Simbol in pomen v modernem slikarstvu
Iskanje nevidnega v vidnem

(seznam slik)

 

Uvod. Ikonografija: razlaga pomenov slik. Trije primeri iz renesanse.

Albrecht Dürer: Poklon Treh kraljev, zgodnje 16. st., Uffizi, Firence

Giovanni Bellini: Sveta alegorija, 15. st., Uffizi, Firence

Hans Holbein ml.: Ambasadorja, 1533, National Gallery, London

I.   svetloba, prosojnost sveta (… impresionizem)

Joseph William Turner: Vihar, 1842, Galerija Tate, London

J. W. Turner: Grad Norem, sončni vzhod, ok. 1840, Galerija Tate, London

Claude Monet: Lokvanji, 1903-, Louvre-Orangerie, Pariz

Claude Monet: Vrba in lokvanji

Claude Monet: Lokvanji (detajl 1)

Claude Monet: Lokvanji (detajl 2)

II.   ogenj neba in zemlje

Vincent van Gogh: Zvezdna noč, Saint-Rémy 1889, Muzej moderne umetnosti, New York

Vincent van Gogh: Cesta s cipreso pod zvezdnim nebom, Saint-Rémy 1889, Državni muzej Vincenta van Gogha, Amsterdam

Vincent van Gogh: Avtoportret, 1889, Muzej Orsay, Pariz

III.   trije časi in večnost

Paul Gauguin: Odkod prihajamo? Kdo smo? Kam gremo? - Tahiti 1897, Umetnostni muzej, Boston; 140 × 380 cm (Gauguin: “To ni naslov, temveč podpis.”)

IV.   obraz/telo kot zrcalo duše (ekspresionizem …)

Edward Munch: Večer na ulici Karla Johana, 1893, Umetn. gal., Bergen; Krik (eden izmed)

Edward Munch: Madona, 1897, Umetn. institut, Chicago

Pablo Picasso: Slepi starec in deček, 1903 (“modro” obdobje), Muzej Puškin, Moskva

Pablo Picasso: Harlekinova smrt, 1905 (“rožnato” obdobje), Muzej Mellon, Washington

Pablo Picasso: Gospodične iz Avignona, 1907 (začetek kubizma)

Amadeo Modigliani: Sedeči akt, 1916, Courtauld Institute, London

V.   struktura predmetnosti in vloga subjekta (kubizem …)

Pablo Picasso: Portret Ambroisa Vollarda, 1910 (“analitični” kubizem), Muzej Puškin, Moskva

Pablo Picasso: Portret Dore Maar, 1937, Muzej Picasso, Pariz

VI.   sanje in “drugi svetovi” (nadrealizem)

Salvador Dali: Vztrajnost spomina, 1931, Muzej moderne umetnosti, New York

Max Ernst: Popolno mesto, 1936, Kunsthaus, Zürich

René Magritte: Grad v Pirenejih, 1959, priv. zbirka, New York

Maurits Cornelis Escher: Drugi svet II, litografija, 1947

VII.   “idealne forme”, slikarska glasba, čutnost barve, praznina (t.i. abstraktno slikarstvo)

Piet Mondrian: Horizontalno drevo, 1911

Piet Mondrian, dve kompoziciji, 1921

Kazimir Malevič, “suprematizem”: Črni kvadrat (1913) in Rdeči kvadrat: slikarski realizem kmečke ženske v dveh dimenzijah (1915); olje na platnu, oboje v Drž. ruskem muzeju, St. Petersburg

Wassily Kandinsky: Kompozicija V, 1911, privatna zbirka

Jackson Pollock, Številka 1, 1950 (ali Sivkin pršec), desno Pollock v svojem ateljeju

Mark Rothko: Vijolična prečnica (1957)

Mark Rothko: Rumeni trak (1956)

Yves Klein (1928-1962), slikar modrine, sledi in praznine - od leve proti desni: Skok v Praznino, Modra spužva, Anthropometrija, Modra

Za konec: zenovski krog (enso), »po(po)lna praznina«.