Marko Uršič:
Simbolne forme v renesančni kulturi
Prvo predavanje (tekst z zaslona):
1. Sandro Botticelli, od mitologije do
mistike
Zakaj začenjamo naš
sprehod po renesansi ravno z Botticellijem? Gotovo je bil velik slikar,
čeprav ga Leonardo najbrž prekaša. Botticelli tudi ni bil med
prvimi tvorci renesanse, pred njim so bili Masaccio, Piero della Francesca,
Alberti in drugi. Toda Botticelli je “vzorčna” figura tistega
obdobja, ko florentinska renesansa doseže svoj vrh: druge polovice quattrocenta (
2. Sandro Botticelli (1445-1510), nekaj podatkov:
·
Rodil se je leta
1445 v trgovski družini v Firencah.
·
Slikarstva se je
učil predvsem pri Fra Filippu
Lippiju, krajši čas tudi pri Andreu del Verrocchiu.
·
V ’80.
letih quattrocenta, v “zlatem
obdobju” Firenc, je Botticelli največ slikal po naročilih
družine Medici, zlasti vladarja Lorenza il
Magnifica. V tem času je ustvaril svoja
najslavnejša pogansko mitološka dela: Pomlad, Mars in
Venera, Rojstvo Venere idr. V tem obdobju pa je naslikal tudi vrsto
čudovitih krščansko nabožnih del.
·
Po Lorenzovi smrti (1492) je na Botticellija precej vplival
popularni pridigar, verski reformator in nekaj let tudi
“revolucionarni” voditelj Firenc, pater Girolamo
Savonarola, ki ga je po uspeli “kontrarevoluciji” inkvizicija
sežgala na grmadi (1498). V Botticellijevih slikah iz tega obdobja je
izrazit krščansko mistični navdih.
·
Svoja pozna leta
(po 1500) je Botticelli preživel precej samotno, njegova velika zvezda je
v očeh javnosti
že zatonila, imel pa je tudi zdravstvene težave.
·
Umrl je leta
1510, njegova dela so znova odkrili precej pozneje, predvsem v
3.
Primavera (Pomlad), 1482, Galerija Uffizi,
Firence.
Botticellijevo Primavero lahko gledamo ali “beremo” na
vsaj tri načine:
I.
opisni
(fenomenološki), npr., koliko je oseb na sliki, katera drevesa so v ozadju
itd.;
II.
pomenski
(ikonografski), npr., kaj pomeni, da Hermes (na levi) drži v roki kaducej;
III.
“smiselni”
(ikonološki, kulturološki, filozofski … ), npr., ali ima
travnik pod bosimi nožicami pomladanskih plesalk kak
“globlji”, simbolni, duhovni pomen?
Seveda pa tudi s tem trojnim
branjem slike še ne pridemo do njenega umetniškega
“bistva”.
4. Tri Gracije na Primaveri
Ikonografsko razlago (tj.
našo drugo raven razlage) lahko začnemo z vprašanjem: kdo
so te tri mladenke?
Nekateri razlagalci so v treh
Gracijah videli alegorije Nedolžnosti, Lepote in
Ljubezni (lat.: Castitas, Pulchritudo,
Amor), treh kreposti, ki naj bi jih imela
mlada žena.
Sicer pa je o spletu med
Venero in Amorjem ter tremi Gracijami
in Merkurjem pel tudi rimski pesnik Horacij (
Venera,
kraljica Knidosa in Pafa
…
S seboj privedi ognjevitega sina
in Gracije v oblekah brez pasu
in Hermesa in nimf krdela slavna
in Hebo, ki brez tebe ni mikavna!
(prev. Kajetan Gantar)
5. Hermes s kaducejem
V lepem mladeniču na
levi strani slike prepoznamo boga Merkurja, po grško Hermesa, sina
gromovnika Jupitra in nimfe Maje, saj ga poleg popotne oprave in krilc na nogah
izdaja tudi palica, kaducej, ovit z zmajčkoma, s
katerim kot varuh pomladnega vrta preganja nadležne oblačke.
Motiv je verjetno povzet in
prirejen po Vergilijevi pesnitvi Eneida (
Potlej
pa palico vzame, s katero izvablja iz Orka
duše bledé, nekatere pa spremlja spet v Tartar
zloglasni,
spanje jim daje in jemlje pa v smrti oči jim odpira.
Z njo razganja vetrove in plava skoz bučne oblake.
(prev. Fran Bradač)
6. Desna trojica na Primaveri
Trojica so (od desne proti
levi): bog pomladnega vetra Zefir, nimfa Kloris in boginja cvetja Flora. Ta trojica nastopa tudi pri
rimskem pesniku Ovidiju, v njegovi pesnitvi Fasti (
Nekega pomladnega dne Zefir ugleda deviško nimfo Kloris
in se vanjo zaljubi; dekle mu hoče ubežati, a Zefir
jo ujame in tedaj se mladenka spremeni v odraslo žensko Floro, kar pove s
cvetjem, ki ji vre iz ust: »To sem jaz, Flora po imenu, ki bila sem Kloris: v latinskem jeziku se je spremenila grška
črka v mojem imenu…« - Ugrabljenki pa prav nič ne manjka,
v zakonskem stanu ima čudovit vrt, kjer ji je mož zasadil
tisočere rože, rekoč: »Boginja, bodi kraljica
cvetja!«
V pomladni druščini
pa to trojico zasledimo tudi v Lukrecijevi filozofski
pesnitvi O naravi sveta (De rerum natura,
Vesna
prihaja in Venus in Venere vestnik krilati
stopa pred njima, a spredaj, tesnó za petami Zefira,
trosi pomladne cvetlice pod nóge jim Flora rodnica,
pota vsa polna prelepih so barv in blagega vonja.
(prev. Anton Sovrè)
7. Učeni krog Botticellijevih svetovalcev
Na sliki vidimo izrez s
freske slikarja Domenica Ghirlandaia
(Zaharija v Templju, 1486-1490, Santa
Maria Novella, Firence): upodobljeni so štirje
pomembni možje florentinske renesančne učenosti (od leve proti
desni): platonski filozof Marsilio Ficino,
jezikoslovec Cristoforo Landino,
pesnik in humanist Angelo Poliziano in grški
učenjak Demetrios Chalkondyles,
ki ga je vladar Lorenzo de’ Medici povabil v
Firence, da bi poučeval grško književnost.
8. Kdo pa je sama Primavera?
Je lepa Primavera
pomladna Venera, boginja ljubezni? Gre za poročno sliko?
Dandanes se umetnostni
zgodovinarji v glavnem strinjajo, da je Primavera
po svojem prvotnem namenu poročna slika: pri bogatih florentinskih
družinah je bilo v navadi, da je ženinov oče, včasih tudi
boter, naročil sliko kot poročno darilo.
Ženin, ki mu je bila
namenjena Primavera, je bil Lorenzo di Pierfrancesco
de' Medici, imenovan tudi Lorenzo mlajši, drugi
bratranec več kot dvajset let starejšega vladarja Lorenza.
Mlajšemu Lorenzu je zgodaj umrl oče in se je pri devetnajstih letih
(1482) na željo svojega mogočnega soimenjaka in varuha poročil s
Semirado d‘Appiano, katere oče je vladal
mestu Piombino, ki je bilo za Firence pomembno
pristanišče…
Mladenič je takrat
prebival v delu Medičejske palače na Vii
Largi sredi Firenc; v ohranjenem popisu njegovega
imetja iz leta 1499 piše, da je takrat Primavera
visela kot decorum (okras) nad lettuciem (posteljo) v njegovih sobanah, verjetno
že od poroke, ko je tja pripeljal nevesto Semirado.
… s tem prehajamo na tretjo
raven našega “branja” Primavere:
sprašujemo se o njenem širšem ali globljem “smislu”.
9. Gombrichova razlaga Primavere
Ernst H. Gombrich
je leta 1945 napisal razpravo z naslovom Botticellijeve mitologije (druga,
dopolnjena verzija je objavljena v njegovi najbolj brani knjigi Symbolic Images,
1972).
V tej razpravi Gombrich dokazuje povezavo med Botticellijevo Primavero in dvema pismoma, ki ju je v letih
1477–8 napisal Marsilio Ficino,
prvo mlademu Lorenzu (poznejšemu lastniku slike) in drugo njegovemu
varuhu, vladarju Lorenzu.
Ta povezava je Gombrichu služila pri dokazovanju teze, da je
Botticelli pod vplivom Platonske akademije, kot njen član ali vsaj
somišljenik, morda po nasvetu ali celo načrtu vodilnega filozofa Ficina, v Primaveri
upodobil renesančno-platonski ideal Človeškosti (Humanitas), ki naj bi jo predstavljala Pomlad in
njeno spremstvo. Slika naj bi torej imela za mladega Lorenza predvsem vzgojni
namen in pomen.
Gombrichova teza se je pozneje izkazala kot sporna, med drugim
tudi zaradi nove datacije nastanka Primavere:
slika namreč ni nastala, kot so poprej mislili, leta 1478 (takrat je imel
mladi Lorenzo komaj 15 let), ampak štiri leta
pozneje, 1482 (ko se je mladenič poročil s Semirado).
10. Ficinovo pismo vladarju Lorenzu (1478)
Pismo naj bi podpiralo Gombrichovo alegorično razlago Primavere
kot renesančne Človeškosti (Humanitas)
oziroma njene najpomembnejše lastnosti – Kreposti ali Vrline (Virtus) – čeprav v njem ni izrecno
omenjena Botticellijeva slika. Preberimo odlomek:
»Filozofi, govorniki,
pesniki, vsi skušajo z besedami spodbuditi človeka, da bi
resnično vzljubil krepost, prvi z argumenti, drugi z retoriko, tretji z
verzi… Jaz pa mislim, da bi bila Krepost sama (če bi se nam mogla
prikazati pred očmi) mnogo boljša spodbuda od vseh
človeških besed. Kadar želiš v mladeniču vzbuditi
ljubezen do lepega dekleta, bolj malo pomaga, če mu jo opevaš ali
opisuješ… Pokaži mu s jo prstom, če moreš, in vsaka
beseda bo odveč. Pogled na sámo Lepoto neprimerno lažje
navdihne ljubezen kot besede. Če ti torej uspe predstaviti
človeškim očem čudovito podobo Kreposti (Virtus), ne potrebuješ več nobene
veščine
prepričevanja…«
11.
Primavera ni le
poduhovljena Humanitas
Ronald Lightbown
v monografiji o Botticellijevem življenju in delu (1989) dvomi v
upravičenost preveč poduhovljene, alegorične razlage Primavere:
»Pomemben argument
proti preveč vzvišeni in didaktični razlagi Primavere
je njena sicer diskretna, vendar očitna, prevladujoča čutnost.
Venera sama ni upodobljena kot izzivalna zaradi razlogov, ki jih že
poznamo, toda Gracije, Flora in Kloris
vzbujajo poželenje – seveda ne grobo pohoto, ampak naravno
težnjo v želji po lepih mladih oblikah.«
Navsezadnje so ravno zato to
sliko poimenovali Primavera – tj.
Pomlad, namreč: renesančna pomlad. Kajti prav v tem je njena
izredna novost: v znova odkriti “poganski” čutnosti.
Renesansa je po eni strani
res nadaljevanje srednjeveške krščanske kulture, tudi nekaterih
njenih bolj posvetnih značilnosti (npr. trubadurske lirike, raznih
festivalov ipd.), vendar ob tem spoznanju “kontinuitete” ne smemo
pozabiti na bistveno novost renesanse kot “preporoda” – in
pri tem “novem rojstvu” ima odločilno vlogo pomladna boginja
ljubezni, poduhovljena Venera.
12. Venera kot “ambivalentni simbol”
Ernst Gombrich
v Botticellijevih mitologijah pravi, da je bila “za renesanso
Venera ‘ambivalentni’ simbol”: je obenem zemeljska in
nebeška boginja, telesna in duhovna ljubezen.
“Toda že samo
dejstvo, da je bilo možno prevesti tako visoke in zanosne misli [tj. idejo
“človeškosti”, humanitas]
v slikovno izrazje izven območja religiozne ikonografije, je simptom
nemajhnega pomena. S tem so bile najvišje težnje človeškega
duha odprte za nereligiozno umetnost. Tu ne gre za rojstvo posvetne umetnosti
– saj je ta obstajala in cvetela že skozi ves srednji vek –
temveč za to, da so se za posvetno umetnost odprle tiste čustvene
sfere, ki so bile dotlej zgolj v domeni religioznega čaščenja.”
(Gombrich, Botticellijeve mitologije, 1945,
druga izd. v Symbolic Images,
1972.)
13.
Rojstvo Venere, ok. 1486, Uffizi, Firence
Gombrich piše v razpravi Icones
Symbolicae o drugi najbolj znani Botticellijevi
sliki, o Rojstvu Venere, med drugim naslednje:
»Kakršen koli je že bil
‘program’, ki je bil v ozadju tega naročila, vemo, da je
rezultat strastnih prizadevanj, da bi oživili ‘pravo’ podobo
boginje ljubezni, podobo, kakršno so ustvarili v antiki. Ta ‘prava
podoba’ je oblika, kjer je nebeška entiteta skrita v Venerinem mitu,
ko se boginja pojavi pred očmi smrtnikov. Hkrati skriva in razkriva njeno
duhovno bistvo.« (Spisi o umetnosti,
prev. Nataša Golob, str. 154)
14. Podobe krščanske “kraljice nebes”
Pri Botticelliju je osupljiva
tudi podobnost med “nebeško Venero” (Primavero)
in krščansko “kraljico nebes” Marijo. Na Botticellijeve
upodobitve Marije je močno vplival njegov učitelj Fra
Filippo Lippi, menih
veseljak, ki je v nebeško lepi Mariji z Detetom in angelcema (ok. 1465, na levi sliki) upodobil kar svojo ljubico Lukrecijo, mladenko, ki jo je ugrabil iz samostana in imel
z njo dva otroka. Na desni sliki vidimo Botticellijevo Marijo s
knjigo (ok. 1480), podobna je Lippijevi.
15. Še dve primerjavi
Podobnost med
Botticellijevimi podobami “nebeške Venere” in Device Marije je
očitna. Na zgornjih dveh izrezih sta Primavera
(levo) in Marija s slike Marija z Detetom in osmimi angeli (desno); na
spodnjih dveh sta Marija s slike Devica z Detetom, štirimi angeli in
šestimi svetniki (oltar sv. Barnabe), in Venera; školjka pod
Venerini nogami je podobna tisti nad Marijinino
glavo. Vse štiri slike so nastale približno v istem času (v
osemdesetih letih quattrocenta). Težko bi
bilo verjeti, da so takšne podobnosti naključne; in tudi če so
nezavedne, nam povedo nekaj bistvenega o florentinski renesansi: da je iskala,
pa tudi našla zvezo in ravnotežje med krščanstvom in
poganstvom, med duhom in telesom, med nebeškim in zemeljskim v ljubezni in
nasploh v človeku.
16. Sinje in turkizno nebo
Desna slika: Botticelli, Madonna del Magnificat,
ok. 1480-81, Uffizi,
Firence. Leva slika: Botticelli, Oznanjenje, 1490, prav tam.
Na
Botticellijevih slikah je v ospredju človek, zemeljski in božanski
– narava je v ozadju, stilizirana, v harmoniji s človekom; nebo,
tudi v ozadju, ni več zlato, kakor na srednjeveških in tudi še
na nekaterih zgodnjerenesančnih slikah, ampak je sinje ali turkizno
… kakor brezdanji, čudežno lep vodnjak svetlobe, neizmerno
opojen, odprt v neskončnost. Sto let pozneje, še vedno v renesansi,
je za to neskončnost zgorel Giordano Bruno – zdaj, v quattrocentu, pa je še trdno prepričanje,
da je modrina neba vidni odsev “nebeškega kraljestva”, ki ga
je Kristus obljubil človeku.
17.
Mistično križanje
Leta
1492, s smrtjo Lorenza de’ Medici, se je končalo “zlato
obdobje” florentinske renesanse. Lorenzov
nesposobni naslednik Piero pobegne v izgnanstvo, ko
mesto zasede francoska vojska (1494). Na oblast, ki je sicer formalno
republikanska, pride fanatični menih Savonarola, ki s svojimi
gorečnimi govori pritegne mnoge, za nekaj časa tudi Sandra Botticellija.
Slikar se odvrne od “poganskih” motivov, njegove slike postanejo
“spokorniške”, lahko bi rekli tudi mistične.
Toda
če rečemo, da je ta povratek zgolj korak nazaj, je v tem je del
resnice. Gre namreč za novo, drugačno Botticellijevo videnje sveta, v
katerem vesoljni križ povezuje tostranstvo z onstranstvom, čas z
večnostjo, kjer se grešnica Magdalena (alegorija Florence) pod
Križanim sreča z Angelom, kjer je ošabni florentinski lev (marzocco) premagan, kjer na viharnem nebu divja
bitka med dobrim in zlim – skratka, za Botticellija postane lepota
služabnica božje resnice, umetnost je izraz, s katerim se razodeva
mistični Kristus.
18.
Mistično rojstvo
Zadnja pomembnejša
Botticellijeva slika (čeprav jih je v zadnjem desetletju svojega življenja
ustvaril še nekaj) je Mistično rojstvo, alegorija novega
upanja. V zgornjem delu slike piše (v grščini):
»To sliko, ob koncu
leta 1500, v obdobju nemirov v Italiji, sem jaz, Alessandro,
naslikal po polovici časa, v katerem se izpolnjuje 11. poglavje Svetega
Janeza z drugim apokaliptičnim gorjém, izpustitvijo hudiča
za tri leta in pol. Potem bo vklenjen, kakor je zapisano v 12. poglavju, in
videli ga bomo premaganega, kakor na tej sliki.«