[Home] [A.Carlevaro] [A.Diabelli] [A.Lauro] [D.Aguado] [F.Molino] [F.Sor] [F.Tarrega] [G.A.Brescianello] [G.Sanz] [H.Villa-Lobos] [J.A.Losy] [J.K.Mertz] [J.S.Bach] [L.Brouwer] [L.de Narvaez] [L.Milan] [M.Carcassi] [M.Giuliani] [N.Coste] [R.de Vise]
| |
Berimbao
|
OD LOKA DO STRUNSKIH GLASBIL
Strunska glasbila so najmlajša po nastanku in
segajo v obdobje, ko se je pojavil homo sapiens (60000 let pred n. š.)
in izumil lovski lok. V času evolucije je
uporabil votle predmete (buča, kokos ali živalski oklep) in kasneje
izdelal resonančno telo.
STRUNSKA GLASBILA STARIH CIVILIZACIJ
EGIPT: Strunska glasbila so imenovali tebun
in egipčanska harfa je bila najbolj razširjena
predstavnica. Na slikah iz grobnicIV. dinastije (4000 let pred n.š.)
vidimo lutnjo, imenovano nebel.
ARABIJA: Pesmi so spremljali z lutnjo mizhar
in tanbur in z harfo van in jank. Najbolj
priljubljeno glasbilo vseh časov in še danes je ud s kratkim
vratom z 10-12 strunami po parih.
O učeni in umetniški
glasbi preberemo v Knjigi psalmov, da so uporabljali nevel
(kitara ali harfa) in kinor (lira)
PERZIJA: O glasbilih izvemo iz starih zapisov, saj likovnih podob
nimao, ker je bilo prepovedano prikazovanje glasbil na slikah. Igrali so
na kinor(lira ali harfa), psalter(lira) in nebel(harfa
ali lutnja).
INDIJA: Vina je prvotno predstavljala harfo. Danes je
podobna kitari, ki ima dve resonančni buči na vsaki strani vratu.
KITAJSKA IN JAPONSKA- sta imeli podobna glasbila in glasbeni jezik. Kin
in pipa na Kitajskem, koto in biva na Japonskem.
MEZOPOTAMIJA- je zibelka današnje kitare, saj v XIX.stol.p.n.š.
pride do transformacije harfe, ki postane glasbilo z ločenim vratom od
resonatorja.
GRČIJA IN RIM- sta imele podobno kulturo, kjer so poznali razjične
tipe lir in kitar (rabe, psalter)
|
Tanbur
|
Pipa
|
Psalter
|
Vihuela
|
Srednji vek
Kitaro in lutnjo
so na začetku 14. stoletja v Evropo prinesli Mavri, ko so osvajali Španijo
in Italijo. Širili so jo potujoči pevci trubadurji, ki so jo uporabljali
predvsem pri spremljavi petja. Poznali
so jo pod imenom guitarra saracenija (Johanes de Grocheo). Po
zapisih španca Juana Ruisa, so v XIII. stoletju v Evropi ločevali dve
kitari. Prva znana kot guitarra morisca (mavarskega porekla)
in druga guitarra latina (afroazijskega izvora). Vihuela je bila predhodnica viole in so jo tudi
mnogokrat igrali tako kot lutnjo, zato predstavlja eno od predhodnic
kitare, ki ji je bila podobna tudi po načinu izdelave. Lutnja, ki
je perzijsko-arabskega izvora ima hruškasto obliko trupa, pet črevnatih
strun po parih in glavo, postavljeno skoraj pravokotno na vrat. V XV.
stoletju se pojavijo prve tabulature in notni tisk, ki ga je izumil Ottaviano
de Petrucci(1466-1534).
|
Teorba
Mandora
|
15. in 16. stoletje-renesansa(1400-1600)
Instrumentalna glasba je postala samostojna, ločena od vokalne.
Glasbeniki so postali virtuozi na svojih glasbilih in tekmovali med sabo v
improvizaciji in ornamentiranju. Tabulature so bolj izpopolnjene in
njihova uporaba sega do XVIII. stoletja. Najpogosteje uporabljeni strunski
instrumenti, ki so jih igrali tako, da so strune trzali, so bili: cistre
(citre), teorba, lutnja-teorba, colachon, kitaron, mandora...Vodilno
evropsko glasbilo je bila lutnja, ki je imela od 6-9 parov
strun. V Španiji je bila zelo razširjena vihuela. Renesančna
kitara quinterna (chiterna), je imela 4-5 strun, ki so jih
ubirali s prsti, resonančni pokrov je bil raven in vzporeden z
dnom.
Italija: Giacomo Gorzanis, Francesco de
Milano, Giovanni Battista dalla Gostena, Carlo Gesualdo di Venosa,
Vincenzo Galilei, Fabritio Caroso in Andrea Falconieri...
Španija: Luis deNarvaez, Luis
Milan Diego Pisador, Enriquez de Valderrabano, Alonso Mudara...
Francija: Albert de Rippe, Francis Cutting, Mauduit Jacques, Jean-Beptiste
Besancon, Andrian Le Roy, Gregoire Brayssing, Elie Vinet, Jean Antoine de
Baifa...
Anglija: John Dowland, Thomas Morley, Thomas Campion, Robert Johnson,
Anthony Holborne, William Corkine, William Byrd, Thomas Ford...
Nemčija: Kaspar Tieffenprucker, Hans Neusidler, Melchior Neusidler,
Heckel Wolff, Simon Gintzler...
|
Lutnja
Lutnjist
|
17. stoletje-barok (1600-1750)
Obdobje je poznano po razkošju. V umetnosti prevladuje fantazija,
vznemirjenost, dinamičnost in nasprotja. Najvažnejše glasbene oblike so
bile sonata, suita, fuga in koncert. Od strunskih glasbil so uporabljali lutnjo,
mandolino, mandolono, basovsko lutnjo in angeljevo
kitaro (angelique). Kitara je prevzela vodilno
vlogo in je imela 5 parov strun.
Italija: Giovanni Amrrosio Colonna, Benedetto Sanseverino,
Giovanni Battista Granata, Domenico Pellegrini, Lodovico Roncalli, Carlo
Calvi in Francesco Corbetta.
Španija: Gaspar Sanz, Lucas Ruiz de
Ribayaz in Santiago de Murcia.
Francija: Gabriel Bataj, Antoan Boese, Robert de
Visee in Francois Campion.
Anglija: Nicholai Matteis, John Wilson in Thomas Mace.
Nemčija: Sylvius Leopold Weiss, Ernst Gottlieb Baron in Johann
Sebastian Bach.
Češka: Jan Antonin Losy (Logy).
|
Kitara
|
18. stoletje-klasicizem (1750-1820)
V tem obdobju se je na področju kitare zgodilo nekaj bistvenih
sprememb. Literaturo za kitaro so začeli zapisovati v G-ključu
(violinski) in tabulature so dokončno opuščene. Dodali so šesto
struno. Nekaj časa je kitara imela še šest parov strun in okrog leta
1800 srečamo kitaro s šestimi enojnimi stunami, uglašenimi E, A, d,
g, h, e1 in 18 prečk na vratu. Na koncu 18. stoletja nastopi
obdobje bogate kompozicijske, pedagoške in koncertne dejavnosti. Pojavijo
se različne šole ( italijanska, španska, nemška in ruska).
Najpopularnejše glasbene oblike so teme z variacijami, etude in predelava
opernih tem.
Italija: Francesco Molino, Luigi Rinaldo Legnani, Fernando Carulli,
Matteo
Carcassi, Mauro Giuliani, Giuseppe
Antonio Brescianello, Antonio Maria Nava, Vincenzo Gelli...
Španija: Dionisio Aguado, Fernando
Sor,
Francija: Antoine Marce Lemoin, Pierre Olivier Aubert, Francois de Fosse, Guillaume Pierre Antonio Gatayes.
Avstrija in Nemčija: Leonhard de Call, Johann Kaspar Mertz,
Anton Diabelli.
Poljska in Češka: Feliks Horecki, Franciszek Mirecki, Jozef
Niedzielski, Antoni Henryk Radziwill, Vaclav Matjeka.
Madžarska: Nagy Sandor, Fay Laszlo, Franz Pfeifer.
Rusija: Andrej Sychra, Siemion Aksjanow, Wasilij Sarienko, Michail
Wysocki.
|
|
19. stoletja -romantika(1800-1890)
Julian Arcas, Giulio Regondi, Napoleon
Coste, Francisco Tarrega, Isaac Albeniz,
|
|
20. stoletje- sodobna glasba
Konrad Ragossnig, Julian Bream, Narciso Yepes, Mario Castelnuovo-Tedesco,
Hans Werner Henze, Abel Carlevaro, Antonio
Lauro, Joaquin Rodrigo, Miguel Llobet, Manuel Ponce, Emilio Pujol,
Andres Segovia, Manuel de Falla.
|
|