Baruch de Spinoza
Teološko-politična razprava (1670)
odlomki, prev. Marko
Uršič
(gl. tudi celoten
prevod Jana Bednarika, Analecta, 2002)
Predgovor
»Praznoverje
se torej poraja, ohranja in goji iz strahu.« (P:9)
»Vsaka
cerkev je postala teater…« (P:27)
»…od
stare religije je preživela zgolj njena zunanja forma … in vera je postala samo
zmes lahkovernosti in predsodkov.« (P:28)
»Pobožnost
– o véliki Bog! – in religija sta postali splet smešnih misterijev; ljudje, ki
prezirajo razum, ki zavračajo razumevanje in se od njega odvračajo,
češ da je po naravi sprijeno, ti ljudje, pravim, so od vseh cenjeni – o
najstrašnejša laž! – kot tisti, ki posedujejo luč iz Višav.« (P:29)
»…[in
zato] sem sklenil, da na novo proučim Biblijo, podrobno, nepristransko, z neokovanim duhom, brez vnaprejšnjih predpostavk o njej in
ne da bi ji pripisoval naukov, katerih ne najdem jasno zapisanih v njej.«
(P:35)
»V
katerem pomenu se je Bog razodeval prerokom in zakaj je izbral prav te ljudi?«
(P:37)
»…
[in] popolnoma sem se prepričal, da Biblija pušča razum absolutno
svoboden in da nima nič skupnega s filozofijo, saj Razodetje in Filozofija
stojita na različnih bregovih.« (P:42)
»Pokazal
bom, da Beseda božja ni bila razodeta kot določeno število knjig,
marveč je bila dana prerokom kot preprosta ideja duha, namreč
poslušnost Bogu v predanosti srca in v dejavni pravičnosti in
dobrodelnosti;« (P:44)
I. poglavje: O PREROŠTVU
»Narava
človeškega duha je prvotni vzrok božanskega razodetja.« (1:9)
»Samo
Kristusu so bili neposredno, brez besed ali videnj, razodeti božji napotki
ljudem za odrešenje, tako da se je Bog razodel apostolom po Kristusovem duhu,
kakor se je bil razodel Mojzesu po nadnaravnem glasu. V tem pomenu lahko
rečemo, da je Kristusov glas, tako kot glas, ki ga je slišal Mojzes, božji
glas in da je božja modrost (tj. nadčloveška modrost) v Kristusu prevzela
nase človeško naravo in da je Kristus pot k odrešenju. Na tem mestu pa
moram poudariti, da tistih naukov, ki jih nekatere cerkve razlagajo v zvezi s
Kristusom, jaz ne zatrjujem, niti ne zanikujem, kajti svobodno priznam, da jih
ne razumem. Tisto pa, kar sem pravkar rekel, povzemam iz Svetega pisma, v
katerem nisem nikoli prebral, da se je Bog prikazal Kristusu ali govoril
Kristusu, ampak da se je Bog razodel apostolom po Kristusu; da je Kristus Pot
življenja in da je bil stari zakon dan po angelu, ne pa neposredno od Boga;
odtod sledi, da če je Mojzes govoril z Bogom iz obličja v
obličje, tako kot človek govori s svojim prijateljem (tj., ko
govorita s svojima telesoma), potem je Kristus občeval z Bogom iz duha v
duh.« (1:48-51)
»Vse
se dogaja po moči Boga. Narava sama je božja moč pod drugim imenom in
naša nevednost o moči božji je sorazmerna z našo nevednostjo o Naravi.
Zato je povsem nerazumno pripisovati neki dogodek božji moči, kadar ne
poznamo njegovega naravnega vzroka, ki je božja moč.« (1:116-7)
II. poglavje: O PREROKIH
»Torej
je popolnoma zmotno pričakovati, da si lahko iz preroških knjig pridobimo
znanje o naravnih in duhovnih fenomenih.« (2:6) … »Gotovost prerokbe je, kot
sem že rekel, zgolj moralna.« (2:23)
»…glede
detajlov [v preroških spisih]: vsakdo jim lahko verjame ali pa ne, kakor želi.«
(2:127)… »Vsakdo lahko verjame toliko o njih [detajlih], kolikor mu
dopušča razum.« (2:132)
IV. poglavje: O BOŽJEM ZAKONU
»Naše
najvišje dobro in popolnost sta torej odvisna samo od spoznanja Boga.« (4:27)
»Čim
globlje je naše spoznanje naravnih pojavov, tem popolnejše je naše spoznanje
božjega bistva (kajti Bog je vzrok vseh stvari).« (4:28) »…najvišje blaženosti
pa je deležen tisti, ki se bolj kot vsega drugega radostí umskega spoznanja
Boga, najpopolnejšega bitja.« (4:29)
»Ker
je ljubezen do Boga človekova najvišja sreča in blaženost, poslednji
konec in cilj vseh človeških dejanj, iz tega sledi, da po Božjem zakonu
živi le tisti človek, ki ljubi Boga ne zaradi strahu pred kaznijo, niti
zaradi ljubezni do česa drugega, na primer čutnega užitka ali dobrega
slovesa ipd., marveč zgolj zato, ker ima spoznanje Boga oziroma ker je
prepričan, da je spoznanje in ljubezen do Boga najvišje dobro.« (4:33)
»…spoznanje
in ljubezen do Boga je najvišji cilj, h kateremu morajo biti usmerjena vsa naša
dejanja.« (4:35)
»Vidimo,
da ta naravni Božji zakon ne zahteva izvajanja kakšnih obredov (ceremonij) –
tj., dejanj, ki so po sebi indiferentna, ob tem pa cenjena kot dobra zaradi
njihove ins
Na
vprašanje:
»Ali
lahko s pomočjo naravne luči razuma doumemo Boga kot zakonodajalca
ali vladarja, ki predpisuje ljudem zakone?« (4:50)
Spinoza
odgovarja:
»Naš
sklep glede tega vprašanje se zlahka izpelje iz narave božje volje, ki se od
Njegovega razumevanja razlikuje zgolj v odnosu do našega uma – tj. v Bogu sta
volja in razumevanje resnično eno in isto in se razlikujega
samo v odnosu do naših misli, ki jih oblikujemo glede božjega razumevanja.«
(4:55)
[Tj.
Božja volja se izraža v nujnih in večnih zakonih Narave.] →
»Bog
je torej opisan kot zakonodajalec ali vladar in prikazan kot pravičen,
usmiljen, &c., zgolj v pripuščanju popularnega razumevanja in v tem je
nepopolnost takšnega razumevanja; kajti v resničnosti Bog deluje in
usmerja vse stvari preprosto po nujnosti svoje narave in po svoji popolnosti,
saj so Njegovi odloki in hotenja večne resnice, ki vedno vsebujejo
nujnost.« (4:76)
»Vsakdo
lahko z lučjo narave jasno razume dobrost in
večno božanskost Boga, iz nje pa lahko sklepa in spozna, kaj naj išče
in česa naj se ogiblje.« (4:96)
V. poglavje: O OBREDNEM (CEREMONIALNEM)
ZAKONU
»Božji
zakon, ki daje ljudem resnično blaženost in jih uči resničnega
življenja, je univerzalen za vse ljudi« (5:1) … Medtem ko bile »obredne
zapovedi, zapovedane v Stari zavezi samo Hebrejcem«, veljavne »za časovno
telesno srečo in mir njihovega kraljestva, dokler je to kraljestvo
trajalo« (5:2)
»Kristus,
kot sem že rekel, ni bil poslan na svet, da bi ohranil zakone, niti da bi jih
zavrnil, temveč zgolj zato, da bi učil univerzalni moralni zakon…«
(5:15)
»Iz
vseh the razmislekov je zdaj jasneje od dneva, da
obredi (ceremonije) nimajo nič opraviti s stanjem blaženosti…« (5:59)
»Kar
se tiče krščanskih obredov, kakor so krst, zadnja večerja,
prazniki, javne molitve in vsi drugi običaji, ki so in so zmeraj bili
skupni vsemu krščanskemu svetu – če jih je zares vpeljal Kristus ali
Njegovi apostoli (kar je dvomljivo), so bili vpeljani kot zunanji znaki
vesoljne Cerkve, ne pa zato, ker bi imeli karkoli opraviti z blaženostjo ali
ker bi v sebi vsebovali kakšno svetost. Zatorej, četudi takšni obredi niso
bili vpeljani z namenom podpiranja vlade, pa so bili predpisani za ohranitev
družbe in zato tisti, ki živi sam zase, nanje ni vezan: tako so tudi tisti, ki
živijo v deželi, kjer je krščanska vera prepovedana, zavezani k odrekanju
od teh ritualov, kljub temu pa lahko ravno tako živijo v stanju blaženosti.
Primer za to imamo na Japonskem, kjer je krščanstvo prepovedano…« (5:
60-62)
»Sveto
pismo je bilo prvotno napisano za celotno ljudstvo, drugotno pa za ves
človeški rod; zato je bilo njegovo vsebino nujno karseda
prilagoditi razumevanju množic in jo dokazovati s primeri, vzetimi iz
izkustva.« (5:71) … »Resnica teh zgodb, kakršnakoli je že, nima nič
opraviti z Božjim zakonom in ne služi drugemu kot spoštovanju do nauka…« (5:85)
… »po drugi strani pa, tudi če je kakemu človeku Sveto pismo
popolnoma neznano, ima pa kljub temu pravilne nazore in resničen
življenjski cilj, je ta človek popolnoma blažen in resnično ima v
sebi Kristusovega duha.« (5:87)
»Le
to bi še dodal, da človeka lahko presojamo samo po njegovih delih.« (5:95)
VI. poglavje: O ČUDEŽIH
»Torej,
ker ni nič nujno resnično razen po Božjem odloku, je očitno, da
so univerzalni zakoni narave Božji odloki, ki izhajajo iz nujnosti in
popolnosti Božje narave. Zato bi vsak dogodek v naravi, ki bi kršil njene
univerzalne zakone, nujno kršil tudi Božji odlok, njegovo naravo in umevanje;
drugače rečeno, če bi kdo trdil, da Bog deluje v nasprotju z
zakoni narave, bi bil s to trditvijo ipso facto primoran trditi, da Bog deluje proti svoji lastni
naravi – kar je očiten nesmisel.« (6:16-18)
»Nadalje,
ker se v naravi nič takega ne zgodi, kar ne sledi iz njenih zakonov, in ker
njeni zakoni zaobsegajo vse, kar si Božji um zamisli,
in končno, ker narava ohranja trden in nespremenljiv red – iz tega povsem
očitno sledi, da so čudeži razumljivi zgolj v odnosu do
človeških mnenj in da pomenijo samo dogodke, katerih naravni vzrok ne more
biti pojasnjen s sklicevanjem na kako običajno dogajanje, bodisi da ga ne
znamo pojasniti mi ali ga vsaj ni znal pripovedovalec čudeža.« (6:21)
»…ker
so zakoni narave večni Božji odloki in hotenja, moramo nujno sklepati, da
bo naše spoznanje Boga in Božje volje naraščalo v sorazmerju z našim
spoznavanjem in jasnim razumevanjem narave, s tem da bomo uvideli, kako je
odvisna od svojega prvotnega vzroka in kako deluje v skladu z večnim
zakonom. Zatorej, kolikor napreduje naše razumevanje, so tisti pojavi, ki jih
jasno in razločno razumemo, veliko bolj upravičeni, da jih imenujemo
Božja dela in da jih pripisujemo Božji volji kakor pa oni, o katerih smo povsem
nevedni, čeprav močno učinkujejo na domišljijo in izsiljujejo
človeško občudovanje.« (6:34-35)
»S
čudežem tu pojmujem dogodek, ki presega, ali se vsaj zdi da presega,
človeško dojemanje: in če se o njem domneva, da uničuje ali
prekinja red narave in njene zakone, ne samo da nam ne more dati nobenega
spoznanja Boga, marveč nasprotno, jemlje nam tisto [spoznanje], ki ga
imamo po naravi in v nas povzroča dvom v Boga in v vse drugo.« (6:41)
»…pokazal
bom iz Svetega pisma, da so Božji odloki in ukazi ter posledično tudi
Njegova previdnost, zgolj red narave – tj., kadar Sveto pismo opisuje nek
dogodek kot izvršen od Boga ali Božje volje, moramo to razumeti samo tako, da
se je zgodil v skladu z zakonom in redom narave, ne pa, kot verjame večina
ljudi, da je narava za nekaj časa prenehala delovati ali da je bil njen
red začasno prekinjen.« (6:60)
Dva
primera:
»V
prvi Samuelovi knjigi (1 Sam 9,
15-16) se pripoveduje, da je Bog razodel Samuelu, da mu po poslal Savla, vendar
Bog ni poslal Savla k Samuelu tako, kakor smo ljudje navajeni poslati enega
človeka k drugemu. Njegovo "poslanje"
je bilo samo navaden naravni potek. Savel je iskal oslice, ki jih je bil
izgubil, in se je ravno nameraval vrniti domov brez njih, ko je, na pobudo
svojega hlapca, stopil k preroku Samuelu, da bi od njega izvedel, kje bi jih
lahko našel. Iz nobenega dela te pripovedi ni razvidno, da bi dobil Savel
kakršenkoli ukaz od Boga, naj obišče Samuela, razen tega naravnega
nagiba.« (6:64-67)
Drugi
primer:
»V
Genezi (1 Mz
9, 13) Bog pravi Noetu, da bo svojo mavrico postavil v oblake; toda to Božje
dejanje je zgolj drug način za izražanje loma in odboja svetlobe, ki so
jima podvrženi sončni žarki v vodnih kapljicah.« (6:70)
»…kajti
karkoli je nasprotno naravi, je nasprotno tudi razumu, in karkoli je nasprotno
razumu, je nesmiselno in mora biti, ipso facto, zavrnjeno.« (6:88)
»Ljudje
zelo redko poročajo o nekem dogodku preprosto tako, kot se je zgodil, ne
da bi česa dodali iz svoje presoje… še posebno, če dejstva presegajo
doumevanje tistega, ki jih vidi ali sliši, pradvsem
pa če si želi, da bi se zgodila na določen način.« (6:91)
[Če
pri svetopisemskih pričevanjih o čudežih ne poznamo resničnih
okoliščin, pa mnenj pripovedovalca ali zapisovalca itd.] »…bomo zamešali
dejanske dogodke s simbolnimi in imaginarnimi. Kajti mnoge stvari, ki so v
Svetem pismu zapisane kot resnične in za katere so ljudje verjeli, da so
resnične, so dejansko zgolj simbolne in imaginarne. Na primer, da se je
Bog spustil iz nebes (2 Mz
19, 18; 5 Mz
5, 18) in da se je vsa Sinajska gora kadila, ker je Gospod v ognju stopil
nanjo…« (6:98-100)
»…zato
lahko o tem [čudežih] vsakdo misli, kakor hoče, v skladu s tem, kar
se mu zdi zanj najbolje in kar ga najbolj zanesljivo vodi k čaščenju
Boga in k iskreni veri.« (6:129)