MARKO URŠIČ, intervju v Slovencu (Sobotno
branje, 29. 1. 1994) z naslovom Vsak angel je
strašen, sprašuje JANI VIRK.
Življenje
in človeška zgodovina sta polna paradoksov. Eden izmed njih je gotovo tudi
ta, da se v obdobju popolne prevlade racionalne paradigme in
pragmatičnosti ponovno prebuja zanimanje za religijo. Kako si to
razlagate?
O
prevladi racionalne paradigme – pri čemer se misli na znanstveno,
"kartezijansko" mišljenje – se pogosto, zlasti v kulturniških krogih,
govori preveč površno. Najprej je treba reči, da ratio še ne
pomeni pragmatičnosti, kar je razvidno iz vélikih zgodovinskih metafizičnih
sistemov, od Platona do Descartesa in Kanta, ki temeljijo na razumu, so pa
daleč od pragmatizma. Dalje, ratio, če ga razumemo v širšem
pomenu, torej ne le kot razsvetljenski razum, temveč tudi kot um, logos,
ni le princip naravoslovnih, temveč tudi duhovnih znanosti. V drugi
polovici 19. st. in v prvi našega je v nekaterih filozofskih smereh, še posebej
v t.i. filozofiji življenja in eksistencializmu prišlo do neproduktivnega in
nevarnega razcepa med Naravo in Duhom; prišlo je do "distanciranja" dominantnih
smeri humanistike od znanosti, ki naj bi bila "odtujena",
"nečloveška", "brezdušna" ipd. Res je sicer, da
sodobna znanost doživlja neke vrste "krizo identitete", da se pogosto
izgublja v hipertrofirani specializaciji, nepreglednosti, da niso razčiščena
vprašanja v zvezi z znanstvenim etosom (tudi v odnosu do potencialno
uničevalne tehnike) ipd., vendar pa je žlahtno bistvo znanosti, pojmovane
kot Platonova in Aristotelova epistéme, namreč spoznanje kot
iskanje resnice, kljub vsemu še vedno živo in odprto. Največji
znanstveniki našega stoletja niso zapadli pozitivističnemu pragmatizmu in
zanikanju duha, prej nasprotno: znano je, da je Einstein poudarjal, da
"Bog ne kocka", in da je bil Heisenberg očaran nad pitagorejsko
harmonijo števil, ki naj bi se odražala v razmerjih med stanji elementarnih
delcev.
Ponovno
prebujanje zanimanja za religijo v postmoderni dobi si torej razlagam kot
prebujanje iz pragmatizma in pozitivizma moderne dobe, kot iskanje
"poslednjih resnic" (ne nujno v tradicionalnem eshatološkem pomenu). Prav
to iskanje pa vseskozi opredeljuje tudi visoko znanost. Od ratia se ne
smemo odvrniti, niti na področju narave niti na področju duha.
Kaj pomeni biti ateist v svetu, ki na metafizična
vprašanja ne more dati dokončnih odgovorov?
Intelektualec
predvsem ne more in ne sme biti ideolog – ateizem pa je v novejši zgodovini
nastopal prvenstveno kot ideologija, namreč kot nesvobodna, v domeno
tosvetne moči in oblasti ujeta, "zainteresirana" misel. Takšna
funkcija ateizma pa je bila obenem tudi zrcalna slika in reakcija na druge
ideologije: v evropskem kulturnem prostoru, kamor spadamo seveda tudi mi,
predvsem na klerikalizem. Osebno bi rad videl, da bi bila tragična
ideološka nasprotja, ki so izključno "od tega sveta" in s
svétostjo nimajo nobenega opravka, enkrat za vselej presežena. Če se vrnem
k vprašanju: drži sicer, da pravi intelektualec ne more biti ateist, vendar iz
tega ne sledi, da bi moral biti vernik ali celo "konfesionalec". Tista
logika duha, ki temelji na načelu tertium non datur, je logika
džihada, svete vojne, bodisi z ene bodisi z druge strani. Jezusove besede Kdor
ni proti nam, je z nami (Mr 9,40) se je prevečkrat napačno
razumelo: "Kdor ni z nami, je proti nam". Za novoveški ideološki
ateizem je bila v precejšnji meri kriva tudi Cerkev sama. Glede drugega dela
vašega vprašanja pa bi rekel, da seveda ni dokončnih odgovorov na
"metafizična vprašanja" – in drugače sploh ne more biti,
saj smo še živi, še smo tukaj, dokončnost pa pomeni poslednje razodetje
"tam", "onstran". Dodal pa bi, da se ljudje prevečkrat
zatekamo k iluzijam o že doseženih dokončnih odgovorih, ki naj bi jih
nudila bodisi znanost bodisi vera. Prevečkrat se obnašamo, kakor da bi
"Boga držali za brado". Vsako samozadovoljstvo ob že navidezno
doseženih odgovorih na temeljna "metafizična vprašanja" nas
bržkone zgolj odvrača od poti modrosti. Kar pa seveda ne pomeni, da resnice sploh ni. Prej pomeni:
resnica je mysterium.
Kako gledate na razmerje med vero in inštitucijo, med
posameznikom in skupnostjo?
Odnosi
med posameznikom in skupnostjo, še posebej na religioznem področju, so
bili v celotni človeški zgodovini izjemno zapleteni, pogosto boleči
in tudi tragični, če pomislimo na usodo t.i. herezij. Najprej bi
rekel, da skupnosti (občestva) ne enačim z inštitucijo. Mislim sicer,
da vera sicer izhaja iz posameznika, iz človekovih notranjih in intimnih
doživetij in razodetij, vendar se zavedam, da bi težko preživela brez
kolektivnega spomina, ki ga vzdržuje in zagotavlja občestvo. Drugače
pa je z inštitucijo, ki ima, vsaj v primeru rimskokatoliške Cerkve, tudi
izrazito politično funkcijo, kar je razvidno med drugim iz nedavnih
dogajanj v zvezi z razpadom komunizma. V odnosu do te politične funkcije
Cerkve pa sem jaz "nekonfesionalec", in sicer ne glede na to, ali
Cerkev v določenih zgodovinskih trenutkih deluje politično in
etično modro ali ne. Minil je čas tosvetnih varuhov "večnih
vrednot". Humanistični etos, ki ga je nedvomno sooblikovalo
krščanstvo, je postal del novoveške civilne, sekularizirane zavesti, tudi
"ateistične".
Mislim,
da se bo Cerkev vrnila k svojemu izvirnemu poslanstvu in se vzpostavila kot
prenovljeno duhovno občestvo postmoderne dobe šele takrat, ko se bo
dejansko in ne zgolj na videz odrekla prepričanju, da ima edino ona
ključe k edini Resnici. S tem bi se odpravila tudi tista neprijetna
"segregacija", ki jo večkrat občutim v stikih s "konfesionalci"
kljub vsej njihovi prijaznosti in deklarirani odprtosti. Če bi me kdo
vprašal: "Toda – ali si ti sploh kristjan ali nisi?", bi jaz rad
odvrnil, da sem kristjan (ne samo formalno), toda odgovor s stališča
inštitucije ne bi zadoščal, kajti: "Kakšen kristjan pa si, če ne
hodiš k nedeljski maši, k obhajilu...?" Težava je v tem, da seveda ne gre
samo za obred (ki je gotovo izraz krščanskega občestva), temveč
za celo vrsto moralnih, socialnih, političnih idr. norm, ki jih konfesija
implicira, čeprav mnoge med njimi nimajo neposredne zveze z vero v Boga.
In če ne sprejemaš teh norm (tudi nekaterih precej problematičnih),
si "zunaj" – včasih so temu rekli "heretik", danes se
reče "neverujoči" ali, evfemistično,
"drugače misleči". Vendar – ali smo res vsi
"neverujoči" tudi neverujoči? Mislim, da ne.
Po
drugi strani pa se včasih, ko vstopim v kakšno čudovito cerkev,
vprašam: bi vse to nastalo brez Cerkve, brez inštitucije? Verjetno ne – kar pa
spet ne pomeni, da mora inštitucija tudi v prihodnosti ohranjati takšno
tosvetno moč in oblast, kakršno je imela v preteklosti. Jezus je rekel: moje
kraljestvo ni od tega sveta (Jn 18,36). Cerkev prihodnosti, kakršno
si želim, bi bila odprto "vesoljno zavetje", svetišče ljubezni,
svetosti življenja in smrti, čisti prostor molitve in meditacije,
"preddverje transcendence".
Ukvarjate
se tudi z leposlovjem in estetiko. Ali obstaja področje, na katerem se
umetnost in religija dotikata? Ali pa je za vas tako kot za Kierkegaarda
območje estetskega za eno stopnjo pod območjem etičnega in za
dve stopnji pod območjem religioznega?
Naj
najprej na kratko odgovorim na drugi del vprašanja: Kierkegaard mi je kot
"mislec paradoksa" zelo blizu, vendar mi je malce tuja njegova
hierarhija estetskega, etičnega in religioznega. Razlagam si jo predvsem
kot odsev in hkrati kritični obrat Heglove perspektive, po kateri je
filozofija na samem vrhu absolutnega duha, za stopnjo nižje je religija in še
za stopnjo nižje umetnost; odsev zato, ker oba misleca postavljata spoznanje
nad lepoto, obrat pa zato, ker Kierkegaard v nasprotju s Heglom daje primat
veri, ne pa filozofiji oz. mišljenju. V naši dobi, ko se uveljavljajo t.i.
policentrični modeli na vseh področjih, tudi na področju duha,
postajajo tovrstne hierarhije vendarle bolj predmet zgodovinskih ved. Enostavno
povedano – same alternative "ali lepota ali spoznanje", "ali
spoznanje ali vera", "ali lepota ali vera", so zmotne,
neadekvatne in zavajajoče.
Umetnost
in religija se v zgodovini nenehno prepletata: tako močno sta spojeni, da
si skoraj ni mogoče zamisliti vélike umetnosti brez izkušnje ali vsaj
bližine svetega, prav tako pa sveto v vseh religijah, vsaj na
"iniciacijski ravni", nagovarja človeka z lepoto – lepoto, ki je
hkrati tudi strašna, kajti "vsak angel je strašen", kot je rekel
Rilke. Tako umetnost kakor tudi religija govorita iz območja numinoznega
(R. Otto); to najbolj občutimo prav v Svetem pismu, ki je oboje: sveti
zapis, tj. knjiga božje besede, božjega razodetja človeštvu, in obenem
izjemna literarna umetnina (oziroma zbirka literarnih umetnin). O hermenevtiki
branja svetih tekstov sem pisal v svojem eseju "Možnost Jakobove
lestvice" (Nova revija 109/110). Gre za tisto tenko, največkrat
zabrisano ločnico med "registri" besedila, namreč za
vprašanje, do kod sega literatura in kje se začne razodetje. Vsako nasilno
in arbitrarno postavljanje te ločnice nas odvrača od najpomembnejše
značilnosti svetega besedila, od pomenske mnogoplastnosti. Sveto pismo
(tudi kot "obči" pojem, ki poleg judovskokrščanske Biblije
obsega npr. Ehnatonovo himno Soncu, indijske Upanišade, zenovske koane itd.) v
svoji čutnonazorni enigmatičnosti nikoli ni le "čutni
sij" Ideje in/ali Resnice, ni zgolj "oblačilo", v katero se
odeva božansko sporočilo, temveč je že to sporočilo sámo.
Metaforičnost svetopisemskega diskurza se oblikuje vseskozi na dveh
ravneh, v dveh registrih: besedilo govori samo-po-sebi, iz svoje imanence, in
hkrati kaže čezse, k transcendenci. V umetnosti, vsaj v tisti, ki me
resnično zanima in pretrese, se dogaja nekaj zelo podobnega.
Kaj
je skupnega svetovnim verstvom? Je možno, da bo nekoč na svetu zavladala
ena sama religija? Bi bilo to sploh dobro?
Če
bi rekel, da je skupni imenovalec vseh svetovnih verstev "sveto", bi
bila to bržkone zgolj abstrakcija, čeprav gotovo v nekem smislu drži, da
je sveto nekakšen "a priori" vsake religije. Vprašljivo bi bilo tudi
reči, da se vsa verstva ujemajo "po duhu", četudi ne
"po črki". Vprašljivo zato, ker bi se s tem postavili na mesto
univerzalnega Duha, ki briše vse razlike v končni totalitarni Eno(tno)sti,
kar so v zgodovini pogosto počenjali filozofi. Zato rajši rečem, da
na takšna vprašanja preprosto ne vem odgovora. Menim le, da je resnica za
človeško dušo in pamet "polifona" – da resnica tukaj-in-zdaj ni
nikoli edina Resnica, temveč da je vselej mnogotera. Vendar pri tem ne gre
za vsesplošno relativizacijo resnice. Tista resnica, ki se mi kaže kot
nepoljubna in zavezujoča, mi je tukaj-in-zdaj nepreklicno dana z mojo
eksistencialno, zgodovinsko in kozmično določenostjo. Coincidentia
oppositorum, o kateri govorijo mistiki, pa je božja, ne človeška. In,
če lahko tako rečem: prav je tako.