Marko Uršič: O pomenu
literarnega diskurza v filozofiji
(nekaj pripomb k Platonovi poetiki)
Referat na mednarodnem simpoziju: Teoretsko-literarni hibridi: o dialogu literature in teorije (v okviru »Vilenice 2005«), objavljeno v: Primerjalna književnost, letnik 29, posebna številka, ur. Marko Juvan in Jelka Kernev Štrajn), avgust 2006.
Sinopsis: Članek polemizira proti
sodobnim poskusom de(kon)strukcije platonizma, posebej na področju literarne
teorije. Avtor poudarja, da so pri Platonu dialogi in »miti« filozofsko
konstitutivni, saj je za presežno resnico platonizma bistven ravno preplet logosa in mythosa.
Ključne besede:
Platon, pesništvo, metafizika, dialog, mythos, Plotin, Heidegger, Gadamer.
Zloglasni Platonov izgon pesnikov iz idealnega polisa, zavrnitev
vélikega Homerja in slavnih grških tragikov, češ da so zgolj »posnemovalci
podob«, ki se »ne dotikajo resnice« (Država
600e), ima seveda pomembno mesto v Politeji
in nezanemarljivo tudi v celotnem Platonovem opusu, zato se je vsekakor treba
kritično soočiti s to, milo rečeno, čudaško mislijo utemeljitelja idealizma –
vendar bi bilo napačno in usodno za odnos med filozofijo in pesništvom
sklepati, da je upravičena kritika Platonovega pojmovanja pesništva obenem tudi
zavrnitev samega filozofskega idealizma oziroma nasploh filozofije kot
metafizike. Ta pomisel bi bila najbrž odveč, če se ne bi v novejši literarni
teoriji, zlasti slovenski, pod močnim vplivom Heideggrove kritike metafizike
kot »pozabe biti« in njene aplikacije na književnost, ki jo je pri nas vpeljal
in razvil Dušan Pirjevec, pri nekaterih literarnih teoretikih zakoreninilo po
mojem mnenju zmotno prepričanje, da je Platon – kot filozof par excellence, z njim pa tako rekoč vsa
klasična in novoveška filozofija (z redkimi izjemami, npr. v romantiki) – v
nekakšnem domnevno nespravljivem sporu s pesništvom in nasploh z umetnostjo,
vsaj dotlej, dokler ne nastopijo literaturi »naklonjene« filozofske smeri, kot
so fenomenologija, hermenevtika, strukturalna lingvistika ipd. Kljub slednjim
pa naj bi se spor na načelni ravni še nadalje ohranjal.
Že nekaj desetletij se na Slovenskem med glavnino literarnih
teoretikov na eni strani in filozofov na drugi zastavlja dilema: ali literatura ali filozofija (ta razcep se je prvič jasno pokazal v sedemdesetih
pri ločitvi Literature od Problemov, čeprav so bili zanjo še drugi
razlogi). Namesto da bi se različnost med filozofskim in literarnim diskurzom
artikulirala kot produktivna različnost ali tudi nasprotje, ki vodi k novim,
prepletenim in povezovalnim »hibridom«, pri nas še vedno vztrajajo, če
poenostavim, trije glavni stereotipi njunega odnosa. Prvi: literatura je »nad« filozofijo, pa ne samo v slogu (kar je
skoraj samoumevno), ampak tudi v spoznavnem pomenu: literat, zlasti pesnik, je
malone videc, skoraj prerok, medtem ko je filozof malce zaprašen, čeprav včasih
simpatično čudaški, toda od »pravega« življenja in živega ustvarjanja oddaljen
akademski profesor, v najboljšem primeru filozofsko-literarni teoretik, v
najslabšem pa zadrt ideolog te ali one politične opcije; v naših kulturniških
krogih takšno stališče do filozofov in filozofije še vedno prevladuje (seveda
večinoma ne v tej karikirani obliki) in se kaže tudi v javnem vrednotenju
posameznih segmentov kulture (npr. pri publiciteti, nagradah, »državotvornosti«
ipd.), nazorsko pa se, eksplicitno ali implicitno, podcenjevanje filozofije med
kulturniki utemeljuje – ironično – s samim filozofskim vrednotenjem pesništva v
odnosu do mišljenja, namreč s hajdegerjanskim poveličevanjem »pesniškega
mišljenja« alias mišljenja, ki
»pesni«. Drugi stereotip: filozofija
je »nad« literaturo, kajti literatura in nasploh umetnost sebe ne razume brez
»konceptualne analize«, pri kateri naj bi imela najbolj eminentno vlogo
psihoanaliza, ki naj bi v svoji moderni lacanovski preobleki šele »dvignila do
pojma« vse literarne in druge umetniške fenomene (na primer film), tako da v
njih razbira »simptome« vsemogočnega nezavednega, »dispozitive«, »mateme« ipd.,
žal pa jih s tem največkrat precej samovoljno podreja zakonitostim in
ideološkim strukturam svojega lastnega diskurza; to stališče trenutno
prevladuje v slovenski »popularni« filozofiji in v mnogih medijih, ki so pod
njenim vplivom, čeprav se sicer bolj poteguje za naklonjenost mednarodne kot
domače kulturne oziroma teoretske javnosti (kar je seveda po eni strani vredno
pohvale, saj presega našo lokalno zaplankanost, po drugi strani pa se s takšno
orientacijo naša ustvarjalnost vse bolj vrednoti z »zunanjimi« kriteriji, kar
ni vselej dobro, tudi zaradi zmanjševanja vloge slovenščine v filozofiji in
nasploh humanistiki). Tretji stereotip:
filozofija in literatura nimata veliko skupnega, sta tako rekoč mimobežni, med
njima ni tesnejših vezi, saj niso ne potrebne ne smiselne, ker naj bi šlo za
diskurza, ki sta si v osnovi različna; med filozofi se z literaturo oziroma
literarno teorijo bolj malo ukvarjajo na primer pripadniki »analitične
filozofije«, ki se rajši povezujejo z znanostjo, pa nekateri pretežno
družboslovno usmerjeni in socialno angažirani filozofi idr.; med literati
zagovarjajo dosledno ločevanje književnosti in filozofije po eni strani
nekateri ustvarjalci in teoretiki starejše generacije, ki so dosegli svoj vrh v
desetletjih povojnega modernizma, ki se je z zahtevo po umetniški avtonomiji
poskušal izogniti vladajoči ideologiji, po drugi strani pa srečamo zagovornike
»čiste« literature tudi med nekaterimi mlajšimi ustvarjalci, ki so tako rekoč
obupali nad filozofijo zaradi njene domnevne neživljenjske abstraktnosti in so
se odrekli celo njeni metateoretski vlogi, tudi če je podrejena sami
književnosti.
Seveda so tri navedene variante zgolj stereotipi, poenostavitve,
saj pri nobenem posameznem ustvarjalcu in/ali mislecu stvari niso tako
preproste. Vendar pa splošno kulturno ozračje dejansko ni kaj prida naklonjeno
tistim, recimo »četrtim« (med katere se prištevam tudi sam), ki menimo, da sta
filozofija in literatura tesno prepleteni ter da ima ta njuna prepletenost,
»istost-v-različnosti«, obetajočo prihodnost, posebno v žanrih, ki jih za zdaj
še imenujemo z malce slabšalnim izrazom »hibridi« (no, spomnimo se, da se je
hibridna koruza izkazala za najboljšo). In ko razmišljam o globljih razlogih za
takšno ali drugačno »distanciranje« od filozofije, ki je med slovenskimi
literati in literarnimi teoretiki bolj pravilo kot izjema – seveda pa je
prisotno tudi v drugih kulturnih okoljih, zlasti srednjeevropskih, najbrž
zaradi podobnih razlogov – neizogibno trčim ob problem (ne)razumevanja Platona
ter vloge in pomena njegove zloglasne obsodbe pesništva za odnos do idealizma,
metafizike in filozofije nasploh. Zato tu želim predvsem poudariti, da Platonov
izgon pesnikov iz idealnega polisa kljub vsej svoji teži ne zadeva samega bistva platonizma, kajti bistvo platonizma je,
najkrajše rečeno, premagovanje
minljivosti, hrepenenje po večnosti, ki je skupno tako filozofom kot
pesnikom.
Poglejmo zdaj nekatere
bolj ali manj znane podrobnosti. Najprej ne kaže prezreti, da Platon ni pisal o
pesništvu zgolj v Državi, ampak tudi
v Ionu in Fajdrosu, kjer je pesnik vrednoten precej drugače. V Ionu Platonov Sokrat kljub svojemu
mnenju (in ironiji, ki je razjezila nekatere pesnike, tudi Goetheja), češ da je
pesnik le navdihnjen, ne pa vedoč kot filozof, očitno zelo ceni pesniški
navdih, saj pravi, da je »pesnik láhko, okriljeno in sveto bitje in ne more
pesniti prej, dokler ni deležen božanskega navdiha, dokler ne izgubi razuma in
v njem ni več uma« (Platon, Ion
534b); in čeprav »so pesniki samo tolmači bogov« (ibid. 534e), je ta njihova služba nedvomno visoka. Znano je tudi,
da v Fajdrosu pesniško-filozofska
»blaznost« dviga dušo navzgor kot »krilato kočijo«. A tudi v Državi Platonov odnos do pesništva ni
tako trd in strog, kot se sliši na eno samo uho; mimogrede velja opozoriti, da
je Platon ob svoji vehementni kritiki pesnikov občutil tudi nelagodje, saj je
dobro vedel, da nas znajo očarati, zato je zapisal:
»Ko so naju [Sokrata
in Glavkona] spomnili na pesništvo, naj bo torej naš zagovor za to, da smo
pesništvo, ker je pač takšno, tedaj upravičeno odposlali iz polisa. Res, k temu
nas je primoralo mišljenje <logos>.
Da pa nas pesništvo ne bi obtožilo zaradi nekakšne trdote in surovosti, mu
povejmo, da med filozofijo in pesništvom obstaja že neki starodavni spor« (Država 607b).
O tem »sporu« (diaphora pomeni tudi: raz-lika, raz-por)
se je Hans Georg Gadamer v razpravi Platon
in pesniki vprašal: »Ali je to, da filozof Platon ne more biti pravičen do
pesnikov in pesniške umetnosti […] izraz prastarega razdora/spora med pesniki
in filozofi?« (15) – Odgovor na to vprašanje ni preprost. Po eni strani res
sega diaforičnost filozofije in pesništva, na katero se sklicuje Platon, nazaj
k predsokratikom (Heraklitu, Ksenofanu idr.), ki so zavračali Homerjeve »bajke«
o prepirljivih in razuzdanih bogovih, o mračnem Hadu ipd., in sicer predvsem
zato, ker so jih jemali »preveč zares«, precej drugače kot mi dandanes, in prav
na to »razumsko« kritiko mitsko-poetskega mišljenja se Platon navezuje v II. in
III. knjigi Države, češ da takšne
predstave jemljejo čuvarjem države pogum in jim »kvarijo duše«. Gorazd
Kocijančič v svoji »spodbudi k razumevanju« Države
upravičeno ugotavlja: »Homerske pesnitve – in na njihovi osnovi tragiške
pesnitve – so bile besedila, ki so v vzgoji posredovala temeljni okvir
razumevanja in doživljanja sveta […] Sodobni Platonovi kritiki, drugače kot
njegov Sokrat, Homerja ne jemljejo resno, in zato nimajo problemov z njegovimi
bogovi …« (Uvod v Platona, 999–1000).
Po drugi strani pa Platon v X. knjigi Države
vpelje svojo lastno kritiko pesništva, ki temelji na predpostavki, da pesnik
posnema čutne stvari in dogodke, ki so že sami posnetki/podobe (eidola) večnih in
»Torej se ga
[pesnika] lahko po pravici že takoj lotiva in ga postaviva ob bok slikarju.
Podoben mu je namreč v tem, da ustvarja izdelke,
ki so z ozirom na resnico ničvredni, in tudi v tem, da se obrača na drugi
del duše, ki je tudi ničvreden, ne najboljši. Tako ga že po pravici ne bova
sprejela v polis, v katerem naj bi vladali dobri zakoni, saj takšen pesnik
zbuja, hrani in krepi ta del duše, uničuje
pa mislečega. Kakor če kdo v polisu daje oblast slabim ljudem in jim izroči
polis, bolj simpatične pa uničuje, tako bova rekla, da tudi posnemajoči pesnik
v duši slehernega posameznika posebej ustvarja slabo državno ureditev, tako da
[…] ustvarja podobe, ki so zelo daleč od
resničnosti.« (695a–c)
Platonovo zavračanje
pesništva je per analogiam povezano z
mimetičnim slikarstvom: slikarske podobe naj bi bile zgolj »sence« prave
realnosti, ki stvari ne predstavljajo v njihovi resničnosti, ampak le tako, kot
se nam »kažejo«. Strinjam se z Gadamerjem, ko ugotavlja, da »bi bilo zgrešeno,
če bi hoteli na neki način omiliti izzivalno paradoksnost te [Platonove]
kritike« (op. cit. 15), in tudi z
njegovo presojo, da gre tu za »zaslepljenost« platonske paideie, ki pesništvu naprti nekaj, »česar ne more nositi in mu
niti ni treba nositi« (ibid. 20), in
da gre za nevarno iluzijo, da ima vzgoja duš »neomejeno ustvarjalno moč« (ibid. 24); v osnovi se strinjam tudi z
Gadamerjevo izhodiščno diagnozo te zaslepljenosti, namreč da Platon izhaja iz zgrešene predpostavke, ko misli, da je
bistvo pesništva in nasploh umetnosti posnemanje čutnega sveta. Dodal pa bi, da
je ta Platonov, recimo tako, filozofski lapsus
odkril in popravil že antični (novo)platonizem, saj Plotin v peti Eneadi, v razpravi O umski lepoti, zapiše znani, čeprav v zgodovini
filozofije pogosto prezrti »Fidijev odlomek« (poudaril M. U.):
»Toda če kdo prezira
umetnosti, ker ustvarjajo svoja dela s posnemanjem narave, mu moramo najprej
reči, da so tudi naravne reči posnetki [idej]; nadalje pa, da se mora zavedati,
da umetnosti ne posnemajo preprosto tega, kar vidimo: umetnosti se poglabljajo
k oblikovnim počelom [logoi, miselnim ‘semenom’], iz katerih izvira
narava <physis>; in tudi same po sebi ustvarijo marsikaj: ker
vsebujejo lepoto, ustvarijo tisto, kar stvarem manjka. Fidija svojega Zevsa ni ustvaril iz nobenega vzorca, ki bi ga zaznal s
čutili; doumel je, kakšen bi Zevs zgledal, če bi nam hotel biti viden.« (En.
V. 8. 1).
Takšno novo, izrazito
pozitivno Plotinovo stališče do umetnosti kot ustvarjanja čutne lepote, ki posnema nadčutno, božansko lepoto, pa
je neka povsem »druga pesem« v primerjavi s staro Platonovo kritiko pesništva –
obenem pa je ta nova poetika še vedno platonska!
Za Plotina je umetnost, s tem da upodablja svet bogov, natančneje, da nam
ga kaže, kakršen bi bil, če bi bil viden, na isti poti kot filozofija: na poti
preseganja minljivosti, iskanja nesmrtnosti in večnosti. Takšno razumevanje
umetnosti v (novo)platonizmu, ki je bilo odločilnega pomena tudi za preporod
platonizma v renesansi, torej ni in ne more biti več na zatožni klopi, čeprav
tiste Platonove hude besede pesnikom seveda niso izbrisane s poznejšim razvojem
platonizma.
Naš »postmetafizični«
čas, obdobje mišljenja in pesnjenja, ki so ga močno (premočno!) zaznamovale
razne de(kon)strukcije metafizike, od Nietzscheja in Heideggra do Derridaja in
Lacana, je – na splošno rečeno – precej nenaklonjen platonizmu, med drugim tudi
zaradi pogostega nerazumevanja pomena in vloge Platonovih v filozofski diskurz
vpetih literarnih pasaž (»mitov«,
prispodob, analogij), kakor tudi zaradi spregledovanja bistvenega namena
platonskega dialoga. Gadamer, ki je
svetla izjema pri razumevanju filozofskega pomena dialoga, saj je njegova
hermenevtika bistveno »dialoška«, je tudi ena izmed ključnih figur pri iskanju
sodobnih poti »nazaj« k Platonu. Pri Gadamerju je zanimiva njegova distanca
tako do učitelja Heideggra kot do mlajših »sošolcev«, predvsem Derridaja, s
katerim je imel znano polemiko v Parizu leta 1981. V razpravi »Dekonstrukcija
in hermenevtika« (1988), ki je Gadamerjev poznejši komentar tega srečanja, med
drugim zapiše: »Z Derridajem ne morem soglašati v tem, da ima hermenevtično
izkustvo opraviti z metafiziko prezence – in celo, da to še posebej zadeva živi
dialog« (Gadamer, Izbrani spisi 77).
Pri interpretaciji Nietzschejeve kritike platonske metafizike Gadamer dokaj
zvesto (vsekakor bolj kot Derrida) sledi Heideggru, namreč v tem smislu, da
vidi »v Heideggrovem mišljenju poizkus prehoda v novo govorico, v drugačno
mišljenje (ki nemara ne more biti tako zelo drugačno)« (ibid. 75) – zanimiva je opomba v oklepaju, ki implicitno vpeljuje
Gadamerjev kritični ton do Heideggra, tako da nas ne preseneti povsem
samospraševanje, ki ga zapiše nekaj vrstic pozneje: »Ali sem se resnično
izgubil, ko si domišljam, da na svoj način sledim Heideggrovemu govoru o
premagovanju in prebolevanju metafizike?« (Ibid.
76). To vprašanje lahko zastavimo v še ostrejši obliki: kam sploh peljejo
»gozdne poti« vélikega filozofskega profeta dvajsetega stoletja? Ali se po njih
sploh kam pride? Gadamerjev odgovor je sicer pomirjujoče negativen, se pravi,
dejansko pozitiven v odnosu do Heideggra, toda dvom ostaja. Od odgovora na
vprašanje smiselnosti Heideggrovega
»obrata« od »metafizike« k »mišljenju bíti« pa je seveda odvisna tudi nadaljnja
usoda platonizma in nasploh filozofije. Toda vrnimo se rajši h konkretnejšim,
obenem pa s tem težkim vprašanjem povezanim podvprašanjem, predvsem glede vloge
literarnih pasaž v Platonovi
filozofiji.
Kot sem že omenil, so
mnogi nesporazumi v zvezi s platonizmom nastali tudi zaradi nerazumevanja pomena Platonovih filozofskih »mitov«.
Žal se temu ni povsem izognil niti Gadamer, ko pravi, da »platonski ‘miti’ niso
niti mit niti pesništvo« (Platon in
pesniki 41), namreč zato, ker se filozof v njih in preko njih »sklicuje
nazaj« na logos, torej so vendarle
predvsem miselno usmerjene alegorije
(sodobni analitični filozofi bi jih nemara uvrstili med »miselne
eksperimente«). Po moji presoji pa Platonovi miti so pesništvo, filozofska
literatura (»hibrid«?), saj je njihov izrazni kod izrazito literaren
(spomnimo se votline, krilate kočije, onstranske livade z vretenom nujnosti,
Erosa, Diotime in drugih Platonovih likov in podob), pri čemer pa ne presojam,
ali je to dobra literatura ali ni (vsekakor zanjo ne morejo veljati današnji
kriteriji), ampak poudarjam le to, da je Platonovo
leposlovje zelo pomembno za filozofijo. Gadamerjevo stališče, vsaj v spisu Platon in pesniki, se mi ne zdi povsem
ustrezno tudi zato, ker je lahko zavajajoče, saj nas vrača, čeprav nehote,
nazaj k Heglovemu filozofsko vzvišenemu odnosu do Platonovega mythosa: »Ko pójem postane zrel, ne
potrebuje mitov« (gl. Reale, Zgodovina
II, 35); ali, drugače rečeno: prava filozofija, dialektika pojma, ne potrebuje
ne mitov ne literature. Gadamer seveda sledi Heideggru bolj kot Heglu. A čeprav
je Heideggrovo pojmovanje platonizma v osnovi drugačno kot Heglovo, tudi
Heidegger v Platonovih »mitih« ne vidi kakega bistvenega presežka nad pojmovno
dialektiko. In zato na vprašanje, zakaj pa jim Gadamer odreka tako mitičnost
kot literarnost, lahko odgovorimo, da tudi
zato, ker – kljub svoji sicer izpričani zadržanosti do Heideggrovega »obrata«
resnice od metafizike k »mišljenju bíti« – še vedno ostaja preveč ujet v
Heideggrov miselni horizont. Srž problema sodobnega branja Platona nasploh in
njegove poetike posebej je namreč v odgovoru na osrednje vprašanje, ki ga
moramo v malce drugačni obliki še enkrat ponoviti: ali je sploh smiselno govoriti o predplatonski
oziroma predsokratski »neskritosti biti« (alétheia),
ki naj bi se »zakrila« oziroma »pozabila« s Platonovo metafiziko, z zabrisom
»ontološke diference«? (Še več: ali izraz »ontološka diferenca« sploh kaj zares pomeni?) Kajti če sprejmemo Heideggrovo miselno
izhodišče, namreč da se je s Platonovo metafiziko, z zabrisom »ontološke
diference«, začela zgodovinsko usodna
pozaba bíti – pozaba, ki naj bi bila v svojih posledicah pogubna, če človeku
kot »tu-biti« ne pride pravočasno na pomoč tisto »rešilno«, kateremu naj bi
mišljenje in pesništvo pripravljala pot – potem nam v tej sicer sugestivni in
zelo vplivni, vendar močno poenostavljeni sliki »bitne« zgodovine zahodne
civilizacije pride še kako prav Platonov škandalozen izgon pesnikov iz
idealnega polisa!
Rad bi posebej
poudaril, da pravkar izraženega pomisleka glede Platonovega domnevnega padca v
»metafiziko« kot »pozabo bíti« ne naslavljam na Gadamerja (kateremu se v svojim
mislih pridružujem pri večini njegovih hermenevtičnih načel), ampak na samega
Heideggra. Gadamer se je tudi več in natančneje ukvarjal s Platonom kot
Heidegger, in sicer od svoje doktorske disertacije do poznih let, pri čemer je
njegovo branje Platona »mehkejše«, subtilnejše – kljub temu pa se sprašujem,
koliko in v katerem pomenu Gadamerjev miselni horizont vendarle odstaja zavezan
Heideggru, predvsem njegovi samovoljni re-konstrukciji
zgodovine filozofije. V razpravi z naslovom Platon
(1976) Gadamer zapiše: »Heidegger metafizike ni nikdar hotel ‘premagati’ kot
zablodo misli, temveč jo je razlagal kot tisto zgodovinsko pot zahoda, ki je
določala njegovo usodo …« (Izb. spisi
159–58). Da, ampak ta »usoda« je, hočeš nočeš, pri Heideggru mišljena kot
usodna pozaba, ki naj bi izvirala
ravno iz metafizike, iz platonizma. Pozaba sicer ni isto kot zabloda, je pa,
vsaj v tem pomenu, zelo blizu zablodi, napaki, slepi poti – kajti, če ni tako,
le zakaj bi bilo treba metafiziko sploh »prebolevati«, in to v dvajsetem
stoletju? Zakaj bi se iz njene čas
»Kot je znano, je
Heidegger v Platonovem nauku o eidosu
videl prvi korak, ki ga resnica napravi od neprikritosti k primernosti in
pravilnosti izjave. Pozneje je sam izjavil, da je to enostransko. Toda ta
samopopravek misli le, da alétheia ni
bila šele pri Platonu, temveč ‘takoj in le kot horthótes doživeta kot pravilnost predstavljanja in izjavljanja’
(Heidegger: K stvari mišljenja, str. 78). Sedaj pa bi, obratno, rad vprašal
[namreč Gadamer], ali ni Platon sam, in sicer ne zaradi kakšnih zapetljajev in
notranjih težav pri domnevi idej, temveč že od vsega začetka, vpraševal nazaj
na to domnevo in si skušal vsaj v ideji dobrega zamisliti območje
neprikritosti. Zdi se mi, da nekaj govori temu v prid.« (Gadamer, Izbr. spisi 162).
Prav – ampak, če je
Heidegger že priznal, da je bilo njegovo branje Platona »enostransko«, zakaj
potem ni iz tega izpeljal nadaljnjih sklepov? S filozofskega stališča je to
nedosledno, čeprav je s psihološkega razumljivo. Kajti, če bi si Heidegger v
samem jedru Platonovega nauka, v »ideji dobrega«, skušal zamisliti »območje
neprikritosti«, kot sugerira Gadamer, bi se s tem zamajala ali celo podrla
njegova celotna (re)konstrukcija zgodovine zahodnega mišljenja in tako bi tudi
njegovo lastno »mišljenje biti« ostalo brez trdne opore. Presežnost Platonovega
diskurza nad pojmovno dialektiko, tj. tisto resnično platonsko »območje
neprikritosti« (če vseeno ohranimo Heideggrov oziroma Gadamerjev izraz), pa se
morda najbolj očitno pokaže ravno v mythosu,
v Platonovem filozofskem leposlovju; in zato ni čudno, da so v Heideggrovi
(re)konstrukciji Platonovi miti pravzaprav »odveč«, saj motijo čistost
ideološke slike. To seveda ne pomeni, da Heidegger tudi sicer zavrača pesništvo
v filozofiji, nasprotno, vztrajno ga vabi v »mišljenje«, toda zelo selektivno
in arbitrarno: njegove priljubljene pesniške reference so romantične
(Hölderlin, Novalis, Rilke idr.), ne pa klasične, slednje naj bi prekmalu
»zapadle« uničujočemu sokratskemu racionalizmu in platonski metafiziki.
Analogno, mutatis mutandis, je tej
samovoljni (re)konstrukciji zgodovine metafizike tako rekoč »odveč« Plotinovo
mistično, nadpojmovno vztrajanje pri razliki med umom (kot najvišjim bivajočim)
in Enim, ki je »onstran vsega bivajočega«, tudi onstran najvišjega uma (v
aristotelskem pomenu) – pa ne zato, ker Heidegger ne bi maral mistike, saj je
mistiko zelo cenil (npr. Mojstra Eckharta), ampak bržkone zato, ker je bil
mistik Plotin platonik, tako da bi
njegovo izvzetje iz lepo zaokrožene zgodbe zahodne metafizike ogrozilo to
zgodbo sámo. Toda če pozorno beremo Eneade,
se na mnogih mestih lahko prepričamo, da Plotin ni mislil samó na »bivajoče kot
bivajoče«, torej ga – tako kot še marsikaterega drugega velikega misleca – tudi
po Heideggrovih kriterijih ne moremo uvrs
»Toda [za] to [Eno] niti [ne moremo reči, da] ‘je’ (esti de oude to ‘estin’); kajti za tem nima nobene potrebe; saj
zanj ne moremo reči ‘dobro je’ (‘agathós
esti’), ampak [to lahko rečemo le] za tisto, na kar se nanaša ‘je’; toda če
[rečemo o njem, da] ‘je’, tega ne pravimo kot eno stvar o drugi, marveč
izražamo, kar je. In če mu rečemo ‘Dobro’, ne govorimo o njem samem, niti mu ne
pripisujemo predikata, da mu dobro pripada, temveč pravimo, da je to on sam.«
Sicer pa je že sam
véliki Platon učil, da »dobro ni bitnost, ampak sega čez, še onkraj bitnosti« (Država 509b), a tudi ta znameniti
Platonov stavek nima posebnega pomena v Heideggrovi (re)konstrukciji metafizike.
Toda čas je že, da se jasno pove: platonizem nikakor ni »zgolj metafizika« v zoženem oziroma spremenjenem Heideggrovem
pomenu, namreč »mišljenje o bivajočem kot bivajočem in najvišjem bivajočem« (pa
tudi prvotni, Aristotelov pomen te sintagme je drugačen), ni neka usodna
»pozaba bíti« – seveda pa platonizem je metafizika
v klasičnem oziroma tradicionalnem pomenu: mišljenje, ki poskuša misliti tisto,
kar je »onstran-fizično«, kar je onstran
»narave« kot vsega spreminjajočega se bivanja (saj grška beseda physis pomeni prav vse »tisto, kar
klije«, raste, propada, umira, in ne le naravo v modernem pomenu) – pri tem pa
beseda ‘onstran’ ni nujno mišljena v prostorskem in/ali časovnem pomenu, saj
metafizika dopušča in celo omogoča tudi »transcendenco v imanenci«. Metafizika
je tako pri svojem utemeljitelju kot v vseh svojih poznejših variantah presežno mišljenje, ki se zaradi »stvari
same« ne more nikoli dokončno artikulirati, toda pri vedno znova spodletelem
izrekanju metafizične presežnosti imajo v Platonovem opusu nenadomestljivo
vlogo literarne pasaže, ki zavzemajo tudi tekstovno pomembna mesta sredi
pojmovnih, dialoških razprav. Platonov mythos,
na primer znamenita prispodoba o votlini, nikakor ni neka zgolj didaktična
ponazoritev (raz)umskih, dialektičnih idej, temveč je filozofsko kons
Podobno velja za
Platonove dialoge: kons
»Kajti šele v dialogu
ali njegovem molčečem ponotranjenju, ki ga imenujemo mišljenje, se poraja
filozofija – filozofija, neskončno naprezanje pojma. Vsakdanji govor s sem ter
tja naravnanimi mnenji (dóksai) pušča
za sabo. Mar to ne pomeni: za sabo pušča golo besedo?« (Gadamer, Izbr. spisi 57)
Ob koncu tega
prispevka k dialogu literature in filozofije naj še omenim, da se tudi sam v
svojem filozofsko-literarnem pisanju, predvsem v nastajajočih Štirih časih s podnaslovom »Filozofski
pogovori in samogovori«, tako v vsebinskem kot oblikovnem pogledu rad
navdihujem pri »božanskem Platonu« ter pri poznoantičnem in renesančnem
novoplatonizmu. Verjamem namreč v možnost in prihodnost »hibrida«, ki bi ga
lahko imenoval literarizirana filozofija,
in prepričan sem, da se takšen dvoplasten (ali večplasten) diskurz lahko brez
večjih težav izogne nevarnosti, da bi se ujel v past »tezne« oz. ideološke
fikcije – kajti pri tem »projektu«, ki je predvsem filozofski in ima seveda v zgodovini filozofije že bogato
tradicijo, je glavno to, da literarni kod omogoča filozofskemu logosu, da postane in ostane
»večglasen«, »tekoč«, v pristnem pomenu dialektičen,
tudi s pomočjo mythosa in dialoga
odprt k presežni resnici. Saj prav te
odprtosti v filozofiji vselej manjka, čeprav obenem vselej po njej hrepeni, in
zato naj se pri svoji izrazni svobodi le zgleduje po pesništvu!
Literatura
Platon. Zbrana dela. Prevedel Gorazd Kocijančič.
Celje: Mohorjeva družba, 2004.
Plotin. Enneads I–VI
(grško-angleška izdaja). Prevedel A. H. Armstrong. Cambridge, Massachusetts:
The Loeb Classical Library, Harvard University Press, 1966–1995.
Heidegger, Martin. Bit
in čas. Prevedli Tine Hribar et al.
Ljubljana: Slovenska matica, 1997.
Heidegger, Martin. Izbrane
razprave. Prevedel Ivan Urbančič. Ljubljana: Cankarjeva založba, 1967.
Gadamer, Hans
Georg. Platon in pesniki. Prevedel
Vitko Kogoj. Koper: Hyperion, 2001.
Gadamer, Hans
Georg. Izbrani spisi. Prevedli Martin
Benedik et al. Ljubljana:
Reale,
Giovanni. Zgodovina antične filozofije
(II. zv.). Prevedel
Kocjančič,
Gorazd. Uvod v Platona. V knjigi Platon: Zbrana dela (II. zv.). Celje:
Mohorjeva družba, 2004.
Uršič, Marko.
»Logos in mythos«. V knjigi Gnostični
eseji. Ljubljana:
Uršič, Marko. “The Allegory of the cave: transcendence
in Platonism and Christianity.” Translated by Andrew Louth. Hermathena. A
Uršič, Marko.
Štirje časi. Filozofski pogovori in
samogovori (Pomlad in Poletje I.), Ljubljana: Cankarjeva
založba,