ŠTEFAN KUTOŠ:
Intervju s filozofom dr. MARKOM URŠIČEM
–
filozofija kot način življenja in
duhovna praksa[*]
»RESNICA NAS PRESEGA, A TREBA JI JE
SLEDITI«
V galeriji portretov naših
intelektualcev in znanstvenikov tokrat predstavljamo enega najmarkantnejših
predstavnikov slovenske filozofske misli našega časa – doktorja Marka Uršiča,
rednega profesorja za logiko in filozofijo narave na ljubljanski Filozofski
fakulteti. Rodil se je leta 1951 v Ljubljani, diplomiral je iz filozofije in p
Naj
Vam za začetek zastavim vprašanje, ki so Vam ga zastavljali že dolgo tega –
namreč, kaj imate v mislih, ko govorite o filozofiji kot poklicu. Odgovarjali
ste, da imate v mislih tako način življenja kot duhovno prakso. Filozofija kot
akademska igra, kot zgolj zavzemanje »stališč« v navednicah, ni po Vaši meri,
ste rekli.
Da,
temu pritrjujem še zdaj in bom verjetno tudi v prihodnje. Filozofijo namreč razumem v zelo klasičnem pomenu: kot ljubezen
do modrosti, kot spoznavno pot, kot rado-vednost, kakor prevajajo nekateri
grški izraz. Predvsem pa kot mišljenjski proces, ki je povezan z življenjem. Za
filozofijo je bistvenih več komponent: je neko znanje ali vedenje, je način
življenja, je etika. Etična sestavina je pri filozofiji bistvena. Z etiko mislim
tudi na povezavo z življenjskim načinom, življenjsko prakso. To ni samo
nekakšen seznam moralnih norm. Ravno način življenja je za filozofijo bistven: »Po sadežih se spozna drevo«, kot piše v
Svetem pismu, in to velja tudi za filozofijo. Ko gledam nazaj na svojo
filozofsko pot – opažam, da sem vedno nekako poskušal povezati misli, ki so v
filozofiji seveda abstraktne, univerzalne, refleksivne, splošne, s svojo lastno
življenjsko izkušnjo. Temu ne morem reči preprosto eksistencializem.
Eksistencializem je neka posebna smer v filozofiji dvajsetega stoletja, sam pa
imam v mislih neko temeljno vpetost filozofije v bivanjsko izkušnjo, ki je
stara tako, kot je stara filozofija sama – od prvega filozofa Sokrata, z
njegovim »Spoznaj samega sebe«, prek
celotne antike in srednjega veka do moderne dobe. Zadnja leta sem se precej
zadržal pri francoskem renesančnem filozofu Montaignu, utemeljitelju
esejističnega žanra; Montaigne je bil filozof par excellence, ki je živel s svojo filozofijo. In s tega stališča
se mi zdi, da so nekatere smeri v sodobni filozofiji preveč »abstraktne« – v
tem smislu, da gre pač dostikrat za igro pojmov ali besed, ki pa nima pravega
temelja v bivanjski drži človeka.
Če
se še malo zadrživa pri tej Vaši osebni zgodbi, rekli ste takole: »Že od študentskih
let me zanimata dve poti, ki sta navidez neuskladljivi; to je pot logike in pot
mistike«.
Da,
res je. Torej, uskladljivi sta na nekakšen paradoksen način in že v študentskih
letih me je zelo pritegnil filozof Ludwig Wittgenstein, ki paradoksno usklajuje
obe poti. Moja filozofska pot je šla na začetku – s tem mislim predvsem na
podiplomski študij, magisterij in doktorat – prek logike. Z veseljem in
hvaležnostjo se spominjam svojega mentorja dr. Franeta Jermana – žal že
pokojnega – ki me je pritegnil in navdušil za logiko. Nasploh mi je blizu
matematično-formalno, strukturno razmišljanje, razmišljanje na način simbolnih
struktur.
Po
drugi strani pa se mi ves čas zdi, da to ni vse. Ne samo, da se mi zdi –
prepričan sem, da je logika oziroma razum z vsemi svojimi sofisticiranimi in
prefinjenimi strukturami pravzaprav le del tistega celovitega človekovega
védenja, ki ga filozofija išče! In to védenje se potem nadgrajuje v umu, duhu,
bi lahko rekli – in tudi v neke vrste mistični intuiciji, o kateri so govorili
mnogi veliki filozofi. Med drugimi tudi prej omenjeni Wittgenstein. Njegov
zadnji stavek v znamenitem logično-filozofskem traktatu se glasi: »O čemer ne moremo govoriti, o tem moramo
molčati«. Tisto, na kar »kaže« ta stavek, na nekem drugem mestu imenuje
»mistično«, »das Mystische«. To ni
misticizem v smislu nekakšnega okultizma ali new-agejevskega misticizma, daleč
od tega. To je tista globoka filozofska mistika, ki nastopi takrat, ko razum, ratio, obstane, obnemi, ko so stvari
prevelike, preveč nerazumljive, da bi lahko šel naprej. Pa še nekaj drugega je:
v sami strukturi logosa, se pravi v
strukturi razuma, ki jo konkretno raziskuje tudi Wittgenstein, je tisto
mistično! Se pravi: mistično je to, da svet sploh je, to je nekaj najbolj
mističnega! In potem tudi tisto, kar jezik ne izreka, ampak kar se v jeziku
»kaže«. To, kar je v jeziku imanentno – nekateri bi rekli, da je to nezavedno,
nekateri bi to imenovali kako drugače. Gre za presežek, ki nikoli ne more biti
popolnoma »mišljen« z logiko.
Beseda
o dvajsetem stoletju – doživeli smo absurd: Kritiki ideologij so bili največji
ideologi. Nekdo je zapisal: »Ne stvari sami, marveč mnenja o stvareh begajo
ljudi«.
To
je znamenit stavek, ki izvira že iz starega stoicizma, se pravi, iz
grško-rimske filozofske šole. Pripisujejo ga Epiktetu, pozneje ga uporabljajo
drugi pisci. To misel tudi sam včasih uporabim v takšnih kontekstih, ko recimo
neki abstraktni filozofski pogovor postane preveč resen, namreč v tem smislu,
da preveč razdvaja duhove. Kadar gre za kako abstraktno vprašanje, okrog
katerega se krešejo mnenja. A v še tako zavzeti poleniki je v ozadju vselej
tudi nek moment igre, tega se moramo zavedati. Če povzamem: ne begajo nas
toliko stvari same – kolikor pač sploh lahko govorimo o stvareh samih – saj so
navsezadnje vsem nam skupne. Naša mnenja, naši odno
Morda
v nadaljevanju malo terminologije: gnosticizem in gnoza v zgodovinskem in
filozofskem smislu. Vaše pisanje o gnozi – že pred precej leti – je bilo
odmevno v naši zaintere
To
celostno spoznanje, ki je značilno za gnozo – gnosis po grško pomeni spoznanje – združuje tri glavne komponente:
prvič, vedenje – da nekaj veš; drugič, videnje – da nekaj vidiš, ne samo s
čutnimi očmi, ampak tudi z očesom duha, če tako rečemo; in tretjič, čutenje –
da nekaj občutiš, da občutiš s srcem in telesom. In hkrati je gnoza v tem
pristnem in tudi širšem pomenu – odrešilno spoznanje: ima razsežnost notranje
bivanjske človeške odrešitve. Sam sem se z gnozo in deloma tudi s krščanskim
gnosticizmom, ki je ena od smeri zgodnje gnoze znotraj krščanske ere, dokaj
intenzivno ukvarjal v poznih osemdesetih in v začetku devetdesetih let. Na to
temo sem napisal tudi knjigo, ki je bila, kot ste rekli, kar odmevna: Gnostični eseji. Žal moram reči, da je
okoli gnoze in gnosticizma precej nesporazumov in to ne le v našem ožjem
prostoru, pač pa nasploh. Gnosticizem se pogosto razume izključno kot neko
filozofijo ali prepričanje, po katerem je svet ustvaril zli duh ali zli duhovi,
»arhonti« – in da je svet zla dolina, ki se je je treba odrešiti. S tega
stališča ni nenavadno, da je recimo Avrelij Avguštin kot glavni utemeljitelj
zgodnjekrščanske filozofije tako izrazito in vehementno zavračal gnosticizem.
Razumelo se je predvsem tako, češ da gnosticizem uči, da svet ni božje delo,
pač pa delo Satana, zlega duha. To je zožitev, redukcija prve »herezije«,
gnostičnih evangelijev; to je le en vidik, ki je gotovo pomemben, ampak tu so
še druge stvari. Recimo znameniti Evangelij
po Tomažu, zbirka izrekov, logionov, ki jih govori učenik Jezus svojim
učencem apostolom: tu poudarja predvsem vrednost in duhovnost tega, našega
sveta! Govori o tem, da je treba razumeti, da je naš svet, v katerem živimo,
lep, da je presvetljen z duhom. In ravno to je treba videti! No, meni se je
takrat, ko sem se s tem ukvarjal, zdela prav ta »pozitivna gnoza« zanimiva in
inspirativna. Pozneje so jo nekateri imenovali tudi »optimistična gnoza«, v
renesansi se je nadaljevala s hermetizmom ipd. Renesansa, ki je zelo
optimističen čas v smislu odnosa do čutnosti, do tega, tukajšnjega sveta,
sprejme ravno to optimistično gnozo, ta pozitivni pogled na svet. Takrat, ko
sem se ukvarjal z gnosticizmom, me je inspiriral ravno ta optimizem. K temu
moram dodati: nikoli nisem imel namena, da bi kanonične evangelije skušal
spodbijati z gnostičnimi, alternativnimi; v tem tudi ne vidim nobenega smisla,
namen mojega odkrivanja teh gnostičnih evangelijev je bil predvsem ta, da sem
skozi njih lahko bolje in širše razumel tudi kanonično Sveto pismo – kolikor ga je sploh mogoče razumeti. Nekatere stvari
se skozi te tekste osvetlijo in razbistrijo in zato se mi zdi škoda in zmotno,
da se krščanska teologija tako zelo odvrača od teh gnostičnih tekstov – kar od
vseh povprek. Ima jih za »apokrife« v slabšalnem pomenu, za odpadniške spise,
ki porajajo herezije. Mislim, da bi drugačno vrednotenje teh del, ravno
nasprotno, duhovno razširilo krščanstvo.
Beseda
o racionalni paradigmi minulega stoletja. Vi ste ob tem posvarili: ne
zamenjevati ratia in pragmatizma.
Natančneje,
kot povem študentom, ki jim v prvem letniku predavam logiko: eno je
racionalizem kot neka filozofska usmeritev – predvsem sedemnajstega in
osemnajstega stoletja, katere glavni predstavniki so bili Descartes, Spinoza,
Leibniz in drugi, ki so bili prepričani, da je razum edina upoštevanja vredna
spoznavna sposobnost, torej je šlo za univerzalnost razuma; drugo pa je
spoštovanje, upoštevanje racionalnega mišljenja, racionalnega diskurza, ki
temelji na nekaterih »minimalnih kriterijih racionalnosti«. Recimo: jasnost in
razločnost izražanja, pisanja. O vsem se seveda ni možno jasno izražati in
pisati, nekatere stvari pač presegajo to zahtevo. A moje načelo je takšno: o
tistem, o čemer lahko jasno in razločno pišeš ali razmišljaš (ali predavaš),
dejansko moraš tako pisati, razmišljati … To načelo clare et distincte je neka regula, neka norma, ki sicer ni nikoli
popolnoma udejanjena, a problem raznih iracionalizmov, ki so se začeli bohotiti
predvsem v drugi polovici dvajsetega stoletja, je v tem, da se dostikrat
»načelno« odvračajo od razuma. Nagibajo se k nekim »intuicijam«, »čustvenim«
pristopom in tako naprej, tudi v filozofiji. Glede smiselnosti teh pristopov pa
sem zelo skeptičen. Hočem reči: razum vsekakor da, čeprav razum ni edina
spoznavna sposobnost, s katero naj se filozofija ukvarja in ki vodi človeka po
spoznavni poti, po poti žlahtne filozofske radovednosti. Včasih to povem z
majhno šalo: kakor ne moreš s kolesom priti na Luno, tako tudi z razumom ne
moreš priti k najvišjemu spoznanju. Ampak to še ne pomeni, da se odrečeš kolesu
tu, na Zemlji! Razum je torej nekaj zelo dragocenega in takšno je tudi
razsvetljenstvo v širšem pomenu, ne zgolj kot neka historična epoha. Izraženo s
Kantovimi znamenitimi besedami: »Sapere
aude«, upaj si vedeti, upaj si spoznati, to se mi zdi nekaj zelo lepega,
nekaj, kar je zelo dragoceno in značilno za zahodno civilizacijo. Jasno: tudi
tu so težave – razsvetljenstvo je imelo vzpone in padce, kot sta pokazala tudi
filozofa Horkheimer in Adorno v znani knjigi Dialektika razsvetljenstva. A po drugi strani se moramo danes, na
začetku 21. stoletja zavedati, da se moramo nasloniti, zanesti na razum! Kaj
nam bo pomagalo v tem kaotičnem svetu, če ne ravno razum v žlahtnem, klasičnem
pomenu – in v tem smislu lahko rečem, da »častim« razum.
Pojem
svetega – o tem sta imela pred časom razpravo z doktorjem Tinetom Hribarjem.
Ja,
ta razprava je bila zelo zanimiva in zame tudi inspirativna. Kolega Hribar je
nekoliko starejši od mene in na svoji spoznavni poti je bil – zlasti takrat, ko
sva si dopisovala – dlje kot jaz, tako da je bila zame tudi svojevrstna čast in
priznanje, da se je odzval na moje pisanje o svetem in da sva imela potem v Novi
reviji neke vrste javno korespondenco na to temo; to je bilo proti koncu
osemdesetih let. Sam gledam na sveto nekoliko drugače kot Hribar, ki sveto razlikuje od božjega – če zelo poenostavim. Osebno namreč mislim, da to
razlikovanje ni tako nujno. Zakaj? Sam razumem božje ali božansko v nekem
širšem pomenu, kot to razume krščanska teologija ali monoteizem nasploh. Moje
prepričanje – bolj filozofsko kot religiozno, čeprav so v njem tudi religiozne
primesi – je neke vrste panteizem. To je filozofska vera, ki ne pozna
konkretnih ritualov v religiozni skupnosti in podobno. Kljub temu pa mislim, da
panteistično filozofsko prepričanje, ki ima svoje korenine v Spinozi (Deus sive Natura, pravi Spinoza, Bog je Narava in Narava je Bog), v
renesansi pri Giordanu Brunu, in če gremo še nazaj v staro Grčijo, tudi pri
predsokratikih – govori tako o svetem kot o božjem. V panteizmu se ta dva pojma
v precejšnji meri stekata. Tudi pri znamenitem nemškem filozofu Schellingu, ki
je, lahko bi rekli, nekakšen procesni, dialektični panteist, najdemo znameniti
stavek: »Narava je vidni duh, duh je
nevidna narava«. Narava se torej v svojem razvojnem procesu dviga k duhu.
To misel najdemo – seveda v drugačni obliki – tudi pri Heglu. Skratka, da ne bi
preveč ne zašel: pojma svetega, ki je
znan predvsem iz knjige Rudolfa Otta Das
Heilige – Sveto, po mojem mnenju
nima smisla preveč ločevati od pojma božjega,
božanskega, ker sicer slednjega bolj ali manj zreduciramo na neko zgolj
sakralno dimenzijo, na rituale, na posvetitve. Uvajamo ločnice, ki po mojem
niso nujne. Seveda je pa pogoj za tesnejšo, recimo filozofsko, povezavo svetega in božjega, da se v mislih nekoliko oddaljimo od standardne,
konfesionalne razlage Svetega pisma.
Osebno nisem konfesionalno veren v običajnem pomenu besede, kar pa ne pomeni,
da sem ateist ali materialist. Iščem neko svojo filozofsko vero, ki zdaleč ni
samo racionalna, saj ima svoje čustvene, razum presegajoče in presežne
komponente. V tem pogledu mi je eden od duhovnih svetilnikov Albert Einstein s
svojimi spisi o religiji, znanosti, etiki.
Naj
Vas citiram, takole ste rekli ob neki priložnosti: »Če pravi intelektualec ne
more biti ateist, pa iz tega nikakor ne sledi, da bi moral biti vernik ali celo
konfe
Vsekakor
se s tem strinjam; o tem sem govoril pred nekaj leti na nekem forumu o odnosih
med religijo in kulturo. Predvsem mislim, da je nujna strpnost, toleranca, ki
naj ne bo samo pasivna, saj pasivna toleranca pomeni to, da me pač ne briga,
kaj nekdo drug misli in počne. Potrebna je aktivna toleranca med različno
mislečimi, recimo med »pravoverno« verujočimi in ateisti ali »drugače«
verujočimi – namreč aktivna v tem pomenu, da si drug drugemu prisluhnemo in
poskušamo drug drugega razumeti! Duhovna aktivnost, odprtost je v tem, da
sogovornika vzamem resno in pomislim, da ima morda tudi on vsaj deloma prav.
Torej, da ne vztrajam za vsako ceno in za zmeraj pri svojem. Gre torej za
odprtost.
Druga
stvar, ki ste jo omenili, je ločitev cerkve od države. Mislim, da je to
vsekakor zadeva, ki bi bila v prihodnosti zaželena. Katoliški teologi se tukaj
z mano seveda ne bodo strinjali – včasih o tem govorimo tudi na kakih okroglih
mizah ali v osebnih pogovorih. Problem te povezave sega daleč nazaj v
zgodovino: rimski cesar Konstantin je v začetku četrtega stoletja sprejel
krščanstvo in z njim se je vzpostavilo to tesno sodelovanje med cesarjem in
papežem, med Državo in Cerkvijo. In to je trajalo skozi celotno zgodovino in se
deloma obnavlja še dandanes. Ne govorim o tem, da je to imelo samo slabe
vidike, tudi dobre je imelo, a zdi se mi, da v današnjem času ta
»cezaropapizem« preprosto ne znese več. To seveda ne pomeni, da naj Cerkev ne
bi bila prisotna v javnosti, po mojem mnenju pa si ne more lastiti statusa, ki
bi bil v nekem smislu enakovreden statusu države. Cerkev je del civilne družbe,
ne glede na to, koliko vernikov zajema, ne glede na nekakšna preštevanja, tu se
navajajo takšni in drugačni podatki,
koliko ljudi je konfesionalno vernih – odstotki so včasih visoki, drugič
nizki, to je pač odvisno od metodologije iskanja teh podatkov. V nekem
tradicionalnem smislu smo seveda vsi del krščanske civilizacije. Zdi se mi, da
je tu tudi dosti dvoličnosti pri
nekaterih teologih, ki po eni strani želijo, da bi bila Cerkev čimbolj prisotna
v javnosti, se pravi, tudi v politični javnosti, ne samo v civilni sferi; po
drugi strani pa, če ta javnost, neka »druga« javnost, kakorkoli že poseže v
Cerkev, potem je to takoj narobe, potem so to »sile kontinuitete« ipd. Sam se v
ideoloških sporih nerad opredeljujem za ali proti. Saj veste, da v samem Svetem pismu najdemo tista dva znamenita
stavka – oba je izrekel Jezus – o »nas« in »drugih«. Prvi je tale: Kdor ni z nami, je proti nam. To je
izključujoči stavek. Drugi stavek pa je: Kdor
ni proti nam, je z nami. To je pa vključujoča misel. Jaz sem za to drugo,
vključujočo logiko, nisem za izključevanje, nisem za »kulturni boj«. V naši
ljubi Sloveniji pa se ta kulturni boj vedno znova razplamteva. Moram reči, da
sem glede tega razočaran; ko smo si priborili samostojnost, si niti v sanjah
nisem predstavljal, da se bo ta boj, ki je bil tako močan v času med obema
vojnama in je pripeljal do nacionalne tragedije – in ki seveda sega še nazaj v
zgodovino – da se bo ta ideološki boj pri nas spet razplamtel. Sam se raje
umikam iz tega »ločevanja duhov«, nisem ne na eni, ne na drugi strani, čeprav
zdaj govorim bolj kot tisti, ki ni na katoliški strani. Kajti dejstvo, da se ta
boj, za katerega sem bil prepričan, da je stvar preteklosti, obnavlja v naši
sodobni družbi – ki bi morala biti usmerjena v prihodnost, kajti 21. stoletje
bo stoletje strahotnih preizkušenj za vse nas, tako glede okolja, ekonomije,
globalne politike – to se mi zdi precej tragično.
Profesor
Uršič, poznavalce in ocenjevalce vedno znova nekako očarate s spretnostjo
pisanja, povezovanja filozofskih vprašanj z literarno formo. S takimi izrazito
pozitivnimi pridevki so bili pospremljeni tudi doslej napisani deli vaše
tetralogije Štirje časi.
Časi, ki so dani človeku: preteklost, sedanjost, prihodnost in večnost.
Lahko
rečem, da je to delo mojega življenja. S to tetralogijo, ki jo zdaj pišem že
skoraj deset let, tudi živim. Kot je rekel moj ljubi duhovni prednik Michele de
Montaigne: Tako kot jaz ustvarjam knjigo,
tako knjiga oblikuje in ustvarja mene. Do zdaj so izšli trije deli: Pomlad in dve knjigi Poletja, ki sta usmerjeni predvsem v
renesanso, v renesančne študije. Zdaj pišem knjigo Jesen in jo bom verjetno še nekaj let. Glede povezave med
literarnim in filozofskim pisanjem pa bi rekel tole: svoje pisanje v tej
tetralogiji razumem predvsem kot filozofsko
pisanje, čeprav sem v mlajših letih pisal tudi bolj literarna dela, recimo
knjigi Razpoke in Romanje z Animo sta bili bistveno bolj
literarni kot filozofski. To, kar pišem zdaj, je filozofija – filozofija, ki jo
v precejšnji meri pišem v dialogih. Dialog se mi zdi zelo pomembno sredstvo za
artikulacijo filozofskih misli. Gre za sokratski dialog in za vse druge
poznejše oblike filozofskega dialoga, ki jih v zgodovini filozofije ni bilo
malo. In zakaj je to pomembno: zato, ker dialog že na formalni ravni, na ravni
samega filozofskega diskurza omogoča večglasje, omogoča polifonijo glasov in s
tem polifonijo stališč ali resnic, ki so v ozadju teh glasov. S tega stališča
mi je dialoška oblika blizu, dialog je dejansko konstitutiven za moj filozofski
pristop. Gre za poskus, da bi videl stvari v njihovi kompleksnosti, polifoniji.
Predvsem pa ni nujno, da bi vedno združevali nekaj, kar v osnovi ni združljivo:
filozofija je v zgodovini ustvarjala velike sinteze, nemalokrat tudi na račun
različnosti. Mislim, da je sinteza neki ideal, nekaj, kar je na koncu poti, ki
pa je neskončna. Ne gre za nekaj, kar bi bilo lahko doseženo v pozitivnem
mišljenju. Pozitivno mišljenje, tj. tisto, ki se »dogaja«, ki ga mislim kot živ
človek, je zmeraj kompleksno, polifono, večglasno. Nikoli ni linearno. In na
tak način poskušam pisati dialoge in filozofske teme, ki jih obravnavam v
tetralogiji poskušam bivanjsko, eksistencialno povezati z lastno življenjsko
izkušnjo. To se mi zdi za filozofa zelo pomembno.
Še
misel o logiki, o kateri ste sicer že govorili. Naj vam izdam skrivnost: moj
mlajši sin je pred leti opravljal izpit pri Vas in ko sem se pripravljal na
tale najin pogovor, sem mu omenil – kaj pa naj povprašam profesorja. Rekel je:
Vprašaj profesorja, kako je z logiko prišel do gnoze. In vas vprašujem …
(..smeh..)
Spet ta gnoza, res se mi otepa v življenju! Najprej, preden odgovorim na vaše
vprašanje, moram reči naslednje: v nekem obdobju sem prišel do gnoze, potem pa
deloma tudi odšel od nje – pravzaprav ne ravno odšel, ampak z gnozo in
gnosticizmom se posebej ne ukvarjam zadnjih deset let, odkar pišem tetralogijo Štirje časi. Zdaj se ukvarjam predvsem s
filozofijo narave in znotraj nje s kozmologijo. V tem okviru imam neko
panteistično prepričanje o identiteti narave in duha, ki je v nekem smislu
blizu platonizmu ali novoplatonizmu. Nekateri so presenečeni, ko jim rečem, da
sem globoko v srcu in duši platonik, saj dandanes platonizem ni ravno v modi.
No, če se vrnem k vprašanju, kako sem prišel od logike h gnozi. Menim, da niti
nista v kakem hudem nasprotju. Tako kot sem že na začetku najinega pogovora
omenil Wittgensteina, njegovo povezovanje logike in mistike – v podobnem smislu
sta povezani logika in gnoza, če misliva gnozo kot celostno védenje, ki
združuje vedenje, videnje, čutenje oziroma občutje. Zakaj mislim, da med logiko
in gnozo ni načelnega nasprotja? Glejte, logika, razum, je kakor nekakšna
lestev – tudi prispodoba lestve je Wittgensteinova – namreč lestev, po kateri
se vzpenjamo, po kateri se naše spoznanje dviga vse višje in višje – toda, ko
prideš do neke točke, te lestve najbrž ne rabimo več. To ni mišljeno časovno,
saj smo pravzaprav zmeraj na poti, nikoli ni tako, da bi nekam prišli in bi
rekli – logike ne rabimo več. V določenih stanjih zavesti, ki so – recimo –
presežna, ko razmišljaš o celovitosti sveta, bivanja, ko se v vključiš v neko »celoto«,
takrat logike ne potrebuješ. In to je to gnoza kot celostno spoznanje, celostno
in obenem stopnjevito. Zato mislim, da ni načelnega nasprotja med enim in
drugim.
Morebiti
se da k temu pristaviti še tole Vašo misel, takole bolj ob koncu: »Za mojo
človeško dušo in pamet je resnica mnogotera, nikoli ni edina, ampak ne v smislu
relativizacije, pač pa je – resnica namreč – določena z mojo eksistencialno,
zgodovinsko in kozmično določenostjo. Tista resnica, o kateri govorijo mistiki,
pa je božja, ne človeška. In prav je tako!« – ste rekli.
Da,
resnica je nekaj zelo velikega. Resnica, tista božja ali sveta, ali kakorkoli
ji rečemo, nas vse presega, nihče si ne more lastiti Resnice z veliko začetnico.
Resnica je onstran vsega, kar lahko razumemo, kar lahko živimo. Hkrati pa ji moramo
slediti. Pri čemer so za nas nujne tudi naše delne resnice, resnice naših
življenj in misli, saj so nam vselej kakor kažipoti. Moramo jim slediti,
slediti moramo tudi nekemu spoznavnemu optimizmu, da se resnico v vsaj nekem
delnem smislu da doseči na tem svetu. Sem pa proti relativizmu resnic, kajti ne
gre za to, da bi zaradi večglasja, polifonije resnic vse povprek relativizirali.
Bližje mi je metafora vzporednosti: resnica je kot veletok, kot reka, ki se
cepi v različne rokave. Včasih grem po enem rokavu, včasih po drugem. Nekdo gre
po enem, nekdo po drugem. A ta veletok se potem izliva v ocean – in ta Ocean
nas daleč presega. Vsekakor pa mislim, da je treba slediti resnici! To je
tisto, kar je tudi moj filozofski credo,
ki ga povzemam od starega, večno
mladega Sokrata. Resnica je, tu in zdaj, vselej in nikoli. Tega ne smemo
pozabiti.
Doktor
Uršič, najlepša hvala za odgovore na moja vprašanja!
Hvala
tudi Vam!
[*] Intervju je bil objavljen marca 2008 v mesečniku Ampak, prvotno pa je bil posnet za oddajo »Podobe znanja« na programu Ars Radia Slovenija, 2007. Tu je mestoma slogovno popravljen zaradi prehoda iz govornega v pisni medij.