Marko Uršič
O renesančni lepoti, 5 predavanj v CD
(povzetki posameznih predavanj)
I.
Sandro Boticelli, od mitologije do mistike. Botticellijeve slike, predvsem Primavera in Rojstvo Venere, dandanes prištevamo med »ikone renesanse«. V
predavanju bo osvetljeno zgodovinsko, idejno in simbolno ozadje teh podob,
slikarjeva povezava s sočasno novoplatonsko filozofijo v Firencah ter
njegovo poznejše približevanje duhovnosti in mistiki.
II.
Marsilio Ficino o duši in angelu. Najpomembnejši filozof florentinske
renesanse, novoplatonik Marsilio Ficino, je s svojimi žlahtnimi mislimi in razpravami
močno vplival na celotno kulturo in umetnost svojega časa. Posebna
pozornost bo namenjena duši in angelu, dvema »hipostazama« duhovne lepote, v
katerih se zrcali odnos med gibanjem misli in mirovanjem uma in ki simbolno
povezujeta čas in večnost.
III.
Renesančno mesto med realnostjo in
utopijo. V petnajstem
stoletju, za časa obeh največjih Medičejcev, Cosima in Lorenza,
so renesančniki gradili Firence kot »Nove Atene«, idealno mesto v umetniškem,
kulturnem in političnem smislu. Sredi harmonične mreže proporcev in
ravnotežij, v »zlatem rezu« med realnim in idealnim, zemljo in nebom, pa stoji
človek, Leonardov Anthropos – in
v njegovem pogledu, očišču vidne in nevidne perspektive, se prebuja
novoveški subjekt. Utopija se ukinja s tem, da vse bolj postaja realnost.
IV.
Skrivnosti Hermesa Trismegista: Corpus Hermeticum. »Pristna modrost« starih hermetičnih spisov je močno vplivala na
renesančno filozofijo in umetnost. Avtorstvo teh spisov so pripisovali »trikrat
največjemu Hermesu«, grškemu in egipčanskemu bogu pisave in skrivnih
znanj, vodniku živih popotnikov in mrtvih duš. Predavanje se osredotoči na
peti traktat te zbirke, v katerem bog Hermes poučuje človeka, svojega
sina Tata, da je »nevidni Bog popolnoma viden«, kajti prisoten je vsepovsod v
vesolju, namreč kot najvišji um, najgloblji logos.
V.
Pico in Savonarola: filozof humanist in teolog
reformator. Ko se konča
zlata doba Medičejcev, v Firencah za nekaj let duhovno in politično prevlada
verski reformator Girolamo Savonarola, ki želi spreobrniti »Nove Atene« v »Novi
Jeruzalem«, vendar se njegova usoda tragično konča na grmadi. Filozof
Pico della Mirandola, sprva Savonarolov prijatelj, pa je mislec drugačnega
kova: znanilec humanizma, strpnosti in mnogoterosti različnih
človeških poti, ki se šele v presežni resnici stekajo v Eno. V njunem
nasprotju gre za duhovno dilemo, ki je živa in pereča še dandanes.