Paul Gauguin: Odkod prihajamo?
Kdo smo? Kam gremo?
olje na
platnu, 140 x 380 cm, Tahiti, 1897; danes v Umetn. muzeju v Bostonu,
Gauguin sam
je o tej sliki dejal:
“V spodnjem desnem kotu otrok spi in tri ženske sedijo. Dve
figuri, odeti v rdeče, si pripovedujeta svoje misli. Velika figura dviga roke in začudeno gleda dve ženski, ki sta tako
drzni, da si upata razmišljati o usodi. Oseba v sredi trga plod. Dve mački pri nekem
otroku. Bela koza. Neki malik skrivnostno in ritmično privzdignjenih rok, kot zgleda, kaže na oni svet.
Dekle, ki sedi na tleh, posluša malika. Starka blizu smrti vse sprejema in se
prepušča mislim. Ona
zaključuje zgodbo. Čudna bela ptica ob
njenih nogah predstavlja odvečnost besed.”
Gauguin je
leta 1898 poslal sliko na razstavo v Pariz, kjer je neki kritik pripomnil:
“Na velikem Gauguinovem platnu ni ničesar, kar bi
pojasnjevalo alegorijo (v naslovu).”
Gauguin je
napisal odgovor:
“Da, moj sen je neulovljiv in ne vsebuje alegorije; kakor
je rekel Mallarmé: 'To je glasbena poema, ki ne potrebuje libreta.' Vsebina
nekega nestvarnega in nedoumljivega dela je torej prav v tistem, kar ni izraženo; bistvo se
dojema onstran barve in besed; saj bistvo ni materialne narave. - Jaz hkrati
slikam in sanjam, pred očmi nimam nobene konkretne alegorije. ...In ko se po končanem delu vprašam: Odkod
prihajamo? Kdo smo? Kam gremo? ta misel nima več nič skupnega s platnom, izražena je z besedami, ki so povsem ločene na zidu, na
katerega so napisane. To ni naslov,
temveč podpis.”