KAJ JE NARAVA (kot tematski predmet filozofije narave)?
– v grški mitologiji, boginje narave: Gea (Heziod,
Teogonija),
Demetra (elevzinski misteriji), Artemida; kozmološki
pomeni »spolne razlike« (tudi yin–yang ...);
– v zgodnji grški filozofiji: narava kot phýsis; besedni koren phy- pomeni ‘klitje’, ‘rojevanje’, ‘rast’ (narava
je tisto, kar klije, se rojeva, raste);
narava/kozmos kot »to neskončno« (Anaksimander: ápeiron)
in/ali
kot vesoljna »sfera« (Parmenid: Empedokles sfaíros); narava
in /vesoljni/ um (lógos: Heraklit);
atomi kot najmanjši delci snovi/narave (Demokrit);
– Platon (v kozmološkem dialogu Timaj): naravni, čutni svet (tj.
vidni oz. zaznavni kozmos) je demiurgov (stvarnikov) »posnetek« večnega
sveta idej;
chóra kot »pramati«,
»sprejemalka bivanja«;
– Aristotel: narava je bivajoče v prostoru in času,
za katerega je značilno gibanje (spreminjanje) in vzročnost (tudi
teleološka = smotri/nameni kot vzroki);
začetek fizike kot znanosti o naravi, tudi biologije, psihologije;
– v lat. se phýsis prevaja z natura
(iz glagola nascor
= roditi se, rasti, izvirati),
toda v lat. fil. tradiciji (predvsem
sholastični) beseda natura
pridobi še drug pomen: narava kot bistvo, esenca, »forma« (npr. ‘človeška
narava’);
v krščanskem srednjem veku je narava creatura, božje
stvarjenje/stvarstvo;
– renesansa (15. in 16. st.) znova poudarja (sledeč
antiki) pomen narave; človek je duhovno in naravno bitje (Ficino, Pico; Montaigne
idr.); duh oživlja naravo;
– Descartes: narava kot »razsežnost« (res extensa) je nasprotje duhu/mišljenju
(res cogitans → Cogito ergo sum): začetek novoveškega dualizma;
– Spinoza: »Deus sive natura« (Bog ali narava) → panteizem: »vse
je Eno«;
– Rousseau: »Vrnimo se k naravi!«; podobno tudi drugi razsvetljenci;
– Kant: narava kot predmet »možnega izkustva« (ni narave »po
sebi«);
– Hegel: narava je »drugobit« (Anderssein) ideje/mišljenja;
šele duh naravo
v dialektičnem procesu povzema vase iz »odtujitve«;
– Schelling (filozof romantike): »Narava je vidni duh, duh je
nevidna narava«;
– Darwin: evolucija (žive) narave z »naravno selekcijo« → razvoj vrst;
– Freud: človeška »narava« je nezavedno (»podzavest«);
– Teilhard de Chardin:
narava (stvarstvo) kot razvojna pot k »točki Omega«;
– Einstein: narava kot sistem naravnih zakonov, zapisanih v
matematični obliki
(tudi Bog, ki »ne kocka« je »matematik«, pravzaprav že od Galileja dalje);
– narava kot predmet sodobne znanosti (v najbolj splošnem
pomenu) = v prostoru-času prisotno bivajoče, ki ga je mogoče
meriti, opazovati, z njim eksperimentirati …