Marko Uršič, Sedmerke, odlomek:
Tretja menipejska glosica
na sentence iz Erazmove Hvalnice Norosti
III
Caetera omnia naturae finibus
contenta, solus homo sortis suae
limites egredi conaretur.
»Vsa druga bitja so zadovoljna z mejami narave, samo
človek sili čez ojnice svoje usode.«
[Erazem, 34]
Na Lukijanovi Dražbi filozofov se je filozofija tržila bolj z duhovičenjem kot z
višino in globino modrosti, tako kot je za satiro pač primerno. Božanski Platon
sploh ni imel prave priložnosti, da bi dražiteljem in kupcem razložil svoj nauk
o presežnih idejah, čudaškega Diogena pa so poslušali
z naostrenimi ušesi in se mu smejali na vsa grla. Kljub temu da je poznejša
zgodovina privzdignila Platona daleč nad Diogena, pa
takrat, ko sta živela v mesu in krvi, še ni bilo povsem jasno in zunaj vsakega
dvoma, kdo od njiju bi zmagal na filozofski olimpijadi, če bi jo priredili
vsega siti nebeščani na Olimpu. Atena in Apolon bi
bila verjetno bolj za Platona, Hermes in Helios nemara bolj za Diogena, navsezadnje pa bi spor moral razrešiti gromovnik
Zevs s svojo strelo. In odločil bi se najbrž za Platona, tako dandanes sklepamo
iz zgodovine. Toda na zgodovinskem sodišču, na katerem se med drugim že
poldrugo tisočletje razsoja, kateri filozof ima prav in kateri ne, že dolgo ni
več vrhovnega sodnika, sam postopek pa se v zadnjih nekaj stoletjih vse bolj
izgublja v labirintu »procesualnih vprašanj«. Le kdo
ima dovolj bister um in nabrušen jezik, predvsem pa moč, da bi razsodil, katera
misel človeku omogoča skočiti čim višje čez ojnice usode – in če je takšno
preseganje naravnih meja sploh smiselno in dobro?
Povsem drugače je na športni olimpijadi, tam so merila jasna
in sodniki nepristranski: skakalka v višino bodisi podre prečko bodisi jo
preskoči; no, včasih se zgodi, da je niti ne doseže, drugič spet, da prečka
zaniha na tečajih, kakor da bo padla, pa vendar ostane zgoraj (takrat je
skakalka še posebno vesela), ampak centimetri so neusmiljeni, nič več in nič manj
kot toliko-in-toliko. Toda kje je pravzaprav meja, ki jo je še možno
preskočiti? Skakalka, ki je že preskočila »magično mejo« petih metrov (Jelena Isinbajeva, 17. dec. 2005), naskakuje v mislih in najbrž
tudi že ob palici višino petih metrov in petih centimetrov, sanja se ji morda
celo o petih metrih in petdesetih centimetrih, še pomisliti pa si ne upa na
šest metrov. Ali pač? Saj so moški skakalci že premagali tudi to hudó magično
mejo, in zakaj bi bila ženska slabša od moškega? Lažja je, palica jo lažje
odrine v višino, tudi gibčnost je njena prednost. Toda sedem metrov – to se zdi
nemogoče. Sedmih metrov ni še nihče preskočil in jih skoraj zagotovo ne bo. Ali
pač? Saj se človeško telo v razvoju spreminja, homo sapiens je verjetno bolj usposobljen za
skoke ob palici, kot je bil avstralopitek. A kljub vsemu meja ostaja: telo je
meja.
Pred izumom penicilina so ljudje v povprečju živeli kakih
petdeset let (če odštejemo množično umrljivost otrok), morda celo manj. Kdor je
v srednjem veku srečal abrahama, je bil že starec.
Ljudje najbrž nikoli niso dobesedno verjeli tistim stavkom v Bibliji, kjer je
zapisano, da »ko je bil Abraham obrezan na mesu svoje prednje kožice, je bil
star devetindevetdeset let« [1 Mz 17, 24] in »Abraham
je bil star sto let, ko se mu je rodil sin Izak« [1 Mz
21, 5]; iz Biblije sicer ne zvemo natančno, koliko let je Abraham doživel, saj
piše le, da je »Abraham izdihnil in umrl v visoki starosti, star in nasičen z
dnevi, in bil pridružen svojim ljudem« [1 Mz 15, 8],
toda po znani starosti teh ljudi, Abrahamovih prednikov (Adam 930 let, Set 912
let, Noe 950 let itd.), lahko sklepamo, da jih je tudi sam dosegel skoraj
tisoč. Skoraj, kajti tisoč je bila takrat, kot kaže, tista »magična meja«,
najbrž preprosto zato, ker dlje sploh niso znali šteti, saj večjih števil niso
niti potrebovali. Kakorkoli že, pa Abraham s svojo dolgoživostjo še zdaleč ni
bil nesmrten, čeprav je v prenesenem pomenu večen tako kot Sveto pismo.
Eden
izmed največjih renesančnih mojstrov svetopisemske eksegeze, Erazem Rotterdamski,
se je že pri svojih štiridesetih potožil v pismu prijatelju menihu Servaciju, da mu zmanjkuje življenjskega časa za študij in
spoznanje, do katerega bi se rad dokopal: »Svoje bivanje, četudi je dolgo,
vidim kot nekaj bežnega in efemernega … Vidim, da ni
ne konca ne kraja študija, za katerega se zdi, da ga moramo z vsakim dnem
začenjati znova« [gl. Huizinga, 109]. Kako hitro
pride starost! Johan Huizinga, ki se je poglobil v
misli in življenje svojega slavnega renesančnega rojaka, pravi: »Erazem je bil
eden izmed tistih, ki so se že zgodaj počutili stari. Niti štirideset let še ni
imel, ko je že mislil, da je prestopil prag starosti« [ibid., 111]. In vendar jih je
doživel sedemdeset ter za življenja napisal in objavil zajeten kup knjig, med
katerimi pa se je, paradoksno, v naših mislih najbolj ohranila tista drobna
knjižica, ki je sam niti ni kaj prida cenil, napisal jo je namreč igraje,
mimogrede, na dolgi poti iz Italije čez Alpe poleti 1509, da bi z njo kot efemernim darilcem razveselil svojega učenega angleškega
prijatelja Thomasa Mora, kajti prav njemu je posvetil Hvalnico norosti. V njej najdemo tudi odlomek o človeški nenasitni
želji po dolgoživosti: »Zato pa jaz [Norost] pomagam ljudem v njih stiskah in
težavah, ko jih držim nekaj v nevednosti, nekaj v lahkomiselnosti, včasi v pozabi hudega, včasi v
upanju na boljše; in če prilijem poželenjem le kapljo medu, je moja pomoč tako
učinkovita, da se jim niti tedaj ne ljubi zapustiti tega sveta, ko so jim
rojenice že dopredle nit in jih življenje samo že
zdavnaj zapušča. In čim manj razlogov imajo, da bi živeli dalje, tem raje
živijo in ne občutijo nikakega gnusa do življenja.«
[Erazem, 31] – Toda dolgoživost, kot smo že rekli, še zdaleč ni nesmrtnost, še
manj večnost. Meja dolgoživosti je telo, meja večnosti je duh, smrt pa je nekje
vmes, med telesom in duhom. Meja je vselej dvoumna, vidimo jo lahko od znotraj
ali od zunaj, obenem preprečuje in omogoča, da jo presegamo. Je torej
transcendenca brez meje nesmiselna? Verjetno res, ostaja pa odprto vprašanje,
kje je meja in kako jo pojmujemo. Večnost ni brezmejna dolgoživost, nesmrtnost
ni v brezmejnem številu življenjskih let. In tisto, čemur pravimo
»onstranstvo«, ni tam zgoraj, na vrhu neskončno dolge palice, s katero se
zaganjamo v višino. Preseganje že doseženega tudi ni v čedalje manjši razliki,
ki loči nov rekord od prejšnjega. No, na športni olimpijadi je ta razlika
seveda pomembna, čeprav morda tudi tam ni najpomembnejša, če nanjo gledamo z
idealizmom ustanovitelja modernih iger. Gotovo pa je težje, morda celo nemogoče
odgovoriti na vprašanje, kaj je tisto, kar v filozofiji in nasploh v »duhovnih
rečeh« zares šteje. Kajti sam duh, potem ko dolgo časa potrpežljivo prešteva
svoje stopinje pri vzponu po lestvici spoznanja, se prej ali slej upre štetju,
saj je njegov cilj tisto najvišje, tisto, kar je onstran mnoštva – Eno.
Kant
je mejo človeškega spoznanja začrtal kot »celoto vsega možnega izkustva«,
mišljeno od znotraj transcendentalne
zavesti; kot je znano, kritična misel zablodi v težave in protislovja, če
poskuša misliti to mejo od zunaj (in
zato so Kantovi filozofski dediči, na primer Husserl, v duhu Kanta samega
opustili njegovo anemično »stvar na sebi«). Ampak tudi če mejo vsega možnega
izkustva mislimo znotraj transcendentalne zavesti, ni nikoli povsem jasno, do
kam pravzaprav sega. Kant na primer trdi, da je prostorska in/ali časovna
neskončnost onstran spoznavne meje,
torej je »dejanska neskončnost« (v nasprotju z zgolj »možno neskončnostjo«)
transcendentna, presežna, človeškemu mišljenju tostran načelno nedostopna. Prav, s tem se skoraj moramo strinjati.
Ostaja pa vprašanje, kje je meja za metrično ali topološko drugačna zrenja prostora in dojemanja časa, za neevklidske
geometrije in razne eksotične »oblike prostora«, za nelinearne in multiple moduse časa, za skrivnostno zamenljivost
prostorskih in časovnih koordinat v mikro- in makrokozmosu, skratka, ali sploh lahko kritično zamejimo
realnost neštetih matematičnih variacij prostorsko-časovnih mnogoterosti? Kant
bi na to vprašanje najbrž odvrnil, da je treba pred vsem razlikovati med čistim
čutnim zorom (prostora in časa) na eni strani in razumskimi kategorijami na
drugi (in dodal, da sta čutnost in razum povezana s »transcendentalnimi
shemami«) – toda kaj je dandanes še ostalo od teh načelnih ločnic med čutnostjo
in razumom, razumom in umom, teoretskim in praktičnim spoznanjem? Novejši
filozofi so pri Kantu najbolj kritizirali ravno njegove ostre, formalistične
dihotomije in tudi v znanosti postaja vse bolj očitna prepletenost dela in
celote, majhnega in velikega, notranjosti in zunanjosti, subjekta in objekta,
ne nazadnje tudi matematične in fizikalne resničnosti. Za matematiko pa je že
od Cantorja dalje znano, da se ne ustavi pri eni sami
neskončnosti, temveč lahko gradi vse »višje in višje« strukture z nepreštevno
mnogimi neskončnostmi. Edina meja transfinitne
teorije množic je logično protislovje, paradoks, antinomija,
vendar so novejši »parakonsistentni« matematiki
in/ali logiki začeli dvomiti tudi o tem, ali je protislovje res absolutna meja
racionalnega spoznanja. Med filozofi pa je že Nikolaj Kuzanski
v 15. stoletju s svojo »učeno nevednostjo« prišel do spoznanja, da je najvišji
smoter uma njegovo sámopreseganje v nemisljivem »sovpadanju nasprotij«. Seveda bi v tej zvezi
lahko govorili tudi o davnem Heraklitu in nedavnem Heglu, vendar ju bomo za
zdaj pustili ob strani. Skratka, ko poskušamo začrtati mišljenju in izkustvu
mejo pri spoznavanju resničnosti, se znajdemo pred tako rekoč brezmejno
kompleksnostjo te naloge.
Sicer
pa pogosto trčimo ob povsem konkretne, izkustveno doživete meje svojih misli in
zmožnosti nasploh. Tisti optimizem, ki ga je renesančni filozof Pico della Mirandola v govoru O človekovem dostojanstvu izrazil z
vznesenimi besedami »tekmujmo z angeli v dostojanstvu in slavi, [kajti] če bomo
hoteli, ne bomo v ničemer nižji od njih« [Pico, 9], se je v stoletjih, ki so
sledila, vse bolj izgubljal pri soočanju z našo končnostjo, biološko in
socialno odvisnostjo ter prostorsko-časovno majhnostjo v vse večjem in
zapletenejšem vesolju. Dandanes je pogostejše od tekmovanja z angeli človekovo
merjenje moči z demoni, v znanstvenem svetu pa z računalniki in v futurističnem
s »kiborgi«. Glede računalnika, na primer tega, v
katerega pravkar pišem, nam je jasno, da so njegove sposobnosti omejene,
določene s številom čipov oziroma bitov; in če je tudi število naših možganskih
»čipov« oziroma »bitov« končno (verjetno je, kako bi sicer možgani ostali
znotraj lobanje), potem so, per analogiam, tudi naše miselne idr. sposobnosti omejene,
namreč na neko sicer veliko, vendar končno število možnih kombinacij. Če pa je
tako, je ta meja za nas nepresegljiva, naj še tako
naprezamo naše misli, naj še tako silimo »čez ojnice svoje usode«. K sreči pri
tej analogiji ostane skrivnostno ravno tisto, kar je najdragocenejše: zavest.
Odkod zavest? Kako vznikne njena svobodna zmožnost misliti enost-v-mnoštvu
– tj., zavedanje sebe kot te enosti, sámozavedanje –
iz domnevno končnega števila možganskih kombinacij? Je zavest sploh mogoče
razložiti »od spodaj navzgor«? Ali pa je sama zavest, sam duh tisti, ki iz
sebe, »od zgoraj navzdol«, porojeva in določa
brezmejne kombinacije sveta? Le kdo bi to vedel? Kajti takrat, ko se nam zdi,
da smo se povzpeli do »vrha lestve«, vemo zgolj to: skrivnost je meja, meja je
skrivnost. Erazem, véliki humanist, je v pismu prijatelju Battusu
zapisal: »Resnično želim razumeti!« [gl. Huizinga,
93].