmu, sva se vprašala: kje je
svet idej? Ali je nekje na planetu Zemlji ali je v galaksiji Andromedi? To je
napačno vprašanje. Fizične lokacije so eno, duhovni svet pa ima drugačno topologijo,
ki je na skrivnosten način povezana z vsem, kar vidimo in občutimo.
Zato mora fizika
računati na filozofijo in filozofija na fiziko?
Mislim, da vsekakor. Kolegi fiziki so tako zaposleni z
velikimi trkalniki in teleskopi ter z zapletenimi enačbami, kakor smo mi
filozofi s svojimi knjigami in abstrakcijami. Zato se manj družimo in
pogovarjamo, kot bi se lahko in kot bi bilo treba. Kajti ravno v mejnih
področjih, kamor sodobna fizika in nasploh znanost vse bolj posega, bi bilo
sodelovanje s filozofijo zelo smiselno. Pri oblikovanju novih, vse bolj
zapletenih matematičnih modelov sveta so nujne tudi konceptualne, epistemološke
analize, s katerimi se ukvarja filozofija. Enačba sama ne razkriva smisla, niti
ne odgovarja na vprašanje po resničnosti. Matematika je nedvomno fantastičen
instrument spoznanja in je mogoče res jezik božjih misli, kot se včasih reče,
ampak po drugi strani same enačbe, naj so še tako popolne, ne morejo razkriti
smisla in bistva kozmosa, to spoznanje je naloga živega duha.
Še odlomek
za konec:
"Pred
skoraj pol tisočletja je naš sodobnik Michel de Montaigne v eseju O samoti zapisal, da so nekega modrega
moža vprašali, čemu se tolikanj trudi za stvar, ki jo bo spoznalo le majhno
število ljudi, pa je odvrnil: ‘Če jih je malo, jih je zame že dovolj, in tudi
če je en sam, jih je zame dovolj, prav tako pa tudi, če ni nobenega.’ – Naj
modra misel tega starega kinika le doseže naša kosmata ušesa!" (M. U. v Kratkem intervjuju o ‘skoraj vsem’,
2005, pripravil ga je Simon Mlakar).
Kako bi radi, da vaše knjige, predvsem Štirje
časi, vplivajo na bralce? Kaj pričakujete od celega končanega dela, boste
tako kot Goethe po dokončanju Fausta
ugotovili, da »tudi če ne napišeš nič več«, je cilj dosežen?
O tem, kdaj, če sploh kdaj, bodo Časi napisani v celoti, zdaj še ne premišljujem. Poletje se je razdelilo v dve knjigi, Jesen, tako kot Pomlad, bo knjižno spet enotna, imam jo v grobem že zastavljeno, Zima pa se po analogiji s Poletjem spet lahko razdeli v dve ali
celo tri knjige. Glede na to, da je to moj življenjski knjižni projekt, bi ga
rad ohranil zase vse dotlej, dokler bom pač zmogel pisati, zato ga ne bi želel
prav kmalu videti kot povsem zaključeno celoto, saj je zame pomembna ravno ta
odprtost Časov. Kar pa se tiče
bralstva, sem seveda najbolj vesel takrat, ko v pogovoru ali odzivu začutim, da
se je nekoga moje besedilo ali vsaj del tega besedila dotaknilo, da je nekdo
začutil sorodnost s tem, kar je prebral. Ne pričakujem, da bodo Štirje časi kdaj postali bestseller,
tako kot na primer Zofijin svet, ki
je kljub nekaterim bolj površinskim podobnostim z mojim delom precej drugače
zastavljena knjiga. Moji Časi niso
uvod v filozofijo za povsem nepoučene, kakor tudi niso namenjeni zgolj
poklicnim filozofom, ampak so poskus ubeseditve neke miselne poti, ki je
verjetno dosegljiva in razumljiva marsikateremu bralcu, če ga le zanima in če
se potrudi, da ji sledi. Načelno je res tako, kot je dejal Montaigne, da je
namen knjige že dosežen, če jo zares
prebere en sam bralec, po drugi strani pa avtorji seveda pričakujemo, da nas
bere čim več bralcev in bralk. Ne samo prelista, ampak se ob branju tudi
ustavi, občuti sorodnost s prebranim, se zamisli. Seveda so za avtorja
dragoceni tudi kritični odzivi, marsičesa se naučimo ob napakah. Vendar tedaj,
ko pišem, ne razmišljam, kako bo knjiga živela, ko bo končana. Seveda pa moram
pri pisanju misliti na to, da me bo bralec – čeprav en sam – zares razumel in
sprejel. Vselej pišem zase in obenem za druge.
Najlepša hvala za
pogovor, želim vam mnogo lepega doživljanja na tej poti še naprej!
Zahvaljujem se za vprašanja – to je bil zame doslej
najlepši pogovor o mojem delu.
V Ljubljani, 27. 10. 2006