Baruch de Spinoza
Etika (1677)
odlomki, prev. Primož Simoniti
I. del: O
BOGU
»Vsaka postat je nujno neskončna.« [1p8 (97)]
»Bog ali podstat, sestoječa iz neskončno
mnogih atributov, katerih sleherni izraža večno in neskončno bistvo,
nujno biva.« [1p11 (101)]
»Vse, kar je, je v Bogu in brez Boga ne more
nič ne biti ne pojmovati se.« [1p15 (105)]
»Pravim, da je vse v Bogu in da se vse, kar se
zgodi, zgodi samó po zakonih neskončne narave Boga ter (kot bom kmalu
pokazal) sledi iz nujnosti njegovega bistva.« [1p15s (108)]
»Iz nujnosti božje narave mora slediti neskončno
mnogo na neskončno mnogo načinov (se pravi vse, kar more biti predmet
neskončnega uma.« [1p16 (109)]
»…um Boga, kolikor se misli, da tvori bistvo Boga,
je v resnici vzrok stvari, i njih bistva i njih bivanja. To so bržkone opazili
tudi tisti, ki so trdili, da so um, volja in moč Boga čisto isto.«
[1p17s (111)]
»Bog ni mogel ustvariti stvari na noben drugačen
način in v nobenem drugačnem redu, kot jih je.« [1p33 (121)]
»Slučajna pa se imenuje kaka stvar samo glede
na našo pomanjkljivo spoznavo in ne zavoljo kakega drugega vzroka.« [1p33s1
(122)]
»Ko bi bil torej Bog ustvaril stvari drugače,
kot so sedaj, bi morala biti, kot sem sklepal že spočetka, um in volja
Boga, se pravi (kot priznavajo vsi) bistvo Boga, drugačna, a to je
nesmisel.« [1p33s2 (124)]
II. del: O
NARAVI IN IZVORU DUHA
»S stvarnostjo in popolnostjo mislim isto.« [2d6
(136)]
»Mišljenje je atribut Boga ali Bog je misleča
stvar.« [2p1 (137)]
»Razsežnost je atribut Boga ali Bog je razsežna stvar.«
[2p2 (138)]
»Nikdo namredč ne bo mogel prav dojeti tega, kar
hočem, če se ne bo na vso moč varoval tega, da bi zamešal božjo
moč za človeško moč ali pravico kraljev.« [2p3s (139)]
»Red in zveza idej sta ista kakor red in zveza
stvari.« [2p7 (140)]
»Iz tega sledi, da je zmožnost mišljenja Boga
enaka njegovi dejanski zmožnosti delovanja; se pravi, vse, kar sledi formalno
iz neskončne narave Boga, sledi v Bogu objektivno iz ideje Boga po istem
redu in isti zvezi.« [2p7c (140)]
»…in da sta potemtakem misleča podstat in razsežna
podstat čisto ista podstat, ki je zapopadena zdaj pod tem zdaj pod onim
atributom. Tako sta tudi modus razsežnosti in ideja tega modusa čisto
ista, a na dva načina izražena stvar.« [2p7s (140)] → [3p2 (192)]
»Prvo, kar tvori dejansko bit človeškega duha,
ni nič drugega nego ideja neke dejansko bivajoče posamezne stvari.«
[2p11 (145)]
»Iz tega sledi, da je človeški duh del
neskončnega božjega uma. Kadar govorimo, da človeški duh zaznava to
ali ono, potemtakem ne rečemo drugega kakor to, da ima Bog to ali ono
idejo, ne kolikor je neskončen, temveč kolikor se razlaga z naravo
človeškega duha;« [2p11c (145)]
»Predmet ideje, ki tvori človeškega duha, je
telo ali neki dejansko bivajoč modus razsežnosti in nič drugega.«
[2p13 (146)]
»Iz tega doumemo ne le, da je človeški duh združen
s telesom, marveč tudi, kaj je treba misliti z združbo duha in telesa.«
[2p13s (147)]
»Da bi torej določili, v čem se
človeški duh razlikuje od drugih stvari in v čem jih prekaša, moramo –
kakor smo dejali – spoznati naravo tega predmeta, se pravi človeškega
telesa.« [prav tam] → [3p2s (193)]
»…In če gremo tako naprej v neskončnost,
bomo zlahka dojeli, da je vsa narava en individuum, katerega deli, se pravi vsa
telesa, se spreminjajo na neskončno mnogo načinov, ne da bi se spremenil
individuum kot celota.« [2p13le7 (152)]
»V Bogu je dana tudi ideja ali spoznava človeškega
duha, ki sledi v Bogu na isti način in se na Boga nanaša na isti
način kakor ideja ali spoznava človeškega telesa.« [2p20 (158)]
»Ta ideja duha je združena z duhom na isti način
kakor duh s telesom.« [2p21 (159)]
»…V Bogu sledi, pravim, po isti nujnosti in iz iste
zmožnosti mišljenja danost i ideje duha i duha samega. Zakaj v resnici ideja
duha, se pravi ideja ideje, ni drugega kot oblika ideje, kolikor se le-ta
opazuje kot modus mišljenja, brez odnosa do predmeta. Kajti brž ko kdo kaj vé, eo ipso vé, da to vé, in hkrati vé, da vé,
da vé, in tako v neskončnost.« [2p21s (159)]
»Človeški duh zaznava ne le afekcije telesa,
ampak tudi ideje teh afekcij.« [2p22 (159)]
»Duh spoznava samega sebe le, kolikor zaznava
ideje afekcij telesa.« [2p23 (160)]
III. del: O
IZVORU IN NARAVI AFEKTOV
»…človeška delovanja in gone bom opazoval
tako, kot da gre za črte, površine in telesa.« [3pr (190)]
»Niti ne more telo določati duha za mišljenje
niti duh telesa za gibanje ali mirovanje ali kaj drugega (če še kaj je).«
[3p2 (192)]
»…duh in telo sta čisto ista stvar, ki se
pojmuje zdaj pod atributom mišljenja, zdaj pod atributom razsežnosti.« [3p2s
(193)]
»…Zakaj doslej ni poznal ustroja telesa nikdo tako
natanko, da bi lahko pojasnil vse njegove funkcije – « [prav tam]
IV. del: O
ČLOVEŠKI SUŽNOSTI ALI O SILAH AFEKTOV
»…čim večje veselje nas navdaja, tem
bolj prihajamo k večji popolnosti, se pravi, tem nujneje smo deležni božanske
narave.« [4p45s (296)]
»Svoboden človek ne misli na nič manj
kot na smrt; in njegova modrost ni premišljevanje o smrti, ampak o življenju.«
[4p67 (312)]
V. del: O
MOČI UMA ALI O ČLOVEŠKI SVOBODI
»Kdor ljubi Boga, si ne more prizadevati, da bi
tudi Bog ljubil njega.« [5p19 (342)]
»Te ljubezni do Boga ne more skaliti ne afekt
zavisti ne afekt ljubosumja, ampak se ta ljubezen krepi tem bolj, čim
več ljudi si predstavljamo povezanih z Bogom z isto vezjo ljubezni.« [5p29
(343)]
»…Čas je torej, da se lotim še tega, kar se
tiče trajanja duha brez ozira na telo« [5p20s (345)]
»Duh si lahko kaj predstavlja in se preteklih
stvari spominja samo dotlej, dokler traja telo.« [5p21 (345)]
»Vendar je v Bogu nujno dana ideja, ki izraža
bistvo tega ali onega človeškega telesa pod vidikom večnosti.« [5p22
(345)] ← [2p20 (158)]
»Človeški duh ne more biti popolnoma
uničen skupaj s telesom, temveč od njega ostane nekaj, kaj je
večno.« [5p23 (346); zanimivo je, da Spinoza dokazuje to propozicijo na
osnovi »ideje človeškega telesa«,
v opombi pa pojasnjuje:] »Ta ideja, ki izraža bistvo telesa pod vidikom
večnosti, je – kakor smo dejali – določen modus mišljenja, ki spada k
bistvu duha in ki je nujno večen.« [5p23s (346)]
»Čim bolj umemo posamezne stvari, tem bolj
umemo Boga.« [5p24 (347)]
»Duh ne spoznava vsega, kar umeva pod vidikom večnosti,
na podlagi tega, da pojmuje dejansko sedanje bivanje telesa, ampak tega, da
pojmuje bistvo telesa pod vidikom večnosti.« [5p29 (348); = duh
"presega smrt" (telesa) s tem, da »pojmuje bistvo telesa pod vidikom
večnosti«; pojasnitev sledi v opombi:]
»Stvari pojmujemo kot dejanske na dva načina,
kolikor pojmujemo, da bodisi bivajo glede na določen čas in kraj,
bodisi da so zapopadene v Bogu in da slede iz nujnosti božje narave. A stvari,
katere pojmujemo na drugi način kot resnične in stvarne, pojmujemo
pod vidikom večnosti in ideje teh stvari vsebujejo večno in
neskončno bistvo Boga, kot smo pokazali v 45. pravilu 2. dela in v opombi
k temu pravilu.« [5p29s (349)]
»Kolikor naš duh spoznava sam sebe in telo pod
vidikom večnosti, nujno ima spoznavo Boga in ve o sebi, da je v Bogu in da
se po Bogu pojmuje.« [5p30 (349)]
»…umska ljubezen do Boga…« [5p32c (351)]
»Bog ljubi samega sebe z neskončno umsko ljubeznijo.«
[5p35 (352)]
»…umska ljubezen duha do Boga je del
neskončne ljubezni, s katero Bog ljubi sam sebe.« [5p36 (352)]
»…smrt je namreč tem manj škodljiva, čim
večja je jasna in razločna spoznava duha in čim bolj potemtakem
duh ljubi Boga. …človeški duh je
takšne narave, da je tisti njegov del, ki propade skupaj s telesom (glej [5p21]),
prav nepomemben v primeri s tistim delom, ki ostane.« [5p38s (354-5)]
»Kdor ima telo, ki je sposobno za marsikaj, ima
duha, katerega večji del je večen.« [5p39 (355)]
»…naš duh, kolikor misli, je večen modus
mišljenja, katerega določa drug modus mišljenja, tega spet drug in tako v
neskončnost – tako da tvorijo vsi skupaj večni in neskončni
božji um.« [5p40s (357)]