Marko Uršič
Je vsaj še dia-logos skupen?
(Polemično
besedilo s filozofskega simpozija v Slovenski Matici, novembra 2003, objavljeno
v Novi reviji št. 263-264, 2004)
Najprej kratka osebna pripomba glede
naslova današnjega pogovora: ne morem, pa tudi nočem postavljati
ločnice med pravo filozofijo in nepravimi
»filozofijami«, niti na Slovenskem niti kje drugje v tem širnem in zapletenem
svetu. Kdo sem jaz, da bi sodil o tem, kaj sodi v pravo filozofijo in kaj ne? Rad
pa bi prispeval k temu, da bi zaživel dialog med različnimi filozofijami, ki je pri nas že skoraj popolnoma
zamrl. Dialog razumem kot pogovor med različno mislečimi, ne kot
dogovor glede resnice. Pogovor pomeni prepletanje različnih poti, človeških poti do resnice, ne
glede na to, ali »na cilju« obstaja skupna resnica ali ne. Tega preprosto ne
vemo, saj kot človeška in končna bitja ne moremo vedeti za domnevni
končni cilj, za tisto »poslednjo resnico«, h kateri pa se filozofija – to
drži – že stoletja in tisočletja napoteva. Namreč filozofija kot
ljubezen do modrosti.
Pripravljenost za dialog med
različnimi filozofskimi potmi, med pripadniki različnih filozofskih
krogov – naj tu omenim, po abecednem redu, samo analitike, fenomenologe in teoretske
psihoanalitike (kakor se znotraj teh krogov sami imenujemo), tj. tri filozofske
»šole«, ki so pri nas, vsaj na akademski ravni, najbolj prisotne – ta
pripravljenost je zelo majhna, skoraj nična. Krogi so zaprti vase in v
svoj teoretski diskurz, ki se sicer prav rad prilagaja raznim kulturnim,
družbenim in političnim »aplikacijam« (kar je vsaj deloma dobro, saj s tem
filozofija živi »v svetu«), vendar je v svoji lastni teoretski dikciji težko
dostopen pripadnikom drugih filozofskih smeri, kaj šele širšemu krogu
izobražencev, in je tako tudi obvarovan pred »zunanjo« teoretsko kritiko,
če pa do nje vendarle pride, se jo od »znotraj« običajno zavrne kot nestrokovno
ali nerelevantno. Žal se iz enega ali drugega ali tretjega kroga še vedno
slišijo mnenja, češ da se mi z
onimi »drugimi« nimamo kaj pogovarjati. Ja s kom pa se bomo pogovarjali? Le sami
s seboj in s tistimi ožjimi somišljeniki, ki nam v bistvenih postavkah že
vnaprej pritrjujejo? Ali pa dialoga sploh ne potrebujemo več?
Pred tremi leti, ob prelomu
tisočletja, me je urednik Filozofskega
vestnika povabil, naj napišem razmišljanje za tematski blok »Filozofija
danes«. Vabilo je bilo poslano večjemu številu slovenskih filozofov, s
prispevki pa smo se odzvali samo trije. Napisal sem glosico z
»optimističnim«, v naših časih pravzaprav precej naivnim naslovom Logos je vsemu skupen (če ta
glosica koga zanima, jo lahko najde tudi na moji spletni strani), v kateri sem razpravljal
o nekaterih razlogih za odsotnost dialoga med tremi navedenimi filozofskimi
krogi. Besedilce je bilo obenem tudi klic k obnovitvi teoretskega dialoga, izzvenelo
pa je (kakor bo verjetno tudi ta prispevek) kot »glas vpijočega v
puščavi«, seveda brez vsake preroške avre. Odtlej se glede dialoga ni prav
nič spremenilo, še slabše je. Z grenkim nasmeškom opažam, kako posamezni
krogi »osvajajo« razne za filozofsko »stroko« pomembne institucije, odbore,
komisije, programe itd. Kakor nekakšni tragikomični gladiatorji se borimo
za idejno preživetje, za raziskovalni denar, publikacije, stažiste, ne nazadnje
za vpliv med študenti, ki pa so spričo zmede, ki vlada na tržišču
filozofskih idej, čedalje bolj zbegani. Kje je tu še filozofija kot
ljubezen do modrosti? Ali ji je ostal le umik v privatnost, v kontemplativno
samoto, na »podeželje«? Osebno se mi zdi, da je res vse bolj tako, kajti v javni
areni se filozofija izčrpava v boju za cilje, ki so njenemu »poslanstvu«
večinoma zunanji in tuji. Včasih se celo znova sprevrača v
ideologijo kake politične usmeritve oziroma stranke. Rečem si, saj je
bilo zmeraj tako (tudi Platon se je udinjal sicilskemu tiranu), ampak vseeno se
s tem ne morem povsem sprijazniti. Bistvo in poslanstvo filozofije vidim
drugje, ne v areni politične moči, ampak v svobodnem
spoznavajočem iskanju »presežne« resnice,
v kateri je »skrito njeno negotovo, ranljivo, dragoceno upanje«, kakor sem
napisal v svoji knjigi filozofskih pogovorov in samogovorov Štirje časi – Pomlad (2002). Sicer
pa si moram tudi tu ponoviti vprašanje: kdo sem jaz, da bi sodil o tem, kaj je
bistvo filozofije in kje je ločnica med njenimi notranjimi in zunanjimi
cilji?
Kljub temu, da bistvo filozofije
razumemo različno, pa ostaja dejstvo, da je slovenska filozofska javnost
daleč od intelektualne odprtosti in kulture dialoga, čeprav zanju ni več
nobenih formalnih oziroma režimskih ovir. Dejstvo je, da se premalo medsebojno
beremo, da si premalo zares prisluhnemo. Morda bo kdo pripomnil, češ da
gre tu predvsem za osebni problem vsakega posameznega filozofa, za osebno
zmožnost, kako glasno komu uspe govoriti in kako pozorno posluša druge. Saj ima
dandanes vsaka tehtna (ali vsaj dovolj čudaška) misel dovolj možnosti, da
se sliši v javnosti. To seveda drži. In tudi to je res, da nekateri pač
rajši hodimo po samotnejših stezicah, medtem ko se drugi vključujejo v
»kroge«. Oboje ima svoje prednosti in pomanjkljivosti. Toda – če spet rečem
z osebnega stališča – tudi takrat, ko se s knjigami in računalnikom
zavlečem na svoj Kras, v meni ostaja želja po filozofskem dialogu (zato tudi
pišem dialoge), tako da se z veseljem odzovem, kadar me kdo prijazno povabi na
kako srečanje ali okroglo mizo. Vendar takšna srečanja praviloma ne
izpolnijo pričakovanj. Dialogi so bolj monologi kot prava miselna
srečanja, saj večinoma vsak udeleženec vztraja pri svoji resnici ali resničici, samo
izjemoma zares prisluhnemu drug drugemu, kaj šele, da bi se od drugega tudi kaj
naučili, potem ko smo si že enkrat za vselej začrtali lastno
filozofsko pot. (Na srečanjih znotraj posameznih krogov pa pogosto dlakocepimo
in »strokovnjačimo« pri zelo specifičnih filozofskih vprašanjih in
tekstovnih interpretacijah ter si umišljamo, da gre pri tem za našo »stroko«, čeprav
bi morali razvijati predvsem gibkost misli, razsodnost, iskrenost in odprtost
duha.) Zato javnim filozofskim srečanjem pogosto sledi, vsaj pri meni,
občutek »mačka« – ne moralnega, ampak intelektualnega. Občutek,
da so vse karte že vnaprej razdeljene in da je igra pravzaprav odveč. Poudarjam,
da iz te kritike nikakor ne izvzemam sebe in svojih javnih nastopov.
Ampak o čem naj bi se pripadniki
različnih filozofskih usmeritev sploh pogovarjali? Ali se naše poti ne
razhajajo že na samem začetku? Morda se res – toda, kot sem že uvodoma
rekel, gre tu za dialog, za pogovor,
ne pa za kak dogovor o »univerzalni« filozofski resnici, niti za iskanje
nekakšnega »skupnega imenovalca« med različnimi,
pogosto tudi inkompatibilnimi filozofskimi resnicami. Sam sem filozofsko
odrastel v »analitičnem okolju« in še vedno mislim, da je logična analiza
nujni organon filozofije, njeno
izhodišče in »lestev« (četudi jo »odvržemo, ko splezamo po njej«), vendar
poudarjanje pomena racionalne analize za filozofsko mišljenje še ne pomeni, da sem
analitik v ožjem pomenu, niti racionalist, ampak sem po drugi strani tudi
fenomenolog, blizu mi je Husserlova fenomenologija in tudi zgodnji Heiddeger je
precej vplival name, kakor tudi drugi misleci iz širšega kroga fenomenologov
(npr. Merleau-Ponty, Bachelard, Eliade, Ingarden, Camus idr.). Zakaj bi se
analiza in fenomenološka hermenevtika izključevali, ne pa tudi dopolnjevali?
Je res nujno, da je metoda vselej enotna, ena sama za vsa področja miselne
in duhovne dejavnosti? Zakaj bi bilo to nujno? Ali ni v vztrajanju pri eni sami
miselni metodi nek nereflektiran ostanek Heglove absolutne znanosti?
Namreč tudi znotraj naših filozofskih krogov, v katerih naj bi se vsi
tematski predmeti (od filozofije v ožjem pomenu do kulture, znanosti,
umetnosti, družbenih odnosov itd.) obravnavali bodisi z racionalno analizo bodisi
s bitnomišljenjsko hermenevtiko bodisi
s teoretsko prihoanalizo? Mislim, da te alternative nikakor niso nujne, še
več, da so za duhovno ozračje škodljive, saj omejujejo in
poenostavljajo naše miselno obzorje. Res pa je, da je v filozofskem dialogu
kljub izhodiščni metodološki različnosti nujno potrebna neka minimalna
enotnost glede tematskega predmeta, namreč iz povsem praktičnih
razlogov: kakšen smisel bi imel filozofski pogovor, v katerem bi jaz govoril o tematiki,
ki je moj sogovornik iz drugega »kroga« sploh ne priznava za filozofsko? Preden
se začneva pogovarjati, morava torej poiskati vsaj skupno tematiko – a ne
samo skupno, ampak tudi takšno, o kateri se strinjava, da je za filozofijo bistvenega pomena.
Upam, da lahko vsaj glede tematike najdemo neke skupne točke. Imam
konkreten predlog: predlagam, da se na nekem prihodnjem srečanju, ko bo
več časa, pogovarjamo o naših interpretacijah
zgodovine filozofije (če bi bilo takšnih pogovorov več, bi se
lahko omejili tudi na posamezne segmente zgodovine filozofije). Verjetno se
strinjamo v tem, da je ta tema za filozofijo bistvenega pomena, ne glede na to,
kako različno razumemo vlogo in pomen zgodovine filozofije za našo miselno
sedanjost. Pogovor o tej temi bi imel tudi neposredno »aplikativno« vrednost, morda
bi bili vsaj malce bliže odgovoru na vprašanje, kakšno mesto naj ima zgodovina
filozofije pri pouku filozofije v gimnaziji in na fakulteti (osebno mislim, da je
njena vloga zdaj premajhna). Naj samo v nekaj stavkih nakažem svoje kritično
stališče do treh aktualnih interpretacij zgodovine filozofije: 1) ne
strinjam se s tistimi analitiki, ki reducirajo zgodovino filozofije na
historiografijo idej in postavljajo v ospredje predvsem »sistemski pristop«, ki
je značilen za naravoslovno znanost; 2) ne strinjam se s tistimi
psihoanalitiki, ki s freudovsko metodo (prek Lacana itd.) razkrinkujejo »pravo
resnico« starih mislecev, četudi se to psihoanaliziranje včasih
dogaja kot precej zabavno iskanje njihovih prezrtih »posebnosti«, toda slednje
se kmalu razumejo kot »simptomi« in nastopijo kot nekakšni ključi za novofreudovsko
interpretacijo zgodovine filozofije; 3) ne strinjam se s tistimi fenomenologi,
natančneje z »misleci biti« (tj. s fenomenologi hajdegerjanske usmeritve,
ki je na današnjem srečanju prevladujoča, zato bom namenil nekaj
več kritičnih besed prav njej), ki menijo, da obstaja ena sama zgodovina filozofije, recimo ji kar
naravnost »hajdegerjanska«, tj. »zgodovina biti«, ki je zakoličila glavne
ontološke mejnike v grobem takole: od predsokratske »neskritosti biti« in potem
usodne metafizične pozabe »ontološke diference«, prek novoveškega obrata metafizike
v subjektiviteto in nihilistično voljo do moči… vse do dandanašnjega bitnomišljenskega
»dogodja«.
Spoštovani kolegi »misleci biti«,
to je kljub vsemu zgolj neka rekonstrukcija
zgodovine filozofije oziroma ontologije – zelo zanimiva, vplivna, pomembna
rekonstrukcija, ki pa je marsikaj tudi spregledala (kot vsaka teorija, kot
vsako mišljenje): vprašam vas, kje so v tej zgodbi na primer Plotin, Kuzanski,
Ficino, Spinoza, Schelling, Wittgenstein, Jaspers in drugi veliki filozofi
(če se omejimo samo na zahodno filozofijo)? Postavljeni so v »drugo ligo«,
dejansko še bolj v ozadje kot v kaki heglovski zgodovini filozofije. In tudi
tisti velikani duha, na katerih je Heidegger utemeljil svojo »véliko zgodbo«,
namreč Parmenid, Platon, Aristotel, Descartes, Kant, Hegel, Nietzsche
(če jih omenim spet samo sedem, h katerim pa moramo prišteti še njegovega
neposrednega učitelja Husserla), so iz perspektive
»mišljenja biti« obravnavani bolj ali manj reduktivno, namreč tako, da se čim
boljše vklapljajo prav v to rekonstrukcijo zgodovine filozofije. – Seveda, človek
kot tubit zmeraj misli iz neke določene perspektive, saj je tudi to ena
izmed glavnih poant Heideggrove eksistencialne hermenevtike, vendar »mišljenje
biti« včasih pozablja prav na lastno
perspektivo in jo preveč samoumevno razglaša za edino resnično
(»zgodovinsko«, »epohalno« ipd.). S tem pa, hočeš nočeš, tudi iz tega
postmetafizičnega mišljenja ali »dogodja biti« nastane neka nova ideologija, ki naj bi jo – in v tem je
ironija – prav to mišljenje preseglo. (Mimogrede rečeno, analogna kritika
kot pri interpretaciji svetovne zgodovine filozofije velja za zgodovino
slovenske filozofije: tudi naša filozofija, predvsem novejša, ima oziroma bo
imela več različnih
zgodovin, kajti vselej gre za interpretacijo, ki je odvisna od gledišča
tistega, ki zgodovino filozofije piše.) Svoj pristop k zgodovini filozofije bom
ekspliciral takrat, ko bo pravi čas za to – zdaj naj samo omenim svoje
prepričanje, da je treba vélikim duhovom preteklosti predvsem
»prisluhniti« v njihovi lastni resnici (kolikor je le možno) in se z njimi
povezati na način duhovne, miselne in tudi emocionalne »empatije«, kot s
starejšimi brati v »nadčasni sedanjosti«.
Naj povzamem: zavzemam se za odprt, »večglasen«
filozofski dialog, katerega namen je tudi v tem, da drug drugemu na svojih
različnih poteh pomagamo tako, da si prisluhnemo in poskušamo drugega
razumeti in zares sprejeti medsebojno različnost. Za smiselnost filozofskega
dialoga sploh ni nujno, da pridemo do nekega konsenza, še manj do končne sinteze,
v kateri naj bi se naše misli poenotile. Vseobsežna sinteza je bila vselej
iluzija, nekajkrat v zgodovini veličastna iluzija. Toda dandanes ni dovolj
spoznanje, da vélika sinteza ni možna, kajti pravkar minulo stoletje nas je precej
bolj jasno kot prejšnja poučilo, da obstaja ireduktibilno mnoštvo filozofskih poti in da je ravno
to mnoštvo filozofska resničnost.
Morda se nam ta resničnost kaže kot »shizofrena«, vendar jo je treba vzdržati, kajti v nekem »globljem«
pomenu je ta miselna polifonija za filozofijo kot ljubezen do modrosti tudi
»odrešilna«: uči nas, da nas resnica
presega. Zato se je treba z razlikami
in divergencami soočiti »iz oči v oči«: resnica je (tu, za nas)
razcepljena, tako kot jezik tiste kače, ki je Adama & Evo zvabila iz
raja v svet.
V Ljubljani, 18.
novembra 2003.